Auttakaa lähimmäistänne: kaverillani ei ole rahaa mihinkään ....
Pyysin hänet kissanvahdiksi kolmeksi päiväksi. Jääkaappi oli ihan täynnä ruokaa, vartavasten hänelle hankittu. Kaikki oli syöty, lisäksi hän oli luvallani syönyt pakkasesta erilaisia ruokia.
Maksoin matkarahat ja hoitopalkkaa 60 €. Lisäksi olin varannut hänelle erilaisia pieniä "lahjoja": perusvoide, dödö, saippua, kosmetiikkaa, hiusten pesu- ja hoitoaine jne.
Annoin myös kaksi tosi hyvää takkia, jotka olivat minulle isoja.
Kyllä "köyhä" voikin olla kiitollinen pienestäkin. Tuli häneltä tänään tekstari, että toinen antamani takki on jo käytössä ja että hän on tosi iloinen saamastaan kissanhoitomaksusta.
Ei me hyvätuloiset työssäkäyvät edes ymmärrä, kuinka vähällä toisten pitää tulla toimeen.
Kommentit (5)
Joo, mun yksi sairaseläkkeellä oleva kaveri joutuu sinnittelemään 60 eurolla viikko, siitä ruuat, vaatteet, pesuaineet. Ruokojonoista hakee ruokansa.
Ap nro kakkoselle: tämä kaverini on nyt työkyvyttömyyseläkkeellä. Ei ole oikeasti rahaa edes kunnon ruokaan...
En nyt ihan purematta niele tätä puhetta, ettei ole edes ruokaan rahaa. Kyllä näillä on sen sairaseläkkeen päälle sossun toimeentulotuet, asumistuet. Jokin mättää rahankäytössä. Yleisin syy tupakka tai alkoholi, joihin moni laittaa menemään suurimman osan rahoistaan. Aski päivässä vie jo vähintään 120e kuukaudessa, 1440 euroa vuodessa jne.
Toinen suuri ongelma on juuri eläkkeelläolo. Töissäkäyvillä kun ei ole kuin rajallisesti aikaa pyöriä kauppakeskuksissa tuhlailemassa viimeisiä rahojaan.
Ei kuulkaa tartte antaa rahaa tai muuten avustaa. Pelkkä rukoilu toisen puolesta riittää. Ja kylläpä tulee hyvä mieli itselle siitä.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:27"]
Joo, mun yksi sairaseläkkeellä oleva kaveri joutuu sinnittelemään 60 eurolla viikko, siitä ruuat, vaatteet, pesuaineet. Ruokojonoista hakee ruokansa.
[/quote]
Me pärjätään kahdestaan tuolla 60 euroa viikko, ruuat, vaatteet, pesuaineet. Ei tarvitsisi, mutta pärjätään silti, ei vaan kulu enempää. Asumiseen menee tietysti sitten sitä rahaa, mutta ei kai yksinelävä ihminen tuota enempää tarvitsekaan viikossa ruokaan ja hygieniaan ja pukeutumiseen?
Mutta samaa mieltä olen siitä että ihan pienilläkin asioilla jotka työssäkäyvälle ovat itsestäänselviä, voi pelastaa pienituloisen ihmisen kuukauden. Esim. kylään mennessä vie ruokakassin, opiskeluaikana sellainen lämmitti tosi paljon, toisin kuin vaikka joku design-hökötys synttärilahjaksi johon tiesi uponneen ihan törkeästi rahaa siihen nähden ettei sille ole mitään käyttöä...