jos olisit työtön niin miten kuluttaisit
Kommentit (28)
Haluaisin opiskella ja kirjoittaa kirjoja, mutta käytännössä menee pitkälle aika talouden pyörittämiseen, hankintoihin, ruokahuoltoon, tavarahuoltoon, ym. En ole myöskään siivonnut kaappeja enkä roudannut tavaraa roskiin, kuten aikomus. Ei ehdi.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 08:50"]
Menisin töihin, vapaaehtoistöihin. Tapaa uusia ihmisiä, oppii uusia taitoja ja aika menee kuin siivillä.
[/quote]
Entä jos koko elämä on muutenkin mennyt kuin siivillä? Pään sisällä on paljon kaikkea elämää
Olen työtön. Enimmäkseen kirjoitan, roikun netissä, luen, opiskelen avoimessa yliopistossa, käyn tilaisuuksissa joihin edelleen saan kutsuja (pressitilaisuuksia jne.), vien lapsia harrastuksiin (alkavat keskellä päivää), käyn treenaamassa paljon, teen käsitöitä, leivon. Välillä myös haen töitä, mutta kokopäivätyöksi siitä ei ole. Lisäksi matkustelen, käyn huvikseni toisessa kaupungissa tai välillä Euroopassa kun keskellä viikkoa pääsee lähtemään halvalla. Tekemisen puutetta ei ole, mutta rutiinien puute ottaa koville.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:26"]
Olen työtön. Enimmäkseen kirjoitan, roikun netissä, luen, opiskelen avoimessa yliopistossa, käyn tilaisuuksissa joihin edelleen saan kutsuja (pressitilaisuuksia jne.), vien lapsia harrastuksiin (alkavat keskellä päivää), käyn treenaamassa paljon, teen käsitöitä, leivon. Välillä myös haen töitä, mutta kokopäivätyöksi siitä ei ole. Lisäksi matkustelen, käyn huvikseni toisessa kaupungissa tai välillä Euroopassa kun keskellä viikkoa pääsee lähtemään halvalla. Tekemisen puutetta ei ole, mutta rutiinien puute ottaa koville.
[/quote]
Ne rutiinit pitää itse luoda.
t: toinen työtön
En ole ikinä ollut työttömänä, joten haukkukaa vapaasti epärealistiseksi!
Oletetaan, että tulisi sellainen tilanne, että olisin työttömänä pidemmän aikaa, mahdollisesti niin, että ansiosidonnaisetkin ehtisivät loppumaan.
Ihan ensi alkuun menisi varmasti valtavasti aikaa byrokratian hoitamiseen ja työnhakuun. Asioisin työkkärin kanssa, pistäisin CV:n ja LinkedIn-profiilin priimakuntoon, kartoittaisin kaikki paikat missä työpaikkailmoituksia alaltani voi löytyä, tekisin hakemuspohjan, jota voisi sitten räätälöidä kuhunkin ilmoitukseen sopivaksi. Lähettäisin hakemukset jokaiseen kiinnostavaan työpaikkaan ja myös avoimia hakemuksia lupaavimpiin yrityksiin. Kehittäisin rutiinin, jolla seuraan uusia avoimia työpaikkoja. Miettisin, olisiko joku entinen kollega jossain yrityksessä sellaisessa asemassa, että sieltä kannattaisi kysellä töitä.
Oletan, että viikon parin päästä työnhaku veisi jo vähemmän aikaani ja alkaisi mennä rutiinilla. Tässä vaiheessa voisin vähän relata ja tehdä asioita, joihin töissäkäyvänä ei tunnu riittävän aikaa. Liikkuisin, lukisin, järjestelisin ja kunnostaisin kotia jne.
Kun alkaisi vaikuttaa siltä, että työtä ei välttämättä ole löytymässä pian, alkaisin sovittaa menoja työttömyyskorvaukseen esim. tekemällä ruokaa edullisista raaka-aineista pitkän kaavan mukaan, leipomalla, marjastamalla, sienestämällä ja hyödyntämällä kirppareita ja netin kauppapaikkoja, kun jotain pitää ostaa. Lopettaisin kalliit harrastukset ja vaihtaisin ne halpoihin tai ilmaisiin. Luopuisin autosta ja ajaisin pyörällä lähes joka paikkaan. Alkaisin opiskella avoimessa yliopistossa ainetta, joka täydentäisi ammatillista osaamistani. Oletan, että jossain vaiheessa myös työkkäri lähettäisi jollekin turhalle kurssille. Voi olla, että harkitsisin myös ihan kokonaan koulunpenkille paluuta.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:26"]
[/quote]
onko teillä siivooja vai kaikki tavarat suljetuissa kaapeissa? (itkee pölyn määrää, pelkästään siivoamiseen saisi kaikki päivät menemään, plus tietty pakolliset sapuskat lapsille pöytään plus pakolliset harrastusjutut lasten ynnä muut pakolliset)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:31"]
Ne rutiinit pitää itse luoda.
t: toinen työtön
[/quote]
Tuo on totta, mutta kaikki eivät osaa samalla tavalla. Olin työttömyyden alkupuolella työnhakukurssilla, jossa myös tuli kartoitettua omia vahvuuksia ja puutteita. Siellä tajusin, että suurimmat ongelmani ovat oman toiminnan säätelyn alueella. Ammatillinen substanssiosaaminen on hallussa sekä muut työelämätaidot vähintäänkin kohtuullisella tasolla (IT, viestintä, esiintyminen jne.). Mutta itsensä johtaminen on se mikä minulla mättää kaikkein pahiten ja siksi tämä työttömänä olo ei suju. Toimin hyvin ympäristössä, jossa minulle asetetaan raamit - opiskelu sujuu, työssä olo sujuu. Mutta kun minut laitetaan kotiin ilman mitään raameja, niin ei kyllä suju yhtään mikään.
En ole oikein löytänyt keinoja asian korjaamiseksi, mutta ymmärränpähän paremmin miksi olen jäänyt jumittamaan tänne kotiin.
Olen jäämässä 1. kertaa elämässäni työttömäksi nyt keväällä ja odotan sitä kuin kuuta nousevaa! Teen kyllä keikkahommia yhteen firmaan satunnaisesti mutta muuten nautin kotonaolosta, siivoamisesta, puutarhanhoidosta, remppahommista, lukemisesta, leipomisesta ja ruuanlaitosta (kuten aina) ja siitä että saan nauttia kesästä, hitaista aamuista (tehköön mies välillä aamiaisen!!) ja päiväunista:)