Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muiden miehet tälläisiä???

Vierailija
14.03.2014 |

Meillä minä olen kotiäitinä (lapset k'yvät kerhossa 4pv/vk pari tuntia kerrallaan) Mies käy töissä. Siivous on jäänyt 100% minun harteille.

Olin flunssassa enkä jaksanut tehdä kotitöitä joten nyt asunto on täysin sekaisin. Tiskiallas tursuaa tiskejä, keittiön tasot täynnä roskaa ja ruuantähteitä, lattioilla likaisia vaatteita, muruja, roskia, leluja jne. jos minä en petaa sänkyjä tai siisti paikkoja niin ei sitten kukaan. Mies kyllä tekee pääasiassa ruuan perheelle koska tykkää kokkaamisesta ja on siinä niin paljon parempi kuin minä.

Mutta miksi 100% kodin siisteys on minun harteilla, mies ei vaihda lakanoita eikä pyyhkeitäkään vaikka olisi kuinka likaiset (tai sitten vaihtaa vain itselleen puhtaan pyyhkeen) ei pese pyykkiä jne. Onko tämä poikkeuksetta kotiäidin työtä, ei auteta vaikka kipeänä olisi?? Ihan pelottaa miten käy kun lähden työelämään, onko koti silti minun vastuullani. Miten muilla?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on just noin: teen kaikki kotityöt. Siivoan, pyykkään, teen ruoan, käyn kaupassa. Mies vaihtaa autoon renkaat, kaksi kertaa vuodessa.

Tämä oli työnjako kun olin kotiäitinä 12 vuotta. Nyt olen työelämässä taas mukana (kodin ulkopuolella), mutta työnjako ei muutu mihinkään.

Mies vetoaa siihen, että hän tuo isomman palkkapussin kotiin. (Olipa yllättävää! Olisiko isompi palkkapussi jos olis ollut pois työelämästä 12 vuotta, lasten takia.)

Kunhan saan vähän pesämunaa säästettyä, niin lähden. En jaksa enää. Ja uskokaa pois, olen yrittänyt: puhumista, kotitöiden tekemättä jättämistä... Mikään ei muutu.

Vierailija
22/52 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP oikeesti? Lapset 4krt viikossa pari tuntia kerhossa, mitä sinä teet? Etkö saa edes niiden parin tunnin aikana Omia sotkujasi siivottua? Jätät kaikki iltaan ja hämmästelet, miksei mies aloita heti siivousta, kun tulee töistä? Ei omien jälkien korjaus ole mitään kotitöitä!

Iltasin toki jaatte lastenhoidon, kauppareissut yms. Yhdessä voitte vaikka viikonloppuisin moppailla ja lakanoita vaihdella yhdessä, kun olette molemmat kotona.

Vätys!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 11:14"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 11:10"]

"Tietysti päivän aikana ehtii tehdä suurimman osan kotitöistä, mutta ne mitä ei ehdi, tehdään yhdessä iltaisin ja viikonloppuisin."

Mikä tuossa oli epäselvää?

[/quote]

No se kun kauhistelit tuota ap:n tilannetta, että teillä ei kuuna päivänä tapahtuisi noin koska et hyväksyisi sitä, etkä ymmärrä millä logiikalla sinun täytyisi tehdä kaikki kotityöt.

[/quote]

Niin? En edelleenkään ymmärrä mitä ajat takaa. Sinunko mielestäsi kotonaolevan vaimon pitää hoitaa myös kaikki iltaisin ja viikonloppuisin tehtävät kotityöt? Miksi?

Vierailija
24/52 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 11:22"]

Niin? En edelleenkään ymmärrä mitä ajat takaa. Sinunko mielestäsi kotonaolevan vaimon pitää hoitaa myös kaikki iltaisin ja viikonloppuisin tehtävät kotityöt? Miksi?

[/quote]

No meillä kaikki siivoaa omat jälkensä, eli mitään tuollaisia ap:n tiskivuoria ja roskakasoja ei pääse kertymään minnekään, joten ei sitä siivoamista ja kotitöitä nyt normaalin työviikon verran ole. En tosiaan ymmärrä, jos koko päivän siivoilet ja teet kotitöitä niin mitä ihmettä voi olla vielä jäljellä siinä vaiheessa kun mies tulee kotiin. Ellet tee sitten todella tehottomasti noita "töitäsi".

Vierailija
25/52 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ottanut siivouksen harteillesi, niin ei se mies tajua että nyt hänen olisi pitänyt siivota. Ei tuossa ole minun mielestä mitään ihmeellistä. Se olisi törkeää jos hän nyt huomauttaisi että et ole edes siivonnut, alappa siivota.

Vierailija
26/52 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 11:22"]

[/quote]

En tosiaan ymmärrä, jos koko päivän siivoilet ja teet kotitöitä niin mitä ihmettä voi olla vielä jäljellä siinä vaiheessa kun mies tulee kotiin. Ellet tee sitten todella tehottomasti noita "töitäsi".

[/quote]

Vaikka kuinka tehokkaasti tekee päivän töitä, on hyvin vaikeaa tehdä etukäteen päivällistä ja iltapalaa, kattaa ja korjata pöytää, huolehtia lasten iltatoimista tai siivota illan aikana syntyneitä sotkuja. Tietysti jos teillä on isot lapset jotka tekee itse ruokansa ja siivoaa jälkensä, huolehtii itsensä siististi nukkumaan, pesee vessan jälkeensä ym., asia on aivan eri. Näistä pienistä kun joutuu joku aina vähän huolehtimaan, enkä ymmärrä miksi sen pitäisi olla aina äiti.

Vierailija
27/52 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksi että sinä olet kotona.

Vierailija
28/52 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 11:35"]

[/quote]

Onhan mieskin kotona iltaisin ja viikonloppuisin.

Vierailija
29/52 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta puhuminen on oleellista parisuhdekommunikoinnissa.

Varmasti itsekin teen asioita jotka rasittaa miestä. Jäi mietityttämään tuo lauseessasi oleva seikka: mies ei vaihda lakanaa, oli se miten sotkuinen tahansa! Siitä ajattelin heti että oletko sinäkin siis antanut lakanan olla likaisena -ja miten siisti loppupelissä olet itsekään? 

Meillä on kotona 4 lasta joita hoidan kotona. Minusta se on minun juttu pitää koti siistinä ja lapset ruuissaan koska en ole töissä.

Olen perheellisenä ollut myös töissä ja silloin kotityöt jaettu ajatuksella se tekee joka ehtii/jaksaa, eikä kotityöt ole enää yhden harteilla.

Meillä mies pitää varmaan enempi sääntöjä lapsilla; hekin siivoaa. Minun on helpompi siivoilla asioita ihan ohimennen ja mielummin passitan lapsia leikkimään toisaalle ja siivoan huoneen itse, mies komentaa lapset siivoamaan. ;)

Minusta sun kannattaa jutella asioista. Ja vaikka testata miten auttaa jos vaan pyytäisit miestä tekemään pyykit tai tiskit-

Itselläni on sellainen ajatus että kun olen kotona, niin kun siivoan pyykit, laitan ruokaa (ja siihen yhteyteen pidän huolen keittiön hygieniasta) että sillä kaikella on myönteinen puoli niin ettei illalla enää tarvitse miehen siivota töidensä JÄLKEEN ja meillä on aikaa enempi toisillemme.

Jos kotityöt alkaa vaivata sinua noin, niin ei voi olla oikeastaan enää puhumatta vaan teidän suhteen etu on että pohtisitte yhdessä miten pärjäisit JA miten saisitte kotia sellaiseksi että siellä on siistiä: ei ole jos astiat kasaantuu, lakanat on likaisia kauan ja muodostuu likakasoja.

Minusta omaa toimintaa kun voi aina kehittää niin pitäisi miettiä miksi sukkia riisutaan ja jätetään lojumaan? Onko niille paikkaa mihin ne voi laittaa odottamaan pesua? Vai tahtooko mies käyttää vaatetta toisenkin kerran ehkä? No olisiko joku mahdollisuus kehittää jotain pientä laatikkoa tai hyllyä jossa säilyttää kerran käytetty -mutta puhdas vaate?

Jostain luin näppärän ohjeen että käännä kaikki vaatteet henkarissa ensin nurinpäin ja kun alat nyt käyttää niitä, käännä toisinpäin: kun aikaa kuluu muutama vuosi näet mitä et ole käyttänyt ja poista se kaapista.

Eli lyhyestä virsi kaunis: koti siistiksi ja toimivaksi. Ei yksittäiset sukat lattialla maata kaada: siellä on muutakin!

Jos olet kotona ja väsyt siivoamiseen: hommaa siivooja mutta älä kuormita kumppaniasikaan.. Tai opettele pyytämään: kulta, imuroisitko lattiat vai menisitkö lenkille koiran kanssa (harjaa samalla koiran turkin). Teillä ei kommunikointi toimi ja jos elätte sonnassa etkä silti pyydä apua niin minusta rääkkäät vaan itseäsi.

Jos tila on idosti se että sinun lenssusi aikana asia oli vaan ongelma, niin tässä ei varmasti pidä sitten nostaa niitä likaisia lakanoita joita mies ei vaan ikuisuuksiin nostaisi pesuun? Eikö. Tässä on siis valtataistelua.

Vierailija
30/52 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on syntynyt kaaos koska olin sairaana enkä jaksanut siivoilla. Joku kysyi mitä teen päivisin; käyn salilla kun lapset ovat kerhossa. Eli aamutoimet, lapset kerhoon itse salille sieltä lasten haku ja kotiin syömään. Sitten iltapäivällä teen kotitöitä mutta 3krt/vk olen viemässä lapsia harrastuksiin joten aikaa on vain illalla hoitaa kotia kunnolla. Tällähetkellä syön leipää, juon teetä ja olen koneella ja ihmettelen tätä sotkua täällä. AP

Vierailija
31/52 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkujaankin yhteenmuuttaessa tein selväksi, että mä hoidan oman pyykkini, mies omansa. Ei ongelmaa. Nykyään taas tietysti yhteiset pyykit, mutta molemmat hoidetaan. Ei ongelmaa. Sanoin myös alkujaan, että jos jättää pyykkäämättä, niin soitan hänen äitinsä hoitaa poikansa pyykit. No eipä ole tähän päivää mennessä tarvinut soitella! :D

Ruoanlaiton hoidan suurimmaksi osaksi minä ja kyllähän mä nyt suurimman osaksi kotityöt teen mutta mies hyvänä kakkosena!

Vierailija
32/52 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta jos on ihan kotona niin kyllä silloin on ihan loogista, että päävastuu on sillä kotirouvalla. Ite jäin just töistä pois ja kyllä ihan mainiosti ehdin hoitaa kaiken. Ja jopa harrastaa!

Vierailija
33/52 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakana keskusteluun kommentoin että eilen illalla aloitin raivauksen lastenhuoneesta jonka sainkin valmiiksi. Mies makasi sohvalla, joi olutta ja mussuttu sipsiä ja huuteli että olisko se meidän sängyn lakanat jo vaihdettu kun haluaisi nukkumaan. No, onhan tuo välillä siivoillut eli tiskaa (ei tiskikonetta) ripustaa pyykkiä, imuroi ja pesee lattioita. Mutta todella harvoin ja kun alkaa kasaantua niin mies alkaa etääntyä hommista. ap

Vierailija
34/52 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut pyytää sitä miestä vaikkapapesemään tiskit? Kieltäytyykö? 

Olennaista ei ole, mitä kukin tekee vaan se, että työmäärä jaetaan puoliksi. Jos sinun miehesi tekee teillä ruuat, on minusta ihan kohtuullista, että sinä vastaavasti vaikkapa siivoat. 

Kun palaat töihin, voit järkeistää hommia. Robotti-imuri on oikeasti kätevä, kunhan ostat kunnollisen. Se pitää arkisiivoa niin, että viikkosiivous riittää muuten. Voit harkita myös siivoajan palkkaamista, esim kerran kahdessa viikossa. Kotitalousvähennyksen jälkeen maksettavaa jää parisen hunttia kuussa.

Vierailija
35/52 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 11:36"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 11:35"]

[/quote]

Onhan mieskin kotona iltaisin ja viikonloppuisin.

[/quote]

Sinä olet kotona 247 -mies ei. Minä en ainakaan kotiäitinä kehtaa jättää kotia paskaseksi vaan hoidan kodin siistiksi päivällä kun mies on töissä, voin sitten pyytää mieheltä jonkun nopean jutun apuna muttei minusta työssäkäyvää kuulu kotitöillä rasittaa! :(

PS: meillä mies on ollut lomautettuna ja hänen vastuullaan silloin oli nämä  samat kotiaskareet mitä minulla nyt.

Se on minusta koko pointti kotona olemisessa; saa olla kotona ja hoitaa perhettä rauhassa eikä tartte enää töitten jälkeen väsyneenä tehdä ruokia ja siivota selkä limassa.

Kannattaa vaikka kääntää tilanne niin että menee itse töihin ja mies jää kotiin. Tule töiden jälkeen sotkuiseen kotiin, mene kauppaan, vietä aikaa lapsien kanssa ja tee ruokaa. Minusta tuo on kohtuutonta sitä kohtaan joka käy töissä. Mitä sitten me äidit tehdään jos kodin ylläpito ei ole kuin työssäkäyvän isän asia?

29

Vierailija
36/52 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

34 lisää, että muutenkin voisitte vähän koneistaa.. Tiskikone ja kuivausrumpu helpottaisivat hommiasi aika isosti, roboimurin lisäksi.

Vierailija
37/52 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 11:38"]

Meille on syntynyt kaaos koska olin sairaana enkä jaksanut siivoilla. Joku kysyi mitä teen päivisin; käyn salilla kun lapset ovat kerhossa. Eli aamutoimet, lapset kerhoon itse salille sieltä lasten haku ja kotiin syömään. Sitten iltapäivällä teen kotitöitä mutta 3krt/vk olen viemässä lapsia harrastuksiin joten aikaa on vain illalla hoitaa kotia kunnolla. Tällähetkellä syön leipää, juon teetä ja olen koneella ja ihmettelen tätä sotkua täällä. AP

[/quote]

Siis mistä se sotku tulee? Jos lapset ovat kerhoissa ja harrastuksissa ja itse olet salilla päivisin?

Ihan normaali elämänhallinta auttaa. Aamupalan/ruuan/välipalan jälkeen astiat koneeseen (kukin vie omansa) ja ruokatarvikkeet jääkaappiin, nopea pöytien pyyhkäisy. Aikaa menee ehkä kolme minuuttia. 

Illalla riisutaan vaatteet: likaiset pyykkikoriin ja käytettävät odottamaan seuraavaa päivää.

Kun lehdet ja postit on luettu, viedään paperit saman tien paperinkeräykseen. Kun leikki lopetetaan, niin lelut korjataan pois. Roskis viedään samalla kun mennään ulos. Jos maito kaatuu lattialle, niin se pyyhitään pois.

Yksittäin tehtynä nämä hommat vievät muutaman minuutin per tehtävä. Sitten kun niitä kasaa päiväkaupalla, niin onhan siinä tuskailtavaa.

Jotenkin vaikea uskoa, että on niin sairas flunssassa, ettei voi omia astioitaan viedä astianpesukoneeseen ruokailun jälkeen Lapset toki hoitavat omansa vähintäänkin silloin kun äiti on sairas.

Vierailija
38/52 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 11:43"]

Lakana keskusteluun kommentoin että eilen illalla aloitin raivauksen lastenhuoneesta jonka sainkin valmiiksi. Mies makasi sohvalla, joi olutta ja mussuttu sipsiä ja huuteli että olisko se meidän sängyn lakanat jo vaihdettu kun haluaisi nukkumaan. No, onhan tuo välillä siivoillut eli tiskaa (ei tiskikonetta) ripustaa pyykkiä, imuroi ja pesee lattioita. Mutta todella harvoin ja kun alkaa kasaantua niin mies alkaa etääntyä hommista. ap

[/quote]

Mikä silti estää avaamasta suun ja sanoa ihan kohteliaasti että heitä sä se lakana sänkyyn!

29

Vierailija
39/52 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh.

Mulla ei ole kokemusta tuollaisesta. Ollaan molemmat oltu vuorollamme kotona lasten kanssa, molemmat on nyt töissä kun kuopuskin jo kahdeksanvuotias. Kun lapset oli pieniä kotona oleva hoiti huushollin. 

Ap:han kuvailee poikkeustilannetta: hän on ollut sairaana eikä ole voinut hoitaa kotia. Silloin mies ei tule "paikkaamaan" vaan antaa kaiken olla. Ikävä, että mies ei kanna vastuuta yhteisestä kodista. Ei tuohon juuri muuta voi sanoa.  

Vierailija
40/52 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vielä hirveämpää! Mies ei tee mitään, ei siis mitään! Ja saman on opettanut lapsille. Ei vaikka nyt itse on kotona ja minä käyn töissä! Pitäähän se lomalla lomailla. Saa nähdä millon hukkuvat paskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi