Kannattaako Suomeen muuttaa?
Olemme lapsiperhe ja asuneet vuosia ulkomailla kehittyneessä länsimaassa Euroopassa (en haluaisi kertoa maata ettei alettaisi väittelemään).
Meillä on ollut hyvät tulot, tilava talo vuokrattuna, sää yleensä mainio ja talvikin leuto. Oikeastaan suurempaa valittamista ei ole ollut kuin yleinen hierarkisuus liittyeen kaikkeen toimintaan tässä maassa. Tämä on alkanut kyllästyttämään ja elämän ns. helppous (asiat hoituvat sujuvasti), oma kieli ja kulttuuri Suomessa on alkanut kiinnostamaan kaikkia perheenjäseniä.
Puoliso sai työtarjouksen Suomesta; palkka huonompi kuin täällä + Suomen kalleus, verotus ja kieltopolitiikka vaikuttaa tulotasoomme selkeästi. Itsellä palkka (alle suomalaisen keskiarvon) pysyisi jotakuinkin samana, kun töitä löydän
Mitä positiivista Suomeen muutossa voisi olla ja elääkö siellä palkkatuloilla pääkaupunkiseudulla? Miten sopeutuu mm. käytöstavat, elämän laatu, seuraelämä yleensä ym?
Onko muilla vuosia ulkomailla asuneilla paluumuuttajilla omia kokemuksia; miten pääsitte takaisin Suomen elämän tahtiin ja toimintaan kiinni? Kaduitteko muuttoa ja oliko vaikeaa vain aluksi?
Pelottaa hiukan kuin olisin muuttamassa jonnekin Romaniaan....
Kommentit (184)
Tää on hyvä ja ajatuksia herättävä topic... vahvistaa kyllä vain omia suunnitelmia muuttaa Suomesta pois. :) Ainakin pariksi vuodeksi.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:13"]Ei tarvitse ei. Jossain muualla siis tarvitsee, eli on pakko, kuten juuri selitin miksi.
[/quote]
Minä ainakin asun mieluummin maassa, jossa ihmiset osaavat käyttäytyä, vaikka tuo osaaminen johtuisikin siitä että on "pakko" osata. Se kun on ympäristönä miellyttävämpi myös minulle. Pitääkö tämäkin asia oikein rautalangasta vääntää?
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:13"]Ei tarvitse ei. Jossain muualla siis tarvitsee, eli on pakko, kuten juuri selitin miksi.
[/quote]
Minä ainakin asun mieluummin maassa, jossa ihmiset osaavat käyttäytyä, vaikka tuo osaaminen johtuisikin siitä että on "pakko" osata. Se kun on ympäristönä miellyttävämpi myös minulle. Pitääkö tämäkin asia oikein rautalangasta vääntää?
[/quote]Se nyt ei ole mikään käytöstapa että alkaa hölöttää jokaiselle vastaantulijalle jotain typeriä juttujaan.
Ja kuten sanottu et löydä väitteillesi tukea mistään muualta kuin omasta harhaisesta päänupistasi.
Olen paluumuuttajan muutaman vuoden takaa. Palasimme Sveitsistä Suomeen siinä vaiheessa kun perhe kasvoi. Tarkoituksemme oli alun perinkin viipyä Sveitsissä vain joitakin vuosia ja sitten palata Suomeen. Työpaikat olivat vakkaripaikat, joten niiden puolesta olisimme voineet jäädäkin.
Suurimmat miinukset palaamisessa:
- tulotaso, joka putosi huimasti
- vuodenaikojen vaihtelu, Sveitsissä kesä oli pidempi ja talvi valoisampi
- Sveitsissä ulkoilmaurheilu on aivan huippua, Suomi jää kakkoseksi
Näistä miinuksista huolimatta en ole koskaan, en koskaan, katunut Suomeen paluuta. Ystävystyminen sveitsiläisten kanssa ei ollut mahdollista, kaikki ystävämme olivat muita ulkkareita, missä ei tietysti ollut mitään vikaa. Lisäksi viihdyn Suomessa paljon paremmin töissä. Vaikka sanotaan, etteivät suomalaiset ole yhteisöllisiä, se ei pidä paikaansa työelämässä. Nautin siitä, että töissä asioita tehdään yhdessä muiden kanssa ja työkaverit tukevat toisiaan.
Jos se raha on teille _tosi_ tärkeää, ei varmaan kannata muuttaa Suomeen.
Vahvana argumenttina paluumuutolle : lapsillanne on mahdollisuus valita opintojensa taso ja päästä helpommin lukioon ja yliopistoon.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 16:36"]
[/quote]
[/quote]Se nyt ei ole mikään käytöstapa että alkaa hölöttää jokaiselle vastaantulijalle jotain typeriä juttujaan.
Ja kuten sanottu et löydä väitteillesi tukea mistään muualta kuin omasta harhaisesta päänupistasi.
[/quote]
Ai jaa, kaikki spontaani keskustelu on typerien juttujen lässytystä? Pysy siellä Törsäperällä pois ihmisten ilmoilta.
En suosittele.Täällä on nykyään tosi angstista ja surkeaa ja talous retuperällä. Itsekin mietin miten pääsisin muuttamaan pois ja minne.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 10:21"]
En suosittele.Täällä on nykyään tosi angstista ja surkeaa ja talous retuperällä. Itsekin mietin miten pääsisin muuttamaan pois ja minne.
[/quote]
Älä pelottele :D. Eniten huolettaa talous, noihin muihin asioihin voi itse vaikuttaa. Kuinka paljon 5-henkisellä perheellä kuluu esim. ruokaan ym. normimenoihin kuukaudessa?
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 10:27"]
[/quote]
Älä pelottele :D. Eniten huolettaa talous, noihin muihin asioihin voi itse vaikuttaa. Kuinka paljon 5-henkisellä perheellä kuluu esim. ruokaan ym. normimenoihin kuukaudessa?
[/quote]
Varmasti helposti ainakin tuhat euroa kuussa ihan pelkkiin ruokiin. Meillä menee n. 600-800 e/kk vaikka olemme vain 3-henkinen ja ihan köyhäilevä perhe, joka asioi Lidlissä pääasiassa.
Mä en tossa tilanteessa välttämättä muuttaisi takaisin. Eri asia olisi, jos työtarjouksen palkka olisi oikeasti parempi kuin nykyinen tulotasonne.
Itsekin harkitsemme maasta muuttoa.
[/quote]
[/quote] Meillä kuluu tonni kuussa mutta siinä on sitten myös pesuaineet ja pikkuvaatehankinnat. Minusta Suomessa on oikeasti nykyään ankeampaa kuin aiemmin. Työttömiä on paljon ja syrjäytyneitä ja kaikki on kamalan kallista. Ja ihan oikeasti haaveilen pois muuttamisesta.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 10:30"]
[/quote]
[/quote] Meillä kuluu tonni kuussa mutta siinä on sitten myös pesuaineet ja pikkuvaatehankinnat. Minusta Suomessa on oikeasti nykyään ankeampaa kuin aiemmin. Työttömiä on paljon ja syrjäytyneitä ja kaikki on kamalan kallista. Ja ihan oikeasti haaveilen pois muuttamisesta.
[/quote]
Niinpä. Täällä on koko ajan YT-uutisia lehdissä ja ilmapiiri on jotenkin ankea ja kiristynyt. Poliittisestikin kahtiajako on lisääntynyt ja tuloerot jatkavat kasvuaan. Köyhien elämä Suomessa ei todellakaan ole helppoa. Vuokrat ovat myös ihan törkeän korkeat.
vitonen
En suosittele. Meillä tilanne se että asuimme Espanjassa vuosia ja sitten oli ajatus, että kun lasten kouluikä lähestyy niin tullaan Suomeen ja lapset saa käydä koulunsa äidinkielellään... Mutta ei täällä kyllä meistä viihdy kukaan, ja takaisin ollaan lähdössä Espanjaan, onneksi minulla onnistuu kans.välisen työnantajan firman sisäisenä siirtona...
Ja miksi ei olla viihdytty täällä? Kallista, pimeää, kylmää, ihmiset varautuneita ja etäisiä ja ollaan aika yksinäisiä täällä (asumme kaukana kummankaan suvusta tai entisistä tutuista koska työ löytyi Helsingistä)... Ei ole vaan meidän maa enää.
Ei kannata muuttaa. Täällä ei jää käteen rahaa kaikki menee elämiseen. Ei ole sen arvoinen paikka.
:(. Ikäviä kommentteja. Meillä on jo teoriassa päätetty muuttaa Suomeen ja lapset varsinkin haluaa -> kavereita nähty lomilla ja samanikäiset sukulaislapset odottavat myös.
Kuinka ihmeessä Suomi on muka valittu maailman parhaaksi maaksi ja keikkuu aina siellä kärjessä?? Peruskoulu varmasti on hyvä?
- ap
Itse aikoinani myös vuosia ulkomailla asuneena ja nyt Suomessa asuvana täytyy sanoa, että muuttaiin heti takaisin ulkomaille jos olisi mahdollista. Suomi tulee jälkijunassa lähes joka asiassa oli kyse sitten seksuuaalivähemmistöjen oikeuksista tai melkein mistä tahansa. Suomalaisilla tuntuu olevan ihme käsitys suomalaisen terveydenhuollon erinomaisuudesta ja jos vähänkin kyseenalaistat tätä niin tulee kunnon tappelu. Suomalaiset ovat laumasieluisa lampaita, ahdasmielisiä ja rajoittuneita.
Luonto onkin sitten ainoa asia mikä on ok.
Ota huomioon: sinulle vastaavat täällä vain ne, jotka eivät viihdy Suomessa. Suurin osa suomalaisista viihtyy täällä oikein hyvin.
Romania on just hyvä vertauskohde. Älkää muuttako.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 10:43"]
:(. Ikäviä kommentteja. Meillä on jo teoriassa päätetty muuttaa Suomeen ja lapset varsinkin haluaa -> kavereita nähty lomilla ja samanikäiset sukulaislapset odottavat myös.
Kuinka ihmeessä Suomi on muka valittu maailman parhaaksi maaksi ja keikkuu aina siellä kärjessä?? Peruskoulu varmasti on hyvä?
- ap
[/quote]
Saatatte toki viihtyä hyvin, mutta varautukaa isoon paluushokkiin ja pettymyksiinkin. Esim. että sukulaislasten kanssa ei ehkä ehdikään tavata niin usein ja yllätytte miten kallista elämä Suomessa on.
Olen asunut itse lyhyempiä jaksoja ulkomailla ja joka kerta palaaminen on ollut tietyllä tavalla vaikeaa. Suomalaiset tuntuvat tosi tylyiltä, kun on tottunut brittikohteliaisuuteen, jne.
Se nyt vaan on TYHMÄÄ MAKSAA LIIKAA!
Hyvä muuten motivaationa tuo "elämän liika helppous", pitääkö niitä hankaluuksia oikein kerjäämällä kerjätä?
up