Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 3000€/kk hyvä eläke?

Tuleva eläkeläinen
15.11.2020 |

Katsoin uteliaisuuttani eläkeotettani. Eläkettä on kertynyt elinaikakeroimella leikattuna nyt 1600€. Jos jatkan alimpaan eläkeikääni nykyisellä palkalla, se on noin 3000€. Onko se mielestänne hyvä vai huono?

Lisäksi kysyn, oletteko tietoisia omasta tulevasta eläkeiästänne ja sen suuruudesta?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonohan se on. Minullekin eräs johtaja valitteli kun pitää eläkkeestään maksaa niin paljon velkoja. Meinasi silmät pullahtaa päästä kun kysyi minun tuloistani ja sanoin eläkkeeni olevan reilut 800. Ehkä joku ratas rupesi silläkin pyörimään.[/quote

Eläkkeitä ei todellakaan voi verrata keskenään, sillä eläkkeen määrä riippuu tehdystä työstä ja siitä saaduista ansioista, eli kuinka kauan on ansiotyötä tehty, mitkä ovat työn vaatimukset ja vastuu (koulutus, osaaminen, motivaatio jne.). Aivokirurgille ja esim. perhepäivähoitajalle ei tod. kerry yhtä paljon eläkettä, kuten saatat itsekin arvata. Johtajat usein saavat enemmän palkkaakin kuin ns. rivityöntekijä (riippuu toki työstä) ja siten isomman eläkkeen. Pieneläkeläisellä saadut tuet (esim. asumistuki jne.) kompensoituvat usein hieman isomman eläkkeen saajan kanssa, joka maksaa itse asumisensa ja laskunsa ym. 

Vierailija
22/48 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on eläke 1100e. Eläkkeelle pääsyyn 15 vuotta... olen kuitenkin ekonomi, kuukausipalkka n. 4500e/kk...

Samaa olen ihmetellyt. Siis että miten helkkarin hirveästi ihmisen pitää tienata, että saisi edes parin tonnin eläkkeen... kun useimmat kuitenkin tienaavat palkkaa alle sen kolme tonnia kuussa.

Mediaanipalkka, eli se palkansaajien keskimmäinen ansaitsee nykyisin noin 3000€/kk. Keskipalkka on jo yli 3500€/kk.

Niinhän tuossa sanottiinkin. Eli alle puolet palkansaajista tienaa alle mediaanipalkan, joka on noin 3000e/kk. Esim. yrittäjillä tuskin on yhtä korkea mediaani-YEL-palkka.

Yrittäjän YEL-palkka on se, minkä hän itse ilmoittaa ansioikseen. Hyvinkin yleistä yrittäjien keskuudessa on ilmoittaa ansiot paljonkin todellisuutta pienemmiksi, jotta selviää pienemmillä eläkevakuutusmaksuilla. No siitähän ei seuraa kuin pienempi eläke, mutta onpahan mahdollisuus laittaa rahaa välistä "liiveihin" jemmaan pois verottajan ja eläkelaitoksen ulottuvilta. Eipä sitten kannata itkeä pientä eläkettä.

Tulipa tuosta mieleeni tuttava jota viikolla näin kaupungilla. Mainitsin eläkkeellä olon mukavuudesta (olemme molemmat 65 v) johon hän sanoi, että on pakko tehdä töitä vielä vaikka terveys ja jaksaminen on huonoa. On kampaaja, ollut oma kampaamo vuosikymmenet, muutakin yritystoimintaa perheellä oli, lisäksi puoliso oli vuorotyössä tehtaassa. Nyt hän saa eläkettä muutaman satasen, ei pääse irti kampaamon tiloista, joista vastike pitää tietysti koko ajan maksaa. Talo, jossa kampaamon tilat ovat on vanha ja haisee sisältä hirveälle homeelle. Tiedän, koska siinä oli hetken aikaa pieni lahjatavarakauppa jossa käväisin.

Muistan kun tämä kampaaja piti kassaa aina auki koko päivän, eli käteinen suoraan kassaan, kuittia ei antanut jollei pyytänyt, eli tuskin koskaan on kaikkia tulojaan verottajalle ilmoittanut. Näitä on kampaajissa ja hoitoloissa erittäin paljon, maksakaa aina kortilla.

Olisiko se karma joka hänellekin kostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on eläke 1100e. Eläkkeelle pääsyyn 15 vuotta... olen kuitenkin ekonomi, kuukausipalkka n. 4500e/kk...

Minun eläke on nettona nyt 1000 e, olen siis eläkkeellä.

Vierailija
24/48 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähestyn eläkeikää, joten olen seurannut omaa eläkekertymääni. Mulla tuo 3000 € on tällä hetkellä arvioituna se summa, jonka saisin reilun viiden vuoden päästä, jos jään eläkkeelle heti, kun vaan pääsee. Tosin jos esimerkiksi nyt sairastuisin enkä voisikaan jatkaa töissä eläkeikään asti, eläkkeeni olisi pienempi. Mä pärjään ihan hyvin kolmen tonnin bruttoeläkkeellä, mutta jos jaksan tehdä töitä vielä 10 vuotta, eläkkeeni olisi silloin jo yli 4000 €/kk. Olen kuitenkin 99%:sen varma, että seuraavan kymmenen vuoden aikana eläkkeitä tullaan leikkaamaan. En yhtään ihmettelisi, vaikka 10 vuoden päästä olisi jo jonkinlainen eläkekatto enkä tulisi samaaan yli 4000€ eläkettä edes silloin. Joten mun ehkä kannattaa tehdä töitä vielä 10 vuotta palkan vuoksi, mutta ei eläkkeeni vuoksi. 

Hassua muuten, että vielä vuosi sitten musta tuntui, että eläkeikäni on valovuosien päässä. Uudenvuoden yönä tajusin, että sehän on jo aika pian. En vielä tiedä, mitä teen. Aiemmin olin ihan varma, että jatkan töissä 69-vuotiaaksi asti. Jos siis vain töitä ja terveyttä riittää. Mutta nyt tuntuu siltä, että heti pois työelämästä, kun vaan pääsen. 

Vierailija
25/48 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu minkä ikäinen nyt olet.

3000e on hyvä eläke nyt. 20 vuoden päästä tuskin se sitä on. Rahan arvo muuttuu koko ajan.

Epäilen myös, että eläkkeesi olisi 3000e, jos se nyt on 1600e.

3000 e eläke vaatii n 6000e bruttotuloja ja niillä tuloilla harva kyselee av:lta neuvoja.

Joo ihmetyttää, miksi ap luulee eläkkeensä tuplaantuvan ajan mittaan.

Vierailija
26/48 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä, parempi kuin muilla ja sillä pärjää jopa kevyesti öykkäröiden

öyk öyk

Vierailija
27/48 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu minkä ikäinen nyt olet.

3000e on hyvä eläke nyt. 20 vuoden päästä tuskin se sitä on. Rahan arvo muuttuu koko ajan.

Epäilen myös, että eläkkeesi olisi 3000e, jos se nyt on 1600e.

3000 e eläke vaatii n 6000e bruttotuloja ja niillä tuloilla harva kyselee av:lta neuvoja.

Joo ihmetyttää, miksi ap luulee eläkkeensä tuplaantuvan ajan mittaan.

Jos se kasvaa satasella vuodessa niin kyllähän se tuplaantuu 16 vuodessa. Tai ylikin, koska se on sidottu indeksiin. Uran alkuvaiheessa palkka oli paljon pienempi kuin nykyisin.

Vierailija
28/48 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä se on 1400 brutto. Nyt opiskelen.

50v.

Vierailija
29/48 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäni 59v.

Opiskelujen päätyttyä olen koko ikäni ollut työelämässä.

Eläkekertymäni nyt 3 446 /kk

Arvioitu eläkkeeni (alin eläkeikä 65 v) 4427 /kk

Tavoite-eläkeikäni (66v 5 kk) 4989 /kk

Ylin eläkeikäni (70 v) 6 559 /kk

Vierailija
30/48 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sen on itse veroissa maksanut, niin.... Muulta osin, riittää yksiön vuokra, oman tasoiseen elämiseen menevä määrä, ja terveydenhoitoon menevä määrä, jonka valtio/kunta tms. yleensä maksaa, jos ei omat rahat tai tulot riitä. Täysi terveysvakuutus eläkkeellä maksaa noin 200 euroa kuussa, jos oltava erillinen tai hommaa erillisen.

Kansaneläkkellä pärjää jopa Espanjassa, jos sillä summalla sinne saa jäädä, ja 5v kuluttua tulee sieltä muut tuet, kuten esim. puolet vuokrasta, jos edelleen olemassa (ei ollut ennen, ja ehkei jatkossa, ja esim. Italiassa ei taida olla; Ranskasta en tiedä kun kalliimpi asuminen) ja terkkarikulut kuten kansalaisille.

Kansalaisuutta ei taida tarvita (johon pitäisi osata myös espanjaa kohtalaisen hyvin), kun eivät tietääkseni voi enää potkia pois, ja voi siis alkaa ottaa tukia, sikäli ei aikaisemmin (ja esim. Suomessa on leipäjonoja) jotka olisi pitänyt saada jo Suomesta (eka vuoden terkkarit ehkä saa, mut ei varma, että saa olla Espanjassa ilman terveysvakuutusta), siis 200-300e ekstraa plus asumistuki ja terkkari ja sähkö.

Voi myös tehdä vähän duunia, jos saa, olisko 2v eläkkeen saamisen jälkeen (en tiedä miksi 2v, kun 61v vähentää ankarasti tukia lopun ikää ja on huono diili jos aikoo elää toistakymmentä vuotta vielä), ettei vähennä mitään eläkettä.

Vierailija
31/48 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään merkitystä mitä eläkeotteessa lukee. 10 vuoden päästä koko systeemi on romahtanut ellei jo aikaisemmin. Kukaan meistä ei tule ikänä saamaan mitään eläkettä.

Vierailija
32/48 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri jäänyt eläkkeelle, joka on 2660 e brutto, netto 2050. Sillä elää hyvin, jos ei tuhlaile.

Vierailija
33/48 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä isot palkat kun eläkkeet on 3000 euroa.

Vierailija
34/48 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo hyvä eläke. Itse tulen saamaan hieman yli tuon ja olen tosi onnellinen. 

Vierailija
35/48 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta kyllä tosi hyvä palkka työhön verrattuna ja eläke tulee olemaan sen mukainen. 

Vierailija
36/48 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettotulot 6204 euroa. Tosin kukaan ei tätä varmaan usko. 

Vierailija
37/48 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeikää hilataan koko ajan ylöspäin. En usko, että olen hengissäkään lähempänä 70 ikävuotta, kun pääsisin eläkkeelle. En ainakaan nykyduunissa.

Vierailija
38/48 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inflaatio huomioiden tuo 3000€ On yhtä kuin 1500€ (Miinus verot)

Vierailija
39/48 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella pieni se on. Minulla on 5000, sekin on pieni.

Vierailija
40/48 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3000e on hyvä eläke, se tekee 2170e käteen/kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme