Kuka teillä syö vanhentuvat ruoat (jos kukaan)?
Jos teillä on pian vanhaksi menevä leivänkäntty, tummuva banaani tai joku muu ruoan jämä, joka ei ketään erityisesti kiehdo, niin kuka sen lopulta syö? Vai heitättekö roskiin?
Meillä on se perinteinen malli, että minä syön ne vanhenevat ruoat, eli pilkon sen leivän munakkaaseen, heitän banaanin rahkan sekaan jne. Ei kyllä aina kiinnostaisi. Mies sanoo että heitä roskiin, jos ei ruoka miellytä, mutta en todellakaan halua heittää ruokaa roskiin.
Kommentit (33)
Roskiin. Minullakin on oikeus syödä priimaa ruokaa. En ole syöttöpossu.
Mies tai koira pääasiassa. Syön mäkin joskus jotain, mutta en mitään mustia banaaneja.
Mies. Ja hänen mututuntumansa ja hajuaistinsa kertovat usein paljon paremmin sen, minkä voi syödä tai jättää syömättä. Mies on myös loistava keksimään, mitä vanhenevista ruokatarpeista voi hyödyntää, niin eipä kerry, niin paljoa bio-jätettäkään.
Mies esimerkiksi teki viime viikonvaihteessa minusta jo nahistuneen näköisistä porkkanoista ja parista perunasta ja mitä lie löysikään kaapeista keiton sekaan liskäsi meille oikein hyvää kasvis-sosekeittoa.
Mies on mun biojäteastia. Syö mun lautaseltakin loput, jos oon joskus ottanu liikaa. Yleensä kyllä kokkaillaan ne kohta vanhentuvat johonkin ruokaan ja molemmat syö. Tosin aika harvoin meinaa mitään vanhentua.
Pyrin syöttämään lapsille kun ovat vielä siinä iässä että ilta, väli, aamupaloina syödään sitä mitä äiti laittaa. Kuorin siis sen banaanin ja pilkon kukhoon vaikka kiwilohkojen seuraksi ja pistän tarjolle. Tai hurautan sen smoothieksi pakastemarjojen kera.
Kuivuva leipä meillä joko otetaan pussista pöydälle kuivumaan(esim ruispaloista tulee ihania kun ovat täysin kuivia) tai sitte se uudistetaan mikrossa(esim vaalean leivän päälle muutama tippa vettä ja 5 sekuntia mikrossa). Ja nämäkin syötän lapsille jos ei mies ehdi ensin.
Jääkaappin satunnasesti jää jotain tähteitä pidemmäksi aikaa jolloin ne kyllä lentää roskiin. Yleensä ruoantähteet syödään pian pois kun kukaan ei viitsi laittaa alusta asti ruokaa, on kivempi vaan lämmittää tähteitä.
Ei meillä kukaan syö pilaantunutta sapuskaa, ne on roskiskamaa. Itselle kyllä maistuu eilisen tähteet, varsinkin keitot, ne on muutenkin parempia seuraavana päivänä. Tykkään myös järsiä hieman kovettunutta leivänkannikkaa. Kaikki homeiset lentää kaaressa roskiin.
Meillä ei heitetä mitään pois. Olettepa te rikkaita, jos on ruokaa haaskattavaksi asti. Tummuneesta banaanista leivon vaikka banaanimuffinseja, liiat leivät säilytetään pakkasessa ja otetaan esille se mitä syödään, edellisen päivän ruoat otetaan evääksi töihin tai syödään seuraavana päivänä lounaalla, vanhaksi menevästä maidosta tehdään pannaria, puuron jämät käytetään sämpylätaikinaan jne...
Kaikki vanhentunut syötetään vanhimmalle lapsipuolelle. Mieheni on kahden pojan lähi-isä, joten syöjiä riittää.
Minä, en toki kaikkea syo. Lapsille naamioin banaanit samalla tavalla kuin toinen kirjoittaja... Kuivasta leivasta saa superhyva herkkuja! Sorry, suomen aakkoset ei pelaa...
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 23:47"]
Olettepa te rikkaita, jos on ruokaa haaskattavaksi asti.
[/quote]
Ihan keskituloisia ollaan, kiitos vain. Onhan se harmi, jos ei ole osannut mitoittaa ruoan määrää oikein, mutta en minä ala sen takia vanhentuvaa ruokaa syömään.
Ei meillä syödä jätteitä. Jos söisin kaikki vanhenevat ruuat ja leipoisin jokaisesta tummuvasta banaanista, painaisin 200 kg.
Ruokaa menee paljon biojätteeseen, eikä harmita yhtään.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 23:47"]
Meillä ei heitetä mitään pois. Olettepa te rikkaita, jos on ruokaa haaskattavaksi asti. Tummuneesta banaanista leivon vaikka banaanimuffinseja, liiat leivät säilytetään pakkasessa ja otetaan esille se mitä syödään, edellisen päivän ruoat otetaan evääksi töihin tai syödään seuraavana päivänä lounaalla, vanhaksi menevästä maidosta tehdään pannaria, puuron jämät käytetään sämpylätaikinaan jne...
Mitä tähän enää sanoa kuin, että esimerkillistä ja hienoa. Minua ottaa päähän kaverini toinen puolisko, joka ihan periaatteessa ei voi syödä mitään, jossa on viimeinen myyntipäivä, saati sitä vanhempia. Sen ymmärrän, jos tai kun selkesäti pilaantunutta ja/ tai homehtunutta ei syö. En söisi minäkään, paitsi ei sääntöä ilman poikkeusta syön esimerkiksi homejuustoja.
Miksi te ostatte niin paljon ruokaa, että menee roskiin? Vaikka olisi pitkä matka kauppaan ja siksi pitäisi olla tarpeeksi ruokaa kotona, ettekö ole oppineet valitsemaan pitempään säilyviä ja hyödyntämään pakastinta?
Meillä vanhat syö yleensä koira jo ennen kuin pilaantuu. Roskiin menee kahvinporojen lisäksi hyvin vähän jotain sellaista, joka on unohtunut johonkin kaapinperälle ja on umpihomeessa.
Hyvä tapa on syödä pois niitä, jotka "vanhenevat" ensi yönä kun vuorokausi vaihtuu. Kannattaa muistaa, että vanha ruoka ei läheskään aina ole pilalla vaan esim. hyvä ruisleipä on vasta kunnolla kypsää.
Aika vähän meillä taitaa olla sitä vanhenevaa ruokaa. Jos huomaan, että kasvikset ovat menossa huonoksi, yritän sitten keksiä niistä jotain ruokaa. Toki joskus sattuu niin, että kasviksia pitää heittää poiskin. Meillä jää valmista ruokaa tosi vähän tähteeksi, joten se harvemmin ehtii mennä pahaksi. Jos ehtii, koira syö.
Vesa syö.