Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten eroon migreenikierteestä?

Vierailija
15.11.2020 |

Minulla on menossa nyt joku sellainen kausi, että kohtauksia tulee kovin tiheään. Kohtauslääkkeitäkään en haluaisi kovin usein napsia. Estolääkitystä kokeiltiin, mutta se ei auttanut. Elämäntilanne on varmaankin turhan kuormittava, mutta en voi näitä äänekkäitä lapsia poiskaan antaa. Olisiko antaa mitään vinkkejä, että mikä voisi helpottaa? Onko jollain kokemusta esim. botoxista? Onko auttanut? Miten saitte lähetteen, ja missä ja miten sitä hoitoa toteutettiin?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä vinkkejä täällä.

Kofeiini pois (kahvi, musta tee, vihreä tee). Kaakao ja suklaa pois.

Sokeri pois.

Liha pois.

Haitallinen suola pois, eli ei eineksiä ja tilalle ruususuola/merisuola ruokiin.

Melu ja stressi pois. (Mutta miten onnistuu?)

Sopivaa jumppaa niska-hartiaseudulle.

Ei kirkasta valoa.

Jotkut voivat syödä suklaata, ja juoda kaakaota jossain määrin. Välkkyvä valo on paha (sama kuin epileptikoilla) ja kirkas valo yhtäkkiä ei hyvä. Lihaa voi syödä, mutta tuskin kannattaa vetää liian maustettua. Sokeria voi syödä jos vatsassa on jotain muutakin. Merisuola ja tavallinen suola ok. Melua voi yrittää saada pois, ei aterimien /astioiden korkeaa kilinää. Äkillinen hartiajumppa voi pahentaa, eli tunnustelee itse mikä sopii. Teejuoma sopii joillekin, eri asia mikä tee. E-pillerit pois ja hormonivalmisteet.

Vierailija
22/34 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orgasmi tuo sellaisen kokonaisvaltaisen rentoutuksen, että migreeni pysyy pois.

Orgasmi ja seksi ylipäätään auttaa tavalliseen päänsärkyyn mutta migreeniin se ei auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä vinkkejä täällä.

Kofeiini pois (kahvi, musta tee, vihreä tee). Kaakao ja suklaa pois.

Sokeri pois.

Liha pois.

Haitallinen suola pois, eli ei eineksiä ja tilalle ruususuola/merisuola ruokiin.

Melu ja stressi pois. (Mutta miten onnistuu?)

Sopivaa jumppaa niska-hartiaseudulle.

Ei kirkasta valoa.

Jotkut voivat syödä suklaata, ja juoda kaakaota jossain määrin. Välkkyvä valo on paha (sama kuin epileptikoilla) ja kirkas valo yhtäkkiä ei hyvä. Lihaa voi syödä, mutta tuskin kannattaa vetää liian maustettua. Sokeria voi syödä jos vatsassa on jotain muutakin. Merisuola ja tavallinen suola ok. Melua voi yrittää saada pois, ei aterimien /astioiden korkeaa kilinää. Äkillinen hartiajumppa voi pahentaa, eli tunnustelee itse mikä sopii. Teejuoma sopii joillekin, eri asia mikä tee. E-pillerit pois ja hormonivalmisteet.

Miksi pitäisi edes jossain määrin tehdä sellaista, joka aiheuttaa vahinkoa itselle?

Vierailija
24/34 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia vinkkejä, mitä tässäkin on ollut, kannattaa toki kokeilla. Mutta on ihan mahdollista, valitettavasti, että et pysty itse vaikuttamaan kohtausten määrään, jos suurin osa juuri sinulla kohtauksia aiheuttavista triggereistä on niin kunnossa kuin saat. 

Hyvä hoitosuhde lääkäriin ja mieluiten neurologiin on kullanarvoinen. Estolääkkeitä pitää kokeilla lisää ja saada päivitetyt ohjeet täsmälääkkeiden käyttöön, eli miten mahdollisimman tehokkaasti hoitaa kohtauksia.

Potilaan saatavissa olevat ohjeethan on siten kivan ristiriitaiset, että migreenin kroonistumisen estämiseksi on tosiaan tärkeää ottaa kohtaukseen tarpeeksi paljon lääkettä ja tarpeeksi ajoissa. Jos joudut siihen ikävään tilanteeseen, että kohtausten ja täsmälääkkeiden määrä nousee yli 10/kk, niin ohjeet muuttuvatkin täsmälleen päinvastaiseksi. Aletaan puhua vain lääkepäänsärystä ja kuinka sitä hoidetaan (olet ilmeisesti maagisesti siitä migreenistä parantunut!). Siksi tuossa vaiheessa on tosi tärkeää mennä sinne neurologille saamaan oikeat hoito-ohjeet.

Vierailija
25/34 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi elämäntapavinkit on tosi hyviä ja kannattaa niitä yrittää noudattaa. Mutta jos se kohtaus sieltä on tulossa päivästä toiseen, niin tärkeintä on saada kohtaus heti alkuvaiheessa poikki riittävällä lääkemäärällä. Jos kohtausta yrittää lääkitä liian lievillä kipulääkkeillä, se voi lieventää kipua, mutta kohtaus jää kytemään. Ja palaa taas uudestaan ja uudestaa ja pahimmassa tapauksessa käy niin, että saat lääkepäänsäryn kaupan päälle tai migreeni kroonistuu tehottoman kohtaushoidon seurauksena. Ja hoitosuhde ehdottomasti neurolle, ei tk.

Mitä käytät täsmälääkkeenä?

Käytän sumatriptaania ja siihen päälle buranaa tai paracetamolia maksimiannoksella. Välillä olen ottanut kohtauslääkkeet liian myöhään. Ehkä tuossa voisi olla syytä tähän kierteeseen. Olen jotenkin pelännyt sitä, että jos syön liikaa niitä lääkkeitä, niin saanko pian sen lääkepäänsäryn. Mutta en ole tajunnut, että se särky voi jäädä kytemään sinne noin, kun täsmät ottaa liian myöhään. Kiitos kommentista! Katsotaan, mitä tapahtuu, kun skarppaan tässä. Olen yrittänyt saada lähetettä neurolle, mutta en ole päässyt. Ap.

Vierailija
26/34 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei vain olis särkylääke kipua? Eli kun edellisen lääkkeen vaikutus lakkaa niin tulee pää kipeäksi johon taas ottaa lääkettä jne jne. Kierre on valmis ja ”kohtauksia” on koko ajan.

Niin no tätäpä juuri tarkoitin.

Lääkepäänsäryn voi ehkä sekoittaa tavanomaiseen päänsärkyyn. Mutta lääkepäänsäryn pitäisi kyllä olla hyvin erilaista kuin neurologisen sairauden aiheuttama, esi- ja jälkivaiheineen jopa useita päiviä kestävä migreenikohtaus.

-24

Vierailija
27/34 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orgasmi tuo sellaisen kokonaisvaltaisen rentoutuksen, että migreeni pysyy pois.

Tämä itse asiassa monesti pahentaa.

Vierailija
28/34 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta migreenialalta 35 v. Lapsena ja teininä aurallista ja viimeiset 25 v myös auratonta. Lopulta särkypäiviä 5 viikossa, triptaania 3-4/vko, parasetamolia ja ibuprofeenia monena päivänä/vko. Lopulta tuli triptaanin aiheuttama sydäninfarkti 40-vuotiaana. Siihen loppui triptaanin syönti ja siihen loppuivat muuten myös päänsäryt. Kolesterolilääke ja beetasalpaaja aloitettiin samaan aikaan ja sekin saattoi vaikuttaa. Nyt enää harvakseltaan aurallisia kohtauksia kuten lapsena mutta lieviä nekin. Olen tosi tyytyväinen. Minulla oli paha lääkepäänsärky.

Vierailija
29/34 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
30/34 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäolen päässyt eroon migreenistä vaihdevuosien alettua, vaikka gyne oli sitä mieltä, ettei näin voi käydä. No minulla kävi. Aika paljon pystyin säätelemään migreenin esiintyvyyttä välttämällä niitä tekijöitä, jotka laukaisivat kohtauksen. Näitä olivat

punaviini (ehkä pahin), usein myös olut,

toisinaan suklaa ja juustot, suolapähkinät,

välkkyvät valot (piirtoheitin, kesällä kirkas aurinko ja varjo vaihdellenja aurinko järvellä, kirkas lumi),

voimakkaat tuoksut (parfyymit ja miesten partavedet),

epäsäännölliset ruoka-ajat ja nukkuma-ajat,

stressin jälkitila (stressi ei kohtausta laukaissut, mutta kun stressi loppui, tuli kohtaus, samoin kun loma alkoi)

Kahvi ei minulla laukaissut kohtausta, mutta kohtauksen aikana pelkkä tuoksukin teki häijyä, vaikka en oksentanut. Minulla ei ollut esto- eikä täsmälääkkeitä, vaan pärjäsin, jos otin ajoissa kaksi Disperiiniä, niin toisinaan kohtausta ei tullut ollenkaan tai se tuli miedompana. Piti oppia kuuntelemaan kehon ennakkomerkkejä, esim. kiristävä tunne niskassa. Aurat olivat aluksi pelottavia, mutta niihin tottui. Noin kolmekymmentä vuotta kärsin kohtauksista, sitten ne loppuivat kuin seinään. 

Vierailija
31/34 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudolta kuulostaa triptaanin ja infarktin yhteys.

Vierailija
33/34 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni lähes aina seuraavana päivänä silloin kun olen pyöräillyt pitempään.

Vierailija
34/34 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oudolta kuulostaa triptaanin ja infarktin yhteys.

Oudolta kuulostaa, että ihminen, joka migreenistä kirjoittaa, ei tätä yhteyttä tiedä. Vasokonstriktio. Koronaarispasmi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme