Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahani eivät vain enää riitä, olen aivan umpikujassa

Vierailija
12.11.2020 |

Nettopalkka noin 1550e/kk

Kaikki kulut vain nousevat koko ajan, samalla kun kaikki palvelut, asuminen ja ruoka kallistuu kuukausi kuukaudelta.

Vuokra 700
Auto pakollinen töiden kannalta.

Olen siinä pisteessä että esimerkiksi pesukoneen hajoaminen voi tarkoittaa pikavippikierrettä.

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idiootti, pesukoneen hajoaminen tarkoittaa käsinpyykkäämistä. Ei voi olla noin uusavuton ja laiska.

Jos on paha olla, ei kannata täällä sitä purkaa.

Vierailija
42/98 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös tuskainen tilanne. Teen nollasopparilla keikkatyötä, kun en ole löytänyt kokoaikaista. Osan viikkoa hoidan kotona 1,5-vuotiasta, ja saan joustavaa hoitorahaa (alle 200 €/kk). Työkeikkoja tulee erittäin vaihtelevasti. Onneksi puoliso on töissä ja pystyy isolta osin maksamaan talouden kuluja, mutta meilläkin on molemmilla opintolainaa, on asuntolainaa, autolainaa.. Olen raskaana joten työnhakukin on vaikeaa kun vatsa jo näkyy selvästi enkä halua asiaa myöskään salailla. Onneksi sitten äitiyslomalla tulot nousevat edes hetkeksi.

Minulle suullisesti sanottiin että saisin noin 80 % työaikaa, ja aluksi näin olikin, mutta nyt syksyllä onkin tullut viikkoja etten saa vuoron vuoroa. Eli tää tilanne tuli tavallaan puskista, sillä olin varautunut vähän pienempään palkkaan, en siihen että saan yksittäisen työvuoron sieltä täältä. No, omaa tyhmyyttä kai lähdin nollasopparilla tekemään, mutta en oikein keksi mitä tekisin nyt että saisin edes hieman enemmän rahaa. Helmikuun loppupuolella jään äitiyslomalle, eli monta köyhäilykuukautta vielä edessä. Se on selvä että seuraavan äitiysloman päätyttyä vaadin työtunnit mustaa valkoisella.

Kannattaa varmaan ottaa loparit sitä ennen, ettet roiku siinä vanhassa 0-tuntisopparissas sitten kun äitiysloma päättyy ..

Sincc

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Asumiskulut isommat, koska on asuntolaina. Mies jäi ensin työttömäksi ja sitten kun pääsi töihin, palkka on huonompi kuin oli työttömyyskorvaus. Oma yritystoimintani on sakannut koronan takia. Sain koronatukea 2000 e, mutta se meni vuokraan ja veromätkyihin. Näillä seuduin on aika turhaa haaveilla edes talon myynnistä ja jos pitäisi myyntiin, pitäisi laittaa niin alhainen hinta, että ei saisi edes lainaa maksettua pois. Kaksi nuorta on pitänyt varustella opiskelijakämppiin ja ensi syksynä olisi kolmannen vuoro. Elämästä on tullut kituuttamista, jos ennenkin piti olla tiukka budjetti. Synkkää ja raskasta on, kun ei keksi, miten tästä suosta nousisi.

Vassarihallitus nostaa koko ajan hintoja. 

Sincc

Kiwa juttu ..

Ei vassaria tavallisen ihmisen ahdinko kiinnosta.

Näin on. Välillä tuntuu, että sama heittää hanskat tiskiin. Mitä minä yrittäjänä kituutan, voisin kai alkaa työttömäksi, saman rahan varmaan saisin. Ja mies tosiaan olisi saanut ansiosidonnaista enemmän. Antaisi mennä talon ja hakisi kaupungin vuokrakämppään. Loppuisi ainakin ikuinen stressaaminen toimeentulosta. Tuntuu, että aina on vaan painanut niska limassa hommia ja mitään ei oo jäänyt käteen, ei ole ollut varaa matkustella, ajetaan ikälopulla autolla jne. Eipä ole lapsillakaan ollut koskaan mitään merkkivaatteita. En valittaisi, jos olisi jotain mahdollisuuksia päästä jo vähän helpommalla, mutta kun vaikeammaksi vaan muuttuu. 

Vierailija
44/98 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei niiden ole mikään pakko kirjoittaa uusia sopimuksia, sen enempi kuin sinunkaan. 

Sincc

Mutta lopputilin voit aina ottaa ..

Vierailija
45/98 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

313123

Vierailija
46/98 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain nettikaupoista saa ostettua Klarnalla tai osamaksulla. Ei tarvitse pikavippejä

Vierailija
47/98 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Lidl just laskenu ruuan hintoja

Vierailija
48/98 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaa mies, vaikka edes työtön niin kulut pienenee huomattavasti. Sulla on niin pieni palkka että tuossa vaiheessa saisitte asumistukea, mikä tasoittaa. Itsellä oli tilanne että palkka oli saman verran kuin sulla ja mies opiskeli. Laitettiin yhteiselle tilille 50% molempien tuloista ja lisäksi 100e/kk asumistukea. Tuolla maksettiin kaikki menot. Ja elettiin ihan niin että ei kaupassa hintoja katseltu. Rahaa itselleni jäi kuussa 750 euroa. Tuo siis ihan omiin juttuihin - säästöön, keikat, baarit, ravintolat, harrastukset.

Nyt sinkkuna ei jää rahaa käteen oikeastaan mitään. Houkuttelisi jo jonkinlainen kommuuni asuminen tai asua isommassa asunnossa jonkun kanssa.

Ei työtön mies voi muuttaa kenenkään kanssa yhteen ellei sitten ole elätettävänä.

Syystä että miehen toimeentulotuki ja asumistuki lakkaa lähes kokonaan, kun puolison tulot alkavat vaikuttaa niihin.

Yksinasuvan tuet määritellään aivan eri tavalla kuin avoliitossa asuvan

Vierailija
49/98 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi nuorta on pitänyt varustella opiskelijakämppiin ja ensi syksynä olisi kolmannen vuoro. Elämästä on tullut kituuttamista, jos ennenkin piti olla tiukka budjetti. Synkkää ja raskasta on, kun ei keksi, miten tästä suosta nousisi.

Älä hemmottele lapsiasi pilalle. Itse jouduin työskentelemään jo lukioiästä asti opiskelujen rinnalla ja elättämään omat vanhemmat, joilla on jatkuvasti terveysongelmia, eikä tuet riitä elämiseen. Siinä oppii käyttämään rahaa hyvin järkevästi ja ostamaan kaiken mitä sai käytettynä/lainattua väliaikaisesti muilta.

Vierailija
50/98 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Asumiskulut isommat, koska on asuntolaina. Mies jäi ensin työttömäksi ja sitten kun pääsi töihin, palkka on huonompi kuin oli työttömyyskorvaus. Oma yritystoimintani on sakannut koronan takia. Sain koronatukea 2000 e, mutta se meni vuokraan ja veromätkyihin. Näillä seuduin on aika turhaa haaveilla edes talon myynnistä ja jos pitäisi myyntiin, pitäisi laittaa niin alhainen hinta, että ei saisi edes lainaa maksettua pois. Kaksi nuorta on pitänyt varustella opiskelijakämppiin ja ensi syksynä olisi kolmannen vuoro. Elämästä on tullut kituuttamista, jos ennenkin piti olla tiukka budjetti. Synkkää ja raskasta on, kun ei keksi, miten tästä suosta nousisi.

Asuntolaina lyhennysvapaalle. Mä olen ottanut pari kertaa lyhennysvapaata, kun tiedossa on ollut leikkaus, josta sairasloma vähintään 2 kk ja sairaspäiväraha on pienempi kuin palkka. Ja muutenkin tuli ylimääräisiä kuluja kuten sairaalalasku ja lääkkeet. Eikä ollut pandemiaakaan vielä silloin. Ihan hoitui lyhennysvapaan hakeminen verkkopankissa. 

Sen minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Maksujen lykkääminen ei ole ratkaisu mihinkään. Omalla kohdallani lisäisi vain stressin määrää.

Tottakai, mutta jos taloudellinen tilanne on heikko vain tilapäisesti, talouden tasapainoon saattaminen voi olla järkevämpää kuin vetää taloutensa niin tiukille, että pitäisi esim lääkkeitä varten ottaa pikavippi. En mä ainakaan saanut mitään stressiä siitä, että ei tarvinnut kituuttaa, vaikka maksankin asuntolainaani 6 kk pidempään. 

Vierailija
51/98 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vassarihallitus nostaa koko ajan hintoja. 

Sincc

Kiwa juttu ..

Ei vassaria tavallisen ihmisen ahdinko kiinnosta.

Näin on. Välillä tuntuu, että sama heittää hanskat tiskiin. Mitä minä yrittäjänä kituutan, voisin kai alkaa työttömäksi, saman rahan varmaan saisin. Ja mies tosiaan olisi saanut ansiosidonnaista enemmän. Antaisi mennä talon ja hakisi kaupungin vuokrakämppään. Loppuisi ainakin ikuinen stressaaminen toimeentulosta. Tuntuu, että aina on vaan painanut niska limassa hommia ja mitään ei oo jäänyt käteen, ei ole ollut varaa matkustella, ajetaan ikälopulla autolla jne. Eipä ole lapsillakaan ollut koskaan mitään merkkivaatteita. En valittaisi, jos olisi jotain mahdollisuuksia päästä jo vähän helpommalla, mutta kun vaikeammaksi vaan muuttuu. 

Tuolla vasemmalla punaisella alueella ei tajuta, että on paljon työtä tekeviä ihmisiä, jotka eivät ole rikkaita. Ihan kuin kaikki olisivat soskun luukun asiakkaita.

Sitten kuvitellaan, että hintoja nostamalla vain rikas maksaa ja kärsii, vaikka oikeasti siitä köyhä kärsii eniten. 

Köyhä kärsii eniten kaikista hinnan korotuksista, ei se rikas .. Tasaverona se ei tunnu sillä missään, mikä köyhän ajaa jo ahdinkoon.

Sincc

Vierailija
52/98 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huh kuinka pienituloista porukkaa täällä, otan osaa. Ruvetkaa aikuiskouluttautumaan. Opintotuki on enemmän kuin 1550 (taitaa olla yli 2000€) ja sen jälkeen palkkannekin on jo taas ihan uudella levelillä.

Ei koulutus ole mikään tae edes työpaikasta, saati sitten hyvästä palkasta.

1550e netto on jotain 1900e brutto varmaankin, joka on jo 12e/h.

Kyllähän sitä 12 euron tuntipalkkaa on aiemmin täällä pidetty ihan kelvollisena.

Jeps mun miehellä on akateeminen koulutus ja työkokemusta melkein 30 v, palkka bruttona n. 2300 e. Muuta ei saa viisikymppinen. 

Vierailija
53/98 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on halvimmasta päästä.

Kaupungin asuntoihin ei vain pääse

Pääsee, kun sua uhkaa häätö.

Vierailija
54/98 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös tuskainen tilanne. Teen nollasopparilla keikkatyötä, kun en ole löytänyt kokoaikaista. Osan viikkoa hoidan kotona 1,5-vuotiasta, ja saan joustavaa hoitorahaa (alle 200 €/kk). Työkeikkoja tulee erittäin vaihtelevasti. Onneksi puoliso on töissä ja pystyy isolta osin maksamaan talouden kuluja, mutta meilläkin on molemmilla opintolainaa, on asuntolainaa, autolainaa.. Olen raskaana joten työnhakukin on vaikeaa kun vatsa jo näkyy selvästi enkä halua asiaa myöskään salailla. Onneksi sitten äitiyslomalla tulot nousevat edes hetkeksi.

Minulle suullisesti sanottiin että saisin noin 80 % työaikaa, ja aluksi näin olikin, mutta nyt syksyllä onkin tullut viikkoja etten saa vuoron vuoroa. Eli tää tilanne tuli tavallaan puskista, sillä olin varautunut vähän pienempään palkkaan, en siihen että saan yksittäisen työvuoron sieltä täältä. No, omaa tyhmyyttä kai lähdin nollasopparilla tekemään, mutta en oikein keksi mitä tekisin nyt että saisin edes hieman enemmän rahaa. Helmikuun loppupuolella jään äitiyslomalle, eli monta köyhäilykuukautta vielä edessä. Se on selvä että seuraavan äitiysloman päätyttyä vaadin työtunnit mustaa valkoisella.

Saisitko soviteltua ansiosidonnaista tai työmarkkinatukea? Nyt koronan vuoksi työssäoloehto on puolitettu 13 viikkoon.

Vierailija
55/98 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole omaisuutta muuta kuin auto, niin olet oikeutettu toimeentulotukeen. Ja jos sulla on asunto liian kaukana töistä, koita muuttaa (pitäis onnistua jos luottotiedot kunnossa) sossusta voi saada harkinnanvaraista muuttoonkin, kun perustelee syyn. Jos taas on omaisuutta, mikä estää toimeentulotuen, niin myy se. Jos esim pesukone hajoaa niin siihenkin saa maksusitoumuksen tyyliin halvin malli gigantista.

Vierailija
56/98 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi nuorta on pitänyt varustella opiskelijakämppiin ja ensi syksynä olisi kolmannen vuoro. Elämästä on tullut kituuttamista, jos ennenkin piti olla tiukka budjetti. Synkkää ja raskasta on, kun ei keksi, miten tästä suosta nousisi.

Älä hemmottele lapsiasi pilalle. Itse jouduin työskentelemään jo lukioiästä asti opiskelujen rinnalla ja elättämään omat vanhemmat, joilla on jatkuvasti terveysongelmia, eikä tuet riitä elämiseen. Siinä oppii käyttämään rahaa hyvin järkevästi ja ostamaan kaiken mitä sai käytettynä/lainattua väliaikaisesti muilta.

No enpä ole hemmotellut, aina ovat saaneet tottua siihen, että ei ole varaa läheskään kaikkeen, mitä suurimmalla osalla muista. Mutta en kyllä niinkään ajattele, että hankkikoot itse kaiken, kuten minä jouduin aikoinaan tekemään. Haluan, että heillä olisi helpompi alku itsenäiselle elämälle. Ja ihan ollaan halvinta/käytettyä ostettu. Ja tulevat toimeen lähinnä opintotuella ja asumistuella, kesätöissä ovat tietysti myös ja välillä on jotain osa-aikaista hommaa tehneet. Lainaa ei ole tarvinnut ottaa, eivät todellakaan tuhlaile, eivät juo tai tupakoi, eivät käy baareissa, ei ole merkkivaatteita yms. 

Vierailija
57/98 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommaa mies, vaikka edes työtön niin kulut pienenee huomattavasti. Sulla on niin pieni palkka että tuossa vaiheessa saisitte asumistukea, mikä tasoittaa. Itsellä oli tilanne että palkka oli saman verran kuin sulla ja mies opiskeli. Laitettiin yhteiselle tilille 50% molempien tuloista ja lisäksi 100e/kk asumistukea. Tuolla maksettiin kaikki menot. Ja elettiin ihan niin että ei kaupassa hintoja katseltu. Rahaa itselleni jäi kuussa 750 euroa. Tuo siis ihan omiin juttuihin - säästöön, keikat, baarit, ravintolat, harrastukset.

Nyt sinkkuna ei jää rahaa käteen oikeastaan mitään. Houkuttelisi jo jonkinlainen kommuuni asuminen tai asua isommassa asunnossa jonkun kanssa.

Ei työtön mies voi muuttaa kenenkään kanssa yhteen ellei sitten ole elätettävänä.

Syystä että miehen toimeentulotuki ja asumistuki lakkaa lähes kokonaan, kun puolison tulot alkavat vaikuttaa niihin.

Kappas piti ihan katsoa Ja nähtävästi asumistuki tipahtaa nollaan. Erikoinen tilanne tuossa vaiheessa että yhteiset tulot on nettona 2000e ja ei tule asumistukea vaikka toinen tienaa sen 500 euroa kuussa. Mutta toisaalta on niitä miehiä jotka on kassan rahoilla niin niillä tuloilla elää jo leveästi jos toinen on töissä. Kulut kuitenki kahdestaan pienenee suhteessa yksin asuvaan.

Yksin asuminen on kallein tapa elää.

Vierailija
58/98 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan ottaa loparit sitä ennen, ettet roiku siinä vanhassa 0-tuntisopparissas sitten kun äitiysloma päättyy ..

Sincc

Työsopimus on kirjoitettu päättymään kun äitiyslomani alkaa. En tiedä onko tässä nyt kaikki tehty juridisesti oikein työnantajan puolelta, mutta olen liian väsynyt ja rahattomuuden takia ahdistunut etten jaksa asiaa selvitellä. Yritän venyttää penniä: poimin pulloja kun tulee kadulla vastaan, teen ruuat alusta asti itse ja leivon leivät ja sämpylät, ja lapselle ostin talvivaatteet kirpparilta halvalla. Lisäksi taloutemme pieniä säästöjä ovat huventaneet nyt syksyllä pyykinpesukoneen osto, talvirenkaiden osto..

Vierailija
59/98 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos parisuhteessakin yhteiselo saattaa joskus tökkiä, niin miten hitossa joku voi edes kuvitella asuvansa jonkun ventovieraan kanssa?! Kyllä näissä asioissa pitää ottaa huomioon myös henkinen puoli. Mieti siltä kannalta, että tulet kotiin ja siellä täysin erilainen ihminen kuin sinä, on esimerkiksi päättänyt tehdä jotakin omaa juttua tai vastaavasti ei ole tehnyt mitään, mitä pitäisi, kun kuitenkin yhdessä asutaan. Huh huh, ei hitto ikinä!!!

Vierailija
60/98 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kappas piti ihan katsoa Ja nähtävästi asumistuki tipahtaa nollaan. Erikoinen tilanne tuossa vaiheessa että yhteiset tulot on nettona 2000e ja ei tule asumistukea vaikka toinen tienaa sen 500 euroa kuussa. Mutta toisaalta on niitä miehiä jotka on kassan rahoilla niin niillä tuloilla elää jo leveästi jos toinen on töissä. Kulut kuitenki kahdestaan pienenee suhteessa yksin asuvaan.

Yksin asuminen on kallein tapa elää.

Näitä juttujahan on ollut vaikka kuinka miten Kela kannustaa ja pakottaa pariskunnat pitämään kirjat omissa asunnoissaan.

Suomessa kannustetaan yksin asumiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme