Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loytyyko muita, ketka tasitelleet tyonantajan kanssa laittomasta irtisanomisesta tai perusteettomattamasta tyosopimuksen jatkamatta jattamisesta?

Vierailija
26.07.2006 |

niin siinä sitten kävi tänään, että pomo ilmoitti, että työsuhdettani ei jatketa tämän työsopimuksen päätyttyä.

Kaikki alkoi siitä, kun 2 viikkoa sitten olin kesälomalla ja soitin pomolle, että kesälomani mahdollisesti jatkuu sairaslomana, koska elämäntilanteessani oli valtava kriisi ja suru. Ilmoitin siksi etukäteen, että pomo osaisi varutua järjestämällä minulle sijaisen. Pomo yritti ehdottaa minulle palkatonta virkavapaata, mutta sanoin, että mielestäni sairasloma on oikeutettu, koska olen henkisesti todella sairas. Tunnin päästä puhelusta pomo soitti ja sanoi esimiehensä kanssa päättäneen, että jos haen sairaslomaa, sitä ei tulla myöntämään, vaikka minulla olisi lääkärintodistus! Soitin liittoon ja siellä vahvistettiin minulle, että sairasloma tulee myöntää jos on lääkärintodistus. Ilmoitin asina pomolle ja pomon oli suostuttava. Olin viikon sairaslomalla. Pomoni li tuohtunut, koska olin ollut liittoon yhteydessä.

Kun nyt palasin töihin, pomo ilmoitti, että työsopimustani ei tultaisiin jatkamaan, vaikka sen jatkamisesta oli ollut puhe, eikä minkäänlaista puhetta ole ollut etteikö työni jatkuisi. Syyksi hän ilmoitti minun vain hakevan omia etuuksiani ja oikeuksiani ja pitävän niitä työtä tärkeämpänä. lisäksi hänen mielestään esitän vain vaatimuksia. Itse työskentelyssäni ei ollut moitittavaa (myös työkaverini pitävät minua hyvänä työntekijänä). Todellisuudessa syy on se, että olin ollut yhteydessä liittoon ja hän joutui nöyrtymään ja myöntämään sairasloman.

Soitin tietysti jälleen liittoon ja siellä ottivat asian tutkittavaksi. koska olen ollut töissä jo muutaman vuoden ja minua edelleen tarvittaisiin töissä (nyt hän joutuu ottamaan tilalleni toisen sijaisen), oli liitto myös sitä mieltä, että pomo väärin perustein on jatkamatta työsopimusta.

Onko muilla vastaavia kokemuksia tai tietoa tutuista kenelle olisi tapahtunut seuraava? Mitä siitä seurasi? Säilyikö työpaikka? Tai jos työsuhdetta ei jatkutteu, miten työnantaja joutui korvaamaan? Menikö asia oikeuteen?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin nuo työt enään minulla tuolla jatkuu, mutta koska tiedän, etten ole ensimmäinen tapaus, niin haluan ehdottomasti saattaa pomoni vastuuseen teoistaan, muuten sama toiminta jatkuu taas seuraavan kohdalla.

ap

Vierailija
22/30 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat soittelevat edellisiin työpaikkoihin. Ota se huomioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nielisin kaiken?

Vierailija
24/30 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kylläkin siinä käsityksessä, että työnantajan ei ole pakko maksaa palkkaa sairaslomajalta, jos ei katso sitä tarpeelliseksi.

Vierailija:

Kaikki alkoi siitä, kun 2 viikkoa sitten olin kesälomalla ja soitin pomolle, että kesälomani mahdollisesti jatkuu sairaslomana, koska elämäntilanteessani oli valtava kriisi ja suru. Tunnin päästä puhelusta pomo soitti ja sanoi esimiehensä kanssa päättäneen, että jos haen sairaslomaa, sitä ei tulla myöntämään, vaikka minulla olisi lääkärintodistus!

Esim. itselleni esimies lupasi palkalliset sairasloman juuri tuosta kriisisyystä (läheinen isäni oli kuolemaisillaan ja sitten kuolikin), vaikka ei olis kuulemma ollut pakko. (Jopa itse ehdotti sairasloman hakemista, kun huomasi etten ollut ihan työkuntoinen.

Työnantajanhan ei yleensäkään ole pakko hyväksyä lääkärin kirjoittamaa sairaslomatodistusta, paitsi kai työterveyslääkärin(?).

Vierailija
25/30 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos et puolusta oikeuksiasi ja haasta pomoa laittomasta irtisanomisesta oikeuteen, voi jäädä väärä käsitys että olit oikesti ollut hankala tyyppi josta piti päästä eroon.

Vierailija
26/30 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisi olemaan aika kurja tehdä töitä kun savustaisivat sut ulos. Eli nyt vaan kannattaa taistella siitä mistä vielä voi.

Vierailija
27/30 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tietääkseni ole mitään keinoa, miten saisit jatkettua työsuhdetta, vaikka voittaisit oikeudessa. Ainoa, mitä voit saada, on rahallinen korvaus (yleensä n. 6 kk palkkaa vastaava summa).

Vierailija
28/30 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli heti mieleen, että olet pakosta hoitoalan immeinen :)

Tyypillistä...

Vierailija
29/30 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se yksistään saattaa säikäyttää (itse kokenut). Riippuu sitten vähän pomosta miten asiat sujuvat siitä edes. Mutta työpaikan puolesta on turha pelätä, nyt on hoitajien markkinat ja aivan 100% varmuudella saat töitä jatkossakin. Taistoon siis nainen, älä luovuta!

Vierailija
30/30 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä hetkellä täysin haluton minkäänlaisiin neuvotteluihin asiasta kenenkään kanssa. Kyllä, kyseessä on hoitoala ja tottsa, tällainen toiminta hoitoalalla on yleistä. Töitä tulen aivan varmasti saamaan, sitä en suinkaan pelkää, että työttömäksi jäisin.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme