Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisäilmaoireilevat - amalgaamioireilevat

Vierailija
13.03.2014 |

Joitakin vuosia sitten ihmiset olivat hysteerisen vakuuttuneita, että epämääräiset yleisoireet, väsymys, päänsärky, kurkkukipu, tykyttely yms johtuvat  amalgaamipaikoista. Amalgaamipaikkoja poistettiin, asiaa hysterisoitiin näiden oireilevien ihmisten toimesta.

Kukaan ei puhu amalgaamioireista enää. Nyt on muodissa laittaa nuo epämääräiset yleisoireet, väsymys, päänsärky, kurkkukipu, tykyttely sisäilmaoireiksi. Toki osa on vakuuttunut myös oireiden johtuvan sähköyliherkkyydestä.

Olen melko varma, että suuri osa näistä yleisoireilevista, oireilee lähinnä huonoa työmotivaatiota, ja sille täytyy löytää itsestä ulkopuolinen syy.

Ajanhengestä riippuen se syy vaihtelee, milloin radonkaasu, milloin happosateet, milloin amalgaami, milloin sähköyliherkkyys. Ja nyt sisäilma ja kosteus.

Eli aika paljon psykogeenistä eppäillen löytyvän sisäilmaoireiden taustalta. Osa oireista voi toki olla todellista, en sitä kiistä mutta en usko siinä laajuudessa kuin mediassa ja hysteerikkojen piirissä väitetään olevan.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa oireista on ihan todellisia. Esim. oireet natriumglutamaatista. Oli hyvä, että se on poistettu osasta makkaroita. Ja kyllähän elimistö kärsii huonosta sisäilmasta. Jotkut kärsivät myös pakkasesta ja lämmityskaudesta. Radonista on tutkitusti haittaa. Yms. Ei kaikki ole huuhaata.

Vierailija
2/8 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 19:20"]

Osa oireista on ihan todellisia. Esim. oireet natriumglutamaatista. Oli hyvä, että se on poistettu osasta makkaroita. Ja kyllähän elimistö kärsii huonosta sisäilmasta. Jotkut kärsivät myös pakkasesta ja lämmityskaudesta. Radonista on tutkitusti haittaa. Yms. Ei kaikki ole huuhaata.

[/quote]

Tietysti radonista on haittaa, ihminen ei tosin aisti eikä oireile siitä, kuten säteilyä muutoinkaan ei aistita. Kysymys olikin yleisoireiden etiologiasta, joka tuntuu vaihtelevan ajan ja ihmisluonteen mukaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule sitten uudestaan kirjoittelemaan kun olet jonkin aikaa asunut/työskennellyt hometalossa.

Vierailija
4/8 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jollain yksittäisillä ihmisillä näin, mutta kyllä ainakin meidän 11 henkisellä työyhteisöllä oireet väheni roimasti, kun päästiin hometalosta puhtaisiin tiloihin. En usko, että kaikilla kyse oli vitutuksesta työtä kohtaan. Varsinkin kun näiden yleisoireiden lisäksi oli mm. jatkuvia silmä- ja poskiontelontulehduksia, kunnes ne loppuivat kaikilla kuin seinään uusien työtilojen myötä.

Vierailija
5/8 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on varmaan provo, mutta vastaanpa silti. Työskentelen paikassa, jossa on todettu vakavat sisäilmaongelmat. Osa tiloista on sulussa, kokonaan uusi rakennus saadaan vuosien päästä.

Minulla on allergis/astmaattinen taipumus, mutta koskaan aiemmin en ole oireillut rakennuksissa. Nyt lyhyen työskentelyn aikana vaurioituneeksi todetessa talossa olen alkanut olla tosi tukossa. Poskiontelot ovat ummessa, astmaattista hengenahdistusta, huulet turpoavat päivän mittaan (kuten minulla allergisissa reaktioissa), ajoittain kovia päänsärkyjä (johtuvat varmaan tukkoisuudesta tai silmäoireista). 

Ja, työmotivaation takia en todella aio puhua tästä töissä. Pidän täyden allergialääkityksen päällä ja koetan selvitä. Tarvitsen pätevöitymiseeni työskentelyä ko.toimipisteessä. Mutta kyllä minä nyt ymmärrän, etteivät ne jotka tiloista valittivat puhuneet pehmoisia.

Vierailija
6/8 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radonin haittavaikutus on jotain 30 vuotta, jossa ajassa kehittyy ns. keuhkosyöpä. Siihenkin vaikuttaa se, että tupakoitko vai et. Mitään välittömiä oireita ei radonista tule. 

Vierailija
7/8 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja monet muut homeisella työpaikalla kehitimme itsellemme ihan lääkärien diagnosoiman astman. "Kuviteltiin" myös väsymys, päänsärky, kurkkukipu, lämpöily, jatkuvat keuhkoputken- ja poskiontelotulehdukset yms. Kun päästiin noista tiloista viimein pois, suurin osa oireista hiljakseen hävisi mutta astma jäi. Päivääkään en enää suostu hometaloissa työskentelemään. 

Vierailija
8/8 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuule just tuommonen. Mulla oli vanhimmat amalgaamipaikat vuodelta -75 ja ylipäätään mun suu oli niitä täynnä. Kotona ei hirveästi hampaisiin kiinnitetty huomiota, sokeria rouskuteltiin ja juotiin sokerimehuja päivittäin, hampaat harjattiin ehkä kerran viikossa. Vasta isompana tajusin itse alkaa harjailemaan aamuin, illoin ja onneksi reikiintyminen väheni. No, jokatapauksessa aloin 80-luvun lopulla kärsiä jatkuvista päänsäryistä ja märkivistä ientulehduksista, hilseileviä ihottumaläiskiä ilmaantui sääriin. Hampaat olivat sellaiset kivat sinertävät ja kylmä vihloi vallan vietävästi hampuleita. Jossain vaiheessa luin jostain amalgaamin aiheuttamista oireista ja päätin, että vaihdanpa paikat, eipä se ainakaan haitaksi ole. Niin tein, sen jälkeen ei ole ollut ainoatakaan ientulehdusta. Päänsärky loppui myös ja ihottuma ensin paheni paikkojen vaihdon aikana, mutta sitten parani, eikä ole tullut takaisin. Epäilen, että paikat olivat oireisiini syyllisiä. Ja sainpa kauniit, valkoiset hampaat. 

Homeelle olen astistunut lapsuuskodissa. Aloin sairastella kun muutin omaan huoneeseen ja sen huoneen nurkassa oli homekasvustoa. Ei silloin tiedetty mitään homeen haitoista. Isä maalasi seinän aina uudelleen, kun home tuli näkyviin. Minä nukuin siinä homeseinän vieressä, yskin ja olin tukkoinen käytännössä aina. Söin sellaiset 4-5 ab-kuuria vuodessa, hörpin yskänlääkettä kuin mehua. Nenää kirveli öisin ja usein tuli verta nenästä. Kun muutin pois kotoa, oireet helpottivat, mutta aina jossain joskus menen ihan tukkoon, esim. meidän lasten koulussa aikoinaan. Sieltä löytyikin sitten kunnon homeet ja sädesienet. Lieneekö mielikuvitusta ja oliko sitä mulla jo lapsena, kun ei homehaitoista tiedetty vielä mitään...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän