Lestadiolaiseksi "leimaaminen"
Onko muilla samaa ongelmaa että teidät on leimattu koulusta saakka sinne aikuisuuteen lestadiolaiseksi/uskovaiseksi, vaikka ette tosiaankaan ole? Murjaistaan kaikenlaista "ai anteeksi nyt tajusin että eihän sitä joka seurassa saakaan kiroilla" ja "sä et varmaan ota ollenkaan alkoholia kun eikös sulla vähän uskovaa taustaa". Koulussa huudeltiin surutta että vitun lesta. Ei auttanut mitään vaikka sanoin takaisin että telkkari löytyy ja missäs ne mun sisarukset muka on?
Olen 25-vuotias ja ala-asteelta asti tähän päivään sama ongelma aina välillä. Meikkaan, värjään hiuksia, minulla ei ole liutaa lapsia, minulla ei ole ollenkaan sisaruksia, suvussa ei ole uskovia, käytän alkoholiakin. Hassuinta on etten kuulu kirkkoon ollenkaan.
En vaan koskaan ole kiroillut äänekkäästi enkä puhunut kaikkien kuullen juomisreissuista kun ei ole mielenkiintoa. Kiroilen lähinnä itsekseni tai silloin jos on oikeasti aihetta, en joka asian vuoksi. Juttelen kaikille, mutta olen ujon oloinen.
Miksi heti on "lesta" leima otsassa jos ei ole kuin muut?
Kommentit (5)
On olemassa lestadiolaisia joilla ei ole sisaruksia, on telkkari ja värjäävät hiuksia/meikkaavat kohtuudella. Ei nuo vielä mitään kerro ulospäin.
Minuakin luullaan vaikka miksi teiniäidistä viherhippiin ja kaikkea siltä väliltä, ja lähes poikkeuksetta ne luulot on vääriä. Toisinaan ärsyttää, mutta minkäs teet kun ihmiset on niin ennakkoluuloisia.
Jos hankit lapsia enemmän kuin 3, olet heti lesta! Vielä jos et meikkaaa yms isommin, niin sehän on ihan selvä. "Lapsesi ei varmaan osallistu teatterikäynnille" Eipä tietenkään....
No ei tietenkään osallistu teatterikäynneille. Sehän voisi olla hauskaa.
Enpä tiedä miksi lestaksi luullaan, ehkä sitten vaikutat sellaiselta. Itse en ole erehtynyt toistaiseksi, ovat kyllä varsin tunnistettavia. Ja eivät kyllä mitenkään "sulaudu" normaaliin joukkoon.
Aina ei vaan erota ateistitosikkoa ja lessua toisistaan Oulun seudulla. Kunnes sen ateistin tosiaan näkee se siideri kädessä ja tajuaa virheen.