Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammashoidon Kela-korvaus - ei kuitenkaan joka toinen vuosi???

Vierailija
13.11.2020 |

Hei, pitääkö tuo paikkaansa ihan käytännössä, että olette saaneet kela-korvauksen hammashoidosta joka toinen vuosi?

Olen käynyt viimeisen viiden vuoden aikana joka vuosi kerran tai kaksi kertaa hammaslääkärillä. Minun olisi käsittääkseni pitänyt saada kela-korvaus hammashoidosta 2018 ja 2020 ja ei olisi pitänyt sitä saada 2019.

Katsoin Kelasta omista tiedoista, että olen MUKA saanut kela-korvauksen hammaslääkärikäynnistä VIIMEKSI 2018, mutta kun katsoin hammaslääkärin antamaa kuittia siltä käynniltä, ei siinä ollut mitään mainintaa kela-korvauksesta 2018 (hän sanoikin silloin, että tänä vuonna ei tule kela-korvausta).
Sen sijaan sama hammaslääkäri antoi minulle kela-korvauksen keväällä 2019 ja keväällä 2020.

Jotenkin hämmentävä juttu. Jos hammaslääkäri on antanut mulle kela-korvauksen, jota hänen ei olisi pitänyt minulle antaa, niin häviääkö hän siinä itse?

Vai olenko minä sen korvausmäärän hammaslääkärikeskukselle tai Kelalle velkaa?

Ja miten lopulta tiedän, mikä on varmuudella se vuosi, jolloin minun pitäisi se kela-korvaus saada, jos Kelan sivutkin näyttää tiedot väärin? Ja osaako hammaslääkäri antaa sen korvauksen oikeana vuonna, jos hän luottaa Kelan virheellisiin tietoihin?

Ja miksi Kelalla ei ole tietoja keväällä 2020 hammaslääkärin minulle antamasta kela-korvauksesta?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisätiedoksi vielä, että huomasin vasta äsken kuitteja katsoessani, että olen saanut kela-korvauksen kahtena peräkkäisenä vuonna.

Vierailija
2/4 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko se niin, että Kela-korvauksen saa hampaiden hoidosta (esim. paikkaus) joka vuosikin (jos vaikka paikat irtoilevat), mutta hammastarkastuksesta/tutkimisesta kela-korvauksen saa vain joka toinen vuosi TAI joka toinen tarkastus-/tutkimuskerta?

Kiitos neuvoista. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/4 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on kerrottu

https://www.kela.fi/hammashoito

Kiitos sinulle, eli on juurikin niin, että siitä hampaiden/suun tutkimuksesta korvauksen saa joka toinen vuosi, mutta kun soitin äsken Kelalle, niin sain tiedon, että voin saada tutkimuksesta korvauksen joko 2020, jos ehdin vielä käydä tänä vuonna tai sitten 2021, jos en tänä vuonna ehdi käydä, siis vaikka edellinen tarkistus/tutkimus olisi tehty 2018, eli ei ihan täsmää tuo, että joka toinen vuosi välttämättä olisi se käynti, vaikka sivuilla nimenomaan puhutaan joka toinen kalenterivuosi.

Saisi olla vielä tarkemmat ohjeet Kelan sivuilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi