siis elävätkö jotkut normaalia elämää coronasta huolimatta?
Eli käyvät huvikseen kaupunkien keskustoissa jne?
Kommentit (127)
Olen aiemminkin ollut kotona viihtyvää sorttia, mutta ulkoillut paljon ja käynyt monesti museoissa, taidenäyttelyissä ja jos varaa on ollut, ravintoloissa ja kahviloissa herkuttelemassa. Alkukeväästä asti olen jättänyt riennot pois, jo käynyt vain ulkoilemassa ja ruokakaupassa, riskiryhmäläiselle ei oikein ole vaihtoehtoja, kun muut noudattavat niin kehnosti suosituksia, maskeja ei näy kuin harvalla ja tekosyynä tälle on niin salaliittoja, joissa itsemääräämisoikeutemme on uhattuna, kuin ihan vain yleistä välinpitämättömyyttä. Itse olen keuhkosairas, eikä maskin käyttö ole miellyttävää, mutta haluan silti kantaa korteni kekoon yhteisön hyväksi, vaikkei se minun tai muiden kanssaeläjien parasta viitsikään ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ruokakaupassa on pakko käydä.
Vähän liioittelua väittää, että ruokakaupassa on pakko käydä. Ruoan saa kotiintoimituksellakin joten omaa aikaa säästyy turhalta kaupassa hikoilulta. Samalla välttää myös heräteostosten houkutteet.
Keväällä alkanut poikkeustila on oikeastaan ollut hyvää aikaa. Työt ovat jatkuneet normaalisti, mutta rahareikiä on ollut vähemmän. Asuntolainan kokonaiskorko laski taas ja visa-kortin velkaa ei ole. Osakesalkku voi paremmin kuin koskaan.
HSEn adonis kirjoitti:
Ihan normaalisti. Ei kiinnosta pätkääkään koronat.
Eikä vissiin muut ihmisetkään.
Ei kukaan kotonaan saanut perusterve siihen kuole. Ainakaan valkonen. Ottakaa sinkkiä, d-vitamiinia ja kiniiniä. Rokotetta ei tarvitse, riittävän korkea d-vita pitoisuus veressä estää viruksen jakaantumisen, joten rokotetta ei tarvitse.
Elän kuten ennenkin. Käyn töissä, ulkoilen, käyn kaupassa/kaupoissa 4-6 kertaa viikossa. Jos työsuhteessa pitää käyttää maskia, käytän. Joskus z- ja r-junissa käytän, i-junassa en yleensä. Taskut täynnä maskeja. En käytä teflonoituja sinisiä maskeja.
Lentovero käyttöön kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän liioittelua väittää, että ruokakaupassa on pakko käydä. Ruoan saa kotiintoimituksellakin joten omaa aikaa säästyy turhalta kaupassa hikoilulta. Samalla välttää myös heräteostosten houkutteet.
Keväällä alkanut poikkeustila on oikeastaan ollut hyvää aikaa. Työt ovat jatkuneet normaalisti, mutta rahareikiä on ollut vähemmän. Asuntolainan kokonaiskorko laski taas ja visa-kortin velkaa ei ole. Osakesalkku voi paremmin kuin koskaan.
Miten naiivi olet, luuletko tosiaan, että kaikilla on varaa maksaa kotiinkuljetuksesta, hyvä, kun itse ruokaan riittää rahaa!!
Kyllä, niin normaalisti, kun rajoitusten kannalta voi. Ainoa ero, että baariin täytyy lähteä aiemmin. Töissä olen käynyt koko ajan normaalisti kierrellen eri raksatyömaita, käyn kuntosalilla, ravintoloissa, kirppareilla jnejne. Risteilyllä kävin toissaviikolla ja teatterissa sitä edellisellä.
Eipä ole paljon koronaa näkynyt, vaikka minähän olen hysteeristen mielestä juuri sellainen pahimman luokan koronan levittäjä 🤷♀️
Tosin minä osaan pitää turvavälit, toisin kuin esim.laivan buffetissa 50+ ikäiset, ne tunkivat koko ajan iholle ja jouduin ihan sanomaan, että rouva on hyvä ja ottaa pari askelta taaksepäin. Nuoremmat osasivat käyttäytyä ja pysyivät sopivan matkan päässä, mutta keski-ikäiset ja vanhemmat... ei mitään käytöstapoja.
Elän niin normaalisti kuin voin. En kyllä huvikseni käy minkään kaupungin keskustassa, käyn kaupassa, kirjastossa yms.
Ainoat rajoitukset elämässäni on tällä hetkellä tällaiset: kun käyn iäkästä äitiäni tapaamassa hoivakodissa, joudun pitämään maskia, näin ollen en voi esim. juoda kahvia yhdessä äitini kanssa. En saa mennä osastolle, vaan ainoastaan eräänlaiseen tapaamishuoneeseen, enkä voi käydä niin usein kuin haluaisin. Näin ollen äitini pääsee vain harvoin ulkoilemaan, saa harvemmin jalka- ja hartiahierontaa, joutuu yrittää nähdä likaisilla silmälaseilla (koska hoitajat eivät varmaan muista tai ehdi niitä pestä), ei saa kasvohoitoja. Emme myöskään juurikaan voi askarrella ja jumppakin jää vähemmälle. Hoivakodissa ei ole käytännössä mitään virikkeitä, kaikki on omaisten varassa. Lastenlapset pääsevät vierailulle hyvin harvoin ja muut sukulaiset eivät ollenkaan. Voi niitä vanhusparkoja, joilla ei ole ollenkaan omaisia tai ystäviä! Tämä on todella surkeaa vanhuksille. En kannata tällaisia rajoituksia vanhusten suhteen ollenkaan. Heillä on elinpäiviä yleensä 1-2 v hoivakodissa, sen ajan pitäisi olla mahdollisimman hyvää ja erityisen tärkeää olisi olla paljon läheisten kanssa. Typerää touhua.
Muita rajoituksia on vain, ettei esim. joulumyyjäisiä järjestetä, konsertteja on peruttu yms. Täällä on alle 10 tartuntaa ollut keväästä tähän päivään ja joitakin harvoja poikkeuksia lukuunttamatta kaikki elävät ihan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei asu isoissa kaupungeissa, meidän pienehkössä kaupungissa ei ollut ennen koronaa yhdelläkään kaupalla kotiinkuljetusta, koronan myötä yksi kauppa otti sen väliaikaisesti käyttöön mutta sekin oli ainakin keväällä ja kesällä aina ihan tukossa ja tilauksia ei ihan äkkiä saanut. Ja tuon pitäisi mielestäni olla ensisijaisesti varattu ihmisille, jotka karanteenissa tai esim. vanhuksille. Itse terveenä nuorena ihmisenä en viitsi sitä tukkia. Ja se maksaa kympin, joka omaan budjettiini olisi melko iso lisä.
Ei ihme ettei tauti millään ota loppuakseen maailmasta, kun näitä ihmisten asenteita lueskelee. Omaa p-reikää täytyy aina vain ajatella kokoajan. "Minun on päästävä huvipuistoon, minun on päästävä baariin, minun on päästävä uimahalliin, minä, minä, minä ja minun p-reikäni". Huvitella ehtii elämässä myöhemminkin. Nyt ei ole sen aika.
Vierailija kirjoitti:
HSEn adonis kirjoitti:
Miksi hysteeriset vedätte aina tän saman kortin? Jos joku riskiryhmäläinen haluaa väkisin tunkea iholle eikä pidä turvaväliä, niin syyttömiä me muut siihen ollaan. Minulla ei ole mitään tarvetta lähestyä ketään tuntematonta, vaan osaan pitää tarpeelliset välit muihin ihmisiin. Vaikka elän ja liikun muuten aivan normaalisti.
Me eletään melko tavallisesti, mutta poikkeusolot huomioiden. Laitan maskin, kun menen kauppaan. Tilaan paljon verkosta, esim. lasten joululahjat on ostettu verkosta. Mies käy töissä (käyttää maskia), minä opiskelen etänä. Lapset otin kotihoitoon/kotiopetukseen, koska se on opiskeluideni vuoksi mahdollista. En halua, että lapset sairastuvat päivähoidossa/koulussa. Itsekin kuulun riskiryhmään. Toisaalta ei myöskään jakseta juosta koko ajan koronatesteissä eli näin elämä on helpompaa ja stressittömämpää. Olen kysynyt lapsilta monesti haluaisivatko he kouluun tai päiväkotiin. Selkeä vastaus kaikilta, etteivät halua. Kotona on kivempaa. Lasten oma tahto on mulle tärkeä. Kotona joutuvat kyllä tekemään enemmän opiskeluhommia kuin koulussa, sillä valvon koko ajan vieressä, että koulutyöt tulee hoidettua. Jokainen oppitunti on tarkasti suunniteltu.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme ettei tauti millään ota loppuakseen maailmasta, kun näitä ihmisten asenteita lueskelee. Omaa p-reikää täytyy aina vain ajatella kokoajan. "Minun on päästävä huvipuistoon, minun on päästävä baariin, minun on päästävä uimahalliin, minä, minä, minä ja minun p-reikäni". Huvitella ehtii elämässä myöhemminkin. Nyt ei ole sen aika.
Voi hyvä isä. Korona ei lähde mihinkään, joten meinasitko tosiaan elää neljän seinän sisällä koko loppuelämäsi? No tee niin, mutta älä moralisoi meitä, jotka pidetään tää yhteiskunta pystyssä. Muutaman vanhuksen takia pitäisi koko Suomen pysähtyä. Just joo. Niille samoille ihmisille influenssa tai ihan mikä tahansa muu tauti on aivan yhtä vaarallinen, korona ei eroa niistä mitenkään. Paitsi, että on vähemmän tappava kuin esim.influenssa.
Noudatan tervejärkistä varovaisuutta, joten voin elää aikaa normaalia elämää. Itse asiassa varustauduin pandemiaan jo helmikuussa. Mutta ei tämä mikään maailmanloppu ole: voimme kuitenkin kaikki elää omissa kodeissamme niin kuin ennenkin. Tässä maassa on joskus koettu paljonkin kauheampiakin asioita. Ja sadat miljoonat ihmiset kokevat nytkin paljon kauheampia asioita eri puolilla maailmaa sotien tai luonnonkatastrofien takia. Ei se turvavälien pitäminen, maskin käyttäminen, käsien peseminen ja turhista matkoista ja joistain huveista pidättäytyminen ole niin kauhea asia.
En. Ollaan oltu etätöissä maaliskuusta saakka. On peruttu teatteriliput ym. Kesällä käytiin terassilla ja ulkojuhlissa, sen jälkeen ei. Firmojen pikkujoulut on peruttu.
Olen lakannut shoppailemasta, ja rahaa säästyy. Työmatkoihin ja työlounaisiin ei mene rahaa.
Ruokakaupassa käyn normaalisti kaksi kertaa viikossa, maski päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten naiivi olet, luuletko tosiaan, että kaikilla on varaa maksaa kotiinkuljetuksesta, hyvä, kun itse ruokaan riittää rahaa!!
Voi herranduudelis sentään, vai ei ole varaa maksaa paria euroa kotiinkuljetuksesta, mutta useampi kymppi sinnetänne autoilusta ja heträteostoksista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HSEn adonis kirjoitti:
Miksi hysteeriset vedätte aina tän saman kortin? Jos joku riskiryhmäläinen haluaa väkisin tunkea iholle eikä pidä turvaväliä, niin syyttömiä me muut siihen ollaan. Minulla ei ole mitään tarvetta lähestyä ketään tuntematonta, vaan osaan pitää tarpeelliset välit muihin ihmisiin. Vaikka elän ja liikun muuten aivan normaalisti.
Entä me riskiryhmäläiset, jotka pidämme turvaväliä, mutta muut eivät, pitääkö meidän hautautua heidän vuokseen loppuelämäksi kotiin?
Ihan normaalia elämää, kun ei muutenkaan ole paljon biletetty, harrastettu joukkueurheilua eikä muutenkaan liikuttu isoissa välijoukoissa. Kaupoissa on käytetty maskia, jos on muistettu. Turvavälejä on pidetty niin hyvin kuin mahdollista, kuten ennenkin. Emme ole kovin sosiaalisia ja halailevia tyyppejä.
Työ on ollut etätyötä toisinaan aikaisemminkin, silloin eri syystä kuin nyt, joten siinäkään ei ole tullut suurta muutosta.
Mikä määritelmä tuo on normaalille että "käy huvikseen kaupunkien keskustoissa"? Minä elän suht koht normaalia elämää, mutta ei siihen kuulu mikään bilettäminen tai "huvikseen kaupungeissa käynti".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä isä. Korona ei lähde mihinkään, joten meinasitko tosiaan elää neljän seinän sisällä koko loppuelämäsi? No tee niin, mutta älä moralisoi meitä, jotka pidetään tää yhteiskunta pystyssä. Muutaman vanhuksen takia pitäisi koko Suomen pysähtyä. Just joo. Niille samoille ihmisille influenssa tai ihan mikä tahansa muu tauti on aivan yhtä vaarallinen, korona ei eroa niistä mitenkään. Paitsi, että on vähemmän tappava kuin esim.influenssa.
Ai, se väkipakolla huvittelemaan meneminen onkin yhteiskunnan talouden ylläpidon ajattelua! Minäkin käyn töissä ainoastaan, että yhteiskunta saisi veroeuroja kassaan, enkä ollenkaan oman toimeentuloni takia!
Syytä itseäsi sitten taudin iskiessä.
Jopa Ruotsissa uskovat että laumasuojaa ei tule mutta sinä olet viisaampi kuin asiantuntijat.