Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten koulu on suhtautunut kun olet päättänyt ottaa lapsen "etäkouluun kotiin?

Vierailija
14.11.2020 |

Jos vanhempi on riskiryhmää, hänellä on oikeus ottaa lapsi koulusta kotiin opiskelemaan. Oletko tehnyt näin?
Miten koulu on suhtautunut? Onko tarjottu erityisiä oppimisjärjestelyjä? Onko suhtautuminen ollut positiivista? Negatiivista?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan, sillä tämä on nyt yksi vaihtoehto. Koulussa oli juuri suuri altistuminen.

Miten on suhtauduttu? Millaista opetusta on saanut?

Vierailija
2/25 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäopetusta ei ole tällähetkellä. Jos otatte kotiin koulusta vastaatte itse opetuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset opiskelleet erityisin järjestelyin nyt pari kuukautta. Koulu suhtautui asiaan neutraalisti/hyvin. Itse olen täysipäiväisesti lasten apuopettajana, ilman minua opiskelu olisi haastavaa. Eri opettajilta saadun tiedon/opetuksen laatu ja määrä vaihtelee huomattavasti. Kaikissa aineissa ei saada varsinaista opetusta, vaan välillä joudutaan kyselemäänkin peräänkin että tiedetään mitä koulussa tekevät. Toiset opettajat sitten huomioivat tosi hyvin, striimaavat tunteja ja laittavat tiuhaan ohjeita ja viestejä. Todella vaihtelevaa. Mutta koska olen kotona apuna, pärjätään hyvin.

Paljon työtä minulta vaatii, mutta lasten oppiminen on sujunut osin jopa paremmin kuin koulussa. Miinus on kouluyhteisön ja sosiaalisten tilanteiden puuttuminen. Ollaan koitettu ylläpitää vapaa-ajalla yhteyksiä muutamaan kaveriin. Huomaan silti että jos tilanne jatkuu tosi pitkään, on ehkä siitä huolimatta harkittava lähiopetukseen paluuta. Lapset tarvii tosi paljon ikäisiään, ja se on myös kokonaisuudessa huomioitava. Mielen hyvinvointi ja jaksaminen. On tämä semmosta tasapainoilua, mikä on parasta. Koronaakaan ei haluta.

Vierailija
4/25 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin Suomea tämä jossa saa etäopetustakin?

Kaikki eivät sitä järjestä, vaikka pitäisi. Tämä on varmistettu viranomaisilta.

Vierailija
5/25 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
6/25 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityiset opetusjärjestelyt / etäkoulu voivat olla hankalia. Kotikouluun voi toki ottaa, mutta silloin ei ole koulun kirjoilla, ei saa materiaaleja eikä opetusta vaan kaikki järjestelyt hoitaa itse. Tosin voi itse päättää aikataulut ja materiaalit mitä käyttää.

Vierailija
7/25 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko ottaneet lapsenne pois koulusta, kun koulussa todettu tartunta? Kuinka kauan pidätte lapsia kotona, jos koulussa ei ensimmäisen tartunnan jälkeen enää uusia tartuntoja todeta?

Vierailija
8/25 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä riskiryhmään kuuluva lapsi, ja saa etäopetusta. Vantaalla tämä. Oli ihan ilmoitusasia.

Vierailija
9/25 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko ottaneet lapsenne pois koulusta, kun koulussa todettu tartunta? Kuinka kauan pidätte lapsia kotona, jos koulussa ei ensimmäisen tartunnan jälkeen enää uusia tartuntoja todeta?

En tietenkään, jos ei ole altistunut. Miksi ottaisin?

Vierailija
10/25 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, jos lapsi itse ei kuulu riskiryhmään, sinun tulee anoa vapautusta opetuksesta. Päätöksen asiasta linjaa kunta, ei koulu. Jos lupa myönnetään, sinun tulee huolehtia lapsen oppimisesta, ei koulun. Se ei ole etäopetusta.

Opettaja ei todellakaan ole velvollinen striimaamaan opetustaan eikä kaikissa kouluissa ole siihen välineitä. Aika harvalla opettajalla on edes työkännykkää. Itse asiassa ainut velvollisuus opettajalla on kertoa mitä aihetta opiskelette poissaolon aikana, esim. biologiassa käsittelemme luontoa ja ympäristöä, etenemme kirjan puoliväliin jouluun mennessä. Kaiken muun opettajat tekevät ylimääräisellä ajalla vapaa-ehtoisesti.

Vierailija
11/25 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme juttu, että edes puolessa vuodessa ei kaikissa kouluissa ole päästy etäopetukseen. Tämä oli asia, jota opetusministerimme pitäisi edistää, mutta ei tietenkään mitään järkevää, vaan priorisoidaan mieluummin oppivelvollisuusiän kasvattamista. Oudot priorisointialueet.

Vierailija
12/25 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etäopetusta ei ole tällähetkellä. Jos otatte kotiin koulusta vastaatte itse opetuksesta.

On jos riskiryhmä

Vierailija
13/25 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 13v, 10 v ja 5v lapset. 5v sairastaa syöpää, rankat hoidot päällä, eikä saa yksinkertaisesti saada edes flunssaa, tai menehtyy.

Opettajat ovat olleet ihania, he ovat opettaneet lapsiani koulupäivien jälkeen tai esimerkiksi ruokatunnilla Teamsissa <3 Sen sijaan sivistysjohtaja ja rehtori lähettävät ivaavia viestejä ja uhkailevat, että lapseni jäävät luokalleen. Molemmilla kouluikäisillä yli ysin keskiarvot.

Ikävä tilanne, keväällä lapsemme olivat koulupäivän aikana yhteyksissä kavereihin, jotka olivat myös etäopetuksessa. Tekivät esimerkiksi läksyjä etänä yhdessä. Nyt kaverit ovat koulussa, joten eivät ehdi.

Opetusministeriin olin yhteydessä. Vastasi vain, että lapsien kuuluu käydä koulua. Pahalta tuntui.

Vierailija
14/25 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni teistä nyt ketjuun kirjoittanut on opetustyössä koulussa? Tai kuinka monella on edes opettajakokemusta? Tevaaditte, että teidän lapsellenne pitäisi järjestää etäopetusta. Millä ajalla? Opettaja opettaa omaa luokkaansa tai yläkoulussa omaa aonettaan luokille. Pitäisikö teidän mielestä opettajan alkaa antaa etäopetusta omalla ajallaan palkatta? Vai maksaisitteko te hänelle palkan? Opettajan työpäivä ei pääty siihen, kun hän painaa koulun oven kiinni viimeisen oppitunnin jälkeen, vaan sitten hän alkaa valmistella seuraavan päivän tunteja, kokoilla materiaalia, laatia ja korjata kokeita. Ja levätäkin pitäisi ja ehtiä omiin harrastuksiin. Mutta teidän lapsukaisenne pitäisi olla etusijalla, niinkö?

Vierailija
15/25 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin tyytyväinen, jos opettajat laittaisivat edes wilman läksylaatikkoon tiedon, että missä ollaan menossa. Mutta kun ei edes sitä heru. Vaikka koulussa on tehty periaatepäätös, että sinne laitetaan aina poissaoleville myös tunnilla tehdyt jutut tiedoksi. Osa opettajista kapinoi, mikä on tällaisessa tilanteessa halveksittavaa.

Olen itse opettaja ja äiti, joten tunnen hyvin asian kaikki puolet.

Vierailija
16/25 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni teistä nyt ketjuun kirjoittanut on opetustyössä koulussa? Tai kuinka monella on edes opettajakokemusta? Tevaaditte, että teidän lapsellenne pitäisi järjestää etäopetusta. Millä ajalla? Opettaja opettaa omaa luokkaansa tai yläkoulussa omaa aonettaan luokille. Pitäisikö teidän mielestä opettajan alkaa antaa etäopetusta omalla ajallaan palkatta? Vai maksaisitteko te hänelle palkan? Opettajan työpäivä ei pääty siihen, kun hän painaa koulun oven kiinni viimeisen oppitunnin jälkeen, vaan sitten hän alkaa valmistella seuraavan päivän tunteja, kokoilla materiaalia, laatia ja korjata kokeita. Ja levätäkin pitäisi ja ehtiä omiin harrastuksiin. Mutta teidän lapsukaisenne pitäisi olla etusijalla, niinkö?

Minulla on itselläni aineenopettajan koulutus.

Vierailija
17/25 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallisesti. En usko että koulu oli varsinaisesti innostunut tilanteesta ja etäopetukseen siirtymisestä, mutta viestintä kotiin päin on kuitenkin ollut pääosin ystävällistä ja asiallista.

Osa opettajista pitää etänä tapaamisia, joissa lapsi voi kysellä jos joku asia on vaikea. Pieni osa opettajista kokee systeemin ilmeisesti hankalaksi ja näissä aineissa saadaan lähinnä tehtävät ja me vanhemmat huolehditaan että asiat osataan. Oppimisen kannalta on mennyt hyvin ja lapset eivät onneksi tunnu tästä kärsivän. Kavereita saavat tavata rajatusti vapaa-ajalla, joten sosiaalisia suhteita on kuitenkin muitakin kuin kotiväki. Niinkuin joku tuossa ylempänä sanoi, tasapainoiluahan tämä on, eikä missään tapauksessa  mitenkään kivaa meille vanhemmille.

Yllätyksekseni muutamat ystävät ovat olleet hankalin osa, ehkä heitä jotenkin ärsyttää kun meillä tämä "mahdollisuus" on, itse eivät ole riskiryhmää ja heidän lapset lähikoulussa, kyllästyttää selittää tai perustella meidän ratkaisua, joka on aika pakkorako meidän tilanteessa. Noihin nähden koulun kanssa viestintä on suorastaan juhlaa.

Vierailija
18/25 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 13v, 10 v ja 5v lapset. 5v sairastaa syöpää, rankat hoidot päällä, eikä saa yksinkertaisesti saada edes flunssaa, tai menehtyy.

Opettajat ovat olleet ihania, he ovat opettaneet lapsiani koulupäivien jälkeen tai esimerkiksi ruokatunnilla Teamsissa <3 Sen sijaan sivistysjohtaja ja rehtori lähettävät ivaavia viestejä ja uhkailevat, että lapseni jäävät luokalleen. Molemmilla kouluikäisillä yli ysin keskiarvot.

Ikävä tilanne, keväällä lapsemme olivat koulupäivän aikana yhteyksissä kavereihin, jotka olivat myös etäopetuksessa. Tekivät esimerkiksi läksyjä etänä yhdessä. Nyt kaverit ovat koulussa, joten eivät ehdi.

Opetusministeriin olin yhteydessä. Vastasi vain, että lapsien kuuluu käydä koulua. Pahalta tuntui.

Juu onpa ihanaa kun opettajalta viedään ruokatauko. Toivottavasti sentään saavat päivän päätteeksi tapahtuvasta opetuksesta lisäkorvauksen kuten kuuluu.

Vierailija
19/25 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu onpa ihanaa kun opettajalta viedään ruokatauko. Toivottavasti sentään saavat päivän päätteeksi tapahtuvasta opetuksesta lisäkorvauksen kuten kuuluu.

Kaikki ei ajattele kuten sinä. Itse olen muulla alalla, mutta todellakin teen joitakin asiakkaan kannalta olennaisia juttuja oman työajan ulkopuolellakin, ihan ilman palkkaa tai ylityökorvausta. Ihan siksi, että musta on kiva hoitaa hommani hyvin ja jos mulle pieni vaiva helpottaa toisen ihmisen elämää selvästi, niin ei tuo mikään uhraus ole, vaan ikäänkuin mun ammattiminä vaan on päällä hieman pidempään.

Uskon, että opettajissa on samanlaisia ihmisiä myös, on into omaan aineeseen ja opettamiseen ja silloin on vain kiva, jos voi auttaa esim. syöpälapsen sisaruksia oppimisessa ja omalta osaltaan edes vähän jakaa tuon perheen raskasta taakkaa.

Vierailija
20/25 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Etäopetusta" ei ole olemassakaan. Keväällä tilanne perustui poikkeuslakiin, joka ei ole nyt voimassa.

Olen luokanopettaja Oulussa ja meillä vaihtoehdot terveen ja ei altistuneen oppilaan kohdalla ovat tässä:

1. Koulun kirjoilta pois ottaminen, eli ns. kotikoulu. Tähän on perheillä aina ollut mahdollisuus. Se tarkoittaa opetusvelvollisuuden siirtymistä täysin kotiin. Koti myös hankkii kaikki välineet, esim. kirjat. Oppilaan edistymisen valvontaan määrätään opettaja/opettajia, yleensä siitä lähikoulusta. Oppimäärä käydään tenttimässä koululla sovituin välein esim. joulun alla ja keväällä.

2. Normaali koulunkäynti.

Lapselle on mahdollista myös tehdä hallinnollinen päätös poikkeuksellisista opetusjärjestelyistä. Sen tekee aina rehtori ja meillä se tehdään lääkärin lausunnon perusteella ja aina määräajaksi eli sillä on aina alku- ja loppupäivä. Näin toimitaan esim. karanteeniin asetettujen oppilaiden kohdalla, jolloin sen lausunnon on kirjoittanut tartuntatautilääkäri. Periaatteessa sama menettely on mahdollinen myös esim. lapsen syöpähoitojen aikana. Vanhemman sairaus tai koronanpelko ei ole peruste.

Poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden päätös näkyy Wilman päätöksissä lapsen rekisterissä läpi peruskoulun. Sen ajaksi opettaja sopii perheen kanssa yhteydenpitotavat. Periaate on kuitenkin siinäkin se, että opettaja keskittyy oppilaisiin siellä koululla, etäopetusta ja lähiopetusta ei myöskään oaj:n mukaan voi teettää yhtä aikaa samalla ihmisellä. Opettaja voi kuitenkin pitää yhteyttä kotiin vaikka päivittäisillä viesteillä.

Minulla oli oppilas karanteenissa ja hänelle tehtiin päätös poikkeuksellisista opetusjärjestelyistä. Lähetin hänelle kaikki kirjat ja muut irtomateriaalit postin kautta. Ilmoitin päivittäin Wilmassa koululla tehdyt puuhat. Oppilas teki tehtäviä itsenäisesti ja lähetti niistä minulle kuvia, joita kommentoin. Tuntien striimaus ei ollut edes puheissa mukana. Jakso kesti muutaman viikon, jonka jälkeen karanteeni oli ohi ja oppilas palasi kouluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän