jos olisit työtön niin miten kuluttaisit
Kommentit (28)
Olen työtön, kulutan päivät tekemällä työhakemuksia, siivoamalla, lapsen kanssa leikkien ja välillä nään kavereita
No varmaan menisin sinne työpajalle aamupäiväksi kaivamaan ojaa ja iltapäiväksi täyttämään sitä, koska muuten työttömyysetuudet katkaistaisiin. Ainakin lopulta...
Kun olen työtön, en suinkaan siivoa, ulkoile enkä opiskele niin kuin töissäollessani ajattelin. Tässäpä palstailen, juon kahvia ja mussutan herkkuja - toki itse valmistamiani.
Käsitöitä teen, tänään pitäisi virittää kangaspuut kudontakuntoon. Ruokaa valmistan pitkän kaavan mukaan koko perheelle, joka nyt on vain töissä kulkeva mies, ja satunnaisesti kotona poikkeavat lapset.
Olen esim. lukenut pääsykokeisiin, ja miettinyt kans tuota romaanikäsikirjoituksen tekemistä. Hoitanut kavereiden lapsia. Kulkenut kaiket päivät luonnossa. Siivonnut.
Luultavasti samoin kuin nyt. Ten aamuisin kotitöistä pääosan, siihen menee 2-3h suuressa perheessä.
Kudon, virkkaan, askartelen, käyn netissä sen jälkeen.
Harrastan urheilua: uintia, kuntosalilla käymistä
Jatkan kotöitä, ruuanlaittoa, soitan muutaman puhelun.
Kirjoitan, luen.
Vietän aikaa perheen kanssa, katson telkkaria, nukun.
Tästä puuttuu vielä sosiaaline elämä, joka on vähän jäissä, mutta eiköhän se siitä. Ystävän kanssa olisi mukavaa käydä teatterissa, elokuvissa, taidenäyttelyisssä, kävelyllä, sienimetsässä, istua iltaa, lakkailla varpaankynsiä.
Jos olisi taloudellisesti pakko hakea töitä eikä koulutukseni yhtäkkiä riittäisikään siihen, hakeutuisin täydennyskoulutukseen tai kokonaan uudelle alalle koulutukseen.
ÖÖh, hakisin töitä.
Tämä voi hyvinkin viedä päivän tai pari viikossa, ja varsinkin jos ja kun omalla alallani joutuu usein kehittämään työn itselleen ja myymään sen työnantajalle jotain projektina, on töitä luvassa ihan kokopäiväisesti pariksi viikoksi siinä vaiheessa kun homma alkaa vaikuttaa jotenkin lupaavalta ja mahdollisen työnantajan kanssa pääsee keskusteluun. TÄmmöinen muistikuva mulla on siitä, kun viimeksi olin työttämänä. Se oli tosin vuonna 2006.
Lisäksi mulla menisi pari kuukautta, että saisin meidän asunnon siivotuksi. Silloin viimeksi pääsin tässä aika pitkälle, mutta tuloksista ei valitettavasti ole mitään jäljellä.
Sitten mä tein käsitöitä ja kaikenlaisia askarteluja kodin piristykseksi ja parannukseksi. Katsoin ranskankielisiä tv-kanavia kehittääkseni ranskantaitoani. Luin paljon, monella kielellä. Lenkkeilin, lähinnä tosin vain siksi, että tulisi käytyä kodin ulkopuolella.
Lisäksi mun aikaa kului aika paljon siihen, että mulla on asperger-lapsi, joka tuolloin tarvitse tosi paljon tukea koulunkäyntiinsä. Se ehkä oli myös alunperin syy mun työttömyyteen, sillä se söi niin paljon aikaa ja voimia että en siinä tilanteessa pystynyt kunnolla kilpailemaan rahoituksista ja projekteista.
Olen työtön ja päivät menee kodin ja lemmikkien hoitamisessa, työpaikkasivuilla ja netissä muutenkin, katselen leffoja ja sarjoja joita en ole ehtinyt aiemmin, neulon, ulkoilen. Hoidan itseäni parempaan kuntoon jotta jaksaisin kun pääsen takaisin töihin. Opettelen uusia tietokoneohjelmia.
Menisin töihin, vapaaehtoistöihin. Tapaa uusia ihmisiä, oppii uusia taitoja ja aika menee kuin siivillä.
Mä olen työtön. Käytän arkisin päivittäin nelisen tuntia työllistymiseen, siis hakemusten kirjoittamiseen ja erilaisten työllistymisvaihtoehtojen kartoittamiseen. Pari tuntia käytän kuntoiluun. Tunti, pari menee kielten opiskeluun. Niitä on hyvä pitää käyttökelpoisina. Blogiin liittyvään puuhasteluun (kirjoittaminen, kuvaaminen, ideointi) menee n. tunti päivässä.
Kun olin työttömänä kului aika enimmäkseen netissä surffaten, lukien, telkkua katsellen ja aika paljon urheillen. Kaupungille ei oikein viitsinyt lähteä pörräämään kun ei ollut rahaa.
Mä en varsinaisesti ole työtön, olen kotirouva... Kuulostaapa kauhealta...
Aamulla laitan lapset koulutielle ja sitten siistin paikat. Varsinaisesti siivota ei tarvitse, koska siivooja hoitaa siivouksen ja pyykit.
Teen kolmessa eri kohteessa vapaaehtoistyötä, niissä riittää yleensä joka päivälle jotakin. Ruokaostokset ja muut hankinnat vievät aikaa.
Joskus löysäilen ja roikun netissä koko päivän, kuten tänään, blaah...Aika usein käyn ystävien kanssa lounaalla jossain. Lasten koululla on ehkä kerran viikossa jotain ohjelmaa.
Pyrin olemaan kotona kun lapset tulevat koulusta. Illalla kuskaan lapsia harrastuksiin.
Kun en ollut työtön, ajattelin, että käytän työttömänä kuntoiluun muutaman tunnin päivässä, siivoan kodin perusteellisesti ja ompelen itselleni uusia vaatteita.
Nyt olen työtön ja käyn osa-aikatöissä muutaman päivän kuukaudessa. Etsin kokopäiväistä työtä aktiivisesti (avoinna olevien paikkojen haku ja piilotyöpaikat). Lisäksi opiskelen tutkintoani täydentäviä opintoja avoimessa yliopistossa. Kaksoset on eskarissa ja päiväkodissa 5 päivää viikossa, tosin lyhyitä päiviä. Aikaa ei riitä noihin, mitä aioin tehdä.
Hoitaisin lapsia ja kotia ja harrastaisin lukemista ja liikuntaa. Ja tietysti hakisin myös töitä.
Tekisin pikku bisnestä, kiertelisin kirppareita ja ostelisin halvalla myisin pikku voitolla eteenpäin vaikka Huutonetissä.
Mmmhh..olen pph ja jos jäisin työttömäksi niin laittasin omat lapset ekaksi päiväkotiin puolipäiväiseksi. Sitten aloittaisin asunnon ja varaston suursivouksen. Kävisin lenkillä/ kuntosalilla ja tekisin ruuat ennen kuin hakisin lapset päiväkodista ja sitten puuhailisin lasten kanssa iltapäivän.
Ai niin, kai mun pari työhakemustakin pitäs aina välillä rustata :)
Olen työtön ja seuraan tiiviisti, mitä Internetissä tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 09:42"]
Olen työtön ja seuraan tiiviisti, mitä Internetissä tapahtuu.
[/quote]
Ihana! Samoin minä näköjään, ainakin tänään! Ei jaksais tota Ukrainaa enää...
Olen työtön. Työttömäksi jäätyäni kulutin aluksi päiväni hakemalla töitä, käymällä löytämilläni (loistavilla, niitäkin on!) työnhaun kursseilla, opiskelemalla (tässä onneksi ei tullut ongelmaa, kuten monilla muilla työttömillä) ja huolehtimalla kunnostani sekä lepäämällä. Viimeisin tuli yllättävän paljon tarpeeseen, kun yt-prosessi ja sitä edeltänyt pitkä kiire ja stressi töissä olivat olleet henkisesti rankempia kuin luulinkaan. Pidin siis vähän myös lomaa, aiemmassa työssäni lomailut olivat jääneet todella vähälle.
Nyt olen viimeisilläni raskaana, joten työnhaku on jäänyt vähemmälle (alallani ei ole pahemmin pätkätöitä, joten ison vatsan kanssa vakituisia on vaikeampi hakea), mutta teen yhä noita muita sen verran kuin raskaus antaa myöden. Lisäksi olen tehnyt suunnitelmia sekä nyt jo muutamia asioita, joilla saisin äitiysloman aikana pidettyä verkostojani yllä ja tehtyä pieniä alaani sivuavia juttuja. (Itse työtäni en pysty tekemään osa-aikaisesti, joten on vaatinut mielikuvistusta mitä ns. järkevää voin yrittää tehdä tässä välissä.) Nyt näyttää myös aika hyvältä äitiysloman jälkeinen työllistyminen, joten senkin puolesta yleinen osaamisen ylläpitäminen ja opinnot ovat ensisijaisia.
Juu, ja joskus surffaan täällä:) Mutta nyt taas takaisin opiskelemaan.
Olisi mukava, jos ehtisi jossain välissä levätä ja panostaa omaan hyvinvointiin, liikuntaan, vaan ei oikein ehdi.
Kirjoittaisin romaanikäsikirjoituksen loppuun.