Mitä rehellistä työhösi liittyvää mielipidettä et voi sanoa ääneen?
Päihdeongelmaiset ovat usein uskomattoman itsekkäitä ja ilkeitä ja lypsävät yhteiskunnasta rahat (esim. toistuvilla tehottomilla katkoilla) jotka mielestäni voisi ennemmin sijoittaa lasten ja vanhusten hyvinvointiin. Sosionomi
Kommentit (3246)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pudota ylipaino normaaliin ja käy pari kertaa viikossa kuntosalilla ja lenkillä niin et kärsi enää niska-hartia ja selkävaivoista. T. Fysioterapeutti
Haha haista sitä p. Olen ollut aina hoikka ja hyvän tukilihaksiston omaava, ja usein on hartiat jumissa. Samoin oli paljon liikkuvalla äidilläni, lylleröisällä taas ei juuri ikinä. Ihme valheita amk-jumppaminnalta.
Ihan tutkitustikin suurin osa niska- ja hartiaseudun vaivoista johtuu stressisttä. Esim. ergonomialla ei oikeasti ole paskankaan väliä: rennosti elämään suhtautuva nörtti voi istua koneensa ääressä vaikka millaisessa mykkyrässä 12 h vrk ilman mitään ongelmia. Palkanlaskijadaami taas istuu ehdottoman ergonomisessa tuolissa ja asennossa ja suorittaa orjallisesti kaikki taukojumpat ja silti niska jumittaa.
Itse kuuluin nuorempana jälkimmäiseen kategoriaan. 167/59, vatsalihakset näkyi, treenasin tavoitteellisesti neljä kertaa viikossa, kävin joogassa, kävin pilateksessa, tein kehonhuoltoa jne ja silti koko selkä häntäluusta atlasnikamaan meni tämän tuosta hirvittävään kramppiin.
Parani muutaman työpaikan- ja asenteenvaihdon jälkeen. Nykyään ylipainoisena ja huonompikuntoisena ei ole enää mitään ongelmia, koska 1. Nakkaan paskat kaikille ergonomiaohjeille ja istun vaikka jalat pöydällä jos huvittaa ja 2. Teen kokonaan eri alan työtä.
Nykynuoret on ihan järkyttävän tyhmiä. Kansalaistaito takas kouluihin, ja kännykkäkielto kouluihin ja nuorisotiloihin.
Ei se kauppias sitä pilaantunutta lohifilettä maksa kuin välillisesti! Kyllä sen maksaa me kaikki asiakkaat tuotteiden hinnassa.
Vieras nuorisotyöntekijä kirjoitti:
Nykynuoret on ihan järkyttävän tyhmiä. Kansalaistaito takas kouluihin, ja kännykkäkielto kouluihin ja nuorisotiloihin.
Tutkitusti älykkyysosamäärä laskusuuntainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla korkeimmin koulutetut ovat yleensä käytännön asioissa täysiä i*ootteja!
Kyllä ollaan apua huutamassa kun kopiokone piippaa tai Teams ei aukea!
On hämmästyttävää, miten alas ne "vähemmän koulutetut" arvostavat oman ammatillisen koulutuksensa, osaamisensa ja ammattitaitonsa. Ikään kuin se olisi jotain, mitä kaikkien tulisi osata - ja varsinkin niiden "korkeammin koulutettujen". Meidän työpaikalla varmaan lääkärit ovat kehnoimpia tietotekniikan osaajia, varsinkin vanhemmat lääkärit. Eipä heitä ole sille alalle koulutettukaan. Ja tämä näyttää sihteerien, varsinkien nuorimpien, mielestä olevan tosi hassua.
Ihmettelen tätä. Eikö pitäisi ihmisen olla ylpeä omasta ammatistaan ja siitä, että on töissä tarpeellinen ja osaa jotain paremmin. Ei meidän kirurgit kuitenkaan pidä hassuna sitä että sihteeri ei tunne anatomiaa...
Jos nyt totta puhutaan, niin ei kaupalliseen koulutukseen kuulu kopiokoneenkorjausta tai iiteetä. Teams ja kopiokone ovat jotain, mitä kuka tahansa oppii, jos viitsii vaivautua sen verran, että vilkaisee manuaalia. Hämmästyttävää on se, että henkilö, jonka vastuulla on ihmishenkiä, ei välttämättä osaa lisätä paperia printteriin.
Olen opettaja ja minusta maskien käyttö kouluissa on ihan sulaa hulluutta ja luonnovarojen hukkaan heittämistä. Ja nyt tuli vielä oppilaillekin maskit käyttöön. Voi pyhä äiti tätä menoa. Kuinkahan monta tuhatta maskia sitä seuraavien viikkojen aikana kulutetaan TÄYSIN TURHAAN!
Kyllä niitä kaikenlaisia seppiä pääsee nuorisotyöntekijöiksikin, joita ei sille alalle tarvita.
T: Syrjäytynyt nuori
Alallani ei ole työpaikkoja tarjolla. Yrittäjyyttä tyrkytetään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä kaikenlaisia seppiä pääsee nuorisotyöntekijöiksikin, joita ei sille alalle tarvita.
T: Syrjäytynyt nuori
Alaa tuntevana on valitettavasti pakko olla samaa mieltä. Iso osa nuorisotyöntekijöistä kuuluisi itse oman työnsä kohderyhmään, ei sinne tekijäpuolelle. Monelta puuttuvat alkeellisemmatkin käytöstavat (esim. ei vastata tervehdykseen ja oma mielipide ilmaistaan HUUTAMALLA) ja nuoria kohdellaan joko holhoavan käskyttävästi tai vastaavasti heittäydytään liian kaverilliseksi. Osalle on tärkeämpää olla räväkkä hyvä tyyppi kuin turvallinen aikuinen. Moniammatillinen yhteistyö esim. koulujen ja työllisyyspalveluiden kanssa ei suju, koska nuorisotyöntekijöiden mielestä vain he ovat nuorten kanssa toimimisen ammattilaisia. Alalla on toki osaavia ja ihmissuhdetaidoiltaan loistavia tekijöitä mutta kovin usein he joutuvat silmätikuksi ja pahimmillaan savustetuksi ulos työyhteisöstä.
Tollot pyörii, minä yksi niistä
Mielestäni tulisi olla nykyistä huomattavasti tarkempi siinä, millaisia kokemusasiantuntijoita, ohjaajia jne. kunnalle palkataan. Olen itse töissä paikassa, jossa vajaakuntoisia ohjaa tyyppi, joka oli pari vuotta sitten vielä itsekin vajaakuntoinen. Hienoa, että on päässyt elämässään eteenpäin- vaan kun hommaan ei tunnu olevan kunnollista koulutusta, niin tämäkin ihminen on aivan hakoteillä käytöksessään.
Esim. kun istuutuu juttelemaan kuntoutujien kanssa, istuu pokkana selkä niihin päin, joista ei välitä, ja puhuu vain parille valitulle. Osaa jututtaa pitkin päivää, osalta ei kysy yhtään mitään. Juoruilee ja puhuu paskaa muista ihmisistä, v-sana on käytössä myös. Tooosi ammattimaista, juu-u. :/
Kunhan pääsen tästä paikasta pois, teen valituksen.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tulisi olla nykyistä huomattavasti tarkempi siinä, millaisia kokemusasiantuntijoita, ohjaajia jne. kunnalle palkataan. Olen itse töissä paikassa, jossa vajaakuntoisia ohjaa tyyppi, joka oli pari vuotta sitten vielä itsekin vajaakuntoinen. Hienoa, että on päässyt elämässään eteenpäin- vaan kun hommaan ei tunnu olevan kunnollista koulutusta, niin tämäkin ihminen on aivan hakoteillä käytöksessään.
Esim. kun istuutuu juttelemaan kuntoutujien kanssa, istuu pokkana selkä niihin päin, joista ei välitä, ja puhuu vain parille valitulle. Osaa jututtaa pitkin päivää, osalta ei kysy yhtään mitään. Juoruilee ja puhuu paskaa muista ihmisistä, v-sana on käytössä myös. Tooosi ammattimaista, juu-u. :/
Kunhan pääsen tästä paikasta pois, teen valituksen.
Minulle on jäänyt epäselväksi, että millainen tämä kokemusasiantuntijakoulutus käytännössä oikein on. Millaisia asioita se pitää sisällään: vuorovaikutustaitojen harjaannuttamista, yhteiskunnan toimintaan ja esim. eri tukijärjestelmiin perehtymistä, terveystietoa, psykologiaa? Ei nimittäin ole ensimmäinen kerta, kun kuulen, että julkiselle sektorille palkattu kokemusasiantuntija on osoittautunut kaikkea muuta kuin ammattimaiseksi. Varsinkin päihdepuolen kokemusasiantuntijoissa on emotionaalisesti ja sosiaalisesti kehittymättömiä ihmisiä, jotka ovat jääneet henkisesti jonnekin teini-ikäisen tasolle. Ihan perustaidoissakin on ollut puutteita, jopa tervehtimisessä ja esittäytymisessä. Kokemusasiantuntijuus oikein ja vastuullisesti toteutettuna olisi hieno ja tervetullut lisäys sote-sektorille, mutta nykymuodossaan siitä vaikuttaa koituvan usein enemmän haittaa kuin hyötyä.
Olen opettaja.
Olen hyvin huolissani siitä, että tasa-arvo tässä maassa ei koskaan toteudu. Itse asiassa tässä asiassa on menty reippaasti takapakkia.
Tähän suurin syy on poikien paapominen asenteella "pojat on poikia". Pojat saavat perseillä ja sikailla, ja se on ok heidän sukupuolensa vuoksi. Tytöiltä vastaavaa käytöstä ei hyväksyttäisi.
Sitten itketään että "pojilla ei ole koulussa kivaa, koska koulu on suunniteltu tytöille". Sehän ei pidä paikkaansa. Ei tytöilläkään ole koulussa niin kivaa, mutta tytöt on kasvatettu siihen, että omalla vastuulla olevat hommat hoidetaan, oli kivaa tai ei.
Toivoisin kovin, että vanhemmat kasvattaisivat sekä tytöt että pojat siihen, että omat vastuut kannetaan, toisista ja itsestä pidetään huolta, kotityöt yhteisessä kodissa kuuluvat kaikille, ruokaa opetellaan laittamaan ja opitaan siivoamaan, toisia kohdellaan kauniisti ja puhutellaan nätisti jne.
Inhosin sairaalassa työskennellessäni erästä laitoshuoltajaa, joka oli omasta mielestään meidän muiden pomo. Sai esimieheltä aina kaiken haluamansa, lomat, vapaapäivät, loputtomasti listoihin toiveita, jotka toteutettiin ....
Vieläkin vit####%, kun mietin että me muut raadettiin pää märkänä ja perse ruvella, joka helv.päivä toinen toistaan rankemmissa työvuoroista samalla, kun tämä the boss meni siitä mistä aita on matalin 😬...
Ollessani töissä sairaalan poliklinikalla potilas leimattiin heti hoitajien ja lääkärienkin toimesta jos hänellä oli psykiatrian merkintöjä sairauskertomuksissaan. Hänestä tuli jo ns. vaikea tapaus ennen kuin oli edes astunut sisään ensikäynnille. Hänellähän on sitä "psyk. taustaa..." Hävetti heidän puolestaan. Hyi helvetti. Sitten ollaan niin mielin kielin kun potilas tulee vastaanotolle. Inhosin sitä takana puhumista todella paljon. Onneksi pääsin muihin töihin enkä joudu enää sitä katselemaan ja kuuntelemaan.
Vierailija kirjoitti:
iso osa hoitajista on piittaamattomia itsekeskeisiä ja laiskoja työnvieroksujia jotka tulevat työpaikalle hengailemaan ja saikuttavat aina kun mahdollista. Työt kaatuvat niiden päälle jotka yrittävät hoitaa hommansa kunnolla eikä se onnistu kun puolet työvuorosta menee edellisen vuoron sotkujen siivoukseen
Juuri näin. Ja meillä nänä lusmuilijat sattuu olemaan vielä esimiesten ryyppykavereita, niin hyvin menee. Osaston lomat ja muut asiat päätetään vinkkupullon ääressä pomojen ja näiden lusmuilijoiden kesken vapaalla.
Ottaa päähän tunnollisia työntekijöitä
Käyttäjä36680 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kunnallisella sektorilla töissä.
Jos mun toimipisteillä automatisoitaisiin kulku- ja vuorovaraus järjestelmät kuten monilla muilla saman alan yksityisillä toimijoilla on jo tehty, mulle tai mun kollegoille ei olisi oikeasti enää mitään tarvetta.
Tämä tietysti jollain tasolla jo tiedossa toiminnasta vastaavilla virkamiehillä, mutta ainakaan vielä ei olla edetty asian suhteen.
Toisin sanoen, veronmaksaja säästäisi rahaa pitkällä tähtäimellä mikäli kunta modernisoi mun toimialan toimipisteet maakunnissa ja kaupungissa. Tai ainakin veronmaksajien rahat tulisi paremmin hyödynnettyä muilla osa-alueilla.
Tämä on totta, jos ajatellaan vain yhtä toimipaikkaa ja siihen käytettävää rahaa. Asiaa voi pohtia kuitenkin myös siltä kannalta, että jos se pienipalkkainen työntekijä potkitaan pellolle, maksaa yhteiskunta hänelle työttömyyskorvauksen. Työttömänä henkilö todennäköisemmin syrjäytyy ja aiheuttaa tällä tavalla sekä kustannuksia että muuta epävarmuutta yhteiskunnalle.
Mutta on toki olemassa paljon sellaisia juttuja, joita kannattaisi automatisoida ja automaatti mahdollistaisi jopa palvelun paranemisen. Hyvänä esimerkkinä kirjastojen itsepalvelulainausmahdollisuus syrjäisissä paikoissa tai normaalien aukiolojen ulkopuolella.
Itsepalvelulainausmahdollisuus on aika huono idea. Tai olisi hyvä toimiessaan, mutta jostain syystä ihan aikuiset ihmiset varastavat ja rikkovat tavaroita, sotkevat yms. joten kirjastoissa tarvitaan henkilökuntaa ihan vain vahtimaan asiakkaita. Kirjojen hyllytys, materiaalin lainauskuntoon laittaminen jne. ovat myös kirjastossa aikaa vieviä ihan oikeita työtehtäviä.
Hammashoidon duunit käsityötä, jotka opitaan työn kautta. Suuhygienistin ja erityisesti hammaslääkärin koulutus absurdin pitkiä eikä koulussa opita vaadittavia taitoja. Hammaslääkäri opiskelee 5,5 vuotta tehdäkseen päivät pitkät paikkoja ja satunnaisia juurihoitoja. Molemmat koulutukset voisi korvata nykyistä tehokkaammalla ja lyhyemmällä oppisopimusjärjestelmällä.
Olen huomannut saman ilmiön. Huonommin koulutettujen heikkoa itsetuntoa tai kotikasvatuksen piutetta, tai sitten vain yleistä junttiutta.