Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan läheisesi/kaverisi menehtynyt suuronnettomuudessa/katastrofissa?

Vierailija
11.03.2014 |

Suuronnettomuus tai luonnonkatastrofi on siis sellainen kuin esimerkiksi tsunami. Miten sait tiedon asiasta? Miten olet selvinnyt tähän asti? Kuinka usein ajattelet asiaa?

Tuli mieleen tuosta kadonneesta lentokoneesta. Sivullisenakin on niin raskasta ajatella omaisten ja ystävien tunnelmia.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri kuoli tsunamissa Thaimaassa. Sain selville monien mutkien kautta. Ajan kanssa selvisin, ei siihen kertakaikkiaan muu auttanu ku aika ja puhuminen helpotti. Tosin eipä mulla ollu ketään kenelle puhua. Terapeutille aikani juttelin, ei se hirveenä auttanu, en tykkää muutenkaan tuntemattomille jutella.

En hirveen usein enään ajattele, mutta kyllähän se mielessä käy ja joskus ihan "pyhitän" jonku päivän muistamiselle. Joskus itken paljonkin. Koskaan se ei unohdu, mutta tuska helpottaa aina kun antaa itsellensä aikaa.

Vierailija
2/18 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onneksi!!! Perheenjäsen selvisi Thaimaan tsunamista ja ystävä WTC:n terrori-iskusta. Hirveää oli odottaa epätietoisuudessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 23:02"]

Mikä luetaan suuronnettomuudeksi? Käykö talvi- tai jatkosota? Itse olen syntynyt vuosikymmeniä sotien jälkeen, mutta ainakin äidin hyvin läheisiä sukulaisia on kuollut sodassa, joten ehkäpä he ovat kuitenkin läheisiä? Äiti oli pieni lapsi sota-aikana, mutta kuolleet sukulaiset olivat kuitenkin läheisiä, joten...

[/quote]

Kiitos sinulle, joka alapeututit minun sodissa kuolleita sukúlaisiani ja kärsimystä. Kiitos paljon. Minä tiedän, että olen vain yksi ihminen muiden joukossa. Minun sukulaiseni eivät kai myöskään muuta olleet, mutta siis ainakin sinun alapeukutuksesi arvoisia, siis arvottomia. Nyt tiedän, että minua ei täällä tarvita. Minun sodassa kuolleet sukulaiseni ovat myös saastan arvoisia. Kiitos tästä. Hyvästit!

Vierailija
4/18 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse tsunamissa mieheni kanssa. Selviydyimme molemmat, ja saimme pelastettua erään pienen brittipojan. Kyllä oli sellainen kokemus ettei tule unohtumaan ikinä.

Vierailija
5/18 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 23:13"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 23:02"]

Mikä luetaan suuronnettomuudeksi? Käykö talvi- tai jatkosota? Itse olen syntynyt vuosikymmeniä sotien jälkeen, mutta ainakin äidin hyvin läheisiä sukulaisia on kuollut sodassa, joten ehkäpä he ovat kuitenkin läheisiä? Äiti oli pieni lapsi sota-aikana, mutta kuolleet sukulaiset olivat kuitenkin läheisiä, joten...

[/quote]

Kiitos sinulle, joka alapeututit minun sodissa kuolleita sukúlaisiani ja kärsimystä. Kiitos paljon. Minä tiedän, että olen vain yksi ihminen muiden joukossa. Minun sukulaiseni eivät kai myöskään muuta olleet, mutta siis ainakin sinun alapeukutuksesi arvoisia, siis arvottomia. Nyt tiedän, että minua ei täällä tarvita. Minun sodassa kuolleet sukulaiseni ovat myös saastan arvoisia. Kiitos tästä. Hyvästit!

[/quote]

Oletkohan nyt ihan terve? Kiukuttelet kuin viisivuotias ja teet ihmeellisiä tulkintoja jostakin alapeukutuksesta. Etköhän saanut niitä ihan sen vuoksi, ettei sota ole "onnettomuus" eikä varsinkaan "suuronnettomuus". Se on SOTA, kahden tai useamman valtion välinen aseellinen konflikti. Ei äkillinen, odottamaton luonnonmullistus tai muu onnettomuus.

Eiköhän meidän kaikkien suomalaisten suvuissa olla koettu raskaita menetyksiä rintamalla. Kaikki varmasti olemme yhtä mieltä siitä, että jokaisen siellä taistelleen elämä on ollut arvokas. Myös sinun sukulaistesi.

Tämä on vain väärä ketju tuolle keskustelulle.

Vierailija
6/18 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 23:25"]Olin itse tsunamissa mieheni kanssa. Selviydyimme molemmat, ja saimme pelastettua erään pienen brittipojan. Kyllä oli sellainen kokemus ettei tule unohtumaan ikinä.

[/quote]

Miten pojan kävi?

Vierailija
7/18 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän muuten löytäisi listan Thaimaan tsunamissa kuolleista suomalaisista? En silloin seurannut asiaa juuri ollenkaan, koska oli kiire tehdä gradu valmiiksi. Vasta nyt vuosia myöhemmin olen miettinyt, onko eräs muinainen kaverini saattanut kuolla siellä. En tunne hänen perhettäänkään, että voisin kysyä enkä ehkä uskaltaisikaan.

Vierailija
8/18 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 13:12"]

Konginkankaalla kuoli 2 ystävää ja 2 kaveria. Vaikka ei kait siitä suureksi katastrofiksi lasketa. Asia selvisi kun aamulla luin Hesarista kuolleiden nimet. En tiennyt ollenkaan, että olivat sillä matkalla. Työpäivä meni itkeskellessä. En pystynyt menemään edes hautajaisiin, lähetin ystävieni vanhemmille (tunsin heidätkin jotenkin) surunvalitteluni ja joitakin valokuvia. Sain heiltä kiitokset ja yhden tuoreemman valokuvan vastineeksi.

[/quote]

Konginkangas oli suuronnettomuus. Taisi olla historian suurin tieliikenneonnettomuus Suomessa.

Vierailija
9/18 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estonian uppoaminen, hänen perheensä ilmoitti meille kahden päivän kuluttua.

Olemme jännittäneet useankin sukulaisen selviämistä mm. tätini tilannetta tsunamissa (onneksi selvisi monien mutkien kautta) ja serkkuani työmatkaa Lontoon metropommi-iskussa (soitti itse että selvisi).

Vierailija
10/18 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
11/18 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsunamissa meni työkaverin perhe paitsi yksi lapsi sekä naapurin perheen isä. Kyllä siinä oli mieli maassa aika pitkään.

Vierailija
12/18 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaimaassa Tsunami vei tuttavaperheen. Isän, äidin ja 2 lasta...

Vierailija
13/18 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsunamissa hyvin läheinen vanhempani lapsuudenystäväperhe. Tämä vanhempi pariskunta, heidän poikansa, tämän vaimo ja 3 lasta. Kun näin uutisista kuvia tapahtuneesta, minulle tuli heti joku outo aavistus, että joku läheinen on nyt tuolla. Kysyin mieheltäkin, muistaako hän, onko joku puhunut menevänsä. Minun oli sisäinen pakko tutkia netistä kadonneitten listoja ja sieltä bongasin tutun sukunimen. Aloin vapista ja itkeä, minua paleli. Soitin perheen tyttärelle ja hän oli juuri päivystämässä Helsinki/Vantaalla.

Ensimmäinen vuosi meni uutisia odotellessa ja hautajaisia oli useampia. Tapahtuneen kanssa oli tekemisissä lähes joka päivä. Mutta en ajattele enää juurikaan, lähinnä silloin, kun tulee sisarusten kanssa puhe heistä ja yhteisistä tekemisistä.

Vierailija
14/18 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konginkankaalla kuoli 2 ystävää ja 2 kaveria. Vaikka ei kait siitä suureksi katastrofiksi lasketa. Asia selvisi kun aamulla luin Hesarista kuolleiden nimet. En tiennyt ollenkaan, että olivat sillä matkalla. Työpäivä meni itkeskellessä. En pystynyt menemään edes hautajaisiin, lähetin ystävieni vanhemmille (tunsin heidätkin jotenkin) surunvalitteluni ja joitakin valokuvia. Sain heiltä kiitokset ja yhden tuoreemman valokuvan vastineeksi.

Vierailija
15/18 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsunamissa menehtyi entinen opiskelukaveri ja koko hänen perheensä.

Vierailija
16/18 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen työkaveri Haitin maanjäristyksessä

Vierailija
17/18 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsunamissa menehtyi entinen opiskelukaveri ja koko hänen perheensä.

Samoin kävi samassa koulussa olleelle

Vierailija
18/18 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsunamissa hyvin läheinen vanhempani lapsuudenystäväperhe. Tämä vanhempi pariskunta, heidän poikansa, tämän vaimo ja 3 lasta. Kun näin uutisista kuvia tapahtuneesta, minulle tuli heti joku outo aavistus, että joku läheinen on nyt tuolla. Kysyin mieheltäkin, muistaako hän, onko joku puhunut menevänsä. Minun oli sisäinen pakko tutkia netistä kadonneitten listoja ja sieltä bongasin tutun sukunimen. Aloin vapista ja itkeä, minua paleli. Soitin perheen tyttärelle ja hän oli juuri päivystämässä Helsinki/Vantaalla.

Ensimmäinen vuosi meni uutisia odotellessa ja hautajaisia oli useampia. Tapahtuneen kanssa oli tekemisissä lähes joka päivä. Mutta en ajattele enää juurikaan, lähinnä silloin, kun tulee sisarusten kanssa puhe heistä ja yhteisistä tekemisistä.

Kadonneiden lista julkaistiin vasta 30. joulukuuta.  Tuolloinhan alueella oli noin 3000 suomalaista lomalla, joten ei mitenkään harvinaista että joku tuntee jonkun siellä olleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi