Koira varastaa tavaraa ja jos niitä ei ota pois, tuhoaa
Se siis ottaa suuhun mitä tahansa ja juoksee karkuun. Jos sitä ei huomioi, tuhoaa ne. Nyt oon taas viikon sisällä päässyt niin monesta tavarasta eroon ettei tuo vakiovinkki (älä huomioi huonoa käytöstä) toimi. Aiemmin olen yrittänyt myös namilla vaihtokauppaa, tai pyytänyt luokse ja palkinnut siitä. Sekään ei aina toimi vaan saattaa kyllä syödä namin ja muutamassa sekuntissa taas on tavara suussa.
Sillä on omiakin leluja jotka myös tuhoaa. Olen yrittänyt siivota kaiken pois sen tieltä, mutta aina jotain jää tai sitten se kiipeää yhä korkeammalle tai avaa laatikon tai kaapin ja ottaa tavaran.
Ulkoilutan 5 krt päivässä, pari tuntia keskimäärin. Lähes joka päivä on vapaana pihalla (1000m2) ja heitän palloa. Tehdään temppuja ja doboa myös mutta ilmeisesti liiam harvoin. Välillä olen yrittänyt panostaa enemmän aivovirikkeisiin mutta en ole huomannut mitään eroa.
Niin ja jos joskus ei ole järsinyt tavaroita niin on löytänyt huonekalun. Järsii siis ihan minun läsnäollessa näitä tavaroita ja välillä huonekaluja. Koira on 4v ja tuli mulle toisesta kodista pari vuotta sitten. Auttakaa, aikaisemmat koirani eivät ole olleet tällaisia.
Kommentit (15)
Oman koirani järsimis- ja rikkomistekojen takaa löytyi fyysinen kipu. Purki kipuaan niihin esineisiin.
Koira on pitkästynyt tai sillä on särkyä tai kipua
Vierailija kirjoitti:
Tiukka komennus ja varastettu tavara koiralta pois. Säähän palkitset varkauden, jos namilla vaihtokauppoja teet.
Oon lukenut monesta lähteestä että huomionhakuiset koirat tekevät tuota ja niitä ei saisi huomioida mitenkään. Välillä kuitenkin joku tavara on pakko saada siltä pois joten pyydän luokse ja palkkaan luoksetulosta.. ap
Vierailija kirjoitti:
Oman koirani järsimis- ja rikkomistekojen takaa löytyi fyysinen kipu. Purki kipuaan niihin esineisiin.
Miten tuo kipu ja syy-seuraussuhde selvisi?
Vierailija kirjoitti:
No höpö höpö....Vai oliko niin että kun antoi buranan niin loppui riekkuminen?
Koirat vaan on hönöjä, joten jospa vaihtaisit koirasi kissaan, niin saa tavarat ja hermot olla rauhassa!
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä. Varsinkin pennuilla.
Tää on jo 4v, ja käytös pahenee..
Kokeilin nyt sellaista, että tyhjensin kaikki tasot tavaroista ja jätin eri puolille asuntoa koiran ulottuville kaikkea turhaa krääsää, jonka se saa tuhota. Esim. vanhan kaukosäätimen, resut silmälasit ym. Koira on niitä varastellut ja kun en ole siihen mitenkään reagoinut, on varastettu tavara poikkeuksetta jäänyt lattialle. Olen nostanut koiran jättämät tavarat takaisin paikalleen ja jatkanut normaalisti omia hommiani. Olen antanut rapsutuksia ja huomiota vain koiran köllötellessä rauhassa paikallaan. Vaikuttaisi toimivan.
Eläinlääkäriin, kivut voi tehdä tuota. Verikokeet, magneettikuvaus nyt ainakin.
Hanki se mitä koira "saa ottaa" ja puruluita, tekemistä. Se tylsistyy muuten ja ahdistuu. Onko ikkunapaikkaa tai sohvapaikkaa. Onko kaikki kiellettyä. Entä naksutin oppimisen avuksi. Ehkä on aktiivinen koira. Ja kaipaa lenkkiä tai kivoja tehtäviä, jos tykkää oppia.
Voipi myös asian kieltää .Siis ei ota!
Hampaat on hyvä tarkastaa. Tavaroiden pureminen saattaa helpottaa kipua.
Vierailija kirjoitti:
Tiukka komennus ja varastettu tavara koiralta pois. Säähän palkitset varkauden, jos namilla vaihtokauppoja teet.
Meillä koira harrasti tiettyjen esineiden varastamista ja juoksi niiden kanssa karkuun ja tappeli vastaan, jos otti väkisin pois. Ei paljoa tiukat komennukset auttaneet ja väkivaltaa en halunnut käyttää. Tehtiin vaihtokauppoja, ja nyt koira luovuttaa ihan kiltisti varastamansa esineet namipalaa vastaan. Joskus toki ihan namipala mielessä käy varkaissa ja vie saaliin suoraan namipussin luo ja katsoo mua anovasti. Pienempi paha tämä kuin aiempi resurssiaggressiivisuus.
Osta sille leluja. Aina lisää uusia.