Työtön, oletko tehnyt nyt töitä sen 300e edestä?
Eli vuoden alusta tuli muutos että saa tienata 300e niin, ettei se vaikuta työttömyystukiin. Onko tästä käytännön kokemuksia miten homma toimii?
Itse olen tällä hetkellä määräaikaisessa työsuhteessa. Kun olin aikaisemmin työtön (ennen tätä uudistusta), tulin siihen tulokseen ettei osa-aikatyön tekeminen kannattanut kun saman rahan sai kotona olemalla (joo, kuulostaa luuserilta, mutta työmatkat ym. saivat tämän aikaan). Mutta nyt jos OIKEASTI asia menee niin että saat esim. ansiosidonnaista 1200e bruttona ja siihen päälle saat tienata 300e bruttona ilman mitään kommervenkkejä, eli bruttotulot ovat kuussa 1500e, niin työntekoa voisi jopa harkita.
Toki niitä työttömyysetuuksia varmaan joutuu taas odottelemaan sitten viikkokaupalla ja lappurumba pyörii?
Kommentit (24)
Kuten on moneen kertaan todettu, tuo uudistus ei valitettavasti paljoa auta. Pitäisi olla ilman työttömyyskorvausta ja odotella palkkakuittia ja sen jälkeen odotella soviteltua korvausta. Työtön ei voi jäädä tyhjän päälle, ilman mitään rahaa, sen enempää kuin muutkaan.
Ensin pitää saada uudistus siihen koko asian hallinnoimiseen.
Äitini juuri kertoi että oli tammikuussa tehnyt 4 päivää töitä, ja vieläkään ei ole rahoja liitolta kuulunut. Ensin hidasti työpaikka, kesti pari viikkoa saada sieltä paperit kun olivat vihdoin lähettäneet paperit, niin ilman katuosoitetta, ja tietysti kirje oli viety toiselle saman nimiselle. Nyt paperit on olleet liitossa n. kuukauden käsiteltävänä. Onneksi vanhemmillani on säästöjä ja pienet menot kun ei ole enää velkoja. Varmasti ihan hyvä kun tulee vähän enemmän rahaa, mutta huono systeemi on edelleen tuon käsittelyn hitauden takia, aina kun teet vähän töitä niin menee talous vituralleen, et tiedä koska voit maksaa laskusi.
Mulla muutamia työpäiviä kuukaudessa.
Olin ensin pari kuukautta kokonaan työttömänä viime kesänä, joten silloin hakemukset käsiteltiin ja käsittelyyn meni tuo pari kuukautta. En siis saanut mistään rahaa ennen kuin asia oli selvä.
Sittemmin aloitin työt muutaman päivän kuukaudessa. Palkka tulee aina kuun viimeisenä päivänä. Saman tien teen hakemuksen sovitellusta päivärahasta työttömyyskassaan sähköisessä järjestelmässä ja lähetän palkkakuitin myös sähköisesti. Rahat on tulleet keskimäärin noin viikon sisällä kuun vaihtumisesta.
Tammikuun palkka ja soviteltu päiväraha oli n. 300 euroa suurempi kuin viime vuoden puolella. Helmikuun yhteenlasketut tulot sen sijaan olivat vain noin 100 euroa suuremmat. Ihmettelin eroa, kunnes tajusin, että helmikuussa on vain 28 päivää. Kolmen päivän työttömyyspäiväraha tekee tuon n. 200 euroa, mikä on tosi tuntuva summa ainakin mulle.
Mutta mulla ei siis juurikaan ongelmia sovitellun päivärahan kanssa. Onnea on täsmällinen työnantaja.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 10:19"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 10:06"]
Jos joku saa 1200 € työttömänä niin ihan hyvä vaan että tukia leikataan!
[/quote]
Tajuatko olenkaan pääkaupunkiseudun asumiskustannuksia?
1200 on helposti vuokra plus työmarkkinatuki.
Eli ennemmin sulta pitäisi leikata klitoris + häpyhuulet, jotta oppisit pitämään kiimasi ja sen myötä typerän mölyämisesi kurissa.
[/quote]
Pk-seudulla asuminen on oma valinta, miksi siitä pitäisi muiden maksaa enemmän?