Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naapuri polttaa takkaa, vauva nukkuu ulkona

Vierailija
13.03.2014 |

Naapurin piipusta tulee järkyttävä savun haju. Joka hemmetin päivä.  Voinko nukuttaa ulkona vai onko naapurin pihasta tuleva savu huonoksi vauvalle? Vauva tuntuu ainakin lähes poikkeuksetta heräävän tuohon löyhkään enkä ihmettele.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoks vaa että naapuris ei kiinnosta jos sul on lapsi se tekee kotonaan ja tontillaa mitä haluu et turha ulissa nukutua se sisällä jos häiritsee taas näitä ... muuta maalle mis oot yksin 5 km säteellä nii ei häiritse !

Vierailija
42/63 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onpa sitkeä takka, kun sitä ei saa mitenkään poltettua loppuun. Minä kyllä poltan takassa puita, en polta sitä takkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:54"]

Jos ap miettisit asiaa ihan omilla pikkuaivoillasi. Onkohan savu hyväksi hengitysteille noin ylipäänsä? Entäs jos naapuri polttaisi siinä läehllä tupakkaa, kuinka sitten pillastuisit?

En kerta kaikkiaan tajua tuota vauvojen ulkona nukuttamista muutenkaan ja etenkin kun sitten ihmetellään onko siitä hajusta ja tästä kärystä kovastikin haittaa, tai valitetaan naapureiden metelistä. Pistä se vauvasi sille kuuluvaan sänkyyn nukkumaan niin ei tarvitse tällaistakaan pohtia ja kysellä typeriä palstalla!

[/quote]

Heh, kylläpä taitaa olla arka aihe.

Vauva 3kk nukkuu vuorokaudessa max  11-12 tutia ja valvoo loppu ajan. Sisällä päiväunet on poikkeuksetta15 min pituiset, ulkona ne taas saattavat kestää jopa 45 min, joten todellakin nukutan mielummin ulkona ja vietän sitten aikaa hyväntuulisen vauvan kanssa. :)

ap

[/quote]

Mikä haisee sisällä? Koska sinä syytät HAJUA siitä että lapsesi herää ennenaikojaan.. :(

Vierailija
44/63 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:23"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:11"]

AP;lla on joku fantasia sitruunasta pimpissä, kun hokee sitä monta kertaa! Minä en halua kuulla sinun likaisia fantasioita AP! Hyi

[/quote]

Jep niin on. ;) Ja ei sinua tänne kukaan ole pakottanut tai edes kutsunut lukemaan kun et osaa esitettyyn kysymykseen vastata.

ap

[/quote]Noniin. Arvasin. Eli oikeastaan halusitkin, että puhe kääntyy tähän. Minusta kuulostaa pahalta, että nukutat pientä viatonta vauvaa savussa ja sillä aikaa itse leikit ällöttäviä sitruunaleikkejä. En jotenkin keksi edes mitään sanottavaa tähän. Paitsi lastensuojeluun voisi sinusta ilmoittaa.

[/quote]

Jep, siksipä haluankin vauvan nukkuvan ulkona niitä pidempiä päiväunia.

Elä suotta vaivaudu, soitin jo itse ja kerroin että haluan lapsen nukkuvan ulkona koska silloin minulla jää enemmän aikaa sitruunapuuhille. Hakevat lapsen pois niin ei tarvi nukkua siinä savussa.

Täällä av:lla on muuten erittäin miellyttävän tuntuisia ihmisiä.

ap

Vierailija
45/63 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:31"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:54"]

Jos ap miettisit asiaa ihan omilla pikkuaivoillasi. Onkohan savu hyväksi hengitysteille noin ylipäänsä? Entäs jos naapuri polttaisi siinä läehllä tupakkaa, kuinka sitten pillastuisit?

En kerta kaikkiaan tajua tuota vauvojen ulkona nukuttamista muutenkaan ja etenkin kun sitten ihmetellään onko siitä hajusta ja tästä kärystä kovastikin haittaa, tai valitetaan naapureiden metelistä. Pistä se vauvasi sille kuuluvaan sänkyyn nukkumaan niin ei tarvitse tällaistakaan pohtia ja kysellä typeriä palstalla!

[/quote]

Heh, kylläpä taitaa olla arka aihe.

Vauva 3kk nukkuu vuorokaudessa max  11-12 tutia ja valvoo loppu ajan. Sisällä päiväunet on poikkeuksetta15 min pituiset, ulkona ne taas saattavat kestää jopa 45 min, joten todellakin nukutan mielummin ulkona ja vietän sitten aikaa hyväntuulisen vauvan kanssa. :)

ap

[/quote]

Mikä haisee sisällä? Koska sinä syytät HAJUA siitä että lapsesi herää ennenaikojaan.. :(

[/quote]

Sitruuna.

ap

Vierailija
46/63 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:47"]

:D

Tarkoitus oli nyt kuitenkin selvittää onko ilma meidän pihalla vauvalle huonoksi vai ei. Jos ei niin asia ei minua häiritse ja jatkan piha päikkäreitä. Jos on niin siirrytään sisälle. Ei asia minulle sen suurempi ongelma ole.

Joten osaako joku vastata?

Ap

[/quote]

Laitat vaikka harson siihen vaunun aukon päälle niin se suodattaa sen verran kun on tarpeen. Kyllä se savu ehtii aika paljon laimentua ennen kuin se teidän pihaan ehtii.. 

Vierailija
47/63 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:47"]

:D

Tarkoitus oli nyt kuitenkin selvittää onko ilma meidän pihalla vauvalle huonoksi vai ei. Jos ei niin asia ei minua häiritse ja jatkan piha päikkäreitä. Jos on niin siirrytään sisälle. Ei asia minulle sen suurempi ongelma ole.

Joten osaako joku vastata?

Ap

[/quote]

No jos vauvaa se häiritsee niin, että herää, niin mielestäni olisi vain loogista nukuttaa sisällä. 

Terveisin äippä, joka asuu nn:ssa kerroksessa pieniparvekkeisessa kerrostalossa kaupungin keskustassa, eikä siis koskaan nukuttaa vauvan vaunuihin vain, jos päiväuniaika sattuu olemaan kesken kauppamatkan, tms.

Vierailija
48/63 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten takkaa voi polttaaa?? 

eikös yleensä polteta puita ;)

Huomaa että tulisijat on ap:lle aivan vieraita

Vierailija
49/63 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyrin nukuttamaan vauvan sillä puolella taloa, mihin savu ei tule. Savu tulee puun polttamisesta ja ihan omasta piipusta. Myrkyllisyydestä en tiedä, ei kai se ihan terveellistäkään ole. Tilanteessasi ehkä välttäisin pahimman tuprutuksen aikaa. Onneksi yleensä tulta ei pidetä koko päivää eikä joka päivä tuule samasta suunnasta. Eli vaikka välttelisit savussa nukuttamista niin enimmäkseen voinet kuitenkin nukuttaa ulkona. Vinkiksi vielä. Meidän vauva, jonka unet sekä sängyssä että vaunuissa jäivät hyvin lyhyiksi, nukkui kantoliinassa oikein hyvin.

Vierailija
50/63 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:20"]

Vähän ohi aiheen, mutta minä taas en ymmärrä niitä, jotka eivät nukuta vauvaa ulkona!  Se on vain laiskuutta, ettei viitsitä nähdä vaivaa vauvan pukemiseen. Lähes poikkeuksetta vauvat nukkuvat paljon paremmin ja huomattavasti pidempiä päiväunia ulkona kuin sisällä.   Ulkona nukutetut vauvat ovat hyväntuulisia, kun saavat nukuttua riittävästi ja terveempiä, koska saavat raitista ulkoilmaa paljon.

Kokemusta minulla on jo aika monta vuosikymmentä.

Tälläkin hetkellä tuttavaperheen 5kk:n ikäinen vauva saattaa nukkua parvekkeella lähes 4 tunnin päiväunet. Ja on kuin aurinko herätessään; toki heti tissiä vailla. Harvoinpa vauva nukkuu sisällä noin pitkään?

Joten,ap, yritä saada jokin ratkaisu asiaan, ettei tarvitse ruveta nukuttamaan vauvaa sisällä, kun on kesäkin tulossa!

[/quote]

Vai laiskuutta. No, täällä päin maailmaa eli Keski-Euroopassa vauvoja ei nukuteta ulkona. Silti uskallan väittää, ne saavat raitista ilmaa, unta ja ovat hyväntuulisia siinä kuin vauvat Suomessakin. Omat 2 vauvaa ovat aikanaan nukkuneet ihan hyvin omassa sängyssään päiväunet. Vaunulenkit sitten asia erikseen, toki ne ovat silloin uloskin nukahtaneet. Mutta en tosiaankaan ole nähnyt mitään syytä viedä niitä erikseen ulos nukkumaan.

Vierailija
51/63 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa, asuin lapsuuteni talossa, joka lämpeni puu-uuneilla. Ja olin vielä kotihoidossa, eli leikin ja olin siellä ulkona kaiket päivät, ja vauvana ulkona nukuin. Ja koko iso maalaistalo lämpeni puilla, oli monta uunia opäällä yhtaikaa, ja saattoipi olla leivinuunissakin tuli.

Vierailija
53/63 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti savu on vahingoksi. Onko tämä kysymys joku provo? Savukaasussa on myrkyllisiä yhdisteitä. Ympäristölaki sanoo, että naapuriin ei saa tulla savuhaittoja. Pyykkien pitää saada olla savuttomia ulkona jne. Jos ei ilkeä mennä sanomaan naapurille, että puita ei ole oikein aseteltu uuniin tms. vaan tulee vääränväristä savua (pitäisi olla lähes väritöntä silloin kun palotapahtuma on oikein), niin ympäristötarkastaja kunnassa on oikea virkamies auttamaan. Itse olen tehnyt valituksia useampiakin ja huomannut, että saan silmilleni juuri nämä savuttajat. Prosessi on ikävä, mutta muuten ei saa asiaa kuntoon. Jos savuttajat ei itse tiedosta ongelmaa, on se heille tehtävä selväksi. Vaikka menisi naapurisopu. Viisas ei loukkaannu vaan tekee muutoksia polttotapahtumaansa. Ainakin kun viranomainen velvoittaa siihen jos ei muuten ymmärrä. Tänään juuri eräs lähinaapuri keksi ruveta "polttamaan" tuoreita kuusenoksia pihallaan, oli kaatanut puita. Tulta ei näkynyt valtavasta kasasta vaan kamalaa savua vaan. Tottakai savut poispäin omasta talosta. Järkyttävät  myrkynväriset savupatsaat levisivät matalalla tuulen mukana kaikkialle ympäristöön satojen metrien säteellä. Ilmastointikone kiinni ja katsomaan missä palaa. Kun tulin pahankeksijän talon luo ja näin mitä oli menossa, kävin sanomassa. Häätöhän sieltä tuli. Kun ei voi keskustella, niin sitten soitin pelastuslaitokselle ja he soittivat sitten savuttajalle. Minua ei kiinnosta narsistien mielipide oikeudesta tehdä mitä huvittaa. Minulle on selviö, että ilmastointikone on laite, joka vetää myrkkykaasut nopeasti sisälle, enkä halua niitä haistella. Ei ole pakko. Jotkut ovat pirullisen ilkeitä, mutta toiset tietämättömiä. Onneksi on ympäristölaki. Se kuuluu kaikille. Rohkeasti naapuriin kertomaan savuhaitasta. toivottavasti saatte yhteisymmärryksen asiassa.

Vierailija
54/63 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:39"]

Kauheaa, asuin lapsuuteni talossa, joka lämpeni puu-uuneilla. Ja olin vielä kotihoidossa, eli leikin ja olin siellä ulkona kaiket päivät, ja vauvana ulkona nukuin. Ja koko iso maalaistalo lämpeni puilla, oli monta uunia opäällä yhtaikaa, ja saattoipi olla leivinuunissakin tuli.

[/quote]Kävitkö testeissä? Kirjoituksesi ikävästä sävystä päätellen olet saanut savua aivoihisi ja sinusta on tullut vähemmän mukava. Maalaiset eivät ole mukavaa sakkia, vaan jotenkin..hmmm.

Vierailija
55/63 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:46"]

Tää nyt menee vähän ohi aiheen, mutta mitä sinne takkaan pitää oikein laittaa, että saa tulemaan mustaa savua? Olen nimittäin ihmetellyt, kun meilläkin naapuri polttelee takassaan jotain joka päivä, ja aina piipusta tulee pikimustaa pahalle haisevaa savua.

[/quote]

Me poltetaan roskat saunan uunissa. Joskus on paljon muovia joukossa, esim. mehukanistereita ym. niin saattaa muodostua savua. Toisinaan roskat voi olla "kosteita" esim. kahvinporot pantu vahingossa jäteastiaan niin saattaa muodostua savua. Esimerkiksi auton renkaat poltamme "pikkuhiljaa" osina koska savua tulisi muuten liikaa.

Vierailija
56/63 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 on huono trolli:-)

Vierailija
57/63 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:20"]Vähän ohi aiheen, mutta minä taas en ymmärrä niitä, jotka eivät nukuta vauvaa ulkona!  Se on vain laiskuutta, ettei viitsitä nähdä vaivaa vauvan pukemiseen. Lähes poikkeuksetta vauvat nukkuvat paljon paremmin ja huomattavasti pidempiä päiväunia ulkona kuin sisällä.   Ulkona nukutetut vauvat ovat hyväntuulisia, kun saavat nukuttua riittävästi ja terveempiä, koska saavat raitista ulkoilmaa paljon.

Kokemusta minulla on jo aika monta vuosikymmentä.

Tälläkin hetkellä tuttavaperheen 5kk:n ikäinen vauva saattaa nukkua parvekkeella lähes 4 tunnin päiväunet. Ja on kuin aurinko herätessään; toki heti tissiä vailla. Harvoinpa vauva nukkuu sisällä noin pitkään?

Joten,ap, yritä saada jokin ratkaisu asiaan, ettei tarvitse ruveta nukuttamaan vauvaa sisällä, kun on kesäkin tulossa!

[/quote]minä taas en ymmärrä ihmisiä ketkä yleistää!eiköhän jokaisen lapsi nuku siellä missä parhaiten nukuttaa,se välttämättä ole laiskuutta.

Vierailija
58/63 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:33"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:31"]

[/quote]

[/quote]

Sitruuna.

ap

[/quote]

Aivan mahtavaa :DD

Vierailija
59/63 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:45"]

Taas yksi mamma, jonka mielestä muut eivät saa elää normaalisti, kun hän nukuttaa kullannuppuaan ulkona.

[/quote]

Ja näitähän riittää.

Meidän naapurin rouva käski meidän lapsia (4&6v) leikkimään hiljempaa koska hänen vauvansa nukkui ulkona.

Vierailija
60/63 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa naapurin nuori mies kävi huutamassa naama punasena ja kiroili toisen naaputin lapsille, jotka leikkivät omalla pihallaan (rivitalo). Lasten mummo oli oitamassa, ja säikähti kauheasti. Sama isä sitten vei  vauvansa nukkumaan seinän viereen, kun yläpuolelle roikkui keväällä katon ulkopuoleta kamala määrä jäätynyttä lunta, valtavana lipareena. Kun kauhistuteena sanoin asiasta, niin käski hoitaa omat asiani ( vei kyllä sit vaunut muualle) ( ja meiltäkin meni aita rikki, kun se lumimassa sit tippui sieltä katolta)