Työttömät! Miksette mene työvoimakoulutukseen? Saa korotettua päivärahaa ja oppii uutta
Lisäksi tapaa uusia ihmisiä ja saa rutiineja päivään.
Miksi työvoimakoulutus on niin paha asia työttömien mielestä?
Kommentit (75)
Lähtisin mielellään koulutukseen, mistä olisi edes vähän hyötyä. Sellaisia ei valitettavasti ole nyt täällä päin. Ehkä 20 koulutusta haussa tällä hetkellä tässä maakunnassa. Ne on joko sellaisia mitä olen jo käynyt tai mihin vaaditaan joku pohjakoulutus tai kokemus. Haluaisin opiskella ehkä uuden ammatin, mutta huonot on vaihtoehdot. Tukiakaan ei juuri tulisi. Korona valitettavasti vienyt oman alan työt.
Vierailija kirjoitti:
Olen OTM ja työttömänä, ei vaan tärppää millään. Tuntuisi absurdilta lähteä jonkun oudon alan työvoimakoulutukseen, olen kuitenkin omalla alallani aivan pätevä työntekijä.
Jos olet oikeasti pitkään työttömänä niin kannattaisiko vähän avartaa omaa mieltä ja harkita muitakin aloja? Vaikkei oliskaan mitään hienoa niin paremmalta se CV:ssä näyttää kuin täys työttömyys.
Itse kävin 35 vuotta sitten ammattikurssin TAKK:ssa ja sain sieltä uuden ammatin ja nyt olen jäämässä eläkkeelle. Kyllä kannatti.
Olen käynyt vain niillä kursseilla joista on konkreettista hyötyä, kuten erilaisten korttien hommaamiset. Työturvallisuus, palotyökortti, hygieniapassi. Mihinkään askartelukursseille en lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojaa, saa siitä korotettua päivärahaa jonkun aikaa. Sen jälkeen käteen jää itse asiassa vähemmän rahaa kuin kotona ollessa (matkakulut).
Ei pidä paikkansa, opiskelija saa opiskelijalipun.
Juu, saa opiskelija-alennuksen mutta esim. minulla se kuukausikortti maksaa silti 42e/kk. Jään siis tuon verran tappiolle kuukausittain.
Mä ainakin tarvitsen sitä joka päivä, kun olen työharjoittelussa. Ja saan taas uuden osaamisen ansioluettelooni. Ja saa sillä matkustaa muutenkin kuin vaan opiskelemaan tai harjoitteluun. Mutta kun mikään ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt vain niillä kursseilla joista on konkreettista hyötyä, kuten erilaisten korttien hommaamiset. Työturvallisuus, palotyökortti, hygieniapassi. Mihinkään askartelukursseille en lähde.
Näitähän ei korttikoulutuksia ei nykyään edes pysty opiskelemaan. Siis pelkästään, jonkun ammatillisen koulutuksen yhteydessä toki.
Olen työvoimakoulutuksessa, ja kyllä, on kivaa saada Kelan työttömyyskorvaukseen 180 euroa ylimääräistä. Kyseiseen koulutukseen oli satoja hakijoita, ja koulutukseen valittiin 28 oppilasta. Itse en päässyt kyseiseen koulutuksen ensimmäisellä yrittämällä, vaan monta hylättyä päätöstä oli tullut sitä ennen. Yhdessä hylätyssä päätöksessä luki että hakoijoita 688, ja koulutukseen valittuja 28. Tuo 28 on näköjään aika yleinen oppilasmäärä, yhden luokan koko. Turha on alkaa puskista työttömille huutelemaan, että miksi ette mene koulutuksiin. Kaikki ei todellakaan pääse. Kuulun "harvoihin ja valittuihin", oikein pitkäaikaistyöttömien "aatelisten" joukkoon:D Kaverit painavat "orjaduunia" hikipajoilla, ja työkokeiluissa. Minä saan sentään ammatin, eli jotain valoa tunnelin päässä...
Olen hakenut monta kertaa, yleensä en ole päässyt, kun minulla on jo ammattitutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Oon hakenut monta kertaa mutta en oo päässyt. Sitä paitsi täällä maaseudulla noita koulutuksia on harvoin tarjolla. Ja sillon ku niitä on ne on aina jotain metalli alaa tai lähihoitajaa.
Mitä vikaa on metallissa?
Vierailija kirjoitti:
Lähtisin mielellään koulutukseen, mistä olisi edes vähän hyötyä. Sellaisia ei valitettavasti ole nyt täällä päin. Ehkä 20 koulutusta haussa tällä hetkellä tässä maakunnassa. Ne on joko sellaisia mitä olen jo käynyt tai mihin vaaditaan joku pohjakoulutus tai kokemus. Haluaisin opiskella ehkä uuden ammatin, mutta huonot on vaihtoehdot. Tukiakaan ei juuri tulisi. Korona valitettavasti vienyt oman alan työt.
Mutta ethän sä häviä mitään vaikka sä hakisitkin jotain, mihin ei ole pohjakoulutusta. Meidänkin taloushallinnon koulutuksessa jotkut suorittivat samalla merkonomintutkinnon, kun pohjalla ei ollut kuin peruskoulu. 10 kuukaudessa merkonomiksi on aika hyvä, koulutuksessa huomioidaan, jos on muita perusopintoja tai työkokemusta olkut muilta aloilta.
Koska minulle tarjotaan kursseja alalta, jolla olen toiminut 15 vuotta. Kiinnostaa entisenä johdon sihteerinävmennä jollekin Ecamin 3 kk sihteerikurssille.
Vierailija kirjoitti:
Pelaan mielummin strategiapelejä netissä.
Tämä nyt ei enää riitä syyksi, sillä työvoimakoulutuksena on myös ollut pelien striimaamista :D
"Olen OTM ja työttömänä, ei vaan tärppää millään. Tuntuisi absurdilta lähteä jonkun oudon alan työvoimakoulutukseen, olen kuitenkin omalla alallani aivan pätevä työntekijä."
Yksi OTM oli henkilöstöhallinnon koulutukseen valittu, mutta siitä en tiedä saiko hän yhteistyöyritystä.
Ei kiinnosta monta tuntia päivässä olla ja 9 e
ei ku oikeasti nyt voisin mennä mielelläni (max 20 tuntia viikossa, en koe järkeväksi 8 tuntia päivässä kun koronakin on parempaa tekemistä) jos ei olisi koronaa...olen vieläpä riskiryhmää. Kiinnostaisi tavata ihmisiä vaikken usko että oppisin tuollaisessa mitään-
Vierailija kirjoitti:
Koska minulle tarjotaan kursseja alalta, jolla olen toiminut 15 vuotta. Kiinnostaa entisenä johdon sihteerinävmennä jollekin Ecamin 3 kk sihteerikurssille.
Ja pahoittelut kirjoitusvirheistä. Puhelin.
Niinnoh. Yritin tuollaiseen, en päässyt koska olin liian koulutettu ja pistivät...Word-kurssille & opettelemaan CV:n kirjoitusta.
Lähdin ovet paukkuen tuollaiselta näennäiskurssilta, maksoin vajaat 4kE kaupallisesta kovan luokan oikeaa osaamista lisäävästä kurssista, työllistyin ja pari työpaikkaa myöhemmmin tienaan nyt "aikas helvetin hyvin" (maksan veroja vuodessa +70 kE).
Hakisinko mahdollisen työttömyyden kohdalla työvoimakoulutukseen? No ei kyllä tule ihan heti ensimmäiseksi asiaksi...
Olen hakenut 4 kertaa. En ole päässyt. Olisi olleet oman akateemisen alani täydennyskoulutusta. (vihjailivat, että ottavat niille nuoria, joilla lyhyt työttömyys takana. Itse en ole sellainen)
Enää en hae. Olen vihdoin tajunnut, että nuo ovat vedätystä. Se menee suunnilleen näin: jotain koulutuksentapaista on 3 kuukautta ja sitten olet ilmaiseksi jollekin firmalle töissä, vaikka sinulla on sen alan akateeminen koulutus jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta terve! Olen juuri sellaisella, sinne ei edes kaikki halukkaat päässeet. Ei kaikki koulutus olekaan huonoa.
Onko pakko hakea kaikista suosituimpaan tai asua pk seudulla?
Etpä näytä selvästikään tietävän, millä perusteella työvoimakoulutuksiin valitaan.
Valintaperusteet ovat mm. onko henkilöllä koulutustarvetta ja onko koulutus henkilön ammattiosaamista vastaava siten, että se voisi auttaa parantaa henkilön työllistymismahdollisuuksia. Myös aikaisemmat työvoimakoulutukset ja milloin ne on käyty vaikuttavat siihen, voiko koulutukseen päästä. Jos aikaisemmasta työvoimakoulutuksesta ei ole tarpeeksi kauan aikaa, niin todennäköisesti ei tule valituksi koulutukseen.
juups kirjoitti:
Ei kiinnosta monta tuntia päivässä olla ja 9 e
ei ku oikeasti nyt voisin mennä mielelläni (max 20 tuntia viikossa, en koe järkeväksi 8 tuntia päivässä kun koronakin on parempaa tekemistä) jos ei olisi koronaa...olen vieläpä riskiryhmää. Kiinnostaisi tavata ihmisiä vaikken usko että oppisin tuollaisessa mitään-
Ei ne ole välttämättä mitään 8h 5 kertaa viikossa. Me käytiin lähiopetuksessa parina päivänä viikossa klo 9-15. muut päivät opiskeltiin itsenäisesti kotona verkkokursseja omaan tahtiin.
Mulla on kaksi maisterintutkintoa. Joku hygieniapassi ei paljoa työllistymistä paranna.
Juu, saa opiskelija-alennuksen mutta esim. minulla se kuukausikortti maksaa silti 42e/kk. Jään siis tuon verran tappiolle kuukausittain.