Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko ollut kuolemanvaarassa?

Vierailija
08.03.2014 |

Miettinyt useasti onko totta, että ihmisillä on joku sisäänrakennettu lamaantumis-/taisteluvietti kun oikeasti hengenvaara uhkaa. Sitähän sanotaan, ettei voi tietää kumpaa itse on ennen kun sellainen tilanne sattuu kohdalle... Itse tipuin jäihin pari vuotta sitten. Vierestä seurannut ystäväni lamaantui totaalisesti eikä puhunut tai hievahtanut paikoiltaan, tuijotti vaan kun meinasin jäätyä hengiltä. Hakkasin kuitenkin maiharit ja paksut talvivaatteet päällä jäätä ja hirveällä raivolla taistelin itseni pois vedestä. En olisi ikinä uskonut, että noin käyttäytyisin, vaan nimenomaan lamaantuisin ja "antautuisin" kohtalolle...

Kertokaa jos on kokemuksia!

nimim. elämässään muuten ihan nynny

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eloonjäämisvietti on ihmiseen sisäänrakennettu ominaisuus; siitä syystä hukkuvaa ei saa mennä pelastamaan edestäpäin, vaan takaa. Muuten hukkuva saattaa työntää sinut upoksiin.

Vierailija
2/21 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 7 vuotta yrittänyt tappaa itseäni tappokoneella.(Moottoripyörä)

En ole onnistunut,ylimainostettu juttu:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis eikö kukaan muka ole oikeasti ollut sellaisessa läheltä piti -tilanteessa? Itse nimittäin yllätyin todellakin tosta miten käyttäydyin, en ole mitenkään rohkea/taistelijaluonne muuten.

Minkä takia toiset ei tee mitään ja toiset taistelee? Kertokkeee viisaat.

Niin ja toi on varmaan totta, että kamala riski kun oma henki kyseessä, niin vaan "kiipeää" sen auttajan päälle eikä mieti yhtään... ei mulla ainakaan tossa aivot toimineet vaan jotkut refleksit vaan.

ap

Vierailija
4/21 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Nukahdin motarilla rattiin. Heräsin muutaman sada metrin päässä ja mitääN Ei sattunut, kuin armoton säikähdys. Kuolemanvaarassa kuitenkin olin ollut.

Vierailija
5/21 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpä meinas tappaa. Luulin, että on menoo. Mut se tapettiin, minä, lääkärit ja lääkkeet. Aika raaka taisto sekin ja taisteluarpia jäi. Kesti vuoden. Terveenä nyt 15 vuotta.

Vierailija
6/21 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 19:16"]

Mutta siis eikö kukaan muka ole oikeasti ollut sellaisessa läheltä piti -tilanteessa? Itse nimittäin yllätyin todellakin tosta miten käyttäydyin, en ole mitenkään rohkea/taistelijaluonne muuten.

Minkä takia toiset ei tee mitään ja toiset taistelee? Kertokkeee viisaat.

Niin ja toi on varmaan totta, että kamala riski kun oma henki kyseessä, niin vaan "kiipeää" sen auttajan päälle eikä mieti yhtään... ei mulla ainakaan tossa aivot toimineet vaan jotkut refleksit vaan.

ap

[/quote]

Kun tilanne on ulkopuoliselle outo, ulkopuolisena tarkoitan tuota joka oli jäänyt shokissa katsomaan miten sun käy, aivot vaan menee lukkoon. Eli informaatiota tulee liikaa, eikä aivot pysty suodattamaan tarpeellisia asioita (upoksissa, auta), vaan siellä pyörii kaikki eikä aivot saa otetta mistään. 

Tuosta syystä kaikki eivät pysty hätätilanteissa auttamaan toisia, vaan ainoastaan itseään ja silloinkin puhtaasti automaattisesti, selkärangasta tulevien ohjeiden mukaan. 

Siksi mm. pelastuslaitos harjoittelee säännöllisesti erilaisia tapahtumia, riittävä toisto pitää yllättävissäkin tilanteissa henkilöstön toiminnassa ja minimoidaan shokkitilat, jolloin ei siis pystytä toimimaan.

Vierailija
7/21 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 19:12"]

Minä olen 7 vuotta yrittänyt tappaa itseäni tappokoneella.(Moottoripyörä)

En ole onnistunut,ylimainostettu juttu:)

[/quote] Mulle tuli yksi mustelma ja käsi vähän tärähti, kun vedin sarvien yli kun RR-kuski 120n km:n vaudista. Katselin vaan kun pyörä viiletti ohi... Eka ajatus oli että voi vittu nyt meni pyörä ja ajaako joku auto mun päältä ja sitten että olenko halvaantunut. No, lähinnä kuolemaa olen ollut tulipalossa, yhden hengenvedon päässä.

Vierailija
8/21 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli puukko kaulalla yhden kebab reissun yhteydessä. ei siinä oikein voinut paeta joten tietenkin lamaannuin. en tiiä sitten jos olis ite voinut vaikuttaa miten ois käynyt.

Vierailija
9/21 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Toimin todella rauhallisesti ja toimin. Jälkeenpäin ammattilaiset sanoivat, että kylmä rauhallisuuteni pelasti henkeni.

Vierailija
10/21 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla oli valtimotukos 15- vuotiaana. En osannut missään vaiheessa pelätä kuolemaa, enkä vieläkään ole sisäistänyt että siinä oli oikeasti lähellä etten kuollut.

Olen myös aktiivinen hevosten kanssa harrastelija, ja olen monesti esim. jäänyt hevosen jalkoihin tai ollut villisti laukkaavan hevosen selässä tiellä. Niissäkin tilanteissa sitä yrittää vaan tehdä kylmästi kaikkensa ettei kuole, en minä ikinä ole esim. miettinyt hevosen terveyttä tai henkeä. Sitten jälkeenpäin on tullut se shokki

Vierailija
11/21 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bmi on yli 30 joten päivittäin olen hengenvaarassa (yritän laihdutaa)

Vierailija
12/21 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut tulipalossa eli kuolemanvaarassa,mies toimi ripeämmin kuin minä,mutta minä vein lapset turvaan ja pikkihousut jalassa ajelin autoa kylälle

Vierailija
13/21 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 19:34"]Olen. Toimin todella rauhallisesti ja toimin. Jälkeenpäin ammattilaiset sanoivat, että kylmä rauhallisuuteni pelasti henkeni.

[/quote]

Älä vaan kerro enempää. Ei yhtään kiinnosta!

Vierailija
14/21 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi se elokuvistakin tuttu, legendaarinen elämän filminauha pyörimään (siis käsittämätöntä, että niin nopeasti ehti nähdä niin pitkän pätkä tapahtumia elämän varrelta). Silloin arvasin, että nyt ois mahdollisesti lähtö lähellä. Niin ja ison pillastuneen hevosen selässä olin, täyttä kiitolaukkaa kohti peltoa alempana olevaa monttua, jossa kallio vastassa. En vieläkään ymmärrä miten pysyin selässä, tiesin vain, että pysyttävä on jos haluaa pysyä vielä hengissä, perse n. 30cm satulasta irti 90 asteen mutkassa (hevonenhan tietty kääntyi, eikä juossut ko. monttuun). Ei tullut kammoa hevosia tai ratsastamista kohtaan. En sitten tiedä miten itse reagoisin, jos näkisin jonkun tarvitsevan apua.

Vierailija
15/21 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppen

Vierailija
16/21 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän väliä. Sytytin viikko sitten vahingossa kotonani tulipalon. Mieleen vaan yhtäkkiä putkahti kaikki mitä fysiikan tunneilla opeteltiin palamisesta ja sain sammutettua alkavan tulipalon hetkessä.

Vierailija
17/21 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut. Olin autossa matkustajana ja hirvi tuli eteen. Onneksi ei tullut lasista läpi, mutta auto ajautui vastaantulevien kaistalle ja sekunneista oli kiinni, ettei törmätty vastaantulevaan autoon, vaan auto ajautui ojan pohjaa kyntämään loputtomalta tuntuvaksi ajaksi, kunnes pysähtyi. Itse en siis vaikuttanut tapahtumien kulkuun mitenkään, mutta läheltä piti! Pystyin soittamaan häkeen ja selittämään asiani ihan hyvin.

Vierailija
18/21 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kertaa jäänyt auton alle ja meinannut kuolla.

Vierailija
19/21 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, harjoittelu auttaa. Pari kertaa olen joutunut soittamaan ambulanssin hätätilanteessa. Jossain takaraivossa takoo,apua, apua,  ettei tää voi olla todellista. Kuitenkin sitä jotenkin sai puhelimen auki ja häkeen soitettua. 

Vierailija
20/21 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo -83 kun olin 10v ja satuin jäämään suojatiellä kuorma-auton alle siitä hyvästä olin 9pv teholla 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi