Kirurgisen hoitotyön harjoittelusta
Hei!
Kuulin, että tämä harjoittelu saattaa olla fyysisesti rankka. Voisiko joku (tai mielellään useampikin) tämän suorittanut kertoa kokemuksistaan?
Kommentit (23)
Ite oon tehnyt harkkani gastrolla ja kyllä se minusta oli fyysisesti rankkaa. Rapsoja, nopeita kirjauksia tms. tietokonehommia ja 20 min kahvitaukoa lukuunottamatta koko työvuoro oltiin jaloilla. Kiire oli todella kova, potilaita paljon ja työtä riitti.
Yleisesti rankkuuta lisäsi myös se, että harjoittelussa täytyy olla aina extraskarppina, tarjota itseään tilanteisiin ja uusiin oppimiskokemuksiin, pähkäillä itse paljon, kysellä vielä enemmän. Vuoron jälkeen tiesi kyllä tehneensä töitä! Joka tapauksessa kirran harkka oli mielentervesharjoittelun lisäksi ehdottomasti antoisin harjoitteluni!
Mielestäni ei harjoittelua kannata siirtää. Työ on paljon muutakin kuin nostelua, eikä nykyään taitava hoitaja juurikaan nostele, vaan potilasta liikutellaan erilaisilla apuvälineillä ja käytetään ergonomisia siirtotekniikoita. Jos opiskelija ei nosta yksin, niin ei nosta kukaan muukaan (paitsi liian kiireinen ja tyhmä).
Hyi. Milainen ihminen haluaa kirurkiksi
Miten pitkiä nuo harjoittelut ovat muilla olleet? Mietin voisikohan harkan jakaa tarvittaessa kahteen osaan jos meinaa tulla ongelmia. En viitsisi enkä haluaisi kuitata sairauslomalla edes loppuosaa.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 18:14"]
Miten pitkiä nuo harjoittelut ovat muilla olleet? Mietin voisikohan harkan jakaa tarvittaessa kahteen osaan jos meinaa tulla ongelmia. En viitsisi enkä haluaisi kuitata sairauslomalla edes loppuosaa.
[/quote]
Mitä aattelit tehdä työksesi, jos muutaman viikon harjoittelujakson jaksaminenkin tuntuu raskaalta?
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 18:08"]
Hyi. Milainen ihminen haluaa kirurkiksi
[/quote]
Ei sua voi kuin yläpeukuttaa : D
Eikös harjoittelu kestä 5-7 viikkoa. Mikä ongelma sinulla tulee olemaan? Oletko toipumassa jostain leikkauksesta? Harjoittelussa kannattaa tietysti olla mahdollisimman hyvässä kunnossa. Jos tuntuu ettei pysty vaikka seisomaan ja kävelemään paljon tai tekemään mitään käsillään, kannattaa varmaan siirtää harjoittelua.
Joo käden leikkauksesta toivun, mutta siinä vaiheessa ois jo saikku ohi. Ei vain tietysti voi varmasti tietää kuin nopeasti on ihan täydessä iskussa. Pitänee toivoa parasta ja mennä harjoitteluun. Pitää sitten lähempänä tehdä tarvittavat toimenpiteet jos on pakko.
Kiitos vastanneille!
Ap
En muista mitään tuollaista "fyysistä rankkuutta". Mitähän sillä mahdetaan tarkoittaa? Sitäkö, että leikattuja potilaita joutuu hoitamaan vuoteeseen? Jos on siitä kyse, niin ei se minusta ole mitenkään erityisen rankkaa, mutta kannattaa pistää mieleen hyviä tekniikoita nostoissa, kääntämisissä ja omissa työasennoissa. Kaksi pientä tyttöä nostaa 150-kiloisen miehen kuin pahvilaatikon, kun ajoitus ja otteet ovat kohdallaan. Muista työelämässä samat jutut.
Kiitos vastauksesta!
Itse ihmettelin vähän samaa, mutta josko tarkoitti nimenomaan tuota potilaan nostelua. Käsittääkseni harjoittelijat eivät saa muutenkaan nostella potilaita yksin. Nuo nostotekniikat olisivat kyllä varmasti kullan arvoista opittavaa. Toivottavasti niihin jossain vaiheessa perehdytään kunnolla.
Onko lisää kokemuksia?
Ap
Mun mielestä kirurginen harkka oli aika helppoa verrattuna sisätauti osastoon :D Mutta jäi mieleen, etä työ oli kiinnostavaa, mutta työilmapiiri oli syvältä.
Opettele ehdottoman puhtaat työskentelytavat äläkä lipsu niistä koskaan, ikinä, väsyneenä yövuorossa tai yksinkään. Silloin et joudu koskaan miettimään saiko potilas sepsiksen sinun huolimattomuutesi takia. Jos hipaisten hihallasi steriiliä aluetta tai instrumenttia, se on pilalla. Aloita alusta, aina. Puhdas omatunto ei riitä, hoitajan omatunto on aseptinen.
Puhutko nyt leikkaussalista vai kirurgisesta vuodeosastosta??
Mikä tuossa kirurgisessa hoitotyössä osastoilla onkaan, kun useassa paikassa työilmapiiri on aivan surkea! Tuosta fyysisestä rankkuudesta olen samaa mieltä kuin aiemmatkin vastaajat. Toki rankkuus voi myös olla yhteydessä siihen, minkä erikoisalan kirurgia on kyseessä, vrt. esim lonkkaleikkauspotilas ja sappikivet tähystyksellä poistettu.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 17:50"]Puhutko nyt leikkaussalista vai kirurgisesta vuodeosastosta??
[/quote]
Minä vastasin aseptiikasta ja se pätee kaikkialle, myös pikkutoimenpiteisiin, jotka tehdään osastolla tai päivystyksessä. Steriili on steriilii kaikkialla.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 17:50"]Puhutko nyt leikkaussalista vai kirurgisesta vuodeosastosta??
[/quote]
Minä vastasin aseptiikasta ja se pätee kaikkialle, myös pikkutoimenpiteisiin, jotka tehdään osastolla tai päivystyksessä. Steriili on steriilii kaikkialla.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 17:51"]
[/quote]
[/quote]
Kysymystä ei sinulle tarkoitettukaan vaan ap:lle...
Se ei käynyt ilmi kysymyksestäsi. T: kännykkämonistaja Luojan oikusta
Itseasiassa en tiedä kumman tyyppinen harjoittelu. Laskeskelin, että tuollainen harjoittelu olisi tulossa aikaan kun olen itse vähän puolikuntoinen. Mietin pitääkö harjoittelua siirtää. Kuuluvatko nuo molemmat harjoittelut sairaanhoitajille vai riippuuko harjoittelupaikasta? Onko näiden kuormittavuudella (sillä fyysisellä edelleen) olennaista eroa? Perushoitoa vuodeosastollahan ollaan jo tehty.
Ap