Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tapaan päivittäin iäkkäitä pariskuntia, joissa vaimo auttaa muistisairasta miestään autolla ajamisessa

Vierailija
12.11.2020 |

Kannattaisiko antaa ajokortti poliisille, kun mies ei enää osaa ostaa polttoainetta tai ei tiedä olevansa huoltoasemalla.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliisillehan tuollaiset pitää ilmoittaa, ettei tule ruumiita.

Juuri noin. Olet mahdollistamassa jopa kuolemantuottamuksia, kun vaan katsot sivusta.

Sinun velvollisuus on ilmoittaa poliisille. Sama pätee jos antaa rattijuopon mennä rattiin ja ajaa. Aina ilmoitus viranomaiselle.

Vierailija
42/54 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on joku viimeinen ihmisyyden ripe tai riippumattomuus, tunne pystyvyydestä, näille papparoille.

Kun kortti menee, kuollaan puolen vuoden sisällä koska luovutetaan täysin.

Naisille ajokortittomuus ei ole ongelma, he tilaavat taxin.

Joillekin se ajokortin olemassaolo on se itseisarvo. Lääkäri oli ottamassa eräältä papalta ajokorttia pois ja se oli papalle kova paikka. Papan tytär vetosi lääkäriin, että pappa voisi pitää korttinsa, koska hän ei ole ajanut autoa vuosikausiin eikä hänellä edes enää ole autoa ja lapset pitävät huolen, ettei kukaan lainaa hänelle autoa. Pappa sai pitää korttinsa ja koki olevansa yhteiskunnan täysivaltainen jäsen eikä ajanut autoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä vanhoilta miehiltä ei sitä korttia oteta pois. Tuolla ne sekoilee menemään.

Kyllä niiltä otetaan, mutta ajavat vain. Kun ne ei muista tai ymmärrä. että se kortti on otettu pois

Vierailija
44/54 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä vanhoilta miehiltä ei sitä korttia oteta pois. Tuolla ne sekoilee menemään.

Katsos kun robotti lähettää ne kutsut muistitesteihin, ei mikään muu! Äitini (pian 90v) oli saanut ajan tasan vuoden päähän siitä ekasta ja hänellä kun ei ole ollut koskaan ajokorttia, ei sitä testiäkään tarvis tehdä. Kukaan ei tuota käytäntöä poista ja nyt ne vanhukset altistuvat ihan turhaan koronallekin! Ne testaajat vois ihan hyvin vaikka jumppauttaa vanhuksia kotona, kun siihen ei ole kotipalvelulla yhtään työntekijää. Systeemi tekee heistä sänkyynhoidettavia parissa kuukaudessa:-(

Vierailija
45/54 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisäni ajoi edelleen autoa, vaikka sairasti pitkälle edennyttä parkinsonin tautia. Toivottoman hidas reagointi ja jäykistyneet pienet liikkeet. Käännökset ojia hipoen. Kyllä hirvitti olla joskus harvoin kyydissä...

Sitten lopulta otettiin kortti pois ja auto myytiin, eikä edes vaikuttanut ymmärtävän että miksi. Kun ei hän koskaan ollut ajanut kolaria "nuorenaKAAN".

Vierailija
46/54 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortilla ei ole merkitystä.

Poliisit on siirretty persujahtiin. 30 vuoteen ei minulta ole ajokorttia liikenteessä kysytty.

Voi siis pitää kortin ja lopettaa ajamisen tai luovuttaa kortin ja jatkaa ajamista.

Vierailija
47/54 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on demokraattinen oikeusvaltio.. oikeudet on, ja pysyvät, kunnes ruumiita tulee.

Vierailija
48/54 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin tilanteeseen, jossa olin pysäköinyt kadun varteen. Eteeni pysäköi toinen auto aika epävarman oloisesti. Yht'äkkiä auto alkoi peruuttaa törmäten minun autooni. Hitaasti ja vaivalloisesti autosta nousi vanha ukko, joka ei ollut huomannut lainkaan törmäystä. Hänen kuulonsa oli heikko, ja silmien siristelystä ym päätellen näkökyvyssäkin oli toivomisen varaa. Olin aika epäuskoinen, voiko tällaisia tosiaan olla liikenteessä! Näköjään voi.

Vierailija
49/54 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin tilanteeseen, jossa olin pysäköinyt kadun varteen. Eteeni pysäköi toinen auto aika epävarman oloisesti. Yht'äkkiä auto alkoi peruuttaa törmäten minun autooni. Hitaasti ja vaivalloisesti autosta nousi vanha ukko, joka ei ollut huomannut lainkaan törmäystä. Hänen kuulonsa oli heikko, ja silmien siristelystä ym päätellen näkökyvyssäkin oli toivomisen varaa. Olin aika epäuskoinen, voiko tällaisia tosiaan olla liikenteessä! Näköjään voi.

Eihän se ikä sitä tee. Mulla tulee kuulonalenema pelkästään titaanidioksidista, en varmaankaan kuulisi, mutta se että peruuttaa näkemättä, on väärin. Silmien siristys ei kerro näkökyvystä, mutta aurinkolasithan sellainen tarvitsee, jos valot häikäisee ja niitä on pidettävä aina, jos on määrätty vahvuuksilla.

Vierailija
50/54 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistihäiriöiset saa näkymä uusittua ajokortin, lähiomainen kävi geriatrin testattavana, jotenkin onnistui aina ne läpäisemään vielä 86v sai kortinsa uusittua. Siihen kuului ihan kattavat etstit, haastattelut ja pään rtgkuvaus, olikohan ensin 2v välein, sitten 1 vuoden välein käytävä samat testit. Mielestäni siinä olisi pitänyt olla ajokoe, koska ei muistanut ilman vaimon apua paikkoja minne ajetaan. Mielestäni ajo-oikeudesta olisi tullut luopua jo aikaisemmin.

Vierailija
51/54 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samahan se on meillä menieerikoilla. Mulle naureskellaan, kun en huimauksen takia itse aja vaan kuljen taksilla. En saa mitään kela korvauksia taksimatkoista. Moni menieerikko ajaa vaikka huimaus on kovaa eikä tiedä, koska tulee karusellihuimaus tai tumarkin kohtaus. Itse ajattelen muiden turvallisuutta enkä ole ajanut vaikka on kallista ja hankalaa käyttää takseja plus että tulee oltua kotona paljon, kun mihinkään ei pääse.

Mikset käytä bussia?

Vierailija
52/54 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiväthän he muista että kortti on otettu pois ja ajavat entiseen malliin.

No sittenhän mitään ei ole tehtävissä. Ei kerta kaikkiaan mitään.

Eihän sitä autoa kortilla ajeta. Lääkärien velvollisuus on ilmoittaa, jos sairaus haittaa ajokykyä ja poliisi ottaa kortin pois, mutta entä sitten?

Omaiset voivat estää ajamista "lainaamalla" autoa, tai aiheuttamalla siihen sellaisen vian, että se ei vaan käynnisty. Tämä on helppoa paitsi silloin, kun ajelija on ammattitaitoinen autonasentaja ja havaitsee heti vaikka irroitetun johdon. Silloin se ajoa estävä vika vaatii vähän enemmän kekseliäisyyttä.

No kuule ihan avaimet ottamalla onnistuu. Tuo edellinen kommenttini oli sarkasmia. Onko sinulla joku diagnoosi?

No kuule, ei onnistu! Jos olisit joskus ottanut yhteen auton avaimia tuskaisesti etsivän äijän kanssa, ymmärtäisit syyn. Avaimia on voinut olla kaiken varalta jo valmiiksi useampia. Niitä kun huonomuistisella tahtoo katoilla muutenkin.

On minulla diagnoosi ja ollut ajokieltokin välillä. Se oli kuitenkin sitä aikaa, kun lääkärin mielestä oli tärkeämpää se, että sairautta hoidettiin kuin se, että olisi jäänyt hoitamatta ajokortin menettämisen pelossa.

Vierailija
53/54 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta se,että on toinen silmä sokea,ei ole ajoa estävä asia,jos on muuten kunnossa.

Olen tuntenut kuorma-autokuljettajan,joka oli yksisilmäinen koko elämänsä ja oli ammattiautoilija.

Myöskin tiedän henk.autokortin omaavia,joilla on toinen silmä sokea tai huononäköinen.

Nuo muut jutut onkin sitten eri asia.

Vierailija
54/54 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukko joutui ajokokeeseen lääkärin määräyksestä! Onneksi, koska hänellä ei ollut omasta mielestään mitään ongelmia... olin hänen kyydissään viimeksi yli 15 sitten ja silloin jo hirvitti. Yllättäen ei päässyt ajokokeesta läpi. Soitti vielä katsastuskonttorille jälkeenpäin väittäen, että polkimet olivat eri järjestyksessä kuin hänen autossaan...

Kyllä tuohon pitäisi saada joku selkeä ajotavan arviointi joka vuosi kun on täyttänyt 70, jos oma järki ei enää sano mitään. Ei ne jäärät ketään kuuntele..