Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaisitko lainaa jotta pääsisit opiskelemaan?

Vierailija
13.03.2014 |

En omista autoa koska ei ole varaa sellaiseen ylellisyyteen. Olen siis työtön. Töitä ei meinaa löytyä sitten niin millään. Uuden ammatin opiskelua olen alkanut miettiä ja nyt olisi mahdollisuus hakeutua sellaiselle linjalle joka saattaisi jollain tavalla kiinnostaa. Ei mikään unelmatyö mutta jotain...

Ongelma on vain siinä että pitäisi hommata auto, sellainen mikä ei jätä joka viikko tielle. Myös opiskelu maksaisi, yli 600 euroa tutkintoineen. Joutuisin ottamaan lainaa, ainakin autoa varten. Vakuutusmaksuista ja muista kuluista selviytyisin jos oikein tarkkaan eläisin. Lainaakin voisin lyhentää jokusen euron kuukaudessa. Tiukkaa tietenkin tekisi. Ja sitten minulla ei olisi enää mitään rahaa säästössä pahan päivän varalle.

Mutta kysymykseen. Olisiko tässä mitään järkeä? Kannattaako ottaa lainaa, mennä kouluun vaikka ei ole mitään tietoa että saako tulevaisuudessa töitä. Ei ole mitään takuita siitä että varmasti työllistyisi. Eikä tosiaan olisi ihan sitäkään mitä haluaisin. Mutta. Mitä muutakaan tässä keksisi, ei huvita olla työttömänäkään ja olen jo lähes 40 vuotias! Vuodet vierii turhankin nopsaan...

Auttakaa, otanko ison taloudellisen riskin vai jatkanko vain töiden etsintää? Kiitos asiallisista kommenteista :)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi. Nykyään voi opiskella niin ansiosidonnaisilla kun kelan päivärahoilla.

Vierailija
2/9 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sitä sukupolvea, ettö opiskelin yliopistossa lainalla. Silloinen asumistuki ja opintoraha oli parhaimmillaan 246 markkaa kuukaudessa. Eli otin lainaa joka vuosi,, vaikka kävin myös töissä lomilla, ja myöhemmin osa-aikaisesti. Eli ottaisin lainan. Kenties et saa työtä, mutta mahdollisuudet siihen on varmasti paremmat kuin nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ottaisin. Selviät kyllä siitä lainanmaksustakin, ja valtiohan sen takaa. Tarvittaessa jos et Suomessa työllisty, voisit lähteä vaikka ulkomaille. Parempi sekin on kuin olla tekemättä mitään :)

Vierailija
4/9 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 13:01"]

Kyllä ottaisin. Selviät kyllä siitä lainanmaksustakin, ja valtiohan sen takaa. Tarvittaessa jos et Suomessa työllisty, voisit lähteä vaikka ulkomaille. Parempi sekin on kuin olla tekemättä mitään :)

[/quote]

Milloin valtio on alkanut takaamaan autolainoja?!

Vierailija
5/9 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ajatellut opiskella (opinto)lainan turvin maisteriksi ja tehdä vähän osa-aikatöitä sen lisäksi, jos vain löytyy sopivia töitä. Lainaa olisi valmistuttua yhteensä noin 10 000 euroa.

Tavoitteena olisi nostaa kk-palkkaa ainakin 1000-1500€/kk koulutuksen turvin. Tällä hetkellä tienaan 2600/kk.

Vierailija
6/9 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pienestä lainasta kun on kyse, niin ottaisin. Katsoisin myös, että autosta olisi sinulle muutenkin hyötyä työnhaussa. Itse olen tein aikanani vuokrafirman kautta erilaisia pätkiä työpaikoissa, joihin tarvittiin työntekijä käytännössä heti. Olisin työllistynyt vielä paremmin, jos olisin voinut hakea paikkoja, joihin oli vaikea tai mahdoton kulkea julkisilla esim. varhain aamulla tai myöhään illalla. 

Vierailija
7/9 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelin koko tutkinnon (yliopisto) ulkomailla, opintolainaa joku 35 000 eur. Siihen nähden joku +600 eur opinnoista ja autolaina päälle kuulostaa todella vähäiselle...

Vierailija
8/9 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hommaisin sen hintaisen auton, jonka saa opintolainalla. Auto on surkea sijoitus, koska niiden arvo laskee käytön aikana hirmuisesti, joten mahdollisimman pieni summa rahaa kiinni siihen, ja osta käytettynä ehdottomasti.

Muilta osin suunnitelma kuulostaa hyvältä! On varmasti parempi kouluttautua kuin vain jähmettyä paikoilleen. Työnantajankin silmissä tuon ikäisenä kouluttautuminen on plussaa, aktiivisuuden ja oma-aloitteisuuden merkki.

Vierailija
9/9 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hommaisin sen hintaisen auton, jonka saa opintolainalla. Auto on surkea sijoitus, koska niiden arvo laskee käytön aikana hirmuisesti, joten mahdollisimman pieni summa rahaa kiinni siihen, ja osta käytettynä ehdottomasti.

Muilta osin suunnitelma kuulostaa hyvältä! On varmasti parempi kouluttautua kuin vain jähmettyä paikoilleen. Työnantajankin silmissä tuon ikäisenä kouluttautuminen on plussaa, aktiivisuuden ja oma-aloitteisuuden merkki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän