Lapseni kaverit eri yhteiskuntaluokkaa
Olemme korkeasti koulutettuja ja sivistynyt perhe. Tyttäreni parhaiden kavereiden perheet ihan eri maailmasta: toisella vanhemmilla ei ole mitään koulutusta ja maleksivat tukien varassa kotona ja toisen yh-äiti läpeensä tatuoitu ym. baarimikko. En keksi mitään yhteistä juteltavaa kun joskus näemme ja pelkään, että tytär saa huonoja vaikutuksia. Mitä teen?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Sun tyttö luultavasti on löytänyt omanoloisiaan kavereita, jotka on samalla aaltopituudella. Tyttö kaveeraa kaltaisiensa kanssa, ei näiden lasten vanhempien.
Ei pidä kuvitella lasten olevan samanlaisia kuin vanhempansa, vaikka heillä jotain haasteita olisikin.
Noille kavereille on varmasti hyvä nähdä teidän olot. Huomaavat teidän olevan ihan tavallisia ihmisiä ja näkevät samat mahdollisuudet itselleenkin.
Sun tyttö jo on tunnistanut omansa. Tee sinä oma osuutesi. Suomessa on tapana nousta vaikka mistä, jos on fiksu ja jaksaa lukea.
Laajenna ajatusmaailmaasi. Minä olen tohtori ja naimisissa professorin kanssa, mutta ei minulla ole koskaan ollut vaikeuksia keksiä keskustelunaiheita lasteni luokkakavereiden vähemmän kouluja käyneiden vanhempien kanssa.
Aloitus ei ole trolli, ap tässä. Lähinnä mietin vaikutuksia kun nämä tytöt eivät harrasta perheineen mitään yhdessä, eivät harrasta kulttuuria, vanhempien malli on mitä on jne. Eli voivatko esim. vetää tyttöni mukanaan amikseen, kun toinen näistä ei kuulemma missään nimessä mene lukioon vaan kokkilinjalle. Meillä kyllä hyvin koulussa menestyvät lapsemme suuntaavat lukioon.
Me ollaan pohjasakkaa, jos sellaista ilmaisua haluaa käyttää. Lasten parhaat ystävät ovat paremmista piireistä. En näe ongelmaa tässä. Meidän lapset menestyvät koulussa paremmin kuin kaverinsa, eivätkä hölmöile.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus ei ole trolli, ap tässä. Lähinnä mietin vaikutuksia kun nämä tytöt eivät harrasta perheineen mitään yhdessä, eivät harrasta kulttuuria, vanhempien malli on mitä on jne. Eli voivatko esim. vetää tyttöni mukanaan amikseen, kun toinen näistä ei kuulemma missään nimessä mene lukioon vaan kokkilinjalle. Meillä kyllä hyvin koulussa menestyvät lapsemme suuntaavat lukioon.
Jos tyttösi haluaa amikseen, hän menee amikseen. Jos hän haluaa lukioon, hän menee lukioon. Mikä olisi mielestäsi pahin asia, mitä voisi tapahtua, jos vaikka tyttösi menisikin amikseen?
Jospa teillä kuitenkin on "sivistyksestä" huolimatta aukko sydämen sivistyksessä, ja siksi lapsesi hakee sitä muualta. Rikaskin on rupusakkia jos ei ole sydäntä, ja tästä aloituksesta päätellen olisin lähinnä sinusta huolissani.
Vierailija kirjoitti:
Laajenna ajatusmaailmaasi. Minä olen tohtori ja naimisissa professorin kanssa, mutta ei minulla ole koskaan ollut vaikeuksia keksiä keskustelunaiheita lasteni luokkakavereiden vähemmän kouluja käyneiden vanhempien kanssa.
Spiral dydamics yellow
Vierailija kirjoitti:
Minua lapsena katsottiin nenänvartta pitkin kavereiden vanhempien toimesta, koska olin huonommin koulutetusta perheestä (yrittäjiä). Aistin ja näin sen jo reilusti alle 10-vuotiaana mutta en ihan ymmärtänyt mistä se johtuu. Monia törkeitäkin asioita tapahtui - esimerkiksi ostin omilla säästöilläni kaverilleni synttärilahjan ja hänen äitinsä nakkasi sen minulle mukaan lähtiessä koska heille ei kerätä mitään ”halpisroskaa”. Kaveri oli surullinen ja niin olin minäkin. Olin siis noin 7v. Tämän tarinan jaoin siksi, koska minulla ei ole lainkaan ymmärrystä AP:n kaltaisille junteille aikuisille, jotka eivät ymmärrä miten lapsiin pitää suhtautua, tulivat he sitten mistä tahansa. Minusta tuli dippainssi, tämä ystäväni taas työskentelee baarimikkona.. Ihmeellistä miten aikuinen ihmisen ajatusmaailma voi olla lapsia kohtaan noin ahdas?
Hyvä kirjoitus! Itse olen aina lapsille ystävällinen, vaikka muuten mulkero olenkin.
Tää aloitus on ollu täällä jo, keksi uusia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tyttösi haluaa amikseen, hän menee amikseen. Jos hän haluaa lukioon, hän menee lukioon. Mikä olisi mielestäsi pahin asia, mitä voisi tapahtua, jos vaikka tyttösi menisikin amikseen?
Kyllä siinä lahjakas nuori suurella todennäköisyydellä menettää paljon, jos amikseen menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amis ja lukio ei ole nykytodellisuudessa jako. Huonolla ylioppilastodistuksella ei tee mitään.
Fiksummat ponnistaa ammattikouluista korkeakouluopintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on trollausta, mutta vakavasti sanottuna on erittäin hyvä homma, jos eri taustoista tulevat hengaavat keskenään. Koska kyse ei ole pakosta ja ryhmäytyminen on vapaaehtoista, saadaan lopputuloksena täysijärkisiä ja mukavia ihmisiä luokasta riippumatta. Ja sekin on totta, kuten joku totesi, että ylemmästä luokasta tuleva "vetää" muita mukanaan vaistomaisesti kun nämä saavat uutta perspektiiviä.
Tämä on ihan totta. En olisi varmaan ikinä päässyt kokemaan poliiseilta pakoon juoksemista, putkareissua ja sossutätien vierailua ellen olisi kaveerannut eri yhteiskuntaluokan ihmisten kanssa. Erilaisuus rikastuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minua lapsena katsottiin nenänvartta pitkin kavereiden vanhempien toimesta, koska olin huonommin koulutetusta perheestä (yrittäjiä). Aistin ja näin sen jo reilusti alle 10-vuotiaana mutta en ihan ymmärtänyt mistä se johtuu. Monia törkeitäkin asioita tapahtui - esimerkiksi ostin omilla säästöilläni kaverilleni synttärilahjan ja hänen äitinsä nakkasi sen minulle mukaan lähtiessä koska heille ei kerätä mitään ”halpisroskaa”. Kaveri oli surullinen ja niin olin minäkin. Olin siis noin 7v. Tämän tarinan jaoin siksi, koska minulla ei ole lainkaan ymmärrystä AP:n kaltaisille junteille aikuisille, jotka eivät ymmärrä miten lapsiin pitää suhtautua, tulivat he sitten mistä tahansa. Minusta tuli dippainssi, tämä ystäväni taas työskentelee baarimikkona.. Ihmeellistä miten aikuinen ihmisen ajatusmaailma voi olla lapsia kohtaan noin ahdas?
Mäkään en saanut 5-vuotiaana viettää aikaa yhden eskarikaverin kanssa sen jälkeen, kun kerran kävin heillä kylässä ja jouduin vanhempiensa ristikuulusteluun omien vanhempieni ammateista, koulutuksesta ja kotiosoitteestani (muistan sen vieläkin todella tarkkaan, ja se oli se pääasiallinen sisältö sillä vierailulla). Isovanhemmistanikin he kyselivät ja siitä, monta huonetta asunnossamme oli ja millaisia vaatteita minulle ostettiin jne.
Asuimme kaupungin vuokratalossa ja kaverini omistusasunnossa, joten siihen jäi se orastava ystävyys 5-vuotiaiden välillä. Kaverini myönsi, ettei saanut enää leikkiä kanssani, sillä asuimme sellaisessa osoitteessa, jossa oli vuokrataloja. Omat vanhempani olivat nuoria ja alempaa keskiluokkaa edustavia, tosin myöhemmin opiskelivat yliopistossa, kuten itsekin. Näin toimittiin uusmaalaisessa pikkukaupungissa 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:llä ei ole varaa muuttaa kaltaistensa seuraan 😂
Kyseessä keskusta-alue ja luokalla tyttöjä meidänkin viteryhmästä, mutta minkäs mahdan kun viihtyy vain näiden em. kanssa. T. Ap
Viiteryhmä LOL vielä kirjoitettu väärin. Otapa ap neljäs keskiolut ja keksi sitten joku muu sivistynyt seura itsellesi. Koekeakoulutettu my ass!!!
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntaluokat nyt ovat vain todellisuutta.Itse en antaisi lapseni liikkua pohjasakan kanssa.Toisaalta koska asuinaluieden välinen kuilu kasvaa koko ajan niin ehkä teidänkin vain pitäisi muuttaa ja unohtaa huonot kokemuksenne valkoköyhälistön parissa.Muussa tapauksessa luulen teidän muuttuvan samanlaisiksi kuin naapurinne mikäli ette muuta sieltä pois.
Me asumme arvostetussa kortteerissa keskustassa, mutta koulupiiri on laaja ja siihen kuuluu myös muutama pieni alue, jossa paljon vuokrataloja. Ei meidän kokoisessa kaupungissa ole asuinalueet tai saati koulupiirit eriytyneet, kuten esim. Helsingissä.
T. Ap
Minä antaisin lapsen hengata perheen kanssa jossa on juoppoja, narkkeja, hu o ria ja varkaita, mutta kyllä tatuoinnit olisi se asia missä tulisi raja vastaan! Olen lukemattomia kertoja valittanut taloyhtiöön tatuoiduista naapureistani. Toivottavasti saavat häädön. Yäk.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kun on ehtinyt jo keski-ikäiseksi niin on työn puolesta ja muutenkin tullut huomattua, että ”korkeasti koulutettu” ja ”sivistynyt” ei välttämättä tarkoita että olisitte yhtään parempia ihmisiä kuin kavereiden vanhemmat. Myöskään hieno asuinalue ei pelasta jos on ihmisenä täysi kuspää. Vaan eihän tämä varmastikaan aloittajaa koske.
Juuri niin.
Ihmeellistä, että ihmiset ovat näin ahdasmielisiä ja henkisesti pienim*naisia vielä vuonna 2020.
Sivistystä ei koulutus ole näköjään tuonut aloittajan ajatusmaailmaan.
Yhteiskuntaluokat ovat todellisuutta, mutta mikään niistä ei ole pohjasakkaa. Osalla menestyneistä on vain keskenkasvuinen tarve ylentää itseään toisia alentamalla.