liikunnasta laihdutuksen tukena ?
Olen ollut dietillä 2kk ja harrastan liikuntaa 6xviikossa. Kysymys onkin että onko tehokkaampaa liikkua yhteen menoon se hiukan yli tunti vai onko mitään väliä ? Minulla on 2 pientä lasta enkä ehdi tehdä koko ohjelmaa kerralla vaan iltapäivällä pienemmän ollessa päikkäreillä jumppaan cross trainerilla puolituntia ja illalla lasten mentyä nukkumaan teen lihasreenit joihin menee n.40 min.lihastahan se kehittää yhtälailla tekee putkeen tai ei mutta syökö sitä laihduttavaa tehoa ? Olisiko kokonais kalorikulutus suurempi päivälle jos tekisi yhdessä sysäyksessä nämä ?
Kommentit (8)
Mun mielestä erikseen on parempi. Jaksaa vetää jokaisen reenin kovempaa, kunto kehittyy ja taas jaksaa vetää hieman kovempaa. Lepoa toki tarpeeksi.
Ei syö mitenkään laihduttavaa tehoa, ihan ok tehdä noin.
Olen vuorotellut lihastreenissä että en tee samaa jokapäivä vaan vuorottelen niin että jokatoinen päivä on esim selkä jalat olkapäät päivä ja toisena loput niin saa lepoa .
-ap-
Just luin eilen paikallislehdestämme "läskit rahaksi" haasteesta ja sen voittajasta. Hän oli harrastanut liikuntaa vaihtelevasti 2-4krt viikossa vuorotyön, työmatkojen ja kahden lapsen tuoman haasteen vuoksi. Kuitenkin ruokaremontti oli ollut totaalinen ja hän oli tosiaan voittanut koko kilpailun. Itse tunnen hänet ja on ollut reilusti ylipainoinen. Nyt oli saanut heittää pois verenpainelääkityksen. Tämä haaste oli kestänyt 6kk. Myös muut hänen ryhmäläiset olivat laihtuneet paljon, heistä toiseksi tulleen tiedän lenkkeilleen lähes päivittäin ja useina päivinä kahdestikin. Liikunta tosiaan on vain 30% painon pudotuksessa.
Parempi erikseen tehtynä, pysyy aineenvaihduntakin vilkkaana. Tosin on hyvä tehdä raskaita ja kevyempiä treenejä kumpaakin. Monipuolisuus on paras valinta. Liika raskas liikuntakin on pahasta. Sama kuin ruokalussakin, että överiksi ei kannata vetää
Mä totesin taas kerran että liian innokas liikuntaharrastus ja toive pysyä kunnossa estää laihdutuksen. Lenkkeilen siis monta kertaa viikossa pitkiä lenkkejä ja teen lihakuntoliikkeitä, mutta vatsassa pysyy sitkeästi ällöttävä taikinakerros ja bmi on melkein 25. Aloitin Kiloklubissa maanantaina, kalorit 1400 päälle, suosituksen mukaan. Illalla en jaksanut tehdä kotijumppaa, yritin jotain punnusta voimattomasti heilutella. Seuraavana päivänä en jaksanut käydä illalla lenkillä, ei kerta kaikkiaan ollut energiaa, tuntui siis oikeasti siltä että jos nyt lähden lenkille tulen sairaaksi tai jotain. Jätin menemättä ja ajattelin että tarvin lepoa. Kalorit sama 1500 pintaan. Keskiviikkona en jaksanut tehdä enää mitään, oikeasti ajatus lasten vaatteiden laittamisesta pyykkikoneeseen tuntui ylivoimaiselta. Tankkasin sinä iltana kunnolla ja aloin tuntemaan itse taas ihmiseksi joka esim. pystyy tekemään töitä. Seuraavana päivänä olo oli normaali ts. tuskin maltoin odottaa että pääsen lenkille. Jotenkin tää on nyt pattitilanne mulla, en tiedä mitä tehdä.
Mulla on kalorit 1000-1400. Riippuu päivästä ja reenistä (joskus luistan jostain ja teen seuraavana päivänä takaisin ) mutta syön määrällisesti paljon enkä kärsi nälkää tai väsymystä. Perunan,pastan,riisin olen hylännyt kokonaan ja leipääkin ainoastaan aamulla 2siivua. Muuten syön kasviksia,lihaa,rahkaa,marjoja ja kaikkea suht normaalia mutta vähärasvaista. Puolvalmisteet ja valmisruuat jätin kokonaan (nakit,makkarat,lihikset ym) en edes tunne olevani laihiksella paitsi että herkkuja en syö. Ja tykkään todella paljon kun alkaa laihtuminen ja kiinteytys näkyä käsiasäkin jo. Tykkään kun alkaa hiukan lihakset näkymään ja senttejä ropissut tasaisesti joka paikasta vaikka kiloja ei ole pudonnut kuin 6.5 /2kk.
7/8 mahdatko olla hiukan liian lyhyt jänteinen ?