Mikä tämän oikeuttaa?? Äitini suosii siskoani. Raivostuttavaa!!
Muutin pois kotoa 19-vuotiaana ja lähdin yliopistoon. Elin opintotuella ja keikkätöistäni saamalla muutamalla satasella kuussa. Opiskelin ja tein hanttihommia illat niska limassa ja siivosin asiakkaiden oksennuksia ravintolan lattioilta saadakseni rahaa elämiseeni ja opiskelemiseen. Ajattelin että näinhän itsenäisesti elävä nuori itsensä elättää. Olen nyt kuitenkin raivon partaalla jälkikäteen ja kerron miksi..
Olen nyt 26-vuotias ja keikkatöistä johtuen minulla on pitkä kokemus työelämästä eli en kadu hetkeäkään että menin aikaisin töihin. Olen suunnitellut asunnon ostamista mutta se laittaisi perheemme talouden hetkeksi todella koville. Tästä syystä soitin äidilleni ja kysyin haluaisiko hän taata lainamme ja auttaa lasten kustannuksissa. Äitini vastasi että ei pysty tällä hetkellä siihen. Olin että fine, ei voi mitään. Täytyy sitten itse järjestellä asiat jotenkin.
Mutta miten sinisilmäinen olen ollut!!!! Nyt kun rupesin asiasta puhumaan, sain kuulla että äitini on tukenut toista siskoani, joka on lähes saman ikäinen kanssani, tuon koko ajan useammalla satasella kuussa, jotta hänen ei tarvitsisi mennä paskatöihin vaan voisi keskittyä paremmin opiskeluun. Viisi vuotta useamman satasen kuussa!!
Minua ei sinänsä kiinnosta raha vaan se, että miten tälläinen epäoikeudenmukainen kohtelu voi olla mahdollista? Soitin äidilleni vihaisen puhelun. Hänestä olin kohtuuton ja törkeä kun uskalsin puuttua hänen raha-asioihinsa.
Jotenkin en kuitenkaan nyt ymmärrä, miten äidiltäni liikenee tälle toiselle siskolleni useampi satanen kuussa tukea elämiseen mutta minun ja perheeni elämiseen ei ole penniäkään? Tämähän on ihan törkeää :(
Meidän perheessä ei ole muuten mitään suuria kriisejä tai lahjakkuuseroja lasten välillä. Ymmärtäisin jos siskoni opiskelisi jossain haastavammassa koulussa kuin minä, asuisi ulkomailla tai jostain erityisestä syystä tarvisi lisätukea. Mutta tällainen pysyvä järjestely on kyllä epäoikeudenmukaisuuden huippu.
Kommentit (29)
Onko siskolla perhettä? Sinulla on lapsia ja siten ehkä mies, joten äiti olettaa, että kykenet itsesi elättämään, et kai muuten olisi lapsia maailmaan hankkinut?
Meillä vähän sama, pienemmässä muodossa... Siskolle ostettu telkkarit, toetokoneet, tabletit ja puhelimet. Itse olen joutunut kaikki ostamaan itse... Minulla on 2005 vm auto josta olen osan itse maksanut ja siskoni sai kuukausi sitten upouuden auton eikä maksanut penniäkään itse. Minä asun vielä kotona, mutta siskolle ostettiin keskustasta kaksio parvekkeineen päivineen (juuri remontoitu täysin) ja maksaa siitä vuokraa korkeintaan pari sataa kuussa ja vanhempamme maksavat kaikki muut laskut ja ruuat. Minulle on aika selväksi tehty että turha odottaa asuntoa pilkkahintaan, ellen mene mummoni omistamaan yksiöön kihlattuni kanssa (sisko asuu yksin kaksiossaan ja on aikanaan asunut yksiössä yksin mutta liian pieni ja liian kuuma hänelle). Asuno asia o muuntenki täyttä p...kaa, koska siskoni ei pysty nukkumaan viikonloppuisin siellä liiallisen melun vuoksi ja tulee kotiin viikonlopuiksi. Minä en saa katsoa huoneessani telkkarista elokuvia (pienellä äänellä tai äänettömästi) koska siskoni häiriintyy eikä saa unta...
Hänellä on syömishäiriö ollut pari vuotta sitten (ei ole vielä parantunut kunnolla) ja uskoisin että kohtelu on tämän vuoksi meillä vinksallaan... Tuskin haluan ikinä nähdä siskoani kun muutan kotoa pois... En ainakaan vapaaehtoisesti, kiitos äitini
Meillä vähän sama, pienemmässä muodossa... Siskolle ostettu telkkarit, toetokoneet, tabletit ja puhelimet. Itse olen joutunut kaikki ostamaan itse... Minulla on 2005 vm auto josta olen osan itse maksanut ja siskoni sai kuukausi sitten upouuden auton eikä maksanut penniäkään itse. Minä asun vielä kotona, mutta siskolle ostettiin keskustasta kaksio parvekkeineen päivineen (juuri remontoitu täysin) ja maksaa siitä vuokraa korkeintaan pari sataa kuussa ja vanhempamme maksavat kaikki muut laskut ja ruuat. Minulle on aika selväksi tehty että turha odottaa asuntoa pilkkahintaan, ellen mene mummoni omistamaan yksiöön kihlattuni kanssa (sisko asuu yksin kaksiossaan ja on aikanaan asunut yksiössä yksin mutta liian pieni ja liian kuuma hänelle). Asuno asia o muuntenki täyttä p...kaa, koska siskoni ei pysty nukkumaan viikonloppuisin siellä liiallisen melun vuoksi ja tulee kotiin viikonlopuiksi. Minä en saa katsoa huoneessani telkkarista elokuvia (pienellä äänellä tai äänettömästi) koska siskoni häiriintyy eikä saa unta...
Hänellä on syömishäiriö ollut pari vuotta sitten (ei ole vielä parantunut kunnolla) ja uskoisin että kohtelu on tämän vuoksi meillä vinksallaan... Tuskin haluan ikinä nähdä siskoani kun muutan kotoa pois... En ainakaan vapaaehtoisesti, kiitos äitini
Jep, aina ei mene tasan nallekarkit.
Eivät mene nallekarkit tasan, mutta minä jaan ne lapsieni kesken tasan ja syön ylimääräiset itse! En ymmärrä miksi yksi lapsi voi olla tärkeämpi kuin toinen! Surullista
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 19:36"]
[/quote]
Onpas räikeää!
Onko tuo paapominen siis ihan vain tuosta syömishäiriöstä, vai onko teidän asemanne ollut ennenkin yhtä eriarvoinen? Tyyliin vastuuntuntoinen lapsi saa kantaa vastuuta ihan alusta asti itse, ja se ns. vastuuttomamman tietä tasoitellaan mahdollisimman paljon?
Yhtä lailla, ikäväähän tuollainen on.
Olen joutunut kokemaan saman, ja vieläpä hyvin iäkkäänä. Olen huolehtinut äidistäni ja asun hänen lähellään. Siskoni asuu ulkomailla, eikä välitä ollenkaan äitini hoidosta. Mutta kun siskoni tulee Suomeen, hän saa "kuninkaallisen" kohtelun. Viimeinen niitti oli, kun siskoni sai asunnon halvalla äidiltäni voidakseen oleilla kesät Suomessa! Asunto on kuitenkin niin kaukana, ettei sieltä noin vain tulla katsomaan äitini vointia. En ymmärrä tällaista epäoikeudenmukaisuutta. Mieheni ja minä olemme huolehtineet kaikista äidin tarpeista, mutta sillä ei näytä olevan hänelle mitään merkitystä, Olen saanut tarpeekseni, koska siskoni vain soittelee äidilleni ja sehän on helppo lähestymistapa yli 90-vuotiaalle. Toista on kuunnella päivittäiset valitukset, lääkärissäkäynnit ja asioiden yleisen hoitamisen velvollisuudet. Nyt olen aikeissa sanoa sopimukseni irti. Tulkoon siskoni vaihteeksi hoitamaan asioita, minä lähden muualle! Pahinta tässä on se, että olen alkanut tuntea äitiäni kohtaan vastenmielisiä tunteita. Tämä on niin epäreilua!
Tuota noin, vaikka onkin niin, että vanhempi saa tukea taloudellisesti aikuista lastaan, niin kannattaa kuitenkin ottaa asia puheeksi. Kuinka monella eläkeläisellä on niin paljon varoja pois annettavaksi, kuin näissä esimerkeissä on kerrottu? Jos vanhuksen kuoltua käykin ilmi, että kuolinpesällä onkin vain suuret velat, niin ei ole kovin mukava tilanne se. Vanhukset voivat tuudittautua siihen uskoon, että velat eivät periydy, mutta siinä saattaa silti käydä ohraisesti. Se kiltti lapsi on sitten taas kerran se, joka sotkun siivoaa.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 19:01"]
No ei ole reilua. Parista kuukaisittaisesta satasesta kasvaa muutamassa vuodessa niin iso summa, että se olisi pitänyt verottajalle ilmoittaa. Sinähän voi rimpauttaa verokarhulle ja siskosi saa lahjaverolaput postista:)
[/quote]
Elatukseen saa antaa aivan vapaasti ilman että verokarhu puuttuu.
Mutta todella törkeää, että äiti suosii vain toista lasta. Laitonta se ei ole, mutta törkeää.
Minä sain äidiltäni myös tukea opiskeluun ja pidin näistä kirjaa, koska veljeni eivät saaneet/tarvinneet vastaavaa avustusta. Äitini kuoltua ja saatuani perinnön maksoin veljilleni nämä opiskeluaikojen ruokarahat elinkustannusindeksillä korjattuna.