Millainen joulu teille on tulossa?
Kommentit (29)
Normaali joulu, minä + vanhempani. Menen heidän luokseen maalle ja viivyn muutaman päivän. Saunotaan ja syödään jouluruokia, nautitaan joulutunnelmasta.
Rauhallinen kotijoulu vanhempieni kanssa.
Normaali lapseton joulu. Kuten toissavuonna eli aatonaattona jouluateria lasten jä äitini kanssa. Aattona joko yksin kotona tai menen äidilleni syömään. Joulunpyhätyksin treenaten, pelaten ja luultavasti teen etänä hommakin.
Tavallinen joulu on tulossa täällä. Olemme yksilapsinen perhe ja vain yhdet isovanhemmat ovat elossa enää. Sisaruksia ei ole kummallakaan meistä vanhemmista. Juhlimme yleensä joulua näiden isovanhempien kanssa eli meitä on 5. He asuvat 1,5km päässä meistä ja näemme lähes päivittäin.
Tänä vuonna juhlimme joulua kuten aina muulloinkin eli tällä pikkuporukalla. Kirkoissa yms joulutilaisuuksissa emme muutenkaan kävisi. Ainoa muutos on että kaikki joululahjat ostamme netistä ja ruokaostokset tulevat kotiinkuljetuksella.
Avopuolison kanssa kahdestaan kotona. Syödään jouluruokaa ja varmaan käydään joulusaunassa, jos taloyhtiön saunaan pääsee. Lahjoja vaihdellaan, perinteisesti suklaata ym. pientä ja/tai jotain, mitä on muutenkin ollut tarkoitus hankkia. Jos on hyvä sää (pk-seudulla harvoin), niin kävelyllä voisi käydä.
Ruokaa ja lahjoja lukuun ottamatta aika tavallinen päivä siis.
Vierailija kirjoitti:
ihmettelen kuin joulu on niin tärkeää joillekkin. Ihan samamanlainen pyhä kuin juhannus, vappu ja muut se on meille. Joku ihme aika tämä joulu että siitä jaksetaan tehdä jutunjuurta ihan koko ajan. Meillä vain koristellaan ja ostetaan vähän kalliimpia herkkuja niin että eroaa arjesta. Ei mitään sukukokouksia, stressiä ja hössötystä. Sukua kyllä tapaillaan sitten muulloin ihan tarpeeksi. Levätään vain kotona ja nautitaan joulun rauhasta.
Toisille suvun vanhat perinteet ovat tärkeämpiä kuin toisille. Mulle kekri on vuoden tärkein juhla, vaikka joulukin on ihan kiva. Tänä vuonna ryssin kekrin vieton ihan itse. Kaverini tarvitsi vaikeassa elämäntilanteessaan kekrin alusviikolla kuuntelijaa ja lähdin hänen kanssaan paikalliseen baariin, minkä vuoksi en sitten voinutkaan kuutsua iäkkäitä vanhempiani meille kekriksi. Tein kuitenkin kekripäivällisen koko porukalle ja kävin kiikuttamassa muovirasioissa kuhunkin talouteen, mutta söin oman kerkipäivälliseni yksin.
Kyllä mä odotan, että jonain päivänä voitaisiin taas viettää vuoden erilaisia juhlapäiviä samalla kokoonpanolla kuin ennen pandemiaakin. Ja niin odottaa meidän porukassa moni muukin.
Jos on joulun ja uudenvuoden jälkeen ihan rahaton ja jopa vielä velkaa niin on mennyt överiksi.