Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiesittekö, että..?

26.07.2006 |

Aspartaami-nimisen makeutusaineen käyttöä tulisi rajoittaa raskauden aikana..? Eritoten siis aspartaamijuomien jatkuvaa käyttöä tulisi välttää..

Minulle tämä asia tuli suurena shokkina, sillä olen jatkuvasti käyttänyt kaikkia sokerittomia juomia, kuten funlight-mehuja, fanta free-limppoja sekä valion sokerittomia marjakeittoja. nyt siis lähti puolet miun ruokavaliosta ja en tiedä millä ne korvaisin, sillä en sitä sokeria mitenkään mielelläni käytä.

Edellisestä raskaudestani on jo kohta 10v, joten silloin en muistaakseni tällaisesta ainakaan ollut tietoinen..

Papu07 6+5

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös light-limsoja sekä mehukeittoja juonut ihan huolettaja ja aika reippaasti, sillä olen itse kuullut ett aspartaamia voisi huoletta normaalisti käyttää. Ja siis eikös se niin ollut et a:lla alkavia makeutusaineita voi käyttää? Ja oon kyllä täällä muidenkin tekstejä lukenut joissa niin sanotaan..

Mistä oot kuullut ton? Voihan hirvitys.. Meikäläinen joutuu sitten vissiin vesilinjalle, kun ei noi sokerilimut ja mehut oikein uppoa..

huolestunut sohvi84

Vierailija
2/8 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en käytä niitä. Jos on pakko niin sokeripitoisia,sekä raskausaikana että muuten. Kohtuudella jos käyttää aspartaamia ja muita vastaavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä pirkka-lehteä tossa iltapalaa mutustaessani lueskelin ja siellä joku urputti asiasta, kun sen käyttö on muka kielletty parissa euroopaan maassa. mut siel sit erikseen näin luki ja mä sitä vähän jäin ihmettelemään. mukana oli osotteet johonkin elintarvikemestojen sivuille mist löytyy lisää tietoa. sitä mä siis vähän jäin ihmettelee itsekin. mut tää on ihan selkeesti nyt sellanen asia mikä on pakko tutkia. koska mä vedän aspartaamijuomia tosiaan varmaan toista litraa päiväss, näin kesäsin ehkä enempikin..

Vierailija
4/8 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan lapussa on aspartaami ihan sallittujen listalla, toisin on sakariini ja joku muu s:llä alkava, niitä ei pitäisi raskaana käyttää.

Alla ote Elintarvikeviraston aspartaami artikkelista:

Euroopan elintarvikealan tiedekomitea SCF (Scientific Committee for Food) on arvioinut aspartaamin turvallisuuden vuosina 1984, 1987 ja 1988. Viimeisin katsaus on julkaistu vuonna 2002. Aspartaamin hyväksyttävä päivittäin saanti (ADI) on 40 mg/painokilo. ADI-arvon perusteella laskien ja olettaen, että juomaan on käytetty suurin sallittu määrä aspartaamia, saa 60-kiloinen henkilö turvallisesti käyttää joka päivä aspartaamilla makeutettua juomaa neljä litraa.

Kohtuus kaikessa!

Vierailija
5/8 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti kannattaa rajoittaa niiden käyttöä siten, ettei ihan litratolkulla juo. Mutta kohtuus kaikessa pätee tässäkin.

Vierailija
6/8 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän sen kanssa sitten tekisi.. Taidan kysyä vielä itse kun käyn neuvolassa, tosin siihen on vielä 2 viikkoa.. Kun jos on edes pieni mahdollisuus että se jotenkin tota masuasukkia haittaisi, en kyllä sitten viitsi sitä riskiä ottaa vaikka kuinka tekis mieli kaikkia light-limsoja ja mehukeittoja..

Toistaiseksi taidan ainakin reilusti vähentää aspartaamin saantia. Voih.

sohvi84 + vaavi 5+5

Vierailija
7/8 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei sitä ikinä tiedä. Mukaanlukien kaikki kosmeettiset aineet. Tulee vain mieleen esim. kaikki keskittymishäiriöt ja tulevan vauvan hedelmällisyyden heikkeneminen (tästä oli muutama vuosi sitten Vauva-lehdessäkin juttu). Eli ajattele vauvaasi - kyllä sinä pärjäät muutaman kuukauden vedellä ja laimealla mehulla. Esim. Ekströms mustaherukkasekamehu on tosi hyvää! Kokeile myös laittaa vesikannuun sitruunanviipaleita ja kannu jääkaappiin. Nam!

PS. KAIKKI limut on muutenkin pahasta hampaille, koska niissä on niin paljon hiilihappoa!

Vierailija
8/8 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsookin vaikka Funlight mehun tuoteselostetta, niin hirvittää...

makeutusaineiden lisäksi sieltä nimittäin löytyy ties mitä lisä-ja väriainetta. Pyrin yleensäkin välttämään elintarvikkeita joiden tuoteselosteesta löytyy monta E:tä.

Mutta tämä siis vaan oma mielipiteeni:) Varmaan ihan ok, jos kohtuudella käyttää.