Mikä tämän oikeuttaa?? Äitini suosii siskoani. Raivostuttavaa!!
Muutin pois kotoa 19-vuotiaana ja lähdin yliopistoon. Elin opintotuella ja keikkätöistäni saamalla muutamalla satasella kuussa. Opiskelin ja tein hanttihommia illat niska limassa ja siivosin asiakkaiden oksennuksia ravintolan lattioilta saadakseni rahaa elämiseeni ja opiskelemiseen. Ajattelin että näinhän itsenäisesti elävä nuori itsensä elättää. Olen nyt kuitenkin raivon partaalla jälkikäteen ja kerron miksi..
Olen nyt 26-vuotias ja keikkatöistä johtuen minulla on pitkä kokemus työelämästä eli en kadu hetkeäkään että menin aikaisin töihin. Olen suunnitellut asunnon ostamista mutta se laittaisi perheemme talouden hetkeksi todella koville. Tästä syystä soitin äidilleni ja kysyin haluaisiko hän taata lainamme ja auttaa lasten kustannuksissa. Äitini vastasi että ei pysty tällä hetkellä siihen. Olin että fine, ei voi mitään. Täytyy sitten itse järjestellä asiat jotenkin.
Mutta miten sinisilmäinen olen ollut!!!! Nyt kun rupesin asiasta puhumaan, sain kuulla että äitini on tukenut toista siskoani, joka on lähes saman ikäinen kanssani, tuon koko ajan useammalla satasella kuussa, jotta hänen ei tarvitsisi mennä paskatöihin vaan voisi keskittyä paremmin opiskeluun. Viisi vuotta useamman satasen kuussa!!
Minua ei sinänsä kiinnosta raha vaan se, että miten tälläinen epäoikeudenmukainen kohtelu voi olla mahdollista? Soitin äidilleni vihaisen puhelun. Hänestä olin kohtuuton ja törkeä kun uskalsin puuttua hänen raha-asioihinsa.
Jotenkin en kuitenkaan nyt ymmärrä, miten äidiltäni liikenee tälle toiselle siskolleni useampi satanen kuussa tukea elämiseen mutta minun ja perheeni elämiseen ei ole penniäkään? Tämähän on ihan törkeää :(
Meidän perheessä ei ole muuten mitään suuria kriisejä tai lahjakkuuseroja lasten välillä. Ymmärtäisin jos siskoni opiskelisi jossain haastavammassa koulussa kuin minä, asuisi ulkomailla tai jostain erityisestä syystä tarvisi lisätukea. Mutta tällainen pysyvä järjestely on kyllä epäoikeudenmukaisuuden huippu.
Kommentit (29)
Jos ihan tuhansia euroj jaellaan niin sehän voidaan katsoa jo ennakkoperinnöksi.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 19:48"][quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 19:36"]
Meillä vähän sama, pienemmässä muodossa... Siskolle ostettu telkkarit, toetokoneet, tabletit ja puhelimet. Itse olen joutunut kaikki ostamaan itse... Minulla on 2005 vm auto josta olen osan itse maksanut ja siskoni sai kuukausi sitten upouuden auton eikä maksanut penniäkään itse. Minä asun vielä kotona, mutta siskolle ostettiin keskustasta kaksio parvekkeineen päivineen (juuri remontoitu täysin) ja maksaa siitä vuokraa korkeintaan pari sataa kuussa ja vanhempamme maksavat kaikki muut laskut ja ruuat. Minulle on aika selväksi tehty että turha odottaa asuntoa pilkkahintaan, ellen mene mummoni omistamaan yksiöön kihlattuni kanssa (sisko asuu yksin kaksiossaan ja on aikanaan asunut yksiössä yksin mutta liian pieni ja liian kuuma hänelle). Asuno asia o muuntenki täyttä p...kaa, koska siskoni ei pysty nukkumaan viikonloppuisin siellä liiallisen melun vuoksi ja tulee kotiin viikonlopuiksi. Minä en saa katsoa huoneessani telkkarista elokuvia (pienellä äänellä tai äänettömästi) koska siskoni häiriintyy eikä saa unta...
Hänellä on syömishäiriö ollut pari vuotta sitten (ei ole vielä parantunut kunnolla) ja uskoisin että kohtelu on tämän vuoksi meillä vinksallaan... Tuskin haluan ikinä nähdä siskoani kun muutan kotoa pois... En ainakaan vapaaehtoisesti, kiitos äitini
[/quote]
Onpas räikeää!
Onko tuo paapominen siis ihan vain tuosta syömishäiriöstä, vai onko teidän asemanne ollut ennenkin yhtä eriarvoinen? Tyyliin vastuuntuntoinen lapsi saa kantaa vastuuta ihan alusta asti itse, ja se ns. vastuuttomamman tietä tasoitellaan mahdollisimman paljon?
Yhtä lailla, ikäväähän tuollainen on.
[/quote]
Syömishäiriön kanssa tämä on tullut... En myöskään ymmärrä kun siskoni on tavallaan syrjäytynyt sairauden vuoksi, kulkee kokoajan äidin kanssa ja on joka päivä mellä kotona, en ymmärrä miksi hän tekee koko perheelle ruuat! Syömme yliterveellistä ruokaa ja sitä on todella vähän. Vanhempamme ja siskoni paheksuu kihlattuani kun käy viikonloppuisin roskaruokaa syömässä ym... Mihinkään hoitoon siskoani ei ole viety, koska äitini uskoo hoitavansa siskoni kuntoon kun on sosiaalialalla... Silti siskoni on saanut äitini myös laihduttamaan ja he heräävät yhdessä noin viiden aikaan aamulla ja lähtee lenkille... Minua he sättivät kaksoisleuasta, jota minulla ei ole. Olen paino indeksin mukaan alapainon ja normaalipainon välissä.... Kadehdin kihlattuni ja hänen sisarusten välejä!
Meillä vastaava ilmiö, mutta miehen puolelta. Sitten anoppi vielä ihmettelee, että miksei oikein haluta käydä heidän luonaan, kun koko ajan puhuu vaan toisesta lapsestaan ja siltä puolelta olevasta lapsenlapsestaan. Huomaan, että alan inhota tätä lapsemme serkkuakin, vaikkei se toki tämän viattoman lapsen syy ole, jos mummo on ällö.
Ymmärrän tunteesi, ap. Vanhempani ovat aina suosineet siskoani, rahallisesti ja muutenkin. Ja emme nyt edes puhu pienistä summista, laskin että ovat antaneet hänelle viimeisen kymmenen vuoden aikana yli 450,000€ rahaa, asunnonostoon, talon rakentamiseen, sijoituksiin. Hän ei edes käy enää töissä kun ei tarvitse, vanhempani turvasivat hänen taloutensa jo aikaisin. Antoivat minulle myös aikoinaan pesämunan, noin 30,000€, mutta sitä ei nyt voi mitenkään verrata tuohon summaan mitä siskoni on saanut.
On todella surullista ja raivostuttavaa. Itsekin olin aina se lapsi joka aina kävi töissä, siivosin ja opiskelin samaan aikaan.
17: ehkäpä sitä ylimielisyyttä voisi säätää pikkuisen pienemmälle... :) Mittarit näemmä on aivan kaakossa ja se ei koskaan voi olla oikein muuta kuin hyvän musiikin luukuttamisen suhteen.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 19:22"]
Mitenkäs äitisi perusteli tuota, että hän on tukenut siskoasi, mutta ei sinua?
[/quote]
Tämä minua myös kiinnostaa. Mitä äitisi kertoi syyksi?
ap, tuossa sitten on jo muutenkin hyvin kieroutunut äiti-tytär-suhde... :) Näin keittiöpsykologin ammattinimikkeellä sanottuna taitavat ruokkia molemmat omia negatiivisia puoliaan. Rahan jakautuminen tuolla tavoin on se konkreettisin, mutta voisipa olla ihan ammattilaisella paljon sanottavaa molemmille... eikä vähiten, jos tuo syömishäiriö saa tuolla tavoin jopa pönkitystä äidiltä.
Epäreilua on. Mutta itse kiinnitin huomion tuohon lainan takaamiseen. Äidillä täytyy olla esim. oman asunnon lisäksi paljon muuta omaisuutta, että siihen uskaltaa lähteä. Muuten voisi kyllä auttaa antamalla rahaa sinun ja lastesi elämääsi kuten on auttanut sisartasikin.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 19:22"]
[/quote]Tämä minua myös kiinnostaa. Mitä äitisi kertoi syyksi?
[/quote]Syyksi hän sanoi, että siskoni tarvitsi rahaa ja minä en. Mikä on ihan totta. Mutta tilanteeseen syy oli se, että minä painoin niska limassa töitä, siksi en tarvinnut. Ja siskoni taas tarvitsi, koska häntä ei huvittanut mennä töihin.
Mutta senkin pystyn jotenkin nielemään, että äitini on tukenut siskoani. Ei siinä mitään. Mutta nyt kun olen itse vastaavassa tilanteessa ja tarvitsen tukea, koen hyvin epäoikeudenmukaiseksi että minulle ei sitä suoda.
AP
Meillä mennyt samaan tyyliin kuin aloittajalla paitsi kyse paljon suuremmista rahoista. Me sisarukset olimme käsittääkseni ihan saman arvoiset lapsena ja nuorena mutta aikuisuus yllätti. Isäni kuoleman jälkeen ätini alkoi suosia sisartani, minä en ole koskaan saanut häneltä rahaa en kyllä edes pyytänyt tietenkään! No sisko on saanut sitäkin enemmän, ensin taattiin talolaina..sitten ostettiin hänelle uusi auto ja annettiin joka kuukausi rahaa..aika kului, äitini hankki sisaren lapselle asunnon pk-seuty yms. Ja sainkin nyt kuulla että on hävittänyt kaiken omaisuutensa pikkuhiljaa sisaren hyväksi, esim. omistamansa huoneistot.
Itse en halunnut aikanaan pyytää häntä edes takaamaan asuntolainaa, minusta aikuisen ihmisen tulee selvitä itse näistä. Lisättäköön vielä että sisareni puoliso on saanut miljoonaperinnön, minun puolisollani ei sellaisia ole odotettavissa. Näin se vaan joskus menee ja jokainen voi tehdä rahoillaan mitä haluaa, en sitä itke, ihmetellyt toki olen, mielessäni.
No ei ole reilua. Parista kuukaisittaisesta satasesta kasvaa muutamassa vuodessa niin iso summa, että se olisi pitänyt verottajalle ilmoittaa. Sinähän voi rimpauttaa verokarhulle ja siskosi saa lahjaverolaput postista:)
En haluaisi olla ilkeä heille vaikka he sen todellakin ansaitsisivat...
AP
Sorry, mutta kyllä aikuisen pitää hoitaa lainansa ja lapsensa ilman äiteetä.
Tuo on väärin ja äitisi ei tajua, että vaarassa on paitsi suhde häneen myös sinun ja siskosi välinen suhde. Järkevä vanhempi auttaa tasapuolisesti kumpaakin lastaan tai sitten ei kumpaakaan.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 19:11"]
Tuo on väärin ja äitisi ei tajua, että vaarassa on paitsi suhde häneen myös sinun ja siskosi välinen suhde. Järkevä vanhempi auttaa tasapuolisesti kumpaakin lastaan tai sitten ei kumpaakaan.
[/quote]Niinhän se onkin. Tunnen nyt vihamielisyyttä molempia kohtaan. Vähän kun he olisivat liittoutuneet perheemme sisällä :( Ihme suosimista.
Ja se on totta, että noista kertyy. Nopeasti laskettuna yli 10.000e. Aivan törkeää.
AP
No, mutta AP. Käänny anopin puoleen. Sulla on lapsiakin joten kysy jos miehesi äiti haluaisi taata asuntolainan ja avustaa pojanlasten kustannuksissa.
Miten sait selville vasta nyt, että noin on tapahtunut? Ja miten äitisi perustelee sen, että on noin epäoikeudenmukaisesti kohdellut sinua?
Annas kun arvaan: sinä olen ollut aina se Kiltti Tyttö, joka on tehnyt kaiken mitä äiti pyytänyt, tarvittaessa ollut apuna jne. Siksi äitisi on yrittänyt lahjoa sitä toista, jotta hänkin olisi äitinsä puolella.
Älä unohda tätä sitten, kun perinnönjako on ajankohtaista vaan vaadi silloin, että siskosi (todistettavasti!) saama etu huomioidaan ennakkoperintönä.
Entä isäsi?
Ihminen, äitikin, voi itse päättää, miten rahansa käyttää. Yhtälailla epäoikeudenmukaisuutta on se, että ilman testamenttia kaikki lapset perivät tasaosuuden, vaikka joku lapsista olisi ollut omaishoitaja ja joku ei olisi käynyt kahteenkymmeneen vuoteen edes visiitillä vanhempien luona.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 19:11"]
[/quote]Niinhän se onkin. Tunnen nyt vihamielisyyttä molempia kohtaan. Vähän kun he olisivat liittoutuneet perheemme sisällä :( Ihme suosimista.
Ja se on totta, että noista kertyy. Nopeasti laskettuna yli 10.000e. Aivan törkeää.
AP
[/quote]Onhan se epäoikeudenmukaista, mutta aikuinen ihminen saa tehdä omaisuudellaan mitä haluaa. Syystä x tai y hän ei halua sinua taloudellisesti tukea. Nallekarkit jakaantuivat kannaltasi vähän huonosti, voi voi.