Meillä syödään usein pakasteranskiksia, miksi se on muka paha?
Varsinkin tähän vuodenaikaan kun perunat alkaa olla huonoja. Ja kyllähän sitä itsekin kyllästyy ainaiseen tavalliseen perunaan, ja lapset varsinkin. Lapset tykkää kyllä makaroonista, ja riisistäkin, mutta me vanhemmat ei tykätä. Riisi on kuin tyroksin muruja söisi, ja mulla tulee makaroonista mahavaivoja.
Aina sanotaan että ruoka pitäisi tehdä alusta asti itse, eikä käyttää eineksiä tai edes puolivalmisteita, mutta kyllä minä käytän, varsinkin puolivalmisteita (pakasteita), ei ne mun mielestä ole sen kummempia kuin ihan raakana itse kuorittu ja paloiteltu.
Miehen takia pitää aina olla lihaa tai kalaa ruuan kanssa, ja jotain perunaa jonka voi korvata korkeintaan makaroonilla tai riisillä, kaalikeitolla ei kuulemma mene nälkä vaikka sitä miten paljon söisi.
Tiettyjä eineksiä minäkin kyllä välttelen, esim. valmista hernekeittoa, se on kuin olisi kertaalleen jo syöty...
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 00:22"]
Ovatko keitetyt perunat, riisi, makaronit ja pakasteranskikset siis oikeasti teille ainoat vaihtoehdot hiilihydraattien saamiseen? Missä couscous, bulgur, quinoa, pavut, linssit, keitetyt/uunissa paistetut vihannekset, uuniperunat, juurekset, ruokaohra, täysjyväspagetti, peruna/porkkana/bataatti/parsakaalimuussi tai vaikka omantekoiset "ranskikset"?
[/quote]
Joo, kyllä paistan perunoita joskus uunissa, kokonaisina ja lohkoina, ja teen muusia, myös juureksia, ja tässä yhtenä päivänä oli myös täysjyväspagettia. Pavuista ja linsseistä ei kukaan tykkää, ja nuo muut oudot ainekset, no en ole alkanut kokeilla, en edes tunne ketään joka tuollaisia söisi, ehkä joku kasvissyöjä. Meidän perheessä ei kukaan tykkää mistään oudosta, vaikka välillä kokeilen jotain oudompaakin. Ei syödä äyriäisiä, ei homejuustoa, ei vuohenjuustoa, ei oliiveja... Meillä syödään vain tavallista kotiruokaa. ap
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 01:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 00:29"]
Ovatko keitetyt perunat, riisi, makaronit ja pakasteranskikset siis oikeasti teille ainoat vaihtoehdot hiilihydraattien saamiseen? Missä couscous, bulgur, quinoa, pavut, linssit, keitetyt/uunissa paistetut vihannekset, uuniperunat, juurekset, ruokaohra, täysjyväspagetti, peruna/porkkana/bataatti/parsakaalimuussi tai vaikka omantekoiset "ranskikset"?
[/quote]
Uuniperunat tai -vihannekset tai omatekoiset ransikiset ei ole akryyliamidin oalta yhtään sen parempi vaihtoehto.
Peruna keitettynä, vihannekset höyrytettyinä tai mieluiten raakoina.
[/quote]
No voittaahan ne kuitenkin terveellisyyskisan pakasteranskiksia vastaan. Ei e-aineita, transrasvoja, suolaa tai muuta ikävää.
Mutta tietämätön kuitenkin kysyy: syntyykö akryyliamidia paljon jos vihannekset eivät ole kauan uunissa eikä ne mitenkään pala? Palanut ruokahan sisältää myös PAH-yhdisteitä. Itse syön siis ehkä kerran viikossa näitä uuniruokia, olen ajatellut niitä terveellisiksi mutta pitää ehkä ajatella uusiksi.
[/quote]
Uuniranskalaisia ei kai itse tehdyt voita terveellisyydesssä, uuniranskalaisissa on suhteellisen vähän rasvaa, usein noissa itse tehdyissä on paljon enemmän. siis suhteessa tietenkin.
Myös itse tehdyissä uunijuureksissa on aika paljon rasvaa ja uunissa kuumassa paahdettaessa akryyliamidi on se juttu. Silti taastusti paljon parempi syödä niitä uunijuureksia kuin vetää sama määrä vaikka lihana ja rasvana.
Tai no, miten kukakin asian ajattelee, karpit varmaan hyökkää tätä mielipidettä vastaan.
uuniranskalaiset ei varmaan ravintoarvoiltaan ole mitenkään hyvä juttu noin muutaman päivän välein, mutta omatekoiset rasvassa keitetyt tai valellut ne kyllä voittaa jos samaan tahtiin niitä vetelee.
Kesällä kasvatan pihalla myös syötävää vaikka on pieni piha, perunoita ja porkkanoita ym. Mutta jos meidän perhe kuolee siihen että ruokia on paistettu, niin sitten ei voi mitään.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 00:42"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 00:28"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 00:11"]
Niin, kyllä meillä on sanottu aina tyroksilevyjä, eteläpohjalainen kun olen, tiedän että se on styrox, mutta minä en puhu niin, joten tulee kirjoitettuakin niin kuinka puhuu, ja se nyt ei ollut tän jutun pääasia. Jos nyt ei kuitenkaan juututa siihen mun käyttämään sanontaan. ap
[/quote]
sanonta ja sanojen kirjoittaminen väärin ei ole sama asia. ketun happamat marjat on sanonta. väärin kirjoittaminen antaa sellaisen kuvan kirjoittajasta, ettei tiedä mistä puhuu. tuskin haluat antaa sellaista kuvaa itsestäsi?
[/quote]
Mieti nyt vähän kielipoliisi. Ap kyllästää lapsiaan säännöllisesti jollain uuniranskiksilla ja sinä jauhat vaan jostain sanamuodoista... Mene Kielitoimistoon töihin!
[/quote]
nämä asiat liittyvät toisiinsa, on siis olemassa korrelaatio joka on ilmeinen ja tutkittu. kielellinen köyhyys, mielikuvituksettomuus jonka voidaan katsoa johtavan tämäntyyppiseen "no jos nyt vaikka sitten eineksiä ja ranskiksia tänään, keksin sitten huomenna jotain muuta". kokonaisvaltainen asennemuutos, tarkkuus ja itsensä haastaminen johonkin parempaan, siitä tässä on kysymys.
kun vähän skarppaa (ja aplle tiedoksi, en nyt puhu karppaamisesta) saa tuloksia aikaiseksi, tuloksia joihin voi olla tyytyväinen. ja kaikki voivat paremmin, koko perhe.
[/quote]
Kerropa minulle sitten, että miten minä olen kielellisesti köyhä? Minä osaan puhua kirjakieltä ja puhdasta murretta niin halutessani, myös normaali puhekieli onnistuu. Minä olen elämäni aikana asunut monessa eri paikassa, ja vääntänyt muutakin kuin kampea, sanattomaksi en jää koskaan. Pitäisikö minun opetella kaikki "hienot" sanat joita sinä tykkäät käyttää täällä, sekö todistaa älykkyyden?
Minä vihaan kaikkia kotitöitä, mutta minä ne ruuat joudun kaupasta hakemaan ja kotona laittamaan, minulle on ihan sama mitä se korreloi. Minun elämäni on ollut haasteita täynnä, ja mielikuvitusta on joutunut käyttämään että tässä vielä olen, minulla oikeasti on elämä, ja vakavampiakin ongelmia kuin se että jos vahingossa kirjoitan jonkun sanan niin kuin sen sanon normaalissa puhekielessä, tai pilkku on väärässä paikassa.
Vaikka sinä et sitä usko, minulta tullaan kysymään neuvoa kun tarvitaan sitä mielikuvitusta ja uusia ideoita. (Ja ei, ei ruuanlaittoon liittyen) ap
Eli tuleeko jotain haitallisia aineita jos viipaloi perunat pellille oliiviöljyn ja mausteiden kera tai tekee uunijuureksia kuten bataattia, palsternakkaa, lanttua? En ole kuullutkaan että voisi olla jotenkin haitallista, ei kuitenkaan mitenkään mustaksi niitä tule kärtsättyä, ehkä siten että aavistuksen voi jotkut pinnasta ruskettua?
Jännä että ihmiset on paniikissa akryyliamidista, mutta silti vetää asetaldehydia joka päivä maustamattoman jogurtin muodossa. Vielä vaarallisempaa.
Mitään ei saisi syödä jos haluaisi välttyä syövältä, paitsi että ilmasta ja muusta ympäristöstä tulee sitten ne myrkyt joista syöpä johtuu, tai sitten ihan vaan stressistä...
hah, olen ehkä se viimeinen kielipoliisi, mutta pakko myöntää että tuo tyroks kyllä veti suun hymyyn. En ole koskaan kuullut kenenkään edes sanovan sen noin, saati kirjoittajan.
Silti mielleyhtymä riisiin on ihan ok =D Keitätkö ao sen varmasti tarpeeksi kypsäksi? Pastassa (eli siis makaroonissa) al dente (eli siis pikkuisen kova, ei vielä ihan löllö) on ok, risotossakin riisin osalta. Mutta keitetty riisi raakana on kyllä just kuin sitä tyroksia...
....Ja todistin just, miksi olen se viimeinen kritisoimaan ainakaan oikeinkirjoitusta...
T:30
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 01:46"]
Aika välinpitämätön asenne. Suomi tarvitsee sinussa veronmaksajan! Osta kaikkea ja syö vähän! JA muista liikkua liikkua! Jos sairastut niin ei meillä ole varaa maksaa sitä! ÄLÄKÄ eläkkeelle mene!
T: Suomen Valtio
[/quote]
Nämä semisyöpävaaralliset jututhan on pelkkää plussaa, kun ne riskit realisoituvat lähinnä vasta eläkeiän kynnyksellä. PAH-yhdisteet, akryyliamidit ja muut vastaavat kohtuukäytettynä löytynevät sopivassa suhteessa seuraavasta virallisesta lautasmallista. Jos nyt oikein pahalta näyttää, niin lätkäistään joku sopiva vero päälle, parhaimmassa tapauksessa saadaan vielä maksatettua osa isojen ikäluokkien eläkepäivistä.
Tulihan se sieltä, aamun huumoripläjäys (luitte aivan oikein ei tosin omaa tuotantoa, vaan Reinikaiselta lainattua).
Nyt on hyvä lähteä töihin. Kiitos teille av:laiset.
Ps. yksi ääni tyroksille.
Muistattehan että Tsernobylin laskeumia on sienissä ja jäkälässä. Poronliha on erittäin vaarallista.
Raision Uunirapeissa ranskalaisissa on käytetty rypsiöljyä. Eli kaikissa ei palmuöljyä ole ja siihen kannattaa kiinnittää huomiota.
Hassua kohkata jostain akryyliamidista, jota on mm. näkkärissä. Varmaan tosi vaarallista kun sitä päivittäin syötetään myös lapsillemme koulussa ja päivähoidossa.
Ap, ranskanpotut on tyhjiä hiilihydraatteja, joiden ravintoarvo on kai käytännössä nolla, kuituja ei ole juuri nimeksikään, se nostaa nopeasti verensokeria ja kuluttaa turhaan haiman insuliinivarastoa. Kannattaa mieluummin syödä vaikka täysjyväriisiä ja -ohraa, keitettyjä porkkanoita, uunijuureksia ja vähän kastiketta niille, kuin jatkuvasti sitä ranskanpottupaskaa. Ja jos keittää perunoita, keittää kerralla sen verran, että voi viipaloida jämät, ja nakata ne uunipellille vähän maustettuina seuraavana päivänä. Riisiäkin voi keittää kerralla 5 l kattilallisen ja pakastaa annoksia, niin ei tunnu niin työläältä ruuanlaitto. Valkoinen riisi maistuu kyllä joo tyroksille :)...mutta kokeile tummaa riisiä, keitinveteen sekaan currya ja suolaa, ja kastikkeeksi vaikka maustettua kermaviiliä tai juustokastike.
Joka aterialla ei tarvitse olla perunaa, eikä ylipäänsäkään aina jotain hiilihydraattimättöä. Meillä on lautasella välillä pihvi kastikkeella, keitettyjä vihanneksia (parsakaalia, kukkakaalia, herneitä, papuja jne), salaattia ja tomaattia. Parsakaaligratiinikin on hyvää. Tai jauhelihakastiketta ja uunijuureksia. Muu perhe syö lisäksi ruisleipää ja nälkä lähtee. Välillä voi pitää pelkän kasvispäivän. Mun ukkooni on joka kerta uponnut hyvin maustettu chili con carne"jauheliha"kastike, eikä hän tajua soijarouhetta syövänsä....kasvispihvejäkin voi tehdä lihalle lisukkeeksi, ja niitä voi pakastaa.
Jos sulle ei käy makaroni, onko sulla tutkittu, onko sulla mahdollisesti ärtyvä paksusuoli tai keliakia? Minulla on pari kuukautta sitten todettu jälkimmäinen, en voi syödä mitään normijauhoista tehtyä. Edes hitua.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 00:49"]
Kannattaa tehdä itse uunissa lohkoperunoita. Suikaloi perunat (vaikka ranskalaisten tapaisiksi) veitsellä tai sellaisella "vihannespilkkojalla", laita ruokaöljyä kippoon, lisää maun mukaan mausteita (tässä vain mielikuvitus rajana: pippureita, yrttejä, chiliä, valkosipulia jne.) sekoita maustettu öljy perunoihin, anna maustua hetki, ja paista uunissa n.250`C n puoli tuntia (riippuen minkä kokoiseksi perunat on lohkottu ja lajikekin hieman vaikuttaa).
Tuo helppoa, nopeaa, ja voittaa terveellisyydessä valmisranskalaiset.
[/quote]
Mutta, niissäkin on akryyliamidia. 250 asteessa kypsennys on liian kova tärkkelyspitoiselle perunalle. Ja jos päälle vielä pirskottelee rasvaa, avot.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 02:23"]
Eli tuleeko jotain haitallisia aineita jos viipaloi perunat pellille oliiviöljyn ja mausteiden kera tai tekee uunijuureksia kuten bataattia, palsternakkaa, lanttua? En ole kuullutkaan että voisi olla jotenkin haitallista, ei kuitenkaan mitenkään mustaksi niitä tule kärtsättyä, ehkä siten että aavistuksen voi jotkut pinnasta ruskettua?
[/quote]
Tulee haitallisia aineita, valitettavasti. Ja oliiviöljyähän ei saisi myöskään kamalasti kuumentaa.
Esim. jos vetäisit pakasteranskiksia suoraan pakkasesta tai keittäisit ne vedessä, ei niissä olisi akryyliamidia. Jos laitat ne uuniin yli 120 astetta, niin akryyliamidia muodostuu. Akryyliamidia on ihan kaikissa kasvikunnan tuotteissa, joita on kypsennetty yli 120 asteessa.Myös leivän kuoressa, paahtoleivässä, jne. Etenkin sitä on niissä ruskeissa kohdissa.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 02:32"]
Jännä että ihmiset on paniikissa akryyliamidista, mutta silti vetää asetaldehydia joka päivä maustamattoman jogurtin muodossa. Vielä vaarallisempaa.
[/quote]
Itse asiassa, ei ole ihan niin vaarallista. Molempien aineiden arvellaan olevan karsinogeeneja eli syöpää aiheuttavia aineita. Mutta asetaldehydipitoisuudesta riippuu, nouseeko se syöpäsoluja aiheuttavalle tasolla vai ei. Esim. 40% alkoholi ja viinit, niistä alkaa suussa ja ruoansulatuselimistössä muodostua asetaldehydiä vaarallisia pitoisuuksia. Oluen juonnissa sen sijaan asetaldehydiä kyllä suussa muodostuu, muttei vaarallisia pitoisuuksia.
Akryyliamidista ei sen sijaan ole olemassa turvallisia rajoja. Pienikin määärä akryyliamidia on todennäköisesti vaarallista.
Akryyliamidia muodostuu muuten myös joihinkin jogurtteihin. Tuo akryyliamidin tai setaldehydin muodostus on aika pitkälti kiinni siitä, millä maitohappobakteerilla jogurtti on hapatettu, ilmeisesti. Itse olen vähentänyt jogurtin käyttöä, syön sitten viiliä, joissa noita kumpaakaan ei pitäisi olla. Vaihtelen myös eri maustamattoman jogurtin merkkejä, en osta aina samaa.
Toivottavasti ap ymmärtää, että puheessa ei ole tarkoitus käyttää kirjakieltä.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 06:01"]
Muistattehan että Tsernobylin laskeumia on sienissä ja jäkälässä. Poronliha on erittäin vaarallista.
[/quote]
Itse asiassa mun mies teki opiskeluaikana jotain harjoituskokeita sienillä, niistä mitattiin säteilyä, ym. pitoisuuksia. Tsernobylin ajasta oli jo 15 vuotta ainakin ellei enemmän. Hän ei vieläkään syö sieniä, niissä oli kuulemmaniin paljon kaikenmaailman myrkkyjä ja sitä säteilyä.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 00:11"]
Niin, kyllä meillä on sanottu aina tyroksilevyjä, eteläpohjalainen kun olen, tiedän että se on styrox, mutta minä en puhu niin, joten tulee kirjoitettuakin niin kuinka puhuu, ja se nyt ei ollut tän jutun pääasia. Jos nyt ei kuitenkaan juututa siihen mun käyttämään sanontaan. ap
[/quote]
sanonta ja sanojen kirjoittaminen väärin ei ole sama asia. ketun happamat marjat on sanonta. väärin kirjoittaminen antaa sellaisen kuvan kirjoittajasta, ettei tiedä mistä puhuu. tuskin haluat antaa sellaista kuvaa itsestäsi?
[/quote]
No voi iesus! Meilläpäin se sanotaan noin! Koita nyt päästä sen yli, ja puhua vaikka ranskisten eli ranskanperunoiden vaarallisuudesta! Jos sä haluat, minä voin kyllä kirjottaa koko asian pelkällä murteella ja puhekielellä, niin saisit sitten oikein kunnolla tulkittavaa. ap