Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylioppilaskirjoitukset tällä ja ensi viikolla, mutta

Vierailija
10.03.2014 |

yhtään kirjaa ei ole tyttö avannut, eikä edes käynyt kaikkia kursseja.

Mahtaako tulla mistään mitään? Tähän asti saanut helposti hyviä numeroita. Syksyllä kirjoitti jo osan, ja sai hyvät arvosanat lukematta mitään.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttären kanssa puhuttiin tänään, ja sanoi myös että jos olisi tiennyt että yhteiskuntaoppi on niin helppo, olisi laittanut sen pakolliseksi. Aikoi alunperin kirjoittaa historian, mutta huomasi sitten että ei haluakaan lukea sitä, vaihtoi sitten sen filosofiaan, se kun sivuaa uskontoa niin tukevat toisiaan. 

Mutta kyllä luulen että se uskontokin menee ihan hyvin, kun on eilen ja tänään lukenut, ja pohjatietous on vankka. Ja luulen että on ihan hyvät mahdollisuudet saada matikka ja filosofiakin kunnialla läpi, nyt kun vihdoin pääsi vauhtiin lukemisessa.

Jännittää kyllä kuitenkin kieltämättä, en voi sille mitään vaikka yritän olla ajattelematta, ja järjellä tiedän että ei sillä ole mitään väliä. Mutta kyllä minä aina vähän lottoakin jännitän vaikka tiedän että en ikinä saa päävoittoa :)

ap

Vierailija
2/28 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli mennyt uskonnonkoe ihan hyvin, aika vaan meinasi loppua :) Kyllä se nyt menee varmasti kun on alkuun päässyt, ylihuomenna englanti ja ensi viikolla loput, niin sittenpä on ohi.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilaskirjoituksista on mahdollista selvitä rennollakin asenteella, olettaen että asiat on opiskeltu joskus aiemmin ja että jotain pohjaa löytyy. Riippuu toki myös kirjoitettavista aineista ja osittain tuuristakin. Sanoisin, että turha huoli pois. Tässä vaiheessa ei paljoa ole enää tehtävissä eli ei muuta kuin yrittämään parhaansa. Jos käy huonosti ehkä opitaan kantapään kautta tekemään töitä paremman lopputuloksen saavuttamiseksi? :)

Vierailija
4/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi suorittaa ne kurssit,et pääsee ylioppilaaksi. Päästötodistusta ei muuten saa, jollei vaadittavat kurssit ole suoritettu. Mieheni on lukionope, ja se ihmettelee aina niitä myöhäisheränneitä, jotka tajuaa toukokuussa, että kurssit ei ole suoritettu. Ja sit vanhemmat itkee opelle, että anna lapselle arvosana, kun se ei muuten saa lakkia, nyyh, nyyh. Ihan armosta pitäis kuulemma antaa merkintä.

Vierailija
5/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa tulla! Toki kuulostaa ehkä alisuoriutujalta, mutta voihan olla, että hänellä on hyvä muisti. Onhan ne asiat kertaalleen opiskeltu jo aiemmin. Paitsi ne, joita kursseja ei ole edes käynyt. Luota lapseesi.

Vierailija
6/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee tulee. Luin pari päivää, kieliä en ollenkaan ja En paperit tuli (myös pari älläã)

Vierailija
7/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kursseja ehtii vielä käydä vai pitääkö lukulomaa.

Tyttäreni käy lukion 3,5 vuodessa ja kirjoittaa kolmessa erässä, ensimmäisen aineen kirjoitti syksyllä ja nyt keväällä osan ja loput ensi syksynä. Kurssit täyttyy ja tulee enemmän kuin vaaditut 75.

Jos tyttäresi on varma osaamisestaan - kirjoituksiin opiskellaan koko lukion ajan ei vaan muutamana päivänä ennen koetta - älä ota stressiä.

Tämän päivän yo-kokeeseen ei erityisesti valmistautunut, aineita on kirjoitettu aiemminkin.

Vierailija
8/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ylppärit handlaa, mutta noi kurssit pitäis suorittaa jos sieltä pois haluaa

Vierailija
9/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siis mun tietääkseni on suorittanut pakolliset kurssit, mutta siis ei ole käynyt kaikkia niitä kursseja joista voi tulla kysymyksiä kirjoituksissa, esim. uskonnosta ei ole käynyt yhtä kurssia ollenkaan, mutta se on kuulemma periaatteessa sama kuin filosofian kurssi jonka on käynyt. Uskonto ei hänellä ole pakollinen, mutta ei halua huonoa numeroa, jos käy hyvä tuuri ja on hänelle sopivat kysymykset voi mennä vaikka miten hyvin. Hän on kirjoittanut jo syksyllä äidinkielen ja yhteiskuntaopin. Vielä on siis se uskonto, pitkä matikka, englanti ja filosofia. Englanti menee varmasti lukemattakin, on ollut muutaman kuukauden ulkomailla työharjoitteluissa, matikan on kuulemma unohtanut kaiken, mutta huomennakin on siitä kertausta ja meinaa mennä sinne, filosofiastakin hänellä on kai jotain suorittamatta, pitää tehdä ennen kirjoituksia pari esseetä tai jotain eli ensi viikon perjantaina on koe, ja se on pakollinen. Toisaalta, se on kuulemma tosi helppo aine.

Itse en ole lukiota käynyt, joten en oikein tiedä näistä. Tytär on jo merkonomin paperit saanut ennen joulua, ja niillä hyvillä papereilla hakenut seuraavaan kouluun, joten tuo ylioppilaslakki on se ja sama. Tyttärellä on ehkä ollut liikaa stressiä ja ehkä jopa masennusta kun ei vaan ole saanut luettua, vaatii itseltään aina paljon, mutta on tottunut saamaan hyviä numeroita helpolla.

Vähän kyllä huolestuttaa, että jos menee huonosti, niin masentuuko tytär vielä enemmän. Haluaisin auttaa ja kannustaa, mutta minkäs teet?

ap

Vierailija
10/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 23:46"]

Vähän kyllä huolestuttaa, että jos menee huonosti, niin masentuuko tytär vielä enemmän. Haluaisin auttaa ja kannustaa, mutta minkäs teet?

ap

[/quote]

Tyttösi on melkein aikuinen, ja hänen täytyy ottaa itse vastuuta opintomenestyksestään. Jos ei osaa eikä jaksa panostaa, kuuluukin saada huono numero. Siinäpän näkee, miten maailma toimii, ja se on todellakin parempi opetella tässä vaiheessa kuin joskus myöhemmin.

t. lukion opettaja

Vierailija
11/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, totta se on tietysti, ja varmasti itsekin sen tietää. En vain käsitä mikä sitä riivaa kun ei lue. Toisaalta, pitkä taival on takana kun eskariin meni 5 vuotiaana ja nyt on 19v, ja koko ajan ysejä ja kymppejä tuonut kotiin, kyllähän se alkaa tympiä viime metreillä. Kun olisi joku taikakeino niin auttaisin, sellaista se äitiys on, vaikka lapsi on jo omillaan ja aikuinen...

ap

Vierailija
12/28 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinun tehtäväsi on olla aikuinen ja tukea tytärtäsi. Raskasta. Mutta todennäköisesti ainoa, mitä voit parhaiten tehdä on olla läsnä, jos tyttäresi tarvitsee sinua, mutta toisaalta olla ymmärtää, jos hän ei sinua tarvitse. Hyvä on jos hän purkaa stressiään teihin, vaikka toisinaan huutamallakin. Varo, että et toisaalta sorru yliarvioimaan ja/ tai vähättelemään yo-koetta; molemmat on hyvin helppoja tehdä vanhempana / sivusta seuraavana

Minusta on, myös tärkeää, että yritätte elää mahdollisimman tavallista arkea, sillä se luo turvallisen pohjan, jolta ponnistaa. Jos tyttärenne on aiemmin tehnyt paljon kotitöitä, niin on tietysti huomaavaista, jos hänen ei tarvitse kaikkea tehdä, mitä ennen, mutta nyt kärjsitän -se että tekisit joka käänteessä- siitä numeron, että nyt hänen ei tarvitse osallistua yhteisten koititöiden luultavasti vain kasvattaisi painetta lisää onnistua, joka saattaisi toisinaan jopa enempi lamauttaa, kuin antaa oikeasti hyvää.

Kuitenkin kokeisiin valmistautumisessakin on hyvä olla välillä taukoja, vaikka ne sitten täyttyisivät yhteisistä iltapaloista ja kotiaskareista. Uskaliaampi saattaa silloin varovasti kysyä, mutta varoen silloinkin ettei mene kuulustelun puolelle, ellei tyttärenne sitä erikseen pyydä. Toisaalta saattaa olla hyvä, jos tyttärenne saa levätä lukemisen välillä niin kuin hän itse haluaa; päivästä kun loppupeleissä voi olla vain osa pelkkää kirjoituksiin valmistautumista

Vierailija
13/28 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän kyllä taiteilla siinä välissä, että vähän kannustan lukemaan, mutta en painosta.. Tytär asuu omassa asunnossaan tässä lähellä, joten saa kyllä halutessaan olla rauhassa. Mieskin sanoi juuri samaa, että meihin se stressi purkaantuu, ja poikaystävään, mehän tässä lähellä ollaan, mies sanoo minulle että kyllä tyttö klaaraa kaiken, mutta minä vaan jotenkin jännitän että miten käy, olen jännittäjäluonne. Tekisi mieli sanoa tytölle, että oikeasti ei ole mitään väliä, toisaalta tekisi mieli potkia persiille :) Sanoin tytölle että minä tulen sinne vaikka lukemaan ääneen niitä kirjoja jos ei itse jaksa :) Ei kuulemma tarvi...

ap

Vierailija
14/28 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla rimakauhua. Itse olin hyvin ahdistunut ja väsynyt abivuonna ja alisuoriuduin kirjoituksissa. Koko peruskoulun ajan olin luokan paras, sain monena vuonna peräkkäin stipendin, pääsin ns. huippulukioon ja lukiossakin sain ysejä ja kymppejä ennen abivuotta. 

Abivuonna sain juuri ja juuri kurssit läpi, yo-kirjoituksiin en lukenut lainkaan. Toki tein lukusuunnittelmia ja yritin tarttua toimeen, mutta ei... Kamala ahdistus. Lukion jälkeen pidin pari vuotta taukoa, mutta jatkoin sitten kuitenkin yliopistoon.

Mitkä arvosanat tyttärelläsi on äidinkielestä ja yhteiskuntaopista? Kannattaa muistaa, että tärkeintä on saada läpi neljä pakollista ainetta. Jos yhden pakollisista reputtaa, muilla aineilla voi toki kompensoida.

Lisäksi merkonomin papereilla voi hakea sekä ammattikorkeakouluun että yliopistoon. Tyttäresi on myös siinä oikeassa, että YO-koetta varten ei ole välttämätöntä käydä kaikkia kursseja vaikkapa tuosta uskonnosta. Kokeessa on 10 tehtävää, joista tehdään 6. Menestyksen kannalta on tärkeää katsella vanhoja kokeita ja harjoitella niihin vastaamista. Tietoa voi hankkia kurssilta, oppikirjoista tai vaikka netistä.

Vierailija
15/28 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlaista rimakauhua varmaan on, on ollut tosiaan väsynyt jo pidemmän aikaa, viime kesäksi teki lukusuunnitelman, mutta ei avannut yhtään kirjaa kai kertaakaan. Äidinkielestä sai kolmanneksi parhaan arvosanan ja yhteiskuntaopista toiseksi parhaan, en nyt muista mitä ne kirjaimet on. Yhteiskuntaopissa kävi vielä tuuri kun oli niin helppo koe. 

No, eipä tässä kai oikein mitään voi tehdä kun ei voi hänen puolestaan lukea. Onneksi on ensi viikon perjantaina ohi koko hässäkkä, sitten tulee mitä tulee ja sen kanssa on elettävä.

ap

Vierailija
16/28 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hätää, jos äikästä ja yhteiskuntaopista on noin hyvät arvosanat. Filosofiasta ja uskonnosta on helppo selvitä, tosin parhaat arvosanat on noissakin melko tiukassa. Mielestäni ne ovat kuitenkin hieman helpompia kuin yhteiskuntaoppi.

Pitkä matematiikka on tietysti aika vaativa aine. Tosin läpipääsyyn vaaditaan vain noin kuudesosa pisteistä (eli n. 10 pistettä 66:sta). Eri vuosien pisterajat löytyy tuolta: http://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/ylioppilastutkinto/pisterajat

Kyllä tyttäresi varmasti ylioppilaaksi pääsee. Kannattaa myös muistaa se, että yksittäisiä yo-kokeita voi myöhemmin myös uusia sekä kirjoittaa uusia aineita. Hyväksytyn kokeen voi uusia kerran, hylätyn kaksi kertaa.

- 13

Vierailija
17/28 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo, niitäkö saa vielä sitten uusia, no ehkä sitten uusii joskus jos alkaa vaivata. Eipä tuohon maailma kaadu. Mun pitää nyt itsekin vaan yritää rentoutua, ja olla ajattelematta koko asiaa, turha mun on sitä jännittää.

ap

Vierailija
18/28 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Tytär sanoi että on lukenut nyt yhden viidestä kirjasta huomista uskonnon koetta varten. Uskon että suoriutuu siitä huomisesta kun vaan menee sinne. Tänään on matikan kertausta, ja on varmaankin mennyt sinne, luulen että nyt kun pääsi jotenkin alkuun niin voi mennä vielä ihan hyvinkin.

ap

Vierailija
19/28 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tehty viisi ainetta kuudesta, viimeinen pakollinen enää. Pitkä matikka ei mennyt mitenkään älyttömän hyvin kun oli niin paljon poissa viimeisiltä kertaustunneilta, mutta ihan varmasti läpi pääsee, ja jopa kohtuullisesti, englanti meni ihan hyvin vaikka oli vaikea koe. Nyt on sitten perjantaina filosofia, vielä pitäisi pari esseetäkin ennen sitä kirjoittaa... kyllä osaa tiukille vetää likka tän homman... Toivottavasti ei kompastu nyt tähän "helppoon" aineeseen, se olisi ikävä juttu.

ap

Vierailija
20/28 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kirjoitin 8 ainetta, lukioni toisiksi parhaimmat paperit ja osaan kokeista en ehtinyt lukea ollenkaan. Reaaliaineissa (kuten yhteiskuntaoppi, historia ym) pystyy nostamaan omia pistetään usein jo kirjoitustyylillä ja sanavalinnoilla. Meille ainakin painotettiin että tekstistä ei saa paljastua lukijalle se että kirjoittaja ei ole täysin varma asiastaan tai muista jotakin yksityiskohtaa kuten vuosilukua.

Uskon että tyttärelläsi on elämänkokemuksen tuomaa varmuutta joilla hän kyllä selviää (en lukenut koko ketjua mutta käsitin että on jo merkonomi ja ollut ulkomailla vuosia työharjoittelussa jolloin logiikkani mukaan hän on vanhempi kuin suurin osa abeista (18 v). Uskon että hän pärjää, niin pärjäsin minäkin vaikka perhe oli huolesta suunniltaan kun menin krapulassakin uskonnon kirjoituksiin. Eximia tuli ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi