Suostuisitteko tällaiseen pomon ehdotukseen?
Työskentelen eräässä vanhusten palvelutalossa ja teen 8 tuntisia päiviä 5krt viikossa. Pomoni kuitenkin ehdotti tänään, että suostuisinko tekemään 3 päivänä viikossa (ma-ke) 13,5 tuntisia päiviä ja sitten olisi aina to-su vapaata. En tiedä onko tämä edes laillista ja ihmettelin vähän mitä ajoi takaa, pitää huomenna kysellä töissä, onko tästä tulossa jokin uusi työvuoro järjestelmä, vai ehdotettiinko tätä vain minulle. Niin ja tietysti ylityökorvaukset jne. kuuluisi diiliin.
Ottaisitteko tarjouksen vastaan? Ja kannattaako tällainen tarjous käyttää vai olla käyttämättä?
Kommentit (9)
Todellakin ottaisin. Monesti joutunut tuplavuoron tekemään kun työkaveri on yllättäen sairastunut, joten eipä olisi ongelma. :) hyvät vapaat sitten olisi. Tosin jäisi viikonloppukorvaukset saamatta. Onko yksityinen vai kaupungin?
Yksityinen paikka on! Mietin vain, että onko tässä jokin koira haudattuna kun kuulostaa vähän liian hyvältä ollakseen totta :D
-Ap
Olisiko tässä sellainen koira haudattuna, että menettäisit vuosilomissa? Muistaakseni saadakseen ns. täydet lomat, pitää työpäiviä/kk olla tietty määrä. Ota selvää kaikesta mahdollisesta ennekuin suostut!
Juu ainakin kunta-alan tessin mukaan pitää olla muistaakseni 15pv/kk töissä jotta saa kerrytettyä lomaa?
Pitääkö sun olla skarppina koko pitkän vuoron ajan? Jos pitää niin tuplavuorot on nounou. Peräkkäisinä päivinä tehdyt tuplavuorot on erityisen nounou ja kolme sellaista putkeen... Jos keskiviikon kolmannellatoista tunnilla riittää nuokkuminen niin sitten ok.
Ylityökorvauksineen toi olisi tietenkin rahallisesti kiva juttu. Mutta entäs jos sairastut? Selvitä etukäteen mitä tapahtuu jos jäät vaikkapa flunssan takia sairaslomalle eli menetätkä kolmen päivän sairastamisella viikon palkan. Kipeenä tuplavuorojen tekeminen on sananmukaisesti tappavaa touhua.
Aivan, enpä ajatellut noita loma asioita vielä ollenkaan, hyvä kun mainitsitte!
Täytyy otttaa selvää :)
Mun elämän tilanteeseen toi olisi loistava systeemi. Jos sinä et halua niin sano vaan että ei kiitos, nykyinen työaikajärjestely sopii sinulle hyvin. Mä epäilen että joku teidän työpaikalla on itse esittänyt tuollaista vaihtoehtoa, ja esimies kartoittaa mielipiteitä haluaako joku muukin ja kuinka paljon mielipahaa työkaverit kokevat ja kuinka negatiivisesti mahdollisesti vain yhden erilainen työaikajärjestely tulee vaikuttamaan työyhteisöön.
Mä oon itse tehnyt ihan tavallisessa toimistotyössä tiivistettyä työviikkoa muutaman vuoden ja tämä on loistava systeemi, teen neljässä päivässä viiden päivän työt ja saan tietenkin viiden päivän palkan. Mulla oli aikaisemmin sellainen ongelma että päivät venyivät ja plussia kertyi kun oli kiirettä. Nyt ei plussia kerry kun päivät on muutenkin pitkiä eikä niitä jaksa venyttää, parasta on pitkät viikonloput, maanantait aina vapaat. Kateellisia kyllä riittää.
Musta kuulostaa myös huolestuttavalta että ensimmäinen kehotus on ottaa yhteyttä liittoon ennenkuin edes tietää mistä asiassa on kyse. Ensimmäinen järkevä teko olisi jutella esimiehen kanssa, mistä tässä on kyse.
9 jatkaa, kokemuksesta tiivistetty työaika ei ole vaikuttanut lomien määrään. Jonkinlaista lisälaskemista oli alussa arkipyhäviikoista, mutta loppujen lopuksi sekin menee sujuvasti. Lasketaan prosentuaalinen työaika kyseiselle viikolle. Eli jos viispäiväisillä on arkipyhän takia 80% työviikko, niin minäkin teen vain 80% saman viikon työajasta. Tiivistetyn voi myös halutessaan keskeyttää arkipyhä viikoksi, itse tein niin jouluviikolla kun oli kolme arkipyhää.
Soittelepa liittoosi ja kysy lisää. Aina näissä jotain työntekijälle "ei niin edullista" piilee.