Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olikohan tää paniikkikohtaus? Ja mitä on nämä oireet?

Vierailija
10.03.2014 |

Eilen illalla tunsin yhtäkkiä kuumetta ja aloin täristä kylmästä. Se yltyi tosi pahaksi, varsinkin leuka, myös kädet ja jalat tärisi tosi hillittömästi. Aloin itkeä, mikä vaan yllytti vapinaa, ja lopulta vaan itkin ja tärisin ihan mielettömästi ainaki 10 minuuttia. Selkää myös särki aika pahasti. Sain syötyä iltapillerit (melatoniini, masennuslääke, rauhoittava ja särkylääke), käytyä vessassa ja mentyä peiton alle. Nukahdin lopulta täristen ja palellen.

Sitä ennen ja sen jälkeen olen voinut todella pahoin, kärsinyt selkäkivuista ja toissapäivänä illalla olo oli myös kuumeinen. Ripulia myös. Mut varsinkin eilen aamulla olo oli ihan karmea.

Tuo ei kyllä vastaa mun käsitystä paniikkikohtauksesta, kun siinä ei ollut sitä paniikkia.. Mitä nää oireet on? Nyt olo on ihan ok, tänään olen vähän ollut huonovointinen välillä ja hikoillut.

Olen epäillyt laktoosi-intoleranssia, ja söin tyhjään mahaan maitosuklaata, joten ripuli saattaa johtua siitä.. mutta eihän se voi noita muita oireita aiheuttaa?

Osaisko joku sanoa jotain?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostais vähän serotoniinioireyhtymältä. Pidä tauko masennuslääkkeen otossa ja mene lääkäriin. 

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00042

Serotoniinioireyhtymä

Serotoniinioireyhtymä on harvinainen mutta hengenvaarallinen tila, joka voi kehittyä erityisesti, jos henkilö käyttää moklobemidin kanssa samanaikaisesti joko SSRI-, SNRI-lääkkeitä tai klomipramiinia. Joskus harvoin oireyhtymä voi ilmetä myös, kun SSRI-lääke on yhdistetty muuhun trisykliseen lääkkeeseen tai buspironiin, milnasipraaniin, mirtatsapiiniin, venlafaksiiniin, karbamatsepiiniin tai särky- ja migreenilääkkeinä käytettyihin tramadoliin, sumatriptaaniin tai dihydroergotamiiniin.

Serotoniinioireyhtymän oireina ovat vatsakouristukset, vaikea ripuli, sekavuus, kooma, puhehäiriöt, pakkoliikkeet, koordinaatiohäiriöt, sydämen tiheälyöntisyys, verenpaineen voimakkaat vaihtelut, hikoilu, ahdistuneisuus, ärtyneisyys, kohonnut kuume ja refleksien kiihtyminen. Oireyhtymälle ei ole olemassa mitään tiettyä hoitoa, vaan sitä hoidetaan oirekohtaisesti. Yleensä se menee ohi suhteellisen nopeasti.

Ks. myös Lääkärikirja Duodecimin masennustiloja käsittelevä artikkeli«Masennus, masentuneisuus, masennusoire ja masennustila»

Vierailija
2/19 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ole käyttänyt mitään moklobemidiä... ja särkylääkkeitä ja rauhoittavia syön muutenkin todella harvoin. Tuon serotoniinoireyhtymän oireet kuulostaa aika rajuilta, mun oireet tulee aika vuoronperään eikä kuulosta noin pahoilta?

Pitäsköhän silti käydä lääkärissä? Kuulostaako tää siltä teidän mielestä että pitäs? En ole kyllä koskaan helpolla lääkäriin mennyt..

Jotain kommenttiä tuohon "paniikkikohtaukseen" tai laktoosi-intoleranssiin tai oireisiin tai mihin vaan? Olen kova uskottelemaan itselleni että pikkujuttuja, kun tällä hetkellä olo on ihan ok, mutta toisaalta kun tyhjästä tulee tuollaisia niin eihän se ihan terveeltä kuulosta..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan

Vierailija
4/19 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan omat paniikkikohtaukseni eivät ole ikinä olleet. Oireet ovat tulleet nopeasti mutta myöskin poistuneet nopeasti kohtauksen mentyä ohi, pääoireena on ollut huimaus.

Ethän vain olisi tavan kipeänä?

Vierailija
5/19 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole diagnosoitua paniikkihäiriöstä, mutta pari kertaa kovasti jännittävässä on tullut kohtaus, missä on epätodellinen olo, päässä tuntuu kummalta, hengitys on pinnallista ja rintaa puristaa. Se on mennyt hyvin nopeasti ohi, kun olen vain jatkanut touhujani, veikkaisin, että ne ovat paniikkikohtauksia. Tuo sinun kuulostaa joltain muulta jutulta.

Vierailija
6/19 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa tavan kipeänä? Olen kuumeessa noin kerran viidessä vuodessa, ja tavallisen flunssani oireista mulla ei ole nyt mitään (nuhaa, yskää, kurkkukipua). Toisaalta toissapäivänä oli lihakset kipeinä niinkuin olisi flunssa, mut se meni ohi. Voihan tää olla joku ihan harmiton juttu, mut mikä?

Vierailija
7/19 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta. Mulla useampaan otteeseen ihan samat oireet. Kohtaus kestää aina useita tunteja ja huono olo selkäkipuineen voi jatkua pari viikkoakin. Rauhoittava ei auta kohtaukseen. Serotoniinia en käytä.

Vierailija
8/19 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 21:24"]

Minulla ei ole diagnosoitua paniikkihäiriöstä, mutta pari kertaa kovasti jännittävässä on tullut kohtaus, missä on epätodellinen olo, päässä tuntuu kummalta, hengitys on pinnallista ja rintaa puristaa. Se on mennyt hyvin nopeasti ohi, kun olen vain jatkanut touhujani, veikkaisin, että ne ovat paniikkikohtauksia. Tuo sinun kuulostaa joltain muulta jutulta.

[/quote]

Joo, olen miettinyt että ei tuo mun kohtaus varmaan ollut paniikkihäiriö, nimenomaan se paniikki puuttui, ahdistus, pelko, epätodellisuus ja sellainen.

Vierailija
9/19 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nopeasti nouseva kuume?

Vierailija
10/19 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 21:25"]Mitä tarkoittaa tavan kipeänä? Olen kuumeessa noin kerran viidessä vuodessa, ja tavallisen flunssani oireista mulla ei ole nyt mitään (nuhaa, yskää, kurkkukipua). Toisaalta toissapäivänä oli lihakset kipeinä niinkuin olisi flunssa, mut se meni ohi. Voihan tää olla joku ihan harmiton juttu, mut mikä?

[/quote]

Meinasin vaan, että jos olisi joku tavallinen virustauti. Toisaalta tuo paha tärinä ja itku ei oo ehkä pelkällä flunssalla selitettävissä... Kyllä mä sinuna varmaan jo soittaisin lääkäriin. Samoin toivottavasti vastaaja nro 8 on konsultoinut lääkäriä, jos kohtaukset ovat jopa toistuvia :/

Vierailija
11/19 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 21:24"]

[/quote]

Joo, olen miettinyt että ei tuo mun kohtaus varmaan ollut paniikkihäiriö, nimenomaan se paniikki puuttui, ahdistus, pelko, epätodellisuus ja sellainen.

[/quote]

Tuo kuutosen kuvaus oli hyvin minunkin kohtauksiani kuvaava. Paniikkihäiriö lienee poissuljettu, harmi kun en osaa muuten auttaa

-5

Vierailija
12/19 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 21:26"]

Uskomatonta. Mulla useampaan otteeseen ihan samat oireet. Kohtaus kestää aina useita tunteja ja huono olo selkäkipuineen voi jatkua pari viikkoakin. Rauhoittava ei auta kohtaukseen. Serotoniinia en käytä.

[/quote]

Ohhoh, et ole käynyt lääkärissä? Aika kumma, että sulla on tuo selkäkipukin, mietin että se varmaan voi liittyä johonkin muuhunkin. En tiedä auttoiko mulla rauhoittava, mutta ainakin melatoniini. Liittyikö sulla siis myös hervoton itku kohtaukseen?

Vierailija
13/19 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 8 lisää: olen keskustellut kohtauksista yleislääkärin, psykiatrin ja fysiatrin kanssa. Kukaan ei osannut sanoa muuta kuin että jonkinlainen epätyypillinen paniikkkkohtaus on todennäköisin vaihtoehto. Yleensä ne liittyvätkin stressiin.

Vierailija
14/19 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 21:31"]

nopeasti nouseva kuume?

[/quote]

Mulla ei ole kuumemittaria, mutta toissapäivänä ja eilen illalla oli selkeästi kuumeinen olo, päivällä ei juurikaan, ehkä kevyttä hikoilua. En omista kuumemittaria kun kuumeilen niin harvoin. Tuntui kyllä aika nopeasti nousevan ennen tuota kohtausta, tunsin vaan hirveän kylmän aallon ja aloin  täristä ja koko kohtauksen mulla oli tosi kylmä, sängyssä olin kahden peiton alla ja kaulasta hikoilin, muualta palelin.

Vierailija
15/19 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumeelta kuulostaa.

Vierailija
16/19 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 21:39"]Kuumeelta kuulostaa.

[/quote]

Juu sehän nyt oli selvää. Mutta mikä sen aiheuttaa, sitä tässä mietittiin

Vierailija
17/19 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku virus, onhan noita. Kaikkeen ei liity tyypillisiä flunssaoireita.

Vierailija
18/19 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oireili kohtutulehdus noin. Yht äkkiä meni jalat alta ja just tommonen kylmä aalto ja sit kauhee horkka. Selkä myös niin kipeä etten sängystä päässyt ylös. Eroa tietenkin se, että olo parani vasta kun pääsin sairaalaan.

Vierailija
19/19 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattoihan tuo kohtaus olla yksinkertaisesti vain sitä, että turhauduin kylmästä tärisemiseen niin paljon että itkin ja itkeminen pahensi tärinää niin etten saanut kumpaakaan loppumaan. Syvään hengittäminen auttoi. Mutta oli se silti aika pelottava kokemus. Ja olen iloinen etten kärsi paniikkihäiriöstä. Jos tuollaisen lisäksi tulisi sellaisia tuntemuksia mitä paniikkihäiriöiset kuvailee, se olis varmaan ihan kauheaa :(

Mulla ei muuten ole koskaan ollu sellasia viruksia, joihin ei liity tyypillisiä flunssaoireita. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä