Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita hyvätuloisia, jotka asuvat vuokralla? Koska..

alkupp
13.11.2020 |

ei uskalla ottaa asuntolainaa. Meillä tämä tilanne. Mitä JOS talo onkin hometalo (siitä kokemusta), yllättäviä kuluja ym.
Tuntuu rennomalta asua vuokralla, vaikka toisaalta olisi mukavaa jos asunto/talo olisi mahdollista remontoida tai rakentaa mieleisekseen.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdistaisi asua nyt vuokralla. Hinnat ovat nousseet huimasti ja maksan nyt asuntolainaa paljon vähemmän kuin vastaavan asunnon vuokra on. Olen kyllä niin tyytyväinen, kun uskalsin ostaa tämän. 

Vierailija
2/9 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse täytyy punnita kummankin vaihtoehdon hyvät ja huonot puolet ja miettiä, mikä vaihtoehto omaan tilanteeseen sopii parhaiten. Omistus asuminen edellyttää tiettyä sitoutumista ja vakiintumista, vuokra-asunnon voi irtisanoa koska vaan ja lähteminen on huomattavasti helpompaa. Vuokra-asunto saattaa mahdollistaa asumisen kalliimmalla alueella tai isommassa asunnossa kuin mihin omistamalla olisi mahdollisuus. Toisaalta moni arvostaa sitä, että omistusasuminen on tyypillisesti pitkässä juoksussa halvempaa kuin vuokra-asuminen. Kannattaa miettiä sitäkin, millaisella alueella asuu - Suomessakin on jo alueita, joilla omistusasunnosta ei välttämättä pääse koskaan eroon, joten sijoitus on tehtävä pelkästään omaksi hyväksi ja ymmärrettävä, että se ei ehkä koskaan ole realisoitavissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuin joskus perheen kanssa vuokralla hulppeasti kaupungin keskustassa hyvällä paikalla, isossa asunnossa, koska "vähätuloisena" yrittäjänä sain siihen maksimaaliset asumistuet. Muistaakseni vuokra oli jotain 1200-1300/kk ja sain asumistukea n. 850-900. Eli itselle jäi maksettavaa 200-300 kuussa.

Siinä oli vaan se, että tuet laskettiin eläkemaksuista (YEL), jotka sai halutessaan pudottaa minimiin ihan vain ilmoituksella, mitään ei kyselty. Niillä ei siis ollut mitään tekemistä todellisten tulojen kanssa. Ja kaikki meni lain kirjaimen mukaan. Olihan se kivaa asua halvalla kalliisti.

En tiedä onnistuuko enää, tästä on jo aikaa.

Vierailija
4/9 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No talon rakentamisen ajan ollaan vuokralla. Tämä lienee normaalia ellei ole niin rikas että kahden asunnon loukku ei haittaa. Ärsyttää olla vuokralla mutta joskus se pitää kestää. Lähinnä ärsyttää huonotasoinen asunto.

Vierailija
5/9 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun vuokralla koska en koskaan tiedä minne työni minut lennättää seuraavaksi. Nyt Suomessa, ensi vuonna amerikassa. Omistusasuminen olisi ehdottomasti kannattavampaa mikäli pysyttelee samassa kaupungissa.

Vierailija
6/9 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en näe mitään järkeä omistamiselle. Mieityttää nämä eläkkeellä olevat jotka vain hamstraavat sijoitusasuntoja. Sitten kun kuolevat pois niin jälkeläisille jää perintö ja omaisuus taakkaksi. Hirveä taakka kun sitten pitää kokoajan olla remontteja tai jos taloyhtiössä tapahtuu jotain.

Kaikki vain rahan ja arvon takia? Tässä logiikassa ei ole päätä eikä häntää!

Kun elää hyvin ja säästeliästi, vuokralla vielä niin jää rahat säästön ja elää täysin vaivatonta elämä!

Itselläni ei ikimaailmassa riittäis jaksamista tohon rumbaan. Elän vaivatonta elämä enkä tue kapitalistista systeemiä. Kuten vakuutusyhtiöt jne...

Olen onnellinen siitä että saan palkkaa, voin maksaa veroja. Se riittää mulle.

Vierailija
7/9 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että ihmetyttää kuinka paljon velvollisuuksia ja taakkoja ihmiset ottavat niskoilleen vain koska länsimaalainen omistamisen käsite.

Vierailija
8/9 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
9/9 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyviä pointteja! Todella jokainen tekee miten omaan elämäntilanteeseen sopii parhaiten. Uskoisin että pienemmällä paikkakunnalla, missä asunnot ovat edullisempia on taloudellisempaa asua omistusasunnossa, eikä vuokra-asuntoja niin paljon olekaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi