Lapsettomuushoitojen esitietokaavakkeesta kysymys...
Siinä kysytään yhdyntöjen määrää. Kuinka monta kertaa viikossa tai sitten vaihtoehto: ei säännöllisiä yhdyntöjä, miksi ei.
Mitä ihmettä laitan tuohon? Meillä on seksiä ehkä kerran kuukaudessa. Mies ei vaan suostu. Itse haluaisin vaikka joka päivä. Kun kysyn mieheltä, miksei hän halua seksiä useammin, vastaus on hihitystä ja haluan haluan.
Keskustelua asiasta ei saa aikaiseksi.
Jos laitan, että meillä on seksiä kerran kuukaudessa ja syy miehen haluttomuus ja kykenemättömyys, ottaako ne meitä edes hoitoihin?
Kommentit (68)
Tavallaan olet oikeassa teemassa lapsettomuus. Mutta kuten täällä on jo kerrottu, miehesi ongelmat voidaan ja tulee hoitaa lääketieteellisesti ennen noihin hoitoihin hakeutumista. Oletko ap itse tutkinut hedelmällisyyttäsi: ovulaation säännnöllisyys, oletko tehnyt ovulaatiotestit, papat ja perusgynejutut? Nekin kannattaa tehdä etukäteen, kun lasta ei kuulu.
Kotioloissa raskauden yrittäminen ei vaadi yhdyntöjä, joskin oikean ajoituksen ja miehen laukeamisen. Volitte tehdä koti-inseminaation.
Asian vierestä: löytää sokeakin kana jyvän. Meilläkin oli aikoinaan seksiä vain kerran kuussa. Vajaa 2v kuluttua olin raskaana. Tosin lapsi syntyi kuolleena, mutta sen jälkeen mies innostui aktiivisemmaksi ja eläviäkin lapsia on jo kolme.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 06:35"]Ei AP:n edes tarvitse vastata tollaseen kysymykseen. Ei edes lapsettomuushoitoihin hakiessa.
Eka käynnillä voit antaa miehen itse vastata, jos asia tulee vielä puheeksi.
[/quote]
Kyllä se nyt vaan on niin, että kun sinne lääkäriin ollaan menossa niin vastataan just niihin kysymyksiin, joita siinä esitietokaavakkeessa kysytään. Lääkärin pitää voida luottaa siihen, että lähtökohtaisesti potilas kertoo kaiken ja puhuu vielä totta.
En syyllistä ketään, mutta ihmettelen sitä ettei tiedetä milloin nainen voi hedelmöittyä ja milloin ei. Koulussakin se varmasti kerrotaan, mutta painotetaan sitä että periaatteessa milloin vaan voi tulla, koska periaatteessa se on mahdollista ja opetuksen kohderyhmänä on teinit, ja heille ajankohtaisempaa on vielä ehkäisy. Mutta jos raskautta ei ala kuulua, niin eikö aika pian tule googletettua yksityiskohtia?
En itsekään tiennyt tarkkaan ovulaation määrittelykohtaa, elin melkein kolmekymppiseksi siinä oletuksessa että se on kierron puolivälissä. Asia selvisi kun lapset ja "varmat päivät" tuli hyvin ajankohtaiseksi ja tunsin silloin itseni hölmöksi. Joten samaistun kyllä tunteeseen, mutta ihmettelen miksei asia tule aiemmin esiin kuin pitkän ajan kuluttua lapsen yrittämisestä.
Lapsettomuushoitoja pitkään läpikäyneenä suosittelen miettimään, onko parisuhde siinä kunnossa, että kannattaa niihin lähteä. Kuten moni on jo ehdottanut, teidän kannattaisi panostaa siihen, että hoidatte seksielämänne ja suhteenne kuntoon. Kovin ideaalilta se ei nimittäin tällä hetkellä kuulosta rankkoja hoitoja ajatellen.
Lapsettomuushoidot eivät ole mikään "helppo ratkaisu" lapsensaantivaikeuksiin. Mietityttää myös, miten selviätte niistä, jos todella olette ensin yrittäneet vuoden edes selvittämättä, missä vaiheessa kuuta seksiä pitäisi harrastaa. Hoidot vaativat todella huolellista perehtymistä ja ymmärrystä siitä, miten asiat toimivat. Ne vaativat myös molempien sitoutumista ja valmiutta tehdä asioita, joita ei oikeasti haluaisi tehdä - päämäärä mielessä. Mies joutuu tosiaan luovuttamaan spermaa tiettyyn aikaan, teki mieli tai ei. Puhumattakaan siitä, mitä kaikkea naiselle tehdään.
Me olemme yrittäneet raskautua nyt yli kuusi vuotta onnistumatta. Takana on useita inseminaatioita, yksi IVF ja yksi ISCI. Ei tulosta. Liittomme ja seksielämämme on kestänyt tämän, muttei muuttumattomana. Ja nyt lähdetään siitä, että olimme jo aloittaessamme olleet yhdessä seitsemän vuotta, ja seksielämämme oli molempia tyydyttävää.
STOP!!!!!
Yrittäkää OIKEASTI saada se lapsi ensin.
On OIKEASTI sellaisia jotka tarvitsee hoitoa.
"Just. Sitä vartenhan se terveydenhoito on ja mekin olemme miehen kanssa maksaneet kumpikin yli 15-vuotta runsaasti veroja, että tarpeen vaatiessa sieltä saisi apua. Ja sitten kun sitä apua tarvitsee, sanotaan, että älkää nyt vaan kuluttako terveydenhuollon varoja?
Miksi ihmeessä me niitä veroja sitten maksamme, jos emme saa terveydenhuollon palveluja silloin, kun niitä tarvitsemme?"
mutta kun teillä ei ole tarvetta avulle. eikä ne verot kata kaikkia elämänne aikana kertyviä palveluita, puhumattakaan jos sairastutte vakavasti myöhemmin
"Ja mistä voimme tietää, että kummallakaan ei ole lisääntymisen suhteen jotain elimellistä vikaa?"
no ettei mistään, kun _ette ole kokeilleet_
Minä en ymmärrä miten ihminen läpäisee peruskoulun ja vielä lukionkin tajuamatta mitä tarkoittaa ovulaatio? Jo peruskoulussa oli oikein kaaviokuva munasolun kypsymisestä ja kohdun limakalvosta ja hormoneista.
Toisekseen, itse en lähtisi hankkimaan lasta jos parisuhteessa olisi tilanne että mies vain vetäytyy ja hihittelee kun seksielämän ongelmista pitäisi keskustella... Onko ap nyt ihan varma että tämä mies on juuri se ainoa oikea?
OT, mutta miten se ovulaation ajankohta sitten määritellään? Täällä myös yksi jolle se epäselvää. (Muuten kyllä tiedän, milloin raskautta kannattaa yrittää...)
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 17:10"]OT, mutta miten se ovulaation ajankohta sitten määritellään? Täällä myös yksi jolle se epäselvää. (Muuten kyllä tiedän, milloin raskautta kannattaa yrittää...)
[/quote]
Ovulaatio on. puolessa välissä kiertoa, toki poikkeuksia löytyy. Varmin tapa määrittää ovulaatio on ovulaatiotestit :)
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 17:10"]
OT, mutta miten se ovulaation ajankohta sitten määritellään? Täällä myös yksi jolle se epäselvää. (Muuten kyllä tiedän, milloin raskautta kannattaa yrittää...)
[/quote]
Ovulaation kyllä tuntee. Itse olen kahdesti harrastanut seksiä ilman ehkäisyä ja minulla on kaksi lasta.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 22:58"]
No pitäisikö mielestäsi lääketieteellisesti hoitaa lapsettomuutta (yhteiskunnan varoilla?), jonka syy hyvin mahdollisesti on liian harvat yhdynnät? Pitäisikö ensin yrittää "tosissaan" se vuosi ja sitten vasta alkaa edes puhua lapsettomuudesta?
[/quote]
Missä julkisella puolella joutuu täyttelemään jotain utelukaavakkeita? Ei meillä ainakaan. Sanottiin, että yli vuosi on yritetty eikä ole tärpännyt, ja se riitti. Ymmärrän, että yksityisellä puolella joutuu täyttämään jotain, mutten usko, että julkisella puolella sentään.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 17:31"]
Ovulaation kyllä tuntee. Itse olen kahdesti harrastanut seksiä ilman ehkäisyä ja minulla on kaksi lasta.
[/quote]
Ensinnäkään kaikilla ei ole mitenkään selviä ovulaatio-oireita. (Itselläni sattumoisin on, ja aika ovulaation ja kuukautisten alkamisen välillä on niin vakio, että pystyn ennustamaan kuukautisten alkamisen päivälleen.)
Toisekseen seksin harrastaminen ovulaation aikoihin ei automaattisesti tarkoita sitä, että tärppää. Jos kaikki menee kohdilleen, mahdollisuus tulla raskaaksi yhdessä kierrossa on 25-30 % luokkaa.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 17:33"]
Missä julkisella puolella joutuu täyttelemään jotain utelukaavakkeita? Ei meillä ainakaan. Sanottiin, että yli vuosi on yritetty eikä ole tärpännyt, ja se riitti. Ymmärrän, että yksityisellä puolella joutuu täyttämään jotain, mutten usko, että julkisella puolella sentään.
[/quote]
Ei se julkisella puolellakaan ole mitenkään harvinaista, että erikoislääkärille mennessään joutuu ensin täyttämään esitietolomakkeen.
Vaihda mies sellaiseen, joka ei hihittele vaan panee.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 23:08"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 23:03"]
No jos se ei halua lapsia??
[/quote]
Olen kysynyt suoraan, eikö halua lapsia. Koska silloin otan avioeron ja etsin uuden miehen tai menen yksityiselle puolelle lapsettomuushoitoihin yksin. Mies sanoo, että haluaa. Ja siis aina seksin jälkeen (silloin harvoin kun sitä on) silittää mun vatsaa ja pohdiskelee ääneen, että jokohan nyt sitten tulisi se vauva,
[/quote]
Anteeksi, en halua kuulostaa tahdittomalta, mutta onko miehesi heikkolahjainen?
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 17:25"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 17:10"]OT, mutta miten se ovulaation ajankohta sitten määritellään? Täällä myös yksi jolle se epäselvää. (Muuten kyllä tiedän, milloin raskautta kannattaa yrittää...)
[/quote]
Ovulaatio on. puolessa välissä kiertoa, toki poikkeuksia löytyy. Varmin tapa määrittää ovulaatio on ovulaatiotestit :)
[/quote]
Ovulaatio on noin 14 päivää ennen kuukautisia. Jos kierto on 28 niin se on puolivälissä, jos kierto on 35 niin se on viikkoa myöhemmin kuin puolivälissä. Näin yleensä, poikkeuksia on.
En ymmärrä mitä ap toivoo klinikalla tapahtuvan. Lääkäri voi määrätä clomireseptin tai suorittaa inseminaation tai ivf:n mutta ei pysty muuttumaan panevaksi aviomieheksi. Ja sellaisesta on tapana aloittaa ennen kuin mitään lapsettomuusongelmaa voidaan edes sanoa olevan.
Kerro ap miehellesi yksityiskohtaisesti mitä lapsettomuushoidoissa tapahtuu ja mitä ne kaikkine palkattomine vapaapäivineen tulevat maksamaan. Sen jälkeen kerrot mitä maksaa ovulaation määrittäminen kotona tehtävillä ovulaatiotesteillä. Voi mieli muuttua panohalujen suhteen. Ja ihan ilmaiseksi voi määrittää esim. nettilaskurilla oman kiertosi mukaisen hedelmällisimmän jakson ja panna silloin joka toinen päivä huvitti tai ei. Ja niitä asentojakin on muita, kuin jompi kumpi polvien varassa päällä.
Koulussa toitotetaan, että raskaaksi voi tulla milloin vain, koska harva teini tietää milloin hänen ovulaationsa on. On myös hyvin tavallista että nainen ovuloi kaksi tai jopa useamman kerran kuukaudessa. Silloin näitä tärppipäiviä on useampia. Siittiöt elävät myös jopa viikon, joten kahden ovulaation kierrossa puolet kuukaudesta on mahdollista raskautua.