Kuka teillä syö vanhentuvat ruoat (jos kukaan)?
Jos teillä on pian vanhaksi menevä leivänkäntty, tummuva banaani tai joku muu ruoan jämä, joka ei ketään erityisesti kiehdo, niin kuka sen lopulta syö? Vai heitättekö roskiin?
Meillä on se perinteinen malli, että minä syön ne vanhenevat ruoat, eli pilkon sen leivän munakkaaseen, heitän banaanin rahkan sekaan jne. Ei kyllä aina kiinnostaisi. Mies sanoo että heitä roskiin, jos ei ruoka miellytä, mutta en todellakaan halua heittää ruokaa roskiin.
Kommentit (33)
Koira syö tai sitten kompostoriin. Aika velho täytyy olla, jos yhtään vanhentunutta/kuivunutta ruokaa ei lapsiperheen jääkaapista löydy. Hatunnosto heille.
Minä tai koira, jos ruoka on siinä kunnossa etten viitsi itsekään enää syödä. Välttelen viimeiseen asti ruoan biojätteeseen heittämistä.
Meillä ei todellakaan heitetä mitään pois. Hyvällä etukäteissuunnittelulla ei jää mitään pilaantumaan. Jämät hyödynnetään tulevissa ruuissa. Perunamuusi rieskoihin, kasvikset munakkaaseen jne. Leipää ei osteta homehtumaan vaan tarvittaessa otetaan pakastimesta paahtimen kautta pöytään, on kuin tuoretta.
Minä syön kämäset hedelmät, mutta mies syö jääkaapista kaiken vanhentuneen. Kysyy tietysti joskus onkohan tämä vielä syötävää, mutta silmät kirkkaana nyökytän kiivaasti lumpsista vaan.
Todella vähän meillä pääsee ruokaa vanhemtumaan kun en todellakaan tykkää heittää ruokaa pois.
oon aika tarkka siinä mitä ostan, ja mitään kokeellisia hedelmiä en viitti edes ostaa. tiettyä lajia omenia, kiivejä ja mandariineja. ja ne on aina silmän alla keittiön työpöydällä, jotta muistaa syödä. ei niitä koristeeksi ole ostettu olkkariin... leivät pakastan aina viimeistään ostopäivää seuraavana päivänä, ja pakkasesta sulatan tarpeen mukaan pari ruispalaa kerrallaan.
jos tulee joskus sämpyläpussi ostettua, niin se kyllä syödään 24 tunnissa :-)
arkiruokia teen parin päivän annoksen kerralla. t. äiti ja kaksi kouluikäistä.
En päästä ruokia vanhaksi. Se yleensä ketä varten ne on osteettu. Bananeja syö vsin lapsi ja jos ne alkavat olla siinä pisteessä että kohta menevät huonoksi sanon lapselle että nyt välipalaksi banani tai teen siitä smootien lapselle. Rahkaa syön lähinnä minä, joten pidän huolen että ne tulevat syötyä ajoissa jne.
Ei meillä edes synny mitään vanhentuvia tai pois heitettäviä ruokia. Kaupassa käydään tarpeen mukaan, mitään ei kerätä kaappeihin varastoon.
Roskikseen menee, jos on tullut liikaa ostettua/tehtyä. Ei vanhaksi menevää ruokaa ehdoin tahdoin ruveta syömään, vaan ensi kerralla suunnitellaan ostokset sitten paremmin. Ylensyönti on tässä maassa varmasti isompi ongelma kuin haaskaaminen. Ja tietäisittepä, mikä määrä ruokaa menee roskiin kaupan ja ruoantuottajien toimesta.
Minä oon kyllä varsinainen jätemylly.
Sokeritoukat ja pikkumuurahaiset sekä kesällä hevosmuurahaiset. Kotieläimiäkään ei tarvita erikseen;)
Kanat. Meillä on pihapiirissä pienkanala (kahdeksan kanaa ja kaksi kukkoa). Meiltä jää hyvin vähän tähteitä, mutta kaikki syömäkelpoinen annetaan kanoille, joille tähteet ovat suurta herkkua. Välillä ihan harmittaa, ettei tähdettä ole enempää, ja tekisi mieli pyytää kavereidenkin ruoantähteet kanoille annettaviksi. :)
Lämpökompostoriin menee ja multana tulee ulos. Ei sinne ihan hirveän paljon ruokaa mene, lähinnä sellaisia tippasia, joista ei olisi ollut kenellekään ruoaksi. Joskus meni enemmänkin, mutta olen vähän yrittänyt olla tarkempi. Vihanneslaatikkoon kyllä unohtuu välillä paprikoita ja kurkkuja ja perunat itävät joskus muutamassa päivässä.