Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

47 % naisista kokenut väkivaltaa?

Vierailija
08.03.2014 |

Mun on hyvin vaikeaa uskoa tuohon lukuun. Mitä mieltä te olette, palstailijat? Onko teidän tuttavapiirissä ollut perheväkivaltaa? Mulla on vain yksi ystävä, joka on joutunut miesystävänsä pahoinpitelemäksi, ja kyse oli yhdestä kerrasta (Ja siinä kyse oli ihan oikeasti miehen hetkellisestä mielenhäiriöstä, vaikka tuo pariskunta on eronnut jo vuosikausia sitten, he ovat edelleen hyviä ystäviä). Totta kai väkivaltaa tapahtuu usein piilossa, eivätkä väkivaltaa kokeneet siitä välttämättä kerro, mutta luulisi, että edes joku tuttavapiiriini kuuluva olisi joskus puhunut asiasta.

Joten, kuten jo kysyin, mitä mieltä te olette asiasta? Uskotteko tuohon lukuun? Kuinka moni palstalainen on kokenut väkivaltaa?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 19:07"]

Juu, toki. Vaiko niin, että jos puhutaan parisuhdeväkivallan seurauksena kuolleista, on turha verrata lukua esim. liikenneonnettomuuksissa kuolleisiin. Ihan saat itse valita.

[/quote]

Ketjun aihe on väkivalta yleisesti. Siksi mainitsemiasi parisuhdeväkivaltatilastoja on syytä verrata väkivaltaan kokonaisuudessaan. Muuten jollekin saattaa jäädä se virheellinen mielikuva, että naiset kokisivat enemmän väkivaltaa kuin miehet.

[/quote]

Mutta oikea mielikuva on, että suomalaiset miehet ovat väkivaltaisia niin naisia kuin miehiä kohtaan.

Vierailija
2/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 20:41"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 20:08"]

Ketjun aihe on väkivalta yleisesti. Siksi mainitsemiasi parisuhdeväkivaltatilastoja on syytä verrata väkivaltaan kokonaisuudessaan. Muuten jollekin saattaa jäädä se virheellinen mielikuva, että naiset kokisivat enemmän väkivaltaa kuin miehet.

[/quote]

Mutta oikea mielikuva on, että suomalaiset miehet ovat väkivaltaisia niin naisia kuin miehiä kohtaan.

[/quote]

Ketjun aiheena ei ole se, ketkä syyllistyvät väkivaltaan, vaan ketkä kokevat väkivaltaa. On harhaanjohtavaa kääntää keskustelua mielikuviin, jotka eivät liity aiheeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tutkimuksessa oli sellainen pointti, joka jää kaikilta huomioimatta, että naisten kokemasta väkivallasta yli puolet oli tullut toiselta naiselta ja seksuaalisesta väkivallasta suurin osa ulkomaalaisilta.

Perheväkivaltaa on alle prosentilla / vuosi perheistä ja siitäkin yli puolet kohdistuu miehiin tai lapsiin.

Vierailija
4/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut, jos koskee myös henkistä väkivaltaa ja korostunutta seksuaalista painostamista. Rivien välistä olen lukenut, että moni kaverikin on kokenut tätä henkistä puolta.

Vierailija
5/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin uskon tuon, että joka toinen. Melkein ihmettelen, että eikö tosiaan enempää ole lyöty jossain baarissa kun on jutellut väärälle miehelle tms.

Vierailija
6/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on ensin kokenut fyysistä väkivaltaa parisuhteessa, pelkkä väkivallalla uhkaililu riittää vetämään maton alta. Väkivaltaa kokeneena voin sanoa, että ottaisin mieluummin kerran viikossa kunnolla turpaan, kuin jatkuvan henkisen väkivallan. Eristäminen, uhkailu, estäminen, lyttääminen jne jne.

Ja niille typerille kommentoijille tiedoksi, kyllä olen eronnut, kyllä, lapseni eivät tule kokemaan ja näkemään väkivaltaa, ja kyllä, väkivaltaa kestävällä on itsetunnossa ongelmia. Joskus väkivaltaisesta suhteesta irroittautuminen ottaa aikansa, mutta on todellakin sen arvoista!

Vierailija
7/62 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 21:15"]

Kyllä mä ainakin uskon tuon, että joka toinen. Melkein ihmettelen, että eikö tosiaan enempää ole lyöty jossain baarissa kun on jutellut väärälle miehelle tms.

[/quote]

Kun nainen puristelee miestä persiistä ravintolassa, se on puuman kutsutervehdys. Kun mies puristaa naista pakaroista se on seksuaalista väkivaltaa.

Kun mies menee juttelemaan ravintolassa naiselle on hän joka 1. ok kaveri tai 2. ällöttävä limainen stalkkeri riippuen siitä kenelle sattuu juttelemaan.

Kun afrikkalainen väkisinhärkäilee kaisaniemen puistossa humalaista teiniä, on kyseessä yksittäinen kulttuurinrikastuminen, josta puhuminen on rasismia.

jne

Vierailija
8/62 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:41"]Mun on hyvin vaikeaa uskoa tuohon lukuun. Mitä mieltä te olette, palstailijat? Onko teidän tuttavapiirissä ollut perheväkivaltaa? Mulla on vain yksi ystävä, joka on joutunut miesystävänsä pahoinpitelemäksi, ja kyse oli yhdestä kerrasta (Ja siinä kyse oli ihan oikeasti miehen hetkellisestä mielenhäiriöstä, vaikka tuo pariskunta on eronnut jo vuosikausia sitten, he ovat edelleen hyviä ystäviä). Totta kai väkivaltaa tapahtuu usein piilossa, eivätkä väkivaltaa kokeneet siitä välttämättä kerro, mutta luulisi, että edes joku tuttavapiiriini kuuluva olisi joskus puhunut asiasta.

Joten, kuten jo kysyin, mitä mieltä te olette asiasta? Uskotteko tuohon lukuun? Kuinka moni palstalainen on kokenut väkivaltaa?

[/quote]

Äkkiähän tuo määrä täyttyy. Otetaan esimerkkinä mun "porukat".

Naaputissa asui tyttö (olin n 7v) jonka äitiä pieksi miesystävä. (1 väkivaltaa kokenut) itse sain siskojen kanssa nyrkistä (3väkivaltaa kokenutta) kaveria aikuisiällä hakkas poikaystävä (1lisää)

Harvoin noihin kysymyksiin vastaa lapset eli kun aikuiselta kysytään"oletko kokenut väkivaltaa eläessäsi" summataan siihen väkivalta lapsuudesta, raiskaukset, henkinen väkivalta(?) Baaritappelut, parisuhteessa tapahtuva väkivalta. Eipä ne ole sellaisia asioita joilla kehuskellaan kavereille sain muuten pataani lauantaina ja lujaa. Kyllä se on kiva kun mies välittää (on mustasukkainen) niin että jo pettämis epäilyn takia kerätään hampaita lattialta."

Vierailija
9/62 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

30% naisista oli kokenut parisuhteessaan fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa! tuon tutkimuksen mukaan siis.. Korkeita lukuja mutta oman kokemuksen mukaan uskoisin vastaavan todellisuutta. Myös minä tunnen naisia joita on parisuhteissaan pahoinpidelty, valitettavasti yksi jopa ammuttu kun yritti erota miehestään. Tavallisia suomalaisia miehiä ja naisia nämä, osa korkeasti koulutettuja, osa duunareita. Ei riipu sosiaalisesta tai taloudellisesta tilanteesta nämä jutut.

Vierailija
10/62 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on surkeita tutkimuksia. "Kokenut" on mahdottoman subjektiivinen. Väkivallan määrittely on hankalaa. Esim telkkarissa nainen lyö lähes joka ilta miestä. Toisinpäin asia on huomattavasti harvinaisempaa. Tätä ei silti koeta mitenkään ongelmallisena roolimallitteluna.

Vierailija
11/62 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:41"]

Mun on hyvin vaikeaa uskoa tuohon lukuun. Mitä mieltä te olette, palstailijat? Onko teidän tuttavapiirissä ollut perheväkivaltaa? Mulla on vain yksi ystävä, joka on joutunut miesystävänsä pahoinpitelemäksi, ja kyse oli yhdestä kerrasta (Ja siinä kyse oli ihan oikeasti miehen hetkellisestä mielenhäiriöstä, vaikka tuo pariskunta on eronnut jo vuosikausia sitten, he ovat edelleen hyviä ystäviä). Totta kai väkivaltaa tapahtuu usein piilossa, eivätkä väkivaltaa kokeneet siitä välttämättä kerro, mutta luulisi, että edes joku tuttavapiiriini kuuluva olisi joskus puhunut asiasta.

[/quote]

Toi luku sisältää henkisen väkivallan. Mies ei puhu sulle viikkoon, niin se riittää.

Vierailija
12/62 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä hyvä artikkeli väkivallasta:

http://www.image.fi/artikkelit/aivan-tavallinen-perhe

Vierailija
13/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, ja tuo luku on siis peräisin perjantain A-studiosta, jota nyt parhaillaan katson.

Vierailija
14/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes joka toisen naisen olisi pitänyt sitä kokea.

Tuossa määritelmä väkivallalle vain niin monimutkainen kun siihen liitetään henkinen väkivalta, seksuaalinen väkivalta niiden lievässä muodossa että hieman johdattemalla saadaan vastaamaan siihen myöntävästi että jossain elämänvaiheessa on voinut hieman tuntua pahalta.

Näin saatu taasen yksi kohu aikaan. Naisia kohdellaan oikein kaltoin, he ovat uhreja ja sitten lätistään studiossa käsittämätöntä paskaa.

Vierailija
15/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tutkimuksessa kysytty miesten kokemasta väkivallasta mitään? EIkö se ole kiinnostavaa?

Vierailija
16/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:46"]

Miksei tutkimuksessa kysytty miesten kokemasta väkivallasta mitään? EIkö se ole kiinnostavaa?

[/quote]

Koska se taisi koskea naisten kokemaa väkivaltaa, johon miesten kokema väkivalta ei loogisesti ajatellen kuulu.

Ap

Vierailija
17/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään pidä paikkaansa. Muutenkaan nämä kyselytutkimukset eivät ole vertailukelpoisia ei kulttuurien välillä.

Vierailija
18/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko muita näkemyksiä?

Ap

Vierailija
19/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä itseäni mitenkään erityisenä, mutta joo, olen kokenut väkivaltaa aiemmassa suhteessani. Luulisin että luku on aivan oikein.

Vierailija
20/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskiko tutkimus vain puolison harjoittamaa väkivaltaa? Onko tämä sama tutkimus, jossa oli mukana yli 15-vuotiaat, ja ymmärsin itse että väkivalta saattoi olla myös lapsuudenkodissa tapahtunutta. Tällä viikolla sattui omiin silmiini siitä juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi