Siis miten joissakin huusholleissa imuroidaan vaan kerran viikossa?!?!?!
Ihan vakavissaan, tarttui yhdessä keskustelussa täällä silmiini kommentti jossa nainen hehkutti kuinka hänen miehensä imuroi kerran viikossa ettei hänen tarvitse?
Miten tämä on käytännössä mahdollista? Itse joudun joka päivä imuroimaan keittiön (muruja, muroja yms) ja eteisen (kilotolkulla hiekkaa lasten jalkineista). Vai onko siellä sitten vaan opeteltu elämään villakoirien kanssa? Meillä ei ole edes eläimiä karvaamassa paikkoja, muutama lapsi vain. Samoin joudun moppaamaan keittiön ja vessat (+vessapesut tietty) väh. kerta viikossa. Enkä koe että huusholli olisi edes erityisen siisti :(
Kommentit (71)
Meidän perheeseen kuuluu minä, lapsi ja yksi koira ja todellakin imuroin joka päivä. Kyllä tulee hiekkaa, ruoanmuruja ja karvoja yhdessäkin päivässä niin paljon että ei kestäisi katsella.
Ei ole lapsia, ja me aikuiset ei tietenkään murustella muualla kuin keittiön pöydän päällä. Hiekat tippuu ulkoportaisiin. Jos ei olisi kissoja levittämässä karvoja ja kissanhiekkaa niin riittäisi varmaan mainiosti imurointi kerran kuussa. Nyt imuroidaan kerran viikossa, ei siihen kuole jos lattialla on jokunen kissanhiekanjyvä tai karva.
Rikkalapio ja harja on käytössä päivittäin keittiön ja eteisen lattioiden siivoukseen. Muuten riittää imurointi kerran viikossa. Meillä on yleensä siistiä, mutta en kavahda muutamaa hiekanmurusta.
Hym, meillä kengät jätetään tuulikaappiin. Harjalla otan päivittäin isommat muruset keittiöstä ym.
Kissakin talosta löytyy, mutta en senkään vuoksi jokapäivä imuroi:) Kerran viikkoon on hyvä.
Toki, voihan sitä imuroida vaikka 4kertaa päivässä:) (naapuri)
Ymmärrän ap sinua täysin. Neljä koululaista ja pihamme sepeli erittäin tarttuvaa etenkin näin kostealla! Se tulee sisään väkisin.. Sitten vielä ne kaverit ja mun hoitomuksut niin TODELLAKIN imuroin jokapäivä!
Meillä on sellainen koti jossa verannalla riisutaan kuravaatteet ja koirat viedään suihkuun sivuovesta. Näin eteinen pysyy jo parempana, lisää tehoja saa kuramatoista,siis sellasista jotka oikein sitoo kuran ja hiekkapölyn.
Koiria harjataan, petivaatteita tuuletetaan, mattoja tampataan. Kaikkea ei tarvitse päivittäin tehdä mutta eron näkee. ;)
Meillä on viisi lasta, imurointi yläkerran makkareissa on harvempaa kuin alhaalla, olohuonetta ja keittiötä voi imuroida kerran viikossa. Ei näy pölykoiria.
Joskus saatan harjalla putsata olkkarista polttopuiden roskia.
Vessoja putsaan rätillä ja suhkutettavilla pesuaineilla usein, käyn läpi lattiakaivoja ja hajulukkoja pieninä väliaikasiivouksina sillointällöin, minusta helpoin tapa siivota on siivota paikat niin nopeasti kun sotkua tulee ja meillä sotkua siivoaa kaikki osaamisensa mukaan, siivoaminen vaan tapahtuu arjessa jos siitä pitää tapella niin asiat on melko huonosti.
Minulla on ylisiisti äiti, hän ei elänyt hetkessä kun me lapset oltiin pieniä eikä osallistunut, hänen ykkösasia oli että koti on siisti. Se on tärkeää mutta joskus on oleellisempaa miettiä käyttääkö aikansa siivoamiseen vai lapsien kanssa olemiseen. Päivittäiseen imurointiin ei ole perusteita, vähemmälläkin pärjää.
Minä imuroin ehkä kerran kuussa. Tosi harvoin kuitenkin. Päivittäin lakaisen keittiöstä, olohuoneesta ja eteisestä suurempia irtoroskia rikkaharjalla ja tarvittaessa pyyhin rätillä tai mopilla akuutit sotkut.
Siis miksei??
Eteisessä on kuramatto, hiekat ei tule pidemmälle.
Keittiössä on harja ja kihveli, häiritsevät leivänmurut ja puuroskat (puuhella käytössä) otetaan sillä.
Kuka hemmetti jaksaa imuroida monta kertaa viikossa?!
Kyllä meillä riittää kerran viikossa imurointi, eikä välttämättä edes imuroida joka viikko. Joskus tosin pitää imuroida eteinen ja keittiö useammankin kerran viikossa. Ehkä te vaan olette kovia sotkemaan? Meilläkin piti imuroida vähintään parikertaa viikossa silloin kun oli koiria. Koirista ei lähtenyt karvaa, mutta tassuissa tuli hiekkaa, havuja ja muuta roskaa sisälle.
No kyllä meillä riittää imurointi ja lattian pesu kerran viikossa. Vaikka on kissakin. En ole kylläkään hysteerisen tarkkaan jokaista hiekanjyvää puunaamassa eteisestä. Meillä on aina melko siistiä, koska tavarat huolehditaan paikoilleen joka päivä.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 10:38"]
Ihan vakavissaan, tarttui yhdessä keskustelussa täällä silmiini kommentti jossa nainen hehkutti kuinka hänen miehensä imuroi kerran viikossa ettei hänen tarvitse?
Miten tämä on käytännössä mahdollista? Itse joudun joka päivä imuroimaan keittiön (muruja, muroja yms) ja eteisen (kilotolkulla hiekkaa lasten jalkineista). Vai onko siellä sitten vaan opeteltu elämään villakoirien kanssa? Meillä ei ole edes eläimiä karvaamassa paikkoja, muutama lapsi vain. Samoin joudun moppaamaan keittiön ja vessat (+vessapesut tietty) väh. kerta viikossa. Enkä koe että huusholli olisi edes erityisen siisti :(
[/quote]
Lapset (ja aikuisetkin) syövät leivän jne. pöydän ääressä. Kun leipä on syöty, yksi lapsista hakee rikkaimurin sekä harjan ja kihvelin, imuroi pöydän ja ympäristön. Muut odottavat pöydässä. Tämän jälkeen joku lapsista voi pyyhkiä pöydän.
Näin meillä tehtiin 30 vuotta sitten, ja näin on tehty omien lapsien kanssa, kun ei ole mieleenkään tullut muulla tavalla toimia. Kasvattajani olivat sitä sukupolvea, jolla ei vielä itsellään ollut lapsena pölynimuria, muruista pääsi eroon vain kantamalla kaikki matot ulos, tamppaamalla/puistelemalla ne, ja lakaisemalla lattiat. Pöydän siivoaminen oli ensimmäinen kotihomma, jonka opin, en muista edes minkä ikäinen olin tuolloin.
Kuravaatteet jätettiin eteiseen, kumpparit tms. jopa ulos kuistille (kerrostalossa toki haastavampaa, mutta okt:ssa/rivarissa luulisi onnistuvan).
Joo, kyllä mäkin teen pikaimurointia joka päivä nyt, kun on märkää koko ajan, kun koira kantaa hiekkaa sisään. Oon vanhempainvapaalla niin on aikaa siivoilla. Eli sotkut siivotaan. Puhdastahan on turha pestä ;)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 11:03"]
Siis miksei??
Eteisessä on kuramatto, hiekat ei tule pidemmälle.
Keittiössä on harja ja kihveli, häiritsevät leivänmurut ja puuroskat (puuhella käytössä) otetaan sillä.
Kuka hemmetti jaksaa imuroida monta kertaa viikossa?!
[/quote]Kunnon kuramatot on varmaan yksi juttu, mikä vähentää siivouksen tarvetta. Meillä on ulko-ovella ulkopuolella ensinnäkin kivetykset, eli ei kävellä hiekalla tms. alustalla, portailla on "ruohomatto", eteisessä on kurastoppari kynnysmatto, sekä koko käytävän peittävä eteismatto. Tuota eteisen mattoa kun imuroi (kerran viikossa), niin melkoinen helinä käy, eli kaikki hiekka ja kivet löytyy siitä.
Laminaattilattiat ovat kuulema hyviä kehittämään pölypalloja, meillä on laattaa ja parkettia.
Kuivausrummun käyttäminen kerää hyvin pölyä pois pestyistä vaatteista ja myös huoneilmasta.
Kunnon koneellinen ilmanvaihto vähentää myös pölyä, huomaa kesällä kun tulee pidettyä ovia ja ikkuinta auki, pölyn määrä lisääntyy.
Meillä riittäisi harvempikin kuin kerran viikossa, mutta kerran viikkoon on otettu tavaksi. Pölyn kertyminenhän riippuu siitä miten paljon aikaa kotona viettää, joten tottakai kotiäitien ja kotonaolevien lasten huusholleissa tulee enemmän pölyä. Roskat, jos jotain leivänmuruja tai muuta menee lattialle, niin lakaistaan tietysti pois.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 10:45"]
No sitten vinkkejä miten saan opetettua perussiistiksi pojat 3kpl ja miehen 1kpl :(
Tää mun elämä yhtä siivousta... Ap
[/quote]
Jaahas, sinä siis kauhistelet muiden imuroimattomia koteja, vaikka sulla on mies, joka ei siivoa ilmeisesti lainkaan. Just. Missäköhän sun ongelma oikein onkaan, keksiikö kukaan?
Meillä imuroidaan 7-14 kertaa viikossa koko huusholli :D Selvennetään kuitenkin sen verran, että kyseessä on kaksio. Pari kissaa ja keskikokoinen koira pitävät huolen siitä, että siivoamista löytyy ihan tarpeeksi jokaiselle päivälle. Varsinkin nyt, kun vuorotellen sataa lunta ja tulee sulaa, niin kuran, hiekan ja pikkukivien määrä on aivan uskomaton! Tähän toki kaupanpäällisiksi koiran karvanlähtökausi :)
Meillä imuroidaan joka toinen tai kolmas viikko. Ollaan siistejä ihmisiä, jos tulee sotkua pyyhitään heti, tavarat laitetaan käytön jälkeen paikoilleen, samoin astiat pesukoneeseen ja pyykit kaappeihin. Ihan siistiä meillä on, niin siistiä että voin kuvata kämppäämme blogiini ilman ongelmaa, oon siis sisustusbloggari :)
Meillä imuroidaan joka toinen tai kolmas viikko. Ollaan siistejä ihmisiä, jos tulee sotkua pyyhitään heti, tavarat laitetaan käytön jälkeen paikoilleen, samoin astiat pesukoneeseen ja pyykit kaappeihin. Ihan siistiä meillä on, niin siistiä että voin kuvata kämppäämme blogiini ilman ongelmaa, oon siis sisustusbloggari :)
Käytän imuria noin kerran vuodessa, tai kun lattialle tippuu jotain sellaista että imuri on paras.
Miksi imuroisin? Paljon paremmin pölyt lähtevät pyyhkimällä.