Mitä rehellistä työhösi liittyvää mielipidettä et voi sanoa ääneen?
Päihdeongelmaiset ovat usein uskomattoman itsekkäitä ja ilkeitä ja lypsävät yhteiskunnasta rahat (esim. toistuvilla tehottomilla katkoilla) jotka mielestäni voisi ennemmin sijoittaa lasten ja vanhusten hyvinvointiin. Sosionomi
Kommentit (3360)
Vierailija kirjoitti:
Se että työpaikallani käytetään jo tekoälyä laajasti, vaikka asiakkaat vihaisivat jos saisivat tietää miten paljon sitä käytetään. Moni haluaa autenttista ja ihmisten tekemää (koska tekoälyyn liittyy imagohaitta), mutta tekoälyllä on halvempaa ja nopeampaa tehdä, joten mainostoimistoni käyttää sitä. Ihmisten tehtävä on lähinnä naamioida sen käyttö, ettei kukaan saa tietää. Se on vienyt työn tekemisestä myös ilon ja ammattiylpeyden.
T. graafinen suunnitelija
Itse olen menettänyt kiinnostukseni netissä julkaistaviin valokuviin, koska en jaksa ruveta selvittämään, onko tekoälyllä manipuloitu. Mikään ei näytä enää miltään esim. luontokuvissa. Sääliksi käy oikeita valokuvaajia!
Se, että osa aikuisista asiakkaista vaikuttaa melko vatipäiltä jotka eivät osaa edes lukea. Kai se sitten on sitä elämänhallinnan puutetta.
Ihmisiä on huijattu sillä, että pitkään eläminen olisi jotenkin oletusarvoisesti hyvä asia aina.
Meillä syötetään ihmisille lääkkeitä enemmän kuin koskaan ja kyllä, antibiootit ja kolesterolilääkkeet esimerkiksi, pitävät ihmisiä elossa pidempään. Mutta tilanne on se, että meillä on sairaalat täynnä ikäihmisiä jotka eivät pärjää kotona eikä heille ole ympärivuorokautista hoitoa. Ongelma esitetään aina siitä näkökulmasta, että palveluja ja resursseja pitäisi olla lisää, vaikka ongelma on oikeasti siinä että meillä on liikaa elinvuosia, joista ei saa laadukkaita millään hoitaja- tai hoitoresurssilla.
Kaiken hyvinvointia parantavan hoidon kyllä hyväksyn, mutta moni ihminen vain kulkeutuu päivystyksen ja kodin väliä saamatta siitä kuitenkaan _laadukkaita_ vuosia lisää.
T. Sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Adhd-lasten vanhemmat ovat raskaimpia. Esimerkiksi kehitysvammaisten lasten vanhemmat ovat yhteistyökykyisempiä ja vaativat lapsiltaan parempaa käytöstä ja paneutumista kouluun. Adhd-lapset vanhempineen ovat aina täynnä selityksiä ja vaatimuksia. Kotona asiat(rutiinit, perhesuhteet) ovat usein aivan sekaisin ja meiltä koulun henkilökunnalta vaaditaan täydellisiä tukitoimia ja lapsen yksilöllistä huomioimista. T. Ohjaaja pienluokalta
Tuo on kyllä totta. Koulussa oppilaan käytösvaikeuksia tarkastellaan pääsääntöisesti saadun diagnoosin läpi, joka sitten selittää kaiken. Mietin sitä, mitä väkivaltaisessa tai kaoottisessa ympäristössä kasvaminen tekee lapsen aivokemialle ja aivojen neuroneiden yhteyksille. Pilkkoo niitä. Mutta koulussa suhtaudutaan kuin keskittymätön käytös olisi synnynnäistä. t.ope
Iso osa luokanopettajista on yhtä lapsellisia kuin opettamansa ala-asteen oppilaat. Yksisilmäisyys ja sivistymättömyys. Moni keekoilee kuin kolmivuotias maha pystyssä erinomaisuuttaan ja vallanhaluaan. Pahimpia ovat nuoret opettajatytöt. Opettajainhuone-elämä on tuskaa.
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun opettajan työ
on itsenäistä ja vapaata.
Minkäänlaista kontrollia ei ole.
Mitään tulosvastuuta ei ole.
Saikkupäiviä tai palkatonta vapaata voi ottaa.
Paljon lomia.
Perusasiat ei muutu.
Vuosien jälkeen duuni on helppoa.
Peruskoulun opettajan työ on itsenäistä ja vapaata. Totta, toistaiseksi. Nyt kaavaillaan valtakunnallisia kokeita Amerikan malliin, joka sitoo opettajat sitten täysin opetussuunnitelman toteuttamiseen pilkulleen. Suomalaisen koulun hyvänä puolena on pidetty opettamisen laajaa vapautta, joka motivoi opettajia yksilölliseen otteeseen.
Minkäänlaista kontrollia ei ole. Vanhemmilta voi tulla palautetta, rehtorilta vasta virkavirhetasolla.
Mitään tulosvastuuta ei ole. Peruskoulussa vaikea tulosvastuuta toteuttaa. Miten mittaamme kasvatuksen onnistumisen osuuden? Kuinka moni koulun oppilaista päätyy vankilaan kymmenen vuoden sisällä? :)
Oppiminen tiedollisissa asioissa helppo kartoittaa, mutta entä kasvattamisen alalla? Se on suuri osa peruskoulun open työtä, ei pelkkää tiedon jakamista.
Saikkupäiviä tai palkatonta vapaata voi ottaa. Sama kaikilla aloilla. Se ero, että jos ope ottaa pari sairaslomapäivää, hänen täytyy tehdä kirjalliset ohjeet sijaiselleen kaikkien luokkiensa tunneista, koska sijainen ei voi tietää, missä ollaan menossa. Toisissa ammateissa ei tällaista ole.
Paljon lomia. Tavallisen pituiset lomat, ja osa kesävapaasta on kesäkeskeytyksen nimellä kulkeva osa, jonka rahat on ansaittu jo talvella ja siirretty kesäajan palkkaan. Kuka tahansa voi pidentää kesälomaansa samalla tavalla: siirtää talvella rahaa säästöön palkatonta lomaa varten. Meillä opettajilla työnantaja tekee sen.
Lapset, nuoret ja heidän vanhemmat ovat idiootteja.
Vierailija kirjoitti:
Että kyllä minua varhaiskasvatuksen opettajana ärsyttää, kun äidit liikuttavat taaperoikäisiään aamukahdeksaksi päiväkodille vain mennäkseen sitten kotiin vauvan kanssa. Ja haetaan tietysti vasta iltapäivällä. Tottakai nämä tuodaan hoitoon vaikka olisi mikä räkätauti tai vatsa kuralla.
Äidiksi kouliutuminen jää puolitiehen, kun ei joudu vahtimaan jatkuvasti valvontaa tarvitsevaa taaperoa. Se nimittäin kehittää luonnetta. :) Toki perheen muodostuminen on hankalampaa kun lapset eri paikoissa.
Tekoäly jo mainittiinkin. Olen akateemisessa tietotyössä ja vaikka tekoälyä virallisesti paheksutaankin niin sitä myös käytetään nykyään aivan helvetisti kaikissa mahdollisissa tehtävissä, kukaan ei vaan myönnä. Taannoin toimittaja kirjoitti että Sanna Marinin "kirjoittamassa" kirjassa oli oudon paljon ajatusviivoja. Huvitti kun jokainen Copilotia käyttävä tietää että sen tuottamassa tekstissä on niitä häiritsevän paljon. Entinen pämi on siis tehnyt kirjansakin Copilotilla ja kuitannut siitä, mitä se oli, yli 200 tonnia pelkästään ennakkoa?
Vierailija kirjoitti:
Osa opiskelijoista on pelkästään laiskoja ja selkärangattomia vinkujia. Kaikki pitää olla hauskaa ja mukavaa. Jos huvittaa tulla myöhässä kouluun, tullaan.
Sitten kun niitä myöhästymisiä ja poissaoloja on paljon, opettajana joutuu keskustelemaan. Se on täysin turha keskustelu, koska selityksiä riittää. Lapsi on ollut mahataudissa, puhelimen herätys ei soinut, bussi oli myöhässä, luulin, että opetus alkaa myöhemmin, oli vastaanottoaika, oli lapsen vasu-keskustelu, puheterapia tai kuraattori, oli kelalla käynti, isä piti viedä lääkäriin jne. Olen kuullut myöhästymisistä ja poissaoloista niin suuren kokoelman keksittyjä tarinoita, että usko ihmiseen on mennyt. Eräs opiskelija väitti bussin olleen myöhässä, ja satuin kysymään, että moneltako sen piti lähteä paikasta x, ja hän sattumalta sanoi juuri sen bussin, jolla minä itse olin tullut aamulla. Se oli täsmällisesti aikataulussa, ei myöhässä. Hän oli itse varmasti myöhästynyt siitä, koska busseilla on tapana lähteä aikataulussa ilmoitettuna aikana eikä 10-20 minuuttia myöhemmin.
Laiskimmat plagioivat vastaukset. Meillä on plagioinnin tunnistus käytössä. Jos plagioinninvalvonta ilmoittaa, että 65% plagioinnin aste, aika laiskalla tyylillä on tehty. Tekoäly on vielä pahempi, koska siitä ei välttämättä jää plagioinnista kiinni. Vastaukset onkin sitten jotain käsittämätöntä horinaa. Suomen kieli on haastava, kun sama sana voi tarkoittaa eri asiayhteyksissä eri asioita. Jos opiskelija ei jaksa lukea läpi, mitä se tekoäly tuotti vastaukseksi, vastaus on usein jopa koominen. Näyttöön perustuva tieto on aiheena sellainen, että sieltä on tullut vaikka mitä hauskaa. Parhaimmasta päästä oli teksti itsensä paljastelusta. En muista, kuinka olin muotoillut kysymyksen, mutta näyttöön perustuvaa tietoa ja sen käyttämistä piti selittää. Ilmeisesti tekoäly oli tulkinnut näytön itsensä paljasteluksi ja vastauksessa oli hyvinkin tarkasti kuvattu aihetta näytellä/esitellä itseään toisille alasti.
Google kääntäjä kompastelee myös suomen kielen viittaussuhteisiin, kohteena olevasta voi tullakin englannista käännettynä tekijä.
Elintapasairaat ovat VALTAVA kuluerä Suomelle, mutta siihen kohdistuvista säästötoimista ei julkisesti haluta keskustella. Riikka Purra yritti avata keskustelua aluevaaleissa, mutta muita puolueita ei kiinnostanut. Sen sijaan Suomen velkaantumisen syntipukkina toimivat työttömät muutaman miljardin kuluerällä, joista valtaosa palautuu takaisin kiertoon, koska asunto ja syöminen on paikallista.
Sotemenot 35 miljardin kulueränä ei ilmeisesti ole hälyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me hoidetaan vanhukset liian hyvin ja he pysyy elossa liian kauan. Anteeksi mutta näin on.
Lisäksi vanhukset vaatii kovaan ääneen kaikki palvelut kotiin. Kotihoidon, ateriapalvelut, hierojan, kampaajan, jalkahoitajan, siivoojan, fyssarin jne....
Sitten he syyllistävät nuorisoa siitä että nuoriso wolttaa joskus?
Työskentelen vanhusten kanssa ja tämä asenne on ihan käsittämätön! Heille pitäisi pedata kaikki kultalautasella mutta nuorison pitäisi elää pelkkää kärsimystä kituuttaen.
Myöskin asiakkaideni n. 60-70v jälkikasvu on ikäluokkana tosi vaikeaa ja vaativaa, he vaatii vanhemmilleen aina jotenkin super-ekstraa ja he puhuu meille hoitajille tosi rumasti.
Oon ihan loppu tähän ja haluan vaihtaa alaa (kuten kaikki muutkin hoitajat). Miten me saadaan tää meidän vanhusväestö hoidettua tulevaisuudessa heidän vaatimalla tavalla on kyllä ihan t
Olen kirjoittanut tästä useammankin kerran. Vastaus on hoitotahto. Katsomme vanhustenhoidon kurjistumista ja joudumme ottamaan itse vastuuta omista vanhemmistamme. Myös niistä aggressiivisista ja harhaisista. Lopulta tulemme oppimaan, että ongelma on lääketieteen tavoite elättää ihmiset liian vanhoiksi. Vastaus on hoitotahto, jonka jokainen tekee ihan itse.
Hoidan työkseni vanhuksia laitoksessa ja moni heistä voi todella huonosti, vaikka kaikki mahdollinen tehdään. Esim harhoja ei saada pois vaan vanhus huutaa yhtä soittoa kellon ympäri. Aivoissa tapahtuu jotain, mikä saa huutamaan. Geriatrit vain toteavat että "huutamiseen ei ole lääkettä". Lonkka kun murtuu niin kuntoutus on muistisairauden vuoksi pelkkää pelkoa ja kärsimystä.
Perimmäinen syy ei ole hoidon puute vaan liian pitkälle venytetty vanhuus.
Miten sen vanhuuden keskenkään katkaisisi, jos ei tule keuhokuumetta? Mikä on ratkaisusi liian pitkään vanhuuteen? Luulen kyllä, että ongelma on nykyisten milleniaalien ja sitä nuorempien kohdalla jo ratkaistu: niin epäterveelliset elämäntavat että syöpä korjaa jo kuusissakymmenissä, ellei aiemmin.
Lääkärit eivät uskalla sanoa sairaille, että sinun sairauteen ei ole lääkettä. Sinun pitää vain hyväksyä tämä tosiasia. Sen sijaan lääkärit juoksuttavat potilasta turhissa kokeissa ja testeissä, joilla vain kerätään tietoa tulevia aikoja ja viisaampia lääkäreitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä on huijattu sillä, että pitkään eläminen olisi jotenkin oletusarvoisesti hyvä asia aina.
Meillä syötetään ihmisille lääkkeitä enemmän kuin koskaan ja kyllä, antibiootit ja kolesterolilääkkeet esimerkiksi, pitävät ihmisiä elossa pidempään. Mutta tilanne on se, että meillä on sairaalat täynnä ikäihmisiä jotka eivät pärjää kotona eikä heille ole ympärivuorokautista hoitoa. Ongelma esitetään aina siitä näkökulmasta, että palveluja ja resursseja pitäisi olla lisää, vaikka ongelma on oikeasti siinä että meillä on liikaa elinvuosia, joista ei saa laadukkaita millään hoitaja- tai hoitoresurssilla.
Kaiken hyvinvointia parantavan hoidon kyllä hyväksyn, mutta moni ihminen vain kulkeutuu päivystyksen ja kodin väliä saamatta siitä kuitenkaan _laadukkaita_ vuosia lisää.
T. Sairaanhoitaja
Muistan kun koronan aikaan erikoislääkärinä työskentelevä omaiseni kiroili just tätä miten reviteltiin kauheasti niillä kuolleisuusluvuilla ja vaadittiin raskaita rajoitustoimenpiteitä vanhusväestön suojelemiseksi, kun iso osa koronakuolemista oli todellisuudessa niitä monisairaita ikäloppuja yksilöitä jotka olisivat voineet kuolla samoihin aikoihin ihan mihin tahansa muuhunkin. Eli vaikka potilaalla olisi ollut pitkälle levinnyt syöpä, Alzheimer, diabetes ja sata vuotta ikää niin jos ennen kuolemaa tuli myös korona niin se kirjattiin syyksi ja nimenomaan siihen ei olisi missään nimessä saanut kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein jokaisen nepsy-lapsen käytöksen syy on huonot vanhemmat ja puuttuva vanhemmuus. Lapsiparat.
Terveiset koulusta!
Ja ne ns. vanhemmat, joilla ei pitäisi olla yhtäkään lasta, ovat itsekin nepsyjä suuren lapsilaumansa kanssa. Joka kersalla on sitten tourette tai joku kirjainlitania diagnoosina.
Tunnen tällaiset. Molemmilla vanhemmilla kirjainsalaattidiagnoosit, ja ehdoin tahdoin tekivät lapsen, vaikka suhdettakaan ei ollut kovin montaa vuotta takana. Perhe on ollut lasuasiakas lapsen syntymästä lähtien, ja nyt kuulemma jo parisuhdekin vetelee viimeisiään, vaikka lapsi ei ole vielä edes kouluikäinen. Kun on kuulemma TOSI YLLÄTTÄEN ollut aika rankkaa. Eikö ihmiset oikeasti mieti etukäteen yhtään mitään?
Olen taidemaalari ja se ei todellakaan ole ekologista. Kaikkien materiaalien tuotanto kuluttaa luonnonvaroja, suurin osa maaleista on myrkyllisiä ja sitten mikä määrä ylimääräistä tarpeetonta ryönää teoksista kertyy maapallolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me hoidetaan vanhukset liian hyvin ja he pysyy elossa liian kauan. Anteeksi mutta näin on.
Lisäksi vanhukset vaatii kovaan ääneen kaikki palvelut kotiin. Kotihoidon, ateriapalvelut, hierojan, kampaajan, jalkahoitajan, siivoojan, fyssarin jne....
Sitten he syyllistävät nuorisoa siitä että nuoriso wolttaa joskus?
Työskentelen vanhusten kanssa ja tämä asenne on ihan käsittämätön! Heille pitäisi pedata kaikki kultalautasella mutta nuorison pitäisi elää pelkkää kärsimystä kituuttaen.
Myöskin asiakkaideni n. 60-70v jälkikasvu on ikäluokkana tosi vaikeaa ja vaativaa, he vaatii vanhemmilleen aina jotenkin super-ekstraa ja he puhuu meille hoitajille tosi rumasti.
Oon ihan loppu tähän ja haluan vaihtaa alaa (kuten kaikki muutkin hoitajat). Miten me saadaan tää meidän vanhusväestö hoidettua tulevaisuudessa heidän vaatimalla tavalla on kyllä ihan t
Olen kirjoittanut tästä useammankin kerran. Vastaus on hoitotahto. Katsomme vanhustenhoidon kurjistumista ja joudumme ottamaan itse vastuuta omista vanhemmistamme. Myös niistä aggressiivisista ja harhaisista. Lopulta tulemme oppimaan, että ongelma on lääketieteen tavoite elättää ihmiset liian vanhoiksi. Vastaus on hoitotahto, jonka jokainen tekee ihan itse.
Hoidan työkseni vanhuksia laitoksessa ja moni heistä voi todella huonosti, vaikka kaikki mahdollinen tehdään. Esim harhoja ei saada pois vaan vanhus huutaa yhtä soittoa kellon ympäri. Aivoissa tapahtuu jotain, mikä saa huutamaan. Geriatrit vain toteavat että "huutamiseen ei ole lääkettä". Lonkka kun murtuu niin kuntoutus on muistisairauden vuoksi pelkkää pelkoa ja kärsimystä.
Perimmäinen syy ei ole hoidon puute vaan liian pitkälle venytetty vanhuus.
Miten sen vanhuuden keskenkään katkaisisi, jos ei tule keuhokuumetta? Mikä on ratkaisusi liian pitkään vanhuuteen? Luulen kyllä, että ongelma on nykyisten milleniaalien ja sitä nuorempien kohdalla jo ratkaistu: niin epäterveelliset elämäntavat että syöpä korjaa jo kuusissakymmenissä, ellei aiemmin.
Vanhuksille menee niin paljon lääkkeitä, että eiköhän niitä vähentämällä saisi elinvuosiakin vähemmäksi.
Itse ainakin teen hoitotahdon, ettei muuta kuin kipu- yms. oireenmukaisia lääkkeitä.
Kummasti tuo onnistui menneinäkin vuosisatoina kuolla aiemmin niin miten se ei nykyään onnistuisi?
Hoitotahto, aloita siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Sairaanhoitaja
Muistan kun koronan aikaan erikoislääkärinä työskentelevä omaiseni kiroili just tätä miten reviteltiin kauheasti niillä kuolleisuusluvuilla ja vaadittiin raskaita rajoitustoimenpiteitä vanhusväestön suojelemiseksi, kun iso osa koronakuolemista oli todellisuudessa niitä monisairaita ikäloppuja yksilöitä jotka olisivat voineet kuolla samoihin aikoihin ihan mihin tahansa muuhunkin. Eli vaikka potilaalla olisi ollut pitkälle levinnyt syöpä, Alzheimer, diabetes ja sata vuotta ikää niin jos ennen kuolemaa tuli myös korona niin se kirjattiin syyksi ja nimenomaan siihen ei olisi missään nimessä saanut kuolla.
Lisäksi tuli nämä eristykset sun muut niin varmasti moni kuoli kun ei liikkunut edes lähikauppaan ja kunto meni huonoksi.
Älyttömyyden huippu oli myös kieltää omaisia käymästä (tai ei kieltää voinut, mutta suositella) niin kuoli kai moni jo siihen hätään ja ikäväänkin.
Omaan hoitotahtoon kyllä laitan ettei mitään turhia varjelemisia vaan normaalia elämää, jos koronan kaltainen epidemia mun vanhuusiässä tulee. Eikä tarvitse viedä tehohoitoon, luonto hoitaa.
Vastustan järjestöjen alasajoa, mutta siellä on niin paljon turhia, keksittyjä töitä. Keksitään joku 2-5 v hanke johon STEA antaa rahaa, ja siellä sitten toteutetaan joku esite. Itse olin eräässä hankkeessa töissä 3 v ja suurimman osan ajasta olin kuolla tylsyyteen. Tekemistä ei juurikaan ollut muulla kuin projektipäälliköllä, mutta mulla ja muilla käsiä huljuttelevilla hanketyöntekijöillä palkka juoksi. Siirryin sitten samassa järjestössä eri hommiin ja siellä sitten sai rehkiä uuvuksiin asti.
Nämä ovat syöneet koko alan maineen. Sote-Järjestöjä tarvitaan koska julkinen puoli ei hoida lakisääteisiä tehtäviään.
Teen koko päivän työt parissa tunnissa. T. etätyöläinen