Miten pääsen eroon henkilöstä, jolla ei järki pelaa, mutta hallitsee mun kesämökkiäni? Tai siitä tilanteesta siis, mökki mukanani
Eli mökkiä ei voi jättää henkilön hallintaan, koska ei pidä omaisuudestani hyvää huolta ja säilytä sen arvoa. Joten luovuttaminen ei ole vaihtoehto.
Keskusteleminenkaan ei ole, koska kyseinen henkilö ei kykene olemaan järkevä ja ajattelemaan kokonaisuutta tai saati muita, kuin ihan vain itseään.
Mutta eroon hänestä ja tilanteen hiertämisestä nyt pitäisi mahdollisimman nopeasti päästä, sanotaan noin vuodessa.
Eli mökki pois häneltä, minulle ja mökki mahdollisesti myyntiin. Sillä katetaan asiaan menevät asianajokulut ym.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole kokeillut aiemmissa keskusteluissa ehdotettuja tapoja ratkaista tilanne?
Mitä ne olivatkaan? Ehkä niistä ei ole ollut ratkaisemaan tilannetta järkevästi? Katson järkeväksi ratkaisuksi sen, että oikeuksiani ei tallata, ei myöskään aiempaa oikuettani käyttää mökkiä isoäitini tahdon mukaan, ja isäni sanallisen luvan, vaikka sitä onkin tallottu. Tähän pidän järkevänä hieman koventaa leskelle osoitettuja vaatimuksia tähän hetkeen.
Ap
Järkevänä pidän sitä siksi, että opetetaan tai ainakin osoitetaan hänelle, ettäsiten toimimalla seuraa ikävämpää, kuin olemalla mukava.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta jo spämmääminen, äitihullu, olet tehnyt vaikka kuinka monta aloitusta tästä samasta aiheesta!
Kukaan, joka nimittelee minua äitihulluksi ei ole riittävän järkevä mun standardeillani antamaan mulle yhtään perustelua lopettaa. Ja mun standardit järjelle ja älylle ovat aika korkealla. Sun eivät. Sä koitat joillain tunnesyillä perustella oikeuttasi väärintoimimiseen.
ApÄitihulluhan sinä olet. Palstan kammottavin hahmo ja hulluin palstahulluista yli 34% äänimäärällä.
Sano mitä sanot jos se tekee sinunlaisestasi onnellisen. Minuun puheesi eivät vaikuta, koska järki niissä on juuri tuollaisella hullua jankuttavalla tasolla.
ApKyllä jokainen terve ihminen ymmärtäisi hävetä ja parantaa tapansa, jos olisi palstan hulluin hullu.
Niin, keitten mielestä? Sellaisten, joiden järkevyydestä ei ole mitään osoituksia olemassakaan. Osoita ensin, että olet järkevä ja fiksu, varteenotettava ihminen, niin mietitään sitten asiaa uudestaan. Outoa vaan, että järkevien kanssa tapaan puhua ihan järkevästi. Hullujen kanssa puhun kuten hulluille.
Ap
Miksi ihmeessä sä jankkaat näitä asioita täällä palstalla, jos me muut ollaankin niitä hulluja? Mitä iloa/hyötyä sä tästä oikein revit?
Vierailija kirjoitti:
Ootko kokeillu murhaamista?
Se lienee sinulle luonnollisin vaihtoehto.
Muuten kokeilisin, mutta se ei käy, koska lasteni isän sanoin ”siitä saa saman tuomion, kuin ihmisen tappamisesta”.
Ap
myymyymyy kirjoitti:
mitäs ongelmaa tuossa,pistät myyntiin. Jos ei ole paperilla mitään niin...suupuheet ei auta.
Lehteen vaan ja myyntiin!
Sepä se, kun ilman hallintaoikeuden haltijan suostumusta ei voi myydäkään.
En ole ap, mutta välttäkää verojen alennusten takia näitä hallintasysteemejä. Voi tulla ylläreitä.
Hallintaoikeuden haltija voi vaikka dementoitua eikä edes teoriassa enää kykene antamaan myyntisuostumusta.
Se on pitkä reitti hakea virallista edunvalvojaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta jo spämmääminen, äitihullu, olet tehnyt vaikka kuinka monta aloitusta tästä samasta aiheesta!
Kukaan, joka nimittelee minua äitihulluksi ei ole riittävän järkevä mun standardeillani antamaan mulle yhtään perustelua lopettaa. Ja mun standardit järjelle ja älylle ovat aika korkealla. Sun eivät. Sä koitat joillain tunnesyillä perustella oikeuttasi väärintoimimiseen.
ApÄitihulluhan sinä olet. Palstan kammottavin hahmo ja hulluin palstahulluista yli 34% äänimäärällä.
Sano mitä sanot jos se tekee sinunlaisestasi onnellisen. Minuun puheesi eivät vaikuta, koska järki niissä on juuri tuollaisella hullua jankuttavalla tasolla.
ApKyllä jokainen terve ihminen ymmärtäisi hävetä ja parantaa tapansa, jos olisi palstan hulluin hullu.
Niin, keitten mielestä? Sellaisten, joiden järkevyydestä ei ole mitään osoituksia olemassakaan. Osoita ensin, että olet järkevä ja fiksu, varteenotettava ihminen, niin mietitään sitten asiaa uudestaan. Outoa vaan, että järkevien kanssa tapaan puhua ihan järkevästi. Hullujen kanssa puhun kuten hulluille.
ApMiksi ihmeessä sä jankkaat näitä asioita täällä palstalla, jos me muut ollaankin niitä hulluja? Mitä iloa/hyötyä sä tästä oikein revit?
En ensin voinut olettaa, että täällä on vain epäjärkeviä hulluja. En ollut omassa elämässäni tavannut sellaisia yhtään. En edes aikaisemmin ymmärtänyt, että leskeltä puuttuu järki ja järjellisyys. Sitä katsos odottaa muiden olevan samanlaisia, kuin itse on.
Ja kuitenkin asian käsittely vastauksista jossain määrin riippumatta on auttanut minua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Harmi ettei sulla ap tunnu olevan ainakaan kovin pitkiä seesteisiä aikoja elämässä :(
Syksy tietenkin hankalaa aikaa psyykkisesti ja vielä varmaan tämä koronahässäkäkin vähintäänkin alitajuisesti kokoajan mielessä (niinkuin meillä kaikilla).
Onko sinulla mahdollisuutta ottaa yhteyttä ihan johonkin viralliseen tahoon joka lakiasioissa neuvoo? Saisit asiaa käsiteltyä neutraalin osapuolen kanssa ja ehkä asia etenisikin johonkin suuntaan.
On on, ei asioiden hoito lakiteitse ole minulle mitenkään kamalan vierasta. Kokemusta ei niinkään ole, mutta jostain syystä ehkä kiitos isäni maallikkolakitietämyksen, jonka sanoisin olleen suht hyvää tasoa asioiden meneminen oikein on aina kiinnostanut minua. Ongelmana vain on prosessien etanamainen hitaus ja se, etten ole saanut oikeutta ajoissa, jolloin olen kokenut vääryyttä.
Se on ahdistanut kyllä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on vanha vanhempasi, jolla on hallintaoikeus? Älä ole ahne paska.
Ei ole vanhempani. Sepäs se siinä onkin. Oma vanhempani kuoli juuri ja mökki ei tälle ventovieraalle kuulu eikä ole ostettu. Jos hän olisi järkevä ihminen, hän tajuaisi sen ja häpeäisi edes ajatusta, että hallitsisi sitä miehensä kuoltua.
Varsinkin, kun lahjan antanut henkilö on sanonut, että hänelle annettiin hallintaoikeus vain sen takia, että sen avulla alennettiin veroja.
Ap
Valitettavasti se hallintaoikeus on annettu ja se mikä on ollut syy on veronkiertoa. Hänellä on siis ihan täysi oikeus mökin hallintaan ja sä voit vaan itkeä omaa katkeruuttasi, kun et saa leskeä pois elämästäsi.
Vierailija kirjoitti:
myymyymyy kirjoitti:
mitäs ongelmaa tuossa,pistät myyntiin. Jos ei ole paperilla mitään niin...suupuheet ei auta.
En ole ap, mutta välttäkää verojen alennusten takia näitä hallintasysteemejä. Voi tulla ylläreitä.
Hallintaoikeuden haltija voi vaikka dementoitua eikä edes teoriassa enää kykene antamaan myyntisuostumusta.
Niin ja saako se edunvalvojakaan antaa lupaa myydä? No, ehkä, jos henkilö ei voi enää kohteesta nauttia mutta joutuisi maksamaan sen kuluja.
Kun olen nyt tutustunut hallintaoikeusjuttuun, niin se on aivan kammottava ratkaisu! Isoäiti ajatteli vain hyvää, mutta laki antaa hallintaoikeuden haltijoille periaatteessa oikeuden p e r s e i l l ä todella pahasti. Omistaja on siinä aivan järkyttävässä lapsipuolen asemassa, kuten minä kirjaimellisesti.
Mutta onneksi perin iin paljon, että mulla ei oikeuteen meno ainakaan kaadu varojen puutteeseen.
En sinne toki lähde ellei ole erittäin varma keissi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi ettei sulla ap tunnu olevan ainakaan kovin pitkiä seesteisiä aikoja elämässä :(
Syksy tietenkin hankalaa aikaa psyykkisesti ja vielä varmaan tämä koronahässäkäkin vähintäänkin alitajuisesti kokoajan mielessä (niinkuin meillä kaikilla).
Onko sinulla mahdollisuutta ottaa yhteyttä ihan johonkin viralliseen tahoon joka lakiasioissa neuvoo? Saisit asiaa käsiteltyä neutraalin osapuolen kanssa ja ehkä asia etenisikin johonkin suuntaan.
On on, ei asioiden hoito lakiteitse ole minulle mitenkään kamalan vierasta. Kokemusta ei niinkään ole, mutta jostain syystä ehkä kiitos isäni maallikkolakitietämyksen, jonka sanoisin olleen suht hyvää tasoa asioiden meneminen oikein on aina kiinnostanut minua. Ongelmana vain on prosessien etanamainen hitaus ja se, etten ole saanut oikeutta ajoissa, jolloin olen kokenut vääryyttä.
Se on ahdistanut kyllä.
Ap
Oletko sä se sama skitso, joka on jo monta kuukautta skitsoillut lesken tilaamista hautakivistä ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on vanha vanhempasi, jolla on hallintaoikeus? Älä ole ahne paska.
Ei ole vanhempani. Sepäs se siinä onkin. Oma vanhempani kuoli juuri ja mökki ei tälle ventovieraalle kuulu eikä ole ostettu. Jos hän olisi järkevä ihminen, hän tajuaisi sen ja häpeäisi edes ajatusta, että hallitsisi sitä miehensä kuoltua.
Varsinkin, kun lahjan antanut henkilö on sanonut, että hänelle annettiin hallintaoikeus vain sen takia, että sen avulla alennettiin veroja.
ApValitettavasti se hallintaoikeus on annettu ja se mikä on ollut syy on veronkiertoa. Hänellä on siis ihan täysi oikeus mökin hallintaan ja sä voit vaan itkeä omaa katkeruuttasi, kun et saa leskeä pois elämästäsi.
Se ei ollut mitään veronkiertoa, se oli verosuunnittelua.
Ja siis saan hänet sillä sieltä ulos, että hänen pitää alkaa maksaa sen remonteista. Vaikka oikeus määräisi meille kulut 50:50 se olisi kymppitonneja. Hönelle se ei ainakaan sitten kannata, koska remontoisi minun omaisuuttani. Mutta sellainen velvoite hänelle pitää oikeuden kautta hakea, perustluina se, ettei lahjan arvo saa laskea lahjoitushetkestä.
Siellä oli toisen talon pihassa mm. äitini laittama nurmikko. Nyt se on puskittunut ja heinittynyt täysin. Se pitää palauttaa yms.
Viimeistään lesken lapset maksavat korvaukset mulle kuolinpesästään aikanaan. Haluaakohan leski sitä? Aika mielenkiintoinen äiti, jos se käy hänelle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
myymyymyy kirjoitti:
Niin ja saako se edunvalvojakaan antaa lupaa myydä? No, ehkä, jos henkilö ei voi enää kohteesta nauttia mutta joutuisi maksamaan sen kuluja.
Kun olen nyt tutustunut hallintaoikeusjuttuun, niin se on aivan kammottava ratkaisu! Isoäiti ajatteli vain hyvää, mutta laki antaa hallintaoikeuden haltijoille periaatteessa oikeuden p e r s e i l l ä todella pahasti. Omistaja on siinä aivan järkyttävässä lapsipuolen asemassa, kuten minä kirjaimellisesti.
Mutta onneksi perin iin paljon, että mulla ei oikeuteen meno ainakaan kaadu varojen puutteeseen.
Ap
Tollaseksi sitä mennään, kun elämä perustuu siihen perintöön ja ahneuksissaan pitää vaan saada enemmän.
Ja siis mikäs näitä olisi sopiessa tai oikeuden ratkaisua hakiessa, vaikka leski olisikin erimielinen ja väärässä, ja tulisi häviämään oikeudessa, mutta olisi järkevä ja tolkun ihminen.
On jotenkin aivan käsittämätöntä, millaisiin asioihin tuollainen järjen jättänyt ihminen takertuu tai mistä syyttelee itseään pienempää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
myymyymyy kirjoitti:
ApTollaseksi sitä mennään, kun elämä perustuu siihen perintöön ja ahneuksissaan pitää vaan saada enemmän.
No, eihän se tuollaiseksi voisi ilman perintöä ja ilman omien oikeuksien katsomista mennäkään. Mutta ilman niitä elämisestä sulla lienee enemmän kokemusta, kuin mulla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
myymyymyy kirjoitti:
ApTollaseksi sitä mennään, kun elämä perustuu siihen perintöön ja ahneuksissaan pitää vaan saada enemmän.
No, eihän se tuollaiseksi voisi ilman perintöä ja ilman omien oikeuksien katsomista mennäkään. Mutta ilman niitä elämisestä sulla lienee enemmän kokemusta, kuin mulla.
Ap
On mulla omia oikeuksia vaikka missä asiassa, mutta en mä elämääni perusta siihen, että joskus saan perinnön.
Tuo, ilmeisesti kuolleen isäsi vielä elävä vaimo(ei äitisi), voi jättää kaiken talon huolenpidon hoitamatta. Kun lopulta saat talon itsellesi se voi olla homeinen ja täynnä sädesientä ja täysin arvoton. Meillä oli suvussa vähän samantapainen tilanne, mutta lähemmällä sukulaiselle. Talo oli jo menossa tosi huonoon kuntoon ilman hoitoa. Omistaja kuoli sitten yllättäen ja tilanne ratkesi sillä. En sano, että kuolema oli hyvä juttu vaan todella surullinen. Mikään omaisuus ei korvaa ihmisen menetystä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo, ilmeisesti kuolleen isäsi vielä elävä vaimo(ei äitisi), voi jättää kaiken talon huolenpidon hoitamatta. Kun lopulta saat talon itsellesi se voi olla homeinen ja täynnä sädesientä ja täysin arvoton. Meillä oli suvussa vähän samantapainen tilanne, mutta lähemmällä sukulaiselle. Talo oli jo menossa tosi huonoon kuntoon ilman hoitoa. Omistaja kuoli sitten yllättäen ja tilanne ratkesi sillä. En sano, että kuolema oli hyvä juttu vaan todella surullinen. Mikään omaisuus ei korvaa ihmisen menetystä.
No jos teillä oli syytinkisopimus, niin tässä ei ole siitä kyse. Voidaan myös vaatia, ettei kiinteistöjen arvo saa laskea ainakaan kunnossapidon laiminlyönnin takia hallinta-aikana.
Ap
Ei toimi avohoito Suomessa, voivoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
myymyymyy kirjoitti:
ApOn mulla omia oikeuksia vaikka missä asiassa, mutta en mä elämääni perusta siihen, että joskus saan perinnön.
No älä perusta, ei tässä sellaisesta ole kukaan mitään puhunutkaan.
Ap
Poltat mökin mukana. Kai sulla vakuutukset on kunnossa?
Mitä ne olivatkaan? Ehkä niistä ei ole ollut ratkaisemaan tilannetta järkevästi? Katson järkeväksi ratkaisuksi sen, että oikeuksiani ei tallata, ei myöskään aiempaa oikuettani käyttää mökkiä isoäitini tahdon mukaan, ja isäni sanallisen luvan, vaikka sitä onkin tallottu. Tähän pidän järkevänä hieman koventaa leskelle osoitettuja vaatimuksia tähän hetkeen.
Ap