Miksi ihmiset pitää samaa profiilikuvaa fb:ssä?
Miksi jotkut ei itse "anna" facebookissa mitään, (kuten hauskoja tilapäivityksiä tai laita uusia kuvia tai vaihda profiilikuvaansa kuin vuoden välein) ja menevät sinne vain lukemaan muiden juttuja? päätin,että kaikki ne, joiden tilapäivityksiä ja kuvia en itse näe, hekään eivät jatkossa näe minun elämästäni mitään. ja kyllä, tämä on jatkoa tuolle aloitukselle "miksi joku laittaa omia kuviaan facebookiin".
Kommentit (46)
En päivittele facebookiin mitään, koska elämässäni ei tapahdu mitään. Mistään arkeen liittyvästä en ala päivittämään ja vihaan sellaisia turhanpäivisiä päivityksiä. Kuvia en itse jaksa lisäillä kuin sen uuden profiilikuvan kerran vuodessa, koska en ole kaunis. Olen facebookissa sen takia, että sen kautta on helpointa hoitaa pikaviestittely kavereiden ja perheenjäsenten kanssa.
Minusta on kyllä mukava nähdä sukulaislasten kuvia, enkä yhtään ihmettele, että vanhemmat haluavat aarteitaan kuvata. Lisäksi monilla on kaukana sukulaisia, ja heille pystyy suljetussa ryhmässä kuvia näyttämään siitä miten lapset kasvavat.
Ja olen siis se, joka ihmetteli miksi joku haluaa päivittää itseään jatkuvasi arki.- ja juhlapäivänhetkissä. Mutta sain yhden aika hyvän vastauksen, ehkä se on vain tylsistymistä ja itsensä piristystä. Ja ihan sallittua siis, ihmettelin vain.
Mulle facebook on lähinnä tiedotuskanava tai sitten isomman porukan kanssa puhutaan jotain yhteisiä juttuja. Mitä olisin tänään päivittänyt? Tuulee, sataa vettä, söin salaattia, töissä oli töitä. En jaksa sitäkään jauhaa, että käyn kolme kertaa viikossa salilla. Jos aloitan jotain, esim. uuden harrastuksen, sitä voin vähän kommentoida tai jos ostan auton. Sekään ei kiinnosta kuin osaa, mutta mulla on sellainen tapa, että jos arvelen kiinnostavan enemmän kuin kahta ei-ihan läheisistä, laitan. Mutta sellaisia tilanteita tulee harvoin.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 21:59"]
En päivittele facebookiin mitään, koska elämässäni ei tapahdu mitään. Mistään arkeen liittyvästä en ala päivittämään ja vihaan sellaisia turhanpäivisiä päivityksiä. Kuvia en itse jaksa lisäillä kuin sen uuden profiilikuvan kerran vuodessa, koska en ole kaunis. Olen facebookissa sen takia, että sen kautta on helpointa hoitaa pikaviestittely kavereiden ja perheenjäsenten kanssa.
[/quote]
Voi hyvä ihme, eikai se nyt tarkoita sitä, että tarvitsee olla kaunis että laittaa itsestään kuvan? ja sitä paitsi en usko, että tuo pitää paikaansa, koska jokaisessa ihmisessä on jotain kaunista. jokaisella ihmisella on mielenkiintoisia asioita elämässään, tuo ei pidä paikkaansa. vaikka hauska kuulema asia työpaikalla, lapsen sanoma sutkaus tai uusi hankinta, jota suosittelee muillekin. ap
Ainakin oma elämäni on aika rutiinipainotteista ja muiden mielestä varmaankin tylsää. Olen erittäin itsekriittinen, joten en kehtaa höpistä sinne mitään arkikuulumisiani ja toisaalta en myöskää kehtaa laittaa enää lomakuviakaan tai mitään erityisen hienoa, ettei sitä tulkittaisi brassailuksi. En enää edes jaa muiden sivustojen kuvia, sillä itsekritiikkini torppaa ne. Mikään ei oikeastaan tunnu jakamisen arvoiselta. Lapsista en halua laittaa kuvia, sillä he saavat sitten isompina päättää nettinäkyvyydestään itse. Toisaalta tykkään kohteliaisuudesta muiden jutuista, kun ne näkyvät uutisvirrassa.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 21:59"]
[/quote]
Voi hyvä ihme, eikai se nyt tarkoita sitä, että tarvitsee olla kaunis että laittaa itsestään kuvan? ja sitä paitsi en usko, että tuo pitää paikaansa, koska jokaisessa ihmisessä on jotain kaunista. jokaisella ihmisella on mielenkiintoisia asioita elämässään, tuo ei pidä paikkaansa. vaikka hauska kuulema asia työpaikalla, lapsen sanoma sutkaus tai uusi hankinta, jota suosittelee muillekin. ap
[/quote] Mun kynnys laittaa itsestäni kuvan on todella korkea, liittyen tod.näk siihen että kouluikäni sain kuulla miten ruma olen. Minulla on ehkä 3 kuvaa itsestäni joissa en näytä susirumalta. En todellakaan laita mitään mitä tahansa kuvia facebookiin, vaikka joo siellä on vain tuttuja jotka kyllä tietävät minkänäköinen olen.
Voi jeesus, kun mikään ei ole hyvä. Kaikkia ei vaan kiinnosta leikkiä jotain julkkista netissä. Toiset nauttii yksityisyydestään, jolloin facebook ei jaksa kiinnostaa. Kuitenkin siitä tulee aina valitusta joltain, jos ei ole facebookissa, kun sitten pitää erikseen ilmoittaa kaikista tapahtumista ym. ryhmäjutuista, kun muiden kanssa voi vaan sopia kaiken kätevästi facebookissa. Siis ensin painostetaan liittymään vastoin tahtoaan, ja sitten pitäisi vielä jakaa kaikenlaista joidenkin uteliaiden iloksi. Sori, mut ei. Eikä mua ainakaan kiinnosta tuttujen päivityksetkään, jos ei ole parhaasta kaverista/siskosta kyse, joten ihan vapaasti saa rajata mut ulkopuolelle, jos niin paljon nyppii. Olen siellä ainoastaan jokusen ryhmän takia.
No nyt on kyllä kaikki kuultu, jos kerran meitä Facebookissa hiljaiseloa viettäviä pidetään jonain salamyhkäisinä kyylinä :D
En päivittele Facebookiin mitään koska minua ei some-elämä kiinnosta. En pysy siinä mukana ja se ahdistaa. Käyn Facebookia lukemassa joskus ja jouluna, koska monet sukulaiset ja hyvät ystävät laittavat esim. kummilapsistani uusia valokuvia vain sinne ja ilmoittavat siellä ensimmäisenä tärkeät uutisensa.
Minä itse kommunikoin uutiseni sähköpostin ja puhelimen välityksellä tai kasvotusten, mutta ei ole minun vikani, jos muut eivät ota minuun yhteyttä omista asioistaan vaan kertovat uutisensa mieluiten kaikille samanaikaisesti Facebookin kautta. Itse asiassa minua painostettiin liittymään Facebookiin juuri sen takia, ettei minulle tarvitse lähetellä kuvia ja ilmoitella asioista erikseen, kun kerran se käy Facebookin kautta niin kätevästi!
Kenenkään puolituttujen asioita en käy siellä "salaa" kyyläämässä.
Minä kyllä laitan muita kuvia ja päivityksiä, mutta profiilikuvaa en ole vaihtanut koskaan, enkä aio vaihtaakaan, ei siinä ole mitään järkeä. Mulla on oma kiva lapsuuskuva siinä, ja jos ei muille kelpaa, niin saa olla kelpaamatta. En näe mitään syytä vaihtaa sitä kuvaa, en vaihtele nimeänikään, sekin on se sama vanha vuodesta toiseen, ja se profiilikuva on kuin mun logo.
Sinähän sen sanoit, eli ne jotka käyvät lukemassa ja katsomassa toisten kuvia, mutta eivät itse laita sinne mitään ovat facebook kyyliä! naapurikyttäys on menettänyt merkityksensä, kun on tullut fb kyylät.
En näe tarvetta profiilikuvan vaihtamiselle, muutoin laitan satunnaisesti pävityksiä. Omia kuvia julkaisen aika harvoin, miksi pitäisi?? Enemmän teinihommaa jatkuva kuvien vaihtelu. Murkuilla profiilin vaihtelu toimii vähän mainoksen tapaan, mutta nelikympppiseltä se olisi vain säälittävää.
Mulla ei oo koskaan mitään sen ihmeellisempää mitä voisin päivittää.... Enkä sitten halua turhaankaan päivittää statusta. Olen Facebookissa, koska juttelen siellä chatissa ystävilleni joita näen harvoin. Tykkään myös lukea muiden juttuja, enkä näe siinä mitään väärää, vaikka en itse päivitäkään statustani tai lisää itsestäni usein kuvia.
En halua jakaa elämääni netissä, koska en halua kaikkien tietävän asioitani. Ystävät kyllä tietävät miten meillä menee. Ne jotka eivät tiedä, voivat siis rauhassa poistaa minut facebookista, koska emme ole muutenkaan tekemisissä.
Jos häiritsee, poista ihmeessä kavereista. Mua ei kiinnosta muiden tyhjänpäiväiset jutut, joten en itsekään päivitä omiani. Mua ei myöskään kiinnosta muiden uudet, keskenään identtiset lärvikuvat joka päivä enkä varsinkaan ymmärrä, miksi sen profiilikuvan pitäisi vaihtua koko ajan. On selkeämpää, kun edes se pysyy pidempään samana. Ja itse kuvaan itseäni ehkä kerran vuodessa, koska ei kiinnosta.
Olen koko facebookissa oikeastaan vain siksi, että jotkut tykkää päivitellä tiettyihin ryhmiin esim. jotain tapahtumien ajankohtia, kun niin sen saa kätevästi kerrottua kaikille. En edes ole pyytänyt siellä ketään kaveriksi vaan kaikki on pyytäneet mua, joten en koe olevani velvollinen tilittämään heille asioitani tai kuviani. Läheisimmille kavereille voin kertoa ihan livenä ja tuntemattomampien ei tarvitse tietää.
En lainkaan pidä fb:n tavasta vakoilla käyttäjiään, olen miettinyt tilin poistamista suunnilleen siitä asti kun sinne painostuksen alaisena liityin. Koko paikka kuolee muutenkin pikkuhiljaa, tervemenoa mun puolesta.
Aloittajalle vastaus: Siksi kun he eivät ole narsisteja. Yksi helppo tapa tunnistaa narsu on tuhkatiheään vaihtuvat profiilikuvat.
Sitäpaitsi. Miksi vaihtaa hyvä kuva pois? En mä ole fb:ssä sinua viihdyttääkseni.
Facebook on mulle yhteydenpitoväline. Chättäilen parhaiden ystävien kanssa. Sovitaan tapaamisista yms. Paras ystäväni asuu kauempana ja hän on facebookissa pelkästään minun takiani. Eipähän tarvi soitella niin paljon kun voi kätevästi vaihtaa siellä kuulumiset vaikka monen ihmisen kanssa kerrallaan. Käytän välillä facen kirppiksiä sekä kuulun pariin suljettuun ryhmään joista tykkään. Joskus päivitän jotakin, ehkä keskimäärin nykyään kerran viikossa. En kerro koskaan mitään sellaista, jolla olis sen suurempaa merkitystä. Ne tärkeät jutut voi sitten jutella ystävien kanssa. Seurailen muiden juttuja, lähinnä just ystävien ja hyvien kavereiden. Paljon on sellaisia joiden profiilia en koskaan katso. Mulla on kaverina yks yli kolmekymppinen nainen joka laittaa melkein joka päivä uusia kuvia itsestään. Oon piilottanut hänet newsfeedistä, koska mua nolottaa ne jutut. Toisinaan laitan kuvan omasta lapsestani, mutta harkiten. Tiedän että joitakin sukulaisia ne kuvat ilahduttavat.
Jokainen saa sinne kirjoittaa ja ladata mitä tykkää, mutta itse en katso olevani velvollinen kirjoittamaan sinne sanaakaan. Kirjoitan jos siltä tuntuu.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 21:46"]
Jos sinulla on ystäviä, niin kyllä se heitä kiinnostaa. ja esimerkiksi voi jakaa vinkkejä tai muuten keskustella mikä ko. sairastilanteeseen auttaisi tai muut voisivat ottaa mallia kauniista sisustuksestasi? jokuhan voisi olla kiinnostunut miten olet tehnyt vaikka tietyn kakun ja haluaa reseptin.
[/quote]
Minä ainakin keskustelen ystävieni kanssa ihan kasvotusten tai puhelimessa, enkä missään facessa, jossa sitten puoli maailmaa voi meidän keskustelua seurata. Onko fb oikeasti jollekin ainoa yhteys ulkomaailmaan ja muihin ihmisiin - ystäviinkin???
Minä olen facebookissa vähän ryhmäpaineen vuoksi: esim. monissa opiskelujutuissa ja harrastuksissani on facebook ryhmät, joissa sitten sovitaan tapaamisia, suunnitellaan harjoituksia ja treenejä, ja toisekseen viestittely ja yhteydenpito ulkomailla asuviin ystäviin on fb:ssä tosi helppoa. Itse en koe mitään tarvetta julkaista siellä mitään, enkä ole kyllä tullut ajatelleeksikaan että joku naapurin Pirkko voisi ottaa siitä herneen nokkaansa, jos en ole vaihtamassa profiilikuvaa kuukauden välein ja joka välissä kertomassa kuulumisiani.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 04:31"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 21:46"]
Jos sinulla on ystäviä, niin kyllä se heitä kiinnostaa. ja esimerkiksi voi jakaa vinkkejä tai muuten keskustella mikä ko. sairastilanteeseen auttaisi tai muut voisivat ottaa mallia kauniista sisustuksestasi? jokuhan voisi olla kiinnostunut miten olet tehnyt vaikka tietyn kakun ja haluaa reseptin.
[/quote]
Minä ainakin keskustelen ystävieni kanssa ihan kasvotusten tai puhelimessa, enkä missään facessa, jossa sitten puoli maailmaa voi meidän keskustelua seurata. Onko fb oikeasti jollekin ainoa yhteys ulkomaailmaan ja muihin ihmisiin - ystäviinkin???
[/quote]
No ei siinä chätissä kyllä ole puoli maailmaa seuraamassa. Eipähän kasva puhelinlaskut isoiksi kun käyttää hyväkseen muitakin yhteydenpitokanavia. Ja hieman vaikea olla usein kasvokkain kun kaikki ihmiset ei katsos asu samassa maassa välttämättä.
Jos laitan kuvia, ne ovat lapsistani. On käynyt harvinaisen selväksi että yleinen mielipide on että ketään kiinnosta kenekään muksujen kuvat.
Jos teen päivityksen, se liittyisi lapsiin, tai johonkin mitä olet tehnyt mieheni kanssa, tai johonkin mitä olen leiponut tai jos olen onnistunut laittamaan jotain todella hyvää ruokaa. On käynyt harvinaisen selväksi että yleinen mielipide on että ketään kiinnosta.
Linkkien jakaminen? Turhaa, eikä ketään kiinosta. Osaahan ihmiset itsekin löytää hauskoja kuvia. Ja lukea Iltalehteä.
Käyn siis tykkäämässä kavereiden jutuista, ja kommentoimassa muiden juttuja, varsinkin öisin kun väsyneenä koen olevani hyvinkin hauska.
Ainiin, enkä usein edes ehdi muuta kuin selata pikaisesti kännykällä onko joku sanonut jotain kivaa, koska töissä en ehdi käyttämään facebookia, ja kotona koitan keskittyä lapsiin.
Nyt lapset nukkuvat, ja tulin itse kotiin töistä, ja AV voitti koska en oikein voi mitään työhönkään liittyvää kertoa facebookissa... Ja muuta elämää ei ole ollut tänään koska olen ollut 7.30-21.00 töissä.