Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lh/sh työssäoppiminen ohjaajat?!

Vierailija
10.03.2014 |

Minkälaisia asioita arvostatte opiskelijoissa ja miten toivoisit heidän suhtautuvan harjoitteluun?

En haluaisi vastauksiksi niitä "työharjoittelija ei suostunut tulemaan lomallaan töihin" :)

Ja hyvät vinkit miten voisin parantaa harjoitteluani otetaan vastaan.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivinen ja reipas asenne, kuitenkin sillä tavalla nöyrä, että ei tule raamit kaulassa ja "minä osaan jo tämän kaiken -satakertaa paremmin kuin te muut"-asenteella. Ehdottomasti parhaita opiskelijoita ovat ne, jotka selkeästi ovat kiinnostuneita ja haluavat oppia uutta, käsittelevät oppimaansa ja ymmärtävätkin sen vielä. Sellaisia, jotka ajattelevat eivätkä vaan opettele asioita ulkoa. Tyhmänrohkea ei saa olla, eikä "liian nopea" ts. ei saa aiheuttaa vaaratilanteita. Kliseinen juttu, mutta sellaiset opiskelijat jotka ovat innoissaan tekemässä niitä pikkujuttujakin mieluummin kuin istuvat joka välissä kahvihuoneessa, saavat minun silmissäni paremmat arvostelut kuin nämä "laiskemmat" kaverinsa. Ja ei, opiskelijat eivät ole työvoimaa, mutta tietty aktiivisuustaso on opiskelijalla oltava jotta vaikuttaisi kiinnostuneelta. Se on kaiken a ja o. 

Opiskelijana ei myöskään kannata mennä mahdollisiin "kuppikuntiin" mukaan, vaan pitäisi pyrkiä olemaan suht neutraali ja asiallisissa väleissä kaikkien kanssa. Pahin virhe ikinä on käyttäytyä asiattomasti ja epäammatillisesti kolleegojaan tai potilaita kohtaan. Potilaiden kuullen ei IKINÄ anneta palautetta kolleegastaan. Ne asiat selvitetään sitten myöhemmin, kun potilas ei ole tilanteessa mukana. 

Vierailija
2/30 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelijavastaava työyksikössäni (sh).

Arvostan opiskelijoissa sitä, että

- harjoitteluun raivataan aikaa ja keskitytään siihen (ei esim ilmoiteta että mulla alkaa oma työ kolmelta, joten joudun lähtemään kahdelta töistä, kun työvuoro on 7-15) 

- opiskelija on täsmällinen ja tulee ajoissa, ja hoitaa kirjalliset tehtävänsä vastuullisesti

- opiskelija ottaa itse vastuun opiskelustaan

- opiskelija kyselee paljon ja osoittaa kiinnostusta muillakin tavoilla (esim hakee aktiivisesti tietoa

- opiskelija miettii ääneen ja kyselee miksi osastolla tai tietyssä tilanteessa toimitaan näin tai noin

- opiskelija hakee oppimistilanteita; pyytää päästä mukaan esim tutkimuksiin ja toimenpiteisiin, eikä vain odota että joku ottaa mukaan

- opiskelija ei näpelöi kännykkää työpäivän aikana vaan ainoastaan tauolla

- opiskelija käyttäytyy asiallisesti ja ystävällisesti potilaita ja henkilökuntaa kohtaan

- opiskelija malttaa keskittyä ohjattavana olemiseen ja kuunnella

- opiskelija on rohkea opettelemaan uutta, mutta ei mene valvomatta tilanteisiin joita ei hallitse ja joita ei saa tehdä yksin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyviä vastauksia!

Itse yritän olla aktiivinen, mutta ohjaajani ei ota minua riittävästi mukaansa. Vaikea olla aktiivinen, kun jää pahnan pohjimmaiseksi eikä muita kuin ohjaajaa kiinnosta oppimiseni :/

Vierailija
4/30 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse arvostan työnantajaa joka maksaa palkkaa.

Vierailija
5/30 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 19:26"]

Kiitos hyviä vastauksia!

Itse yritän olla aktiivinen, mutta ohjaajani ei ota minua riittävästi mukaansa. Vaikea olla aktiivinen, kun jää pahnan pohjimmaiseksi eikä muita kuin ohjaajaa kiinnosta oppimiseni :/

[/quote]

Onko väliarviointi pitämättä? Jos jaksoa on vielä paljon jäljellä, tartu asiaan heti. Ota yhteys myös omaan opettajaasi ja pyydä häntä tulemaan väliarviointiin. Opiskelijanakin on uskallettava antaa palautetta ohjauksesta. Ohjaajien ammattitaito vaihtelee ja toisaalta tilanne saattaa joskus osastolla olla niin kiireinen että ohjaaminen jää vähälle. Kun sinulle on kuitenkin harjoittelupaikka osastolla annettu, oikeutesi on myös tulla ohjatuksi. 

Vierailija
6/30 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis jo ennen väliarviointiakin kannattaa asiasta puhua, ettei harjoittelu mene hukkaan. 

Vierailija
7/30 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 19:28"]Itse arvostan työnantajaa joka maksaa palkkaa.[/quote]

Näitä saa kaivaa hoitoalalla kiven alta. Ja jos työnantaja maksaisi palkkaa ei koulu välttämättä hyväksy palkkatyötä harjoitteluksi. Et varmaan ollut alan ihmisiä..

Vierailija
8/30 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia ovat opiskelijat, jotka

-kuvittelevat jo osaavansa kaiken

-eivät ota minkäänlaista negatiivista palautetta/kehittämiskohteita kuuleviin korviinsakaan

-tekevät oman päänsä mukaan kaiken

-eivät ota vastaan ohjausta

-tulevat ja menevät työharjoittelupaikassa oman aikataulunsa mukaan

-keskittyvät enemmän seurusteluun lääkäreiden ja muiden miespuolisten kanssa kuin ylipäänsä minkäänlaiseen työntekoon/oppimiseen

-ensihoitajaopiskelijat, joiden mielestä maailmassa ei ole mitään muuta tekemisen arvoista kuin intubaatio, kaikki muu on turhaa, tyhmää ja tarpeetonta 

-opiskelijat, jotka eivät arvosta työssäoppimispaikan työtä, vaan tuovat selkeästi ilmi että työ jota siellä tehdään, on syvältä ja poikittain

Vierailija
9/30 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 19:26"]

Kiitos hyviä vastauksia!

[/quote]

Sinulla on aina oikeus pyytää ohjaajaa vaihtoon. Meillä ainakin pyöritetään opiskelijaa myös muille ohjaajille jos huomaa että ohjaajan ja oppilaan kemiat ei kohtaa. Ota asia reilusti puheeksi osastonhoitajan/opiskelijavastaavan kanssa.

Vierailija
10/30 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kaikki arvioinnit yms tapaamiset pitämättä. Ajattelin ottaa asian ensin esille ohjaajan kesken ja myöhemmin opettajille, jos meno ei muutu. Harmittaa vain, kun ei ole tottunut pyörittelemään peukaloita vaan tekemään oikeasti kaikkea mielenkiintoista.

Haluaisin tehdä asioita, mutta en osaa (vielä) :) tiedän tämän olevan alani, joten haluaisin oppia mahdollisimman paljon.

Vierailija
11/30 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelupaikka maksaa palkan ja koulu hyväksyy sen harjoitteluna, piste. Koululle ei kuulu pätkääkään mitä itse kukin saa palkkaa.

Vierailija
12/30 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti ensin otat asian puheeksi ohjaajasi kanssa, ennenkuin menet asiasta puhumaan muille tahoille. Hyvä että olet aktiivinen, mutta muistathan kuitenkin ottaa myös ohjausta vastaan (kun kerran sanoit ettet vielä osaa paljoakaan). Kysele ja osoita että olet kiinnostunut. Ota myös itse selvää asioista, älä oleta että ohjaaja kaataa kaiken tiedon päähäsi (oppikirjat yms).

Vierailija
13/30 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee listaa asioista joita voisit osastolla oppia ja pyydä että ohjaajasi huomioisi ne jutut. Pyri kommunikoimaan ystävällisesti. Opiskelijaohjaajana olo ei ole aina helppo homma. Kaikilla ei ole siihen oikein luontaista vetoa eikä keinojakaan. Pidä silti kiinni oikeudestasi oppia. 

Vierailija
14/30 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuosta palkkajutusta, työharjoittelu on harjoittelua ja jokainen opiskelija tietää työn olevan palkatonta, mutta harjoittelu poikii yleensä palkallisia keikkatöitä yms. Itseäni ei haittaa yhtään, vaan nautin hyvistä ohjaajista ja siitä kun ei ole pelkoa "epäonnistumisesta"

-Ap

Vierailija
15/30 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 19:36"]Harjoittelupaikka maksaa palkan ja koulu hyväksyy sen harjoitteluna, piste. Koululle ei kuulu pätkääkään mitä itse kukin saa palkkaa.[/quote]

Ei se nyt kyl ihan näin mene. 

Vierailija
16/30 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli ISO ongelma opiskelijasta, jonka äiti alkoi vaatia erityiskohtelua lapselleen työharjoittelussa. Äiti kun sattuu olemaan saman katon alla töissä, tosin eri tehtävissä.

Vierailija
17/30 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 19:36"]Harjoittelupaikka maksaa palkan ja koulu hyväksyy sen harjoitteluna, piste. Koululle ei kuulu pätkääkään mitä itse kukin saa palkkaa.[/quote]

janka janka!!

Vierailija
18/30 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee se. Työstä maksetaan aina palkkaa.

Vierailija
19/30 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla harjoitteluista ei makseta palkkaa. Opiskelija ei ole työvoimaa eikä häntä lasketa vahvuuteen työvuoroja suunniteltaessa. 

Vierailija
20/30 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan vastaan parhaani mukaan ohjausta ja kertailen usein kotona opittuja asioita sekä luen opintomonisteita koulusta. Ymmärrän tilanteen haastavuuden ja ettei kaikki ole luontaisia kykyjä ohjata. En siis oleta ohjaajan kaatavan kaikkea teoriaa niskaani, mutta suurimman osan kyllä.

Koulussa pitää tehdä tavoitelista, joita olen ajattelut pohjata oppimistavoitteisiin/siihen mitä kuvittelisin oppivani osastolla :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän