Kokemuksia add lääkityksestä?
Kolmasluokkainen lapseni on saamassa add diagnoosia ja lääkitystä harkitaan. Millaisia kokemuksia muilla on ko. diagnoosista ja lääkityksestä.
Kommentit (12)
add ja Ad/hd lääkityksiä on aika monemoisia. Onko tietoa mistä lääkkestä on teidän tapauksessa kyse?
Mulle tuli concertasta unettomuutta ja niin hirveä sydämentykytys, että jouduin lopettamaan. Olen aikuinen nainen.
Koulupsykologilta meni lähete neurologille keskussairaalaan. Kun lapselle tuli aika sairaalaan psykologille ja neurologille samalla saatiin meille vanhemmille aika lääkitysneuvontaryhmään (tjsp). Eli emme tiedä vielä asiasta mitään. Lapsella ei ole vielä edes diagnoosia ja jo papereissa puhutaan lääkityksestä...
Tuntuu aika järkyttävältä. Itse olen ajatellut, että hänellä on varmaan add, koska ei ole ylivilkas, mutta on keskittymis- ja tarkkaavuusongelmia -> oppimisvaikeuksia.
ap
Mulla on jonkinverran kokemuksia Medikinetin ja Concertan viihdekäytöstä alkoholin kanssa ja täytyy sanoa, että puheliaaksihan siinä tulee ja ei nukuta yhtään :)
No mun poika on kokeillut concertaa ja medikinetkiä adhd-lääkkeinä. Toisin kuin viihdekäyttöjä on kokenut, ei tule puheliaakdi, vaan pikemminkin vetäytyvämmäksi, ditä krskittyy kun kerrankin pystyy. Jos annos on liian suuri, vetäytymyys ja hiljaisuus korostuu väsymykseksi asti. (Meillä oikean annoksen hakeminen kesti aika kauan).
Concerta ei meidän lapseelle sopinut pääasiassa, koska se väsytti liikaa kaikilla annoksilla, jotka kuitenkin toimi. Verenpaineen vaihtelujakin tuli. Medikinetissä on sama vaikuttava aine, mutta eri annostelunopeus, se toiimi paremmin. Se auttaa olemaan paikallaan ja keskittymään.
Se ei kuitenkaan ole mikään ihmelääke, eikä lapsi sen andiosta salamannopeasti opi kaikkia niitä asioita, jotka tähän mennessä on jääneet oppimatta. Se ei muuta lapsen mainetta opettajien keskuudessa eikä opettajien suhtautumista. Se ei anna lapšlle niitä opiskelutaitoja, jotka keskittymisen puutteessa on jäänyt oppimatta. Lääkkeen kanssakin pitää tehdä aivan helvetisti työtä lapsen oppimisen ja kasvatuksen eteen, mutta lääke mahdollistaa tämän työnteon, koska sen kanssa lapsi pystyy vastaanottamaan ohjausta. Parhaaseen tulokseen päästään, jos lapsi voi lisäksi saada jotain terapiaa tai kuntoutusta. Meidän lapsi sai neuropsykologista as/adhd-ryhmäkuntoutusta kaksi vuotta 90min viikossa, ja sen tulokset oli kullanarvoisia. Mut jos teidän paikkakunnalla ei saa kuntoutusta-terapiaa, pääsee itsekin pitkälle kun lukee aiheesta mahdollisimman paljon ja ottaa menetelmiä kotona käyttöön.
haittavaikutuksena on ruokahalun puute ja kuvotus koko lääkkeen vaikutuksen ajan. Koulussa ei pysty syömään, vaikka olisi nälkäkin. Ja vaikka kaikki tietävät, että verensokerin aleneminen vaikeuttaa addien ja adhdien oireita pahasti. Hyvä aamiainen ennen lääkkeen ottoa ja kunnon välipala heti koulun jälkeen ovat tarpeen. Josnkoukussa pystyy juomaan edes jonkun mehun, siitä on hyötyä.
Lapsista en tiedä, mutta itse lopetin Concertan käytön kun minusta tuli ihan ylirauhallinen. Mikään ei hetkauttanut mihinkään suuntaan.
Aikuisten kokemuksia kaivataan, kiitos!
Lääkäri itse valitsee sen valmisteen millä aloitetaan. Mm. Lapsen paino vaikuttaa lääkkeen annoskokoon. Oireiden perusteella lääkäri myös osaa arvioida sitä lääkettä minkä hän on yleensä kokenut parhaaksi vastaavissa tilanteissa. Jokainen on yksilö ja siksi ei pidä liikaa hakea muiden kokemuksia siitä mikä on hyvä ja mikä huono lääke, yksi sopii yhdelle toinen toiselle, sen perusteella että joku lääke on ollut jollekulle huono kokemus ei kannata jättää kokeilua välistä.
Lääkityksiä kokeiltu Concerta, Medikinet, Intuniv ja nyt viimeisenä Elvanse.
Mistään näistä ei ole saatu erityistä hyötyä, erilaisia haittoja kylläkin. Jokaiseen lääkityskokeiluun lähdetty toiveikkaana. Harmittaa tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri itse valitsee sen valmisteen millä aloitetaan. Mm. Lapsen paino vaikuttaa lääkkeen annoskokoon. Oireiden perusteella lääkäri myös osaa arvioida sitä lääkettä minkä hän on yleensä kokenut parhaaksi vastaavissa tilanteissa. Jokainen on yksilö ja siksi ei pidä liikaa hakea muiden kokemuksia siitä mikä on hyvä ja mikä huono lääke, yksi sopii yhdelle toinen toiselle, sen perusteella että joku lääke on ollut jollekulle huono kokemus ei kannata jättää kokeilua välistä.
Ihanko totta. Kaipa me asiaa kokeneet saadaan silti keskustella siitä.
up