Onko tämä teistä ok tarjoilu pikkujouluvierailleni?
Olen vähätuloinen mutta olen kutsunut muutamia ystäviä luokseni viettämään pikkujouluiltaa, lähinnä syödään, jutellaan ja pelataan lautapelejä. En halua nyyttäreitä vaan niin, että ystävät voivat tulla luokseni valmiille ruoalle. Onko liian köyhää, jos tarjottavat olisi:
- riisipuuroa, kanelia, maitoa
- uuniperunoita, uunijuureksia ja kastiketta, jossa kermaviiliä ja salaattijuustoa (ja mausteet)
- torttuja ja/tai pipareita
- glögiä, teetä, kahvia tai kaakaota
Jos saan nipisteyttyä vielä vähän lisää budjettiin niin mitä voisi lisätä?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Riisipuuro riittää. Itse keittäisin sekahedelmäkeiton sen kanssa.
Tämä voisi olla hauska lisuke, eikä näemmä kallis. En ole koskaan tehnyt mutta resepti näyttää yllättävän edulliselta. Mietin, että yksi vaitoehto olisi kutsua ystävät selvästi "vain" puurolle ja lisukkeille. Lisukkeet siis kanelia, sokeria, maitoa, sekahedelmäkeittoa, piparit, tortut, glögit/kahvi/tee/kaakao. Toisaalta olisi kiva olla jotain suolaistakin ruokaa siten, ettei ystävien tarvitse syödä ennen tuloaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Hyviä kommentteja. Sokeria mulla siis on jo puuron kanssa. Ymmärrän, että on ehkä vähän omituinen kombo puuro +uuniperunat ja siksi kyselenkin ideoita :)
Syy, miksi alustavasti mietin tuota on se, että mulla on kotona 3/4 pussi viime vuodelta puuroriisiä (päiväys 5/21, säilytetty ilmatiiviisti) ja lisäksi jääkaappini on puolillaan perunoita ja juureksia (porkkanaa, punajuurta, nauriita). Ajattelin, että olisi kätevää rakentaa tarjottavat noiden ympärille. Maitoa riisipuuroon ja puuron kanssa löytyy aina lähikauppani -30% tarjouksista, kanelia ja sokeria siis jo on. Samoin erilaisia mausteita kaavailemaani juuresten kastikkeeseen löytyy kotoa, kuten myös teetä, kahvia ja kaakaojauhetta. Litra tai pari glögiä ei ole kallista, etenkin kun ostan tarjouksesta. Torttu- ja piparitaikinaa aion myös ostaa tarjouksesta, ne eivät tule kalliiksi, ei myöskään hillo torttuihin.
Ruokarajoitteena seurueemme 2/4 jäsenellä on kasvisruoka (maito ok), muutkin syövät kasvispainotteisesti.
Ap
Ok, sitten ehdottamani kinkkupiirakka ei käy, mutta voisit tehdä suolaista kasvispiirakkaa riisipuuron kaveriksi nuista juureksista ja salaattijuustosta ja kermaviilistä. Perunaa voit käyttää pohjaan kun teet ensin muusin siitä, ohjeita varmasti löytyy.
Haloumi olisi tosi kiva uunijuuresten kanssa, niin ruoka tuntuisi ”kokonaisemmalta”.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko leipoa? Osta pieni pussi ruisjauhoja ja tarjoa puuron sijaan karjalanpiirakoita.
Tai tee riisistä joku jälkiruoka. Riisivanukas tms ja mehukeitto.
Ihan ok leipoja olen, mutta karjalanpiirakoita en ole koskaan kokeillut. Ei hassumpi idea, etenkin kun sitä riisiä on niin paljon ennestään, joskin kyseenalaistan uunini paistotehon. Käsittääkseni karjalanpiirakat pitäisi paistaa 300 asteessa, mutta uunini hyytyy jo 225.
Riisivanukas + mehukeitto voisi tosiaan toimia jälkiruokana. Eli uuniperunat + juurekset ensin ja sitten riisivanukas jälkiruokana. Löysin esim. vanukkaan reseptin, jossa lisähintaa tulisi vaniljasokerista ja vaniljakastikkesta, ei mahdoton.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä kommentteja. Sokeria mulla siis on jo puuron kanssa. Ymmärrän, että on ehkä vähän omituinen kombo puuro +uuniperunat ja siksi kyselenkin ideoita :)
Syy, miksi alustavasti mietin tuota on se, että mulla on kotona 3/4 pussi viime vuodelta puuroriisiä (päiväys 5/21, säilytetty ilmatiiviisti) ja lisäksi jääkaappini on puolillaan perunoita ja juureksia (porkkanaa, punajuurta, nauriita). Ajattelin, että olisi kätevää rakentaa tarjottavat noiden ympärille. Maitoa riisipuuroon ja puuron kanssa löytyy aina lähikauppani -30% tarjouksista, kanelia ja sokeria siis jo on. Samoin erilaisia mausteita kaavailemaani juuresten kastikkeeseen löytyy kotoa, kuten myös teetä, kahvia ja kaakaojauhetta. Litra tai pari glögiä ei ole kallista, etenkin kun ostan tarjouksesta. Torttu- ja piparitaikinaa aion myös ostaa tarjouksesta, ne eivät tule kalliiksi, ei myöskään hillo torttuihin.
Ruokarajoitteena seurueemme 2/4 jäsenellä on kasvisruoka (maito ok), muutkin syövät kasvispainotteisesti.
Ap
Ok, sitten ehdottamani kinkkupiirakka ei käy, mutta voisit tehdä suolaista kasvispiirakkaa riisipuuron kaveriksi nuista juureksista ja salaattijuustosta ja kermaviilistä. Perunaa voit käyttää pohjaan kun teet ensin muusin siitä, ohjeita varmasti löytyy.
Ei hassumpi idea tämäkään. :)
ap
Mitäs jos teet laatikoita noista juureksista, lanttu, peruna, porkkana, punajuurilaatikko. Sopisi teemaan. Osta vielä karjalanpiirakoita pakkasesta ja tee munavoi. Silloin riisipuuro olisi jälkiruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko leipoa? Osta pieni pussi ruisjauhoja ja tarjoa puuron sijaan karjalanpiirakoita.
Ihan ok leipoja olen, mutta karjalanpiirakoita en ole koskaan kokeillut. Ei hassumpi idea, etenkin kun sitä riisiä on niin paljon ennestään, joskin kyseenalaistan uunini paistotehon. Käsittääkseni karjalanpiirakat pitäisi paistaa 300 asteessa, mutta uunini hyytyy jo 225.
Riisivanukas + mehukeitto voisi tosiaan toimia jälkiruokana. Eli uuniperunat + juurekset ensin ja sitten riisivanukas jälkiruokana. Löysin esim. vanukkaan reseptin, jossa lisähintaa tulisi vaniljasokerista ja vaniljakastikkesta, ei mahdoton.
ap
Entäs perunapiirakat. Kyllä pikkujouluissa saa riisipuuroa olla. Ja juurekset uuniperunoilla on ihan ok, etenkin jos pitkällä kaavalla istutte iltaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee huono olo, jos on pelkkää riisipuuroa tarjolla. Se on niin makeaa, että kaipaan jotain suolaista lisäksi. Nuo suolaiset uuniperunat ovat kyllä yksi vaihtoehto, mutta miten olisi, jos ottaisit tekisit suolaisia pikkuisia ruisleipiä niiden sijaan? Ottaisit piparkakkumuotilla kuvioita, laittaisit voita/margariinia ja pikkuisen kinkkua, kalkkunaa tai joulusilliä? Toki voit tehdä jouluisen perunasillileivänkin, niin hinta ei ole niin suuri. Jäljelle jääneistä ruisleivän pikkuruisista palasista tekisit itsellesi krutonkeja.
Vastauksena kysymykseesi: olisin oikein mielissäni kutsusta ja tarjoiluista.
Kaikki ei tykkää sillistä. Itse en saisi mitään sillileipää syötyä 🤮
Vierailija kirjoitti:
Aikalailla hiilihydraatteja. Voisitko tehdä vain esim suolaisen piirakan vaikks kinkkurouhetäytteellä ja vihreää salaattia? Ja lopuksi tortut ym.
Tai sitten riisipuuro, soppa mutta niiden kanssa kinkkua tms proteiinia leivän kera?
Kritisoi hiilareita --> ehdottaa tilalle jauhopiirakkaa tai leipää 😂😂😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikalailla hiilihydraatteja. Voisitko tehdä vain esim suolaisen piirakan vaikks kinkkurouhetäytteellä ja vihreää salaattia? Ja lopuksi tortut ym.
Tai sitten riisipuuro, soppa mutta niiden kanssa kinkkua tms proteiinia leivän kera?Kritisoi hiilareita --> ehdottaa tilalle jauhopiirakkaa tai leipää 😂😂😂😂😂😂😂
No, mun mielestä noi perunat , uunijuurekset ei sovi riisipuuron kanssa yhteen ja on pelkkiä hiilareita ilman mitään ns suolaista proteiinilisäkettä . Kyllä salaatti + piirakka olis parempi, siis pelkästään ilman riisipuuroa. Mutta, kun ap tänne nyt kertoo että hällä on kotona näitä aineksia niin juttu onkin eri ja että osa on kasvissyöjiä, niin siihen om sitte muuta ehdotettu.
Jättäisi puuron pois kokonaan...
Mutta toisaalta taas, harvempi nykyisin viitsii itse keittää kotitekoista riisipuuroa, joten sikäli se on erinomainen tarjottava.
Ja sekahedelmä soppa olisi puuron päälle olisu kertakaikkiaan upea lisä.
Ja nuo uunijuurekset korvaavat erittäin hyvin joulun toisen joulun perinne ruuan eli rosollin ja ovat hyvin mausteittuina erinomainen lisä.
Kyllä varmaan tuollasessa pikkujoulu tapaamisessa ei kenenkään tule missään vaiheessa enää nälkä.
Hämärä valaistus ja sähkö- tai aidot kynttilät antavat lisää tunnelmaa.
Riisipuuro, joululimppua voilla, kinkulla, juustolla ja kurkulla ja sitten tortut ja piparit. Siinä olisi ihan riittävästi. Nuo perunat ja muut on vähän outoja puuron kanssa.
Riisipuuro on hyvin täyttävä ruoka.
Voisi ideoita tuohon jotain muutakin edullista suolaista kuin perunoita ja uunijuureksia.
Jotain kevyempää suolaista.
Ja tosiaan, riisipuuro sekahedelmäsopalla on parasta pikkujouluruokaa mitä olla voi.
Muista keittää se Valion Kiehu maidolla tai muutenkin uudella tapaa.
Suolaista tarvitaan, jo glögitarjoilu vaatii jossain vaiheessa suolaista syötävää lisäkseen.
Riippuu tietenkin, missä vaiheessa tapaamista glögi tarjoillaan.
Monethan tarjoaa glögin jo tervetuliaisjuomana, kun vieraat saapuvat.
Ja valkoinen glögi on tietyllä tavalla kevyempää kuin punainen.
Monissa tapaamissa joulun alla, ihan yrityksissäkin, tarjoillaan jouluinen riisipuuro ja jälkiruuaksi joulutorttu kahvit.
Kukaan ei kuole, jos ei yhdissä illanistujaisissa ole proteiinia suuria määriä, ja sitä on kuitenkin riisipuurossa ja juustossa jonkin verran.
Oikein hyvältä kuulostaa.
Joku muu riisijälkkäri:
Rusinoita ja mantelilastuja glögiin laitettavaksi.