Vuokralainen maksaa asuntosijoittajan kämpän, mutta kauanko siihen menee? Sata vuotta?
Moni jolla on asuntoja vuokralla toteaa, että kuinka se on helppoa kun vuokralainen maksaa kämpän velattomaksi. Taitaa olla aika romantisoitu näkemys.
Jos ajatellaan, että vuokra 600€/kk ja siitä otetaan yhtiövastike 150-200€ ja pääomavero pois, niin eihän siitä nettona jää edes kolmea sataa. Jos sijoittajan asuntolaina on satatonnia ja hän saa nettona kämpästä vuodessa reilu kolme tonnia, niin eihän kämppä lyhene mihinkään, kun lainan alussa korotkin ovat niin korkeita. Kymmenessä vuodessa hyvä jos 25% lainasta on maksettu ja 10 vuotta on pitkä aika.
Kommentit (25)
"Vuokralainen maksaa asuntosijoittajan kämpän, mutta kauanko siihen menee? Sata vuotta?"
Helppo kysymys, mutta vaikea vastaus. Riippuu suhdanteista, asunnon sijainnista, hinnasta, koosta, remonteista ja monesta muusta asiasta. Ostin ensimmäisen sijoitusasuntoni 2001. Maksoin siitä vuokran ja vastikkeen, lainanlyhennyksen, korkojen ja korjausten jälkeen keskimäärin 50€/kk, eli 15 vuoden aikana 9000€. Pääsin siis omilleni 2018.
Toisen ostin 2006 ja siitä on vielä lainaakin jäljellä pari vuotta. Hinnat olivat nousseet niin paljon, että on pitänyt maksaa sitä noin 300€/kk omasta pussistaan. Pääsen omilleni ehkä vuosikymmenen päästä.
Ensimmäisen vuokratuotto on pudonnut alun 7,5%:sta 2.5%:iin. Tosin se johtuu asunnon arvon kolminkertaistumisesta, joten enhän minä valita. Mutta nykyisillä hinnoilla ja vuokratuotoilla en enää ikinä osta sijoitusasuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Kämpät maksaa koko ajan itse itseään, ja pääosin siitä ei tarvitse sen kummemmin huolehtia (vrt. osakesijoittamiseen, jossa suhdanteita pitää seurata tai voit nopeasti menettää kaiken). Jos se on vielä kasvukeskuksessa, niin siinä 20v lainanmaksuaikana voi kämpän hinta olla moninkertainen.
Kerropa todennäköisyys tuolle "voit menettää kaiken" skenaarioissa: -sinulla on yksi vuokra-omakotitalo vs sinulla on hyvin maantieteellisesti ja toimialakohtaisesti hajautettu 20 yhtiön salkku.
Tai kerro edes tuolle toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Meidän sijoitusasunnon on vuokralainen maksanut kahteen kertaan.😀
Alapeukuttaja, älä ole kade.🐷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän sijoitusasunnon on vuokralainen maksanut kahteen kertaan.😀
Alapeukuttaja, älä ole kade.🐷
Tuota ei tapahdu kuin jossain Pieksämäellä, jossa yksiö maksaa kymppitonnin. 😂
Miten niin ei. Minulla ainakin on jopa osakkeita jotka maksavat vuosittain enemmän osinkoja kuin olen niistä maksanut.