Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi sairaalloiseen synnytyspelkoon?

Vierailija
13.03.2014 |

Odotan esikoistamme, raskaus on aivan alussa, vasta viikolla 12 mennään, ekaan ultraan menossa pian.. Ongelmani on se, että olen aivan paniikissa tulevasta synnytyksestä, vaikkei raskauteni vielä edes näy minusta! 

Olen tyhmänä lukenut synnytyksiin liittyviä kauhujuttuja, äitien ja lasten kuolemista, pieleen menneistä paikkauksista (että pimpissä oleva hermo on vaurioittunut) jnejne. Minulla on myös matala kipukynnys, ja uskonkin, ettei minusta ole synnyttämään.

Olen kauhuissani siis jo tässä vaiheessa, ajatuskin synnyttämisestä saa voimaan pahoin! Mitä tässä pitäisi tehdä? Totunkohan ajatukseen ajan kanssa, vai meneekö pelkääminen vain pahemmaksi? Mikä avuksi? Kuinka helposti pelkääville äideille tehdään sektio ja onko se ihan kamala toimenpide? 

En tietenkään oleta että pukaisin lapsen maailmaan ilman kipuja, harmonisessa fiiliksessä, mutta ajatus synnyttämisestä vaan kauhistuttaa minulle melkein sonnat housuun.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/23 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tosiaan saa yhtään vastausta? :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkopolille mars.

Suurin osa synnytyksistä menee hyvin. Vain ne kauheimmat synnytykset kokeneet naiset kirjoittelevat siitä.

Mäkin pelkäsin ja olin tosi ahdistunut, mutta ihan hyvä kokemus se loppujen lopuksi oli. Ei ollut niin kivuliasta kuin olin luullut.

Vierailija
4/23 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkopoli on oikea osoite. En tiedä mitä siellä tehdään asialle...

Vierailija
5/23 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö näitä asioita olisi kannattanut pohtia jo ennen raskautumista?

Hae keskusteluapua.

Vierailija
6/23 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäätkö myös muita toimenpiteitä yleensä vai onko vasta raskaus laukaissut pelot?

Vierailija
7/23 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä minulle kauheasti ylipäätään olla toimenpiteitä tehty kun olen elänyt vissiin niin varovaisesti. Verikokeeseenkin meno ahdistaa ja oksettaa, sen kestän kun pidän silmät kaiken aikaa kiinni, etten näe neulaa, verta yms.

Vierailija
8/23 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakautta ei ole pakko synnyttää. Pelkopolin kautta sektioon. Itselle tuli synnytyspelko esikoisen jälkeen. En tiedä synnytänkö enää alakautta toiste...

Kipuhan on se pienin murhe, puudutteet toimii hyvin!

Vierailija
9/23 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä neuvolasta lähete pelkopolille! Jos päädyt siihen, että alatiesynnytys pelottaa sinua niin kovasti, että et kykene siihen, laki velvoittaa sinut saamaan halutessasi sektion. Kysyit onko sektio paha juttu. Minulla takana kaksi, yksi kiireellinen johon jouduin kun lapsi ei mahtunutkaan ulos, ja yksi suunniteltu, jonka itse TAISTELIN pelkopolin kautta. Molemmat olivat ok fyysisesti, meni hyvin ja paranin nopeasti. Henkisesti tuo kiireellinen oli vaikea, pelkäsin että lapsi oli jo rankan alatieyrityksen jälkeen kuollut, mutta suunniteltu oli todella ihana kokemus. Eli sektiota ei välttämättä saa ihan helposti, ja toki sektiossa, kuten alatiessä, on omat riskinsä, mutta itse koin paremmaksi synnyttää sektiolla, kun pelkäsin alatiesynnytystä (ekan pieleenmenneen johdosta) todella paljon.

Vierailija
10/23 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko kasi kertoa, miksi sinulle tuli synnytyspelko?

En pelkää pelkästään kipuja, varmaan lähinnä sitä että joku menee pahasti pieleen ja alapää jää tunnottomaksi, tai sieltä vaurioituu jotain hermoja niin että on loppuelämän kipeä tai että se muotoutuu aivan kamalan näköiseksi jnejne.. Kokonaisuudessaan siis synnytys ja sen mahdolliset jälkivaikutukset pelottavat hullunlailla!

Vierailija
11/23 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkopoli on nyt oikea osoite, apua ON saatavilla. Olethan käynyt jo neuvolassa..?

Vierailija
12/23 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne. Huojentavaa tietää, että apua on saatavilla eikä minun ole PAKKO synnyttää alateitse. Kerran olen vasta käynyt neuvolassa, mutta silloin siellä ei ollut mitään puhetta tästä pelostani. Pitäisikö minun siis ottaa se puheeksi nimenomaan neuvolassa? Minulla on tiistaina eka ultra, siellä tuskin kannattaa mainita asiasta, vai?

Vierailija
13/23 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan on syytä olla tietoinen voimakkaasta pelostasi. Lisäksi pelkopolille tarvitaan lähete jonka saat neuvolasta. Toki lääkäriltäkin.

Vierailija
14/23 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Pitäisiköhän minun soittaa neuvolaan ja kertoa tilanteestani, vai odottaa seuraavaa kertaa jolloin menen sinne? Ensi kuun alussa olisi siis seuraava neuvola-aika.

Vierailija
15/23 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu on suunniteltu sektio.

Vierailija
16/23 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen ei kuitenkaan ole kuin pari viikkoa. Minä varmaan odottaisin. Tosin ei ole omaa polikokemusta - osaisiko joku muu sanoa kuinka varhaisessa vaiheessa sinne pitää hakeutua?

Vierailija
17/23 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatat saada pelkopoliajan vasta loppuraskauteen, sillä toivovat että olosi olisi siinä vaiheessa jo niin tukala, että olisit valmis synnyttämään mitä kautta tahansa. 

Pidä siis puolesi. Kätilöt eivät ole niitä penaalin terävimpiä kyniä. Ei heillä ole mitään tajua ihmismielestä, empatiakyvystä puhumattakaan. 

Vierailija
18/23 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siellä pelkopolilla käytännössä tapahtuu, yrittävätkö tsempata ja ylipuhua alatiesynnytykseen? Miksi ylipäätään sektion saaminen tuntuu niin vaikealta, onko siihen joku syy? Ymmärrän että siinä on omat riskinsä kuten myös normisynnytyksessä, mutta miksi sektioita ei tehtäis kovin mielellään? Onko se vaivaloisempaa tai kalliimpaa, vai mikä siinä on syynä?

Pelkään että minut saadaan ylipuhuttua alatiesynnytykseen ja kuolen paniikkin H-hetkellä.. 

Vierailija
19/23 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektiosta toipuminen on hitaampaa/kivuliaampaa kuin alatiesynnytyksestä, lisäksi on tulevien raskauksien kannalta riski, kun kohtu on leikattu auki. Ja toki sektiot on yhteiskunnalle monin kerroin kalliimpia suorittaa kuin alatiesynnytys. 95 % tapauksista alatiesynnytys menee hyvin, mitään vaurioita ei jää ja paraneminen on suht nopeaa. Jos komplikaatioita tulee, voidaan suorittaa hätäsektio. Vauvan terveyden takia siis suotta olet huolissaan. Jos olet huolissasi vaurioista itsellesi, voi loppuraskaudesta käydä ylimääräisessä ultrassa/tutkimuksessa, jossa katsotaan mahtuuko vauva syntymään ongelmitta. Itse kävin sellaisessa, vauva ja lantio mitattiin tosi tarkkaan ja todettiin että mahtuu hyvin. Ja synnytys menikin tosi hyvin ja nopeasti, ja toivuin nopeasti. Onneks en mennyt sektioon, vaikka sitäkin vaihtoehtoa harkitsin kun pelotti etukäteen!

Vierailija
20/23 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattavasti kalliimpaa yhteiskunnalle. Leikkaus on myös aina leikkaus jossa on omat riskinsä. Suunniteltu sektio tehdään spinaalissa eli olet sen ajan hereillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi