Henkilökohtainen avustaja: miten jaksat työssäsi?
Niin, kertokaahan miten jaksatte työssänne? Mistä saatte voimavaroja?
Itse olen avustanut vuoden samaa ihmistä ja alan olemaan aika loppu. On tosi raskasta olla 8 h/päivä ja viis kertaa viikossa saman ihmisen kanssa ja samojen juttujen parissa. Työkavereitakaan en näe, että voisin joskus heidän kanssaan rupatella muutaman sanan. Olisi kiva tietää miten te muut saatte voimaa työhönne?
Teen työni tunnollisesti ja hyvin, mutta silti etsimällä etitään asioita mistä valittaa ja valittaa. Se mitä tekee, niin ei oo koskaan hyvin. Avustajista jauhetaan paskaa selän takana jne. Huorittelua yms. Avustettavani on sanonu minulle suoraan että ei halua antaa avustajille sitä tunnetta että he ovat oikeassa. Omasta mielestäni se on aika ihmeellistä, koska työnantajanahan hänen pitäisi myös motivoida työntekijöitään. Ja myös se, että työntekijä tuntee tehneenä jotain oikein, motivoisi aika paljon. Yritystä puoleltani on, mutta aina vaan matto vedetään jalkojen alta pois. Olen yrittäni tarkastella miten voisin itse toimia toisin ja kokeillutkin, mutta loppu tulos on aina sama: en vain jaksa enää, ei nämä asiat ole pelkästään minusta kiinni.
Nykyään töihin meneminen tuntuu tosi vastenmieliseltä. Saatan kotiin tullessani iltaisin itkeä paljonkin kuluneen päivän takia. Ja vielä kun edes vapaa-ajalla ei jätetä rauhaan, vaan viestejä pukkaa jatkuvasti. Lähipiirini on aika huolissaan minusta. Olen yrittänyt puhua avustettavalleni miten asioita voisi hänkin hoitaa toisin, mutta aina löytyy selitys miksi vika on minussa eikä hänessa :/ Sitten vielä avustettava vetää päälle pienten lasten ikäiset itkupotkuraivarit ja kylpee itsesäälissä jotta avustaja myötäilisi vain avustettavaa. Huoh.
Ja sitten kun avustaja lopettaa, niin sanotaan "eipä siitäkään ollu tähän työhön, ei osannu sitä ja tätä jne". Aina se selitys. Miksi ei voida katsoa peiliin että ehkä vika on välillä myös jossain muualla kuin avustajissa? Kukapa henkistä kiusaamista päivittäin jaksaisi. On toki, varmasti sellaisiakin avustajia jotka tekee työnsä huonosti..