Miksi kaikki 60+ vanhukset haluaa kaiken olevan kuin ennenkin - Stop muutoksille!
Helsinkiin ei saa rakentaa mitään koska perinnemaisemat katoaa.
Länsi-Herttoniemeen ei saa rakentaa uusia kerrostaloja jonne tulisi päiväkodit ja lähikaupat.
Suomeen ei saa muuttaa ulkomailta, mutta Suomesta saa muuttaa ulkomaille.
Mielummin ulkomaisia naisia kuin miehiä.
Uskonto on tärkeä, vaikka en haluaisi kuulua kirkkoon ja maksaa kirkollisveroa.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
60-vuotiaat ovat nähneet sen ajan, jolloin Suomi oli oikeasti hyvä, kehittyvä, eteenpäin menevä maa.
Yli 60 vuotiaat ovat nähneet sen sosialistisen ankeuden, joka vallitsi Kekkoslovakiassa. Kukaan täysijärkinen ei pidä -70 lukua parempana kuin 2000 lukua. Toki monilla on levy jäänyt junnaamaan siihen "ennen oli paremmin" raidalle. Mutta se on kyllä enemmänkin totuttu tapa jatkuvaan valitukseen. Jos oikeasti kysyttäisiin, haluatko, että Venäjä sanelee suomen hallituksen, tai haluatko telkkariin vain kaksi mustavalkoista kanavaa, niin harva kuusikymppinen niitä haikailee.
Ne jotka eniten haluavat kultaisille 70-80 luvuille eivät ole itse sitä aikaa eläneet. Erityisesti persuissa esiintyy tätä ummehtuneisuuden kaipuuta.
t. syntynyt 1965
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60-vuotiaat ovat nähneet sen ajan, jolloin Suomi oli oikeasti hyvä, kehittyvä, eteenpäin menevä maa.
60-vuotiaat elivät ensimmäiset 30-vuotta Suomen ja Neuvostoliiton hyvien suhteiden aikaa. Silloin oli täystyöllisyys, YYA, armeijalla neuvostoaseet ja naisilla hameet
Sitten kaikki romahti ja tuli 90-luvun lama. Eikä siitä ole vieläkään selvitty.
Poliisit ajeli sellaisilla kerman värisillä ladoilla. Kommunistit ja sosialistit olivat voimissaan. Autot oli ostovoimaan nähden hurjan paljon kalliimpia ja ne meni rikki jatkuvasti. Renkaita meni vuosittain. Just joo, oli ihan v**un hienoa aikaa.
62 vuotias tuttava vastusti erästä Helsingin kaupungin täydennysrakennusaluetta.
Sitoi itsensä köysillä puihin. Sitten alkoi sade eikä saanut köysiä auki. Sain keuhkokuumeen ja meinasin kuolla.
Sitten hän haki Pajamäestä liito-oravan kakkaa mutta se ei vakuuttanut kaupungin virkamiehiä.
Tämä kaikki vain siksi että tuttavan koiran lempikakkaus paikka on uhattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 60 vuotiaat ovat nähneet sen sosialistisen ankeuden, joka vallitsi Kekkoslovakiassa. Kukaan täysijärkinen ei pidä -70 lukua parempana kuin 2000 lukua. Toki monilla on levy jäänyt junnaamaan siihen "ennen oli paremmin" raidalle. Mutta se on kyllä enemmänkin totuttu tapa jatkuvaan valitukseen. Jos oikeasti kysyttäisiin, haluatko, että Venäjä sanelee suomen hallituksen, tai haluatko telkkariin vain kaksi mustavalkoista kanavaa, niin harva kuusikymppinen niitä haikailee.
Ne jotka eniten haluavat kultaisille 70-80 luvuille eivät ole itse sitä aikaa eläneet. Erityisesti persuissa esiintyy tätä ummehtuneisuuden kaipuuta.
t. syntynyt 1965
Totta. Eräs perussuomalaisten vaikuttaja haluaa Suomen ja Venäjän suhteet 1970-tasolle. Äänestä vanha Suomi takaisin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. syntynyt 1965
2000-luku oli hyvää aikaa vuoteen 2011 asti, kunnes Nokia romahti. Sen jälkeen suomalaisten ostovoima on romahtanut ja on enää varaa ostaa halpaa krääsää Kiinasta ja syödä hampurilaisia ja juoda kalsarikännejä.
1970-luku oli taas öljykriisin aikaa mutta 1980-luku siten paljon parempaa. Ja lopussahan Berliiniin muurikin tuli alas.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni nuo ovat ihan hyviä toivomuksia! Lisätään vielä:
- Erilaisia palveluita pitää voida maksaa ilman kännykkäappia ilman että rokotetaan hinnassa
- TV:n pitää toimia ilman kalliita maksukanavia ja ohjelman pitäää olla kulttuuripainotteisempaa. Mieluiten ranskalaisia elokuvia!
- Mummotunnelin ja Rymy-Eetun kaltaisiin paikkoihin ikäraja 45 v miehille ja 25 v naisille!
- Autoihin takavalot palamaan aina kun ajaa!
Ikärajat tpisinpäin ja ne ovat ala-ikärajoja.
Muusta samaa mieltä.
T. Iso-Myy
No kovin paljon nykyistä huonompaa hallitusta tuskin edes Venäjä pystyisi sanelemaan, ja jos elämänlaatu on jostain televisiokanavista kiinni niin huonosti menee jo muutenkin.
Numerovanhuus alkaa 70-vuotiaana, 56-69 on myöhäiskeski-ikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni nuo ovat ihan hyviä toivomuksia! Lisätään vielä:
- Erilaisia palveluita pitää voida maksaa ilman kännykkäappia ilman että rokotetaan hinnassa
- TV:n pitää toimia ilman kalliita maksukanavia ja ohjelman pitäää olla kulttuuripainotteisempaa. Mieluiten ranskalaisia elokuvia!
- Mummotunnelin ja Rymy-Eetun kaltaisiin paikkoihin ikäraja 45 v miehille ja 25 v naisille!
- Autoihin takavalot palamaan aina kun ajaa!
Ikärajat tpisinpäin ja ne ovat ala-ikärajoja.
Muusta samaa mieltä.
T. Iso-Myy
Kyllä mä juuri tarkoitin alaikärajaa :D
t. gube
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. syntynyt 1965
Veit sanat suustani! 1967 syntyneenä muistan senkin, että 1980-luku ei oikeasti ollut paratiisi, vaikka asiasta on täällä ketjukin. Elämä on ollut huomattavasti parempaa tällä vuosituhannella.
Vastauksen kysymykseesi ehkä saat kun itse vanhenet.
Eletty elämä kuluttaa ihmisiä eri tavalla, sekä henkisesti että fyysisesti. Joillakin henkinen kuormitus saattaa olla jo niin tapissa, että esim. uuden tavan oppiminen ja omaksuminen on ison työn takana.
Itse olen 52 vuotias, ja viimeiset kuukaudet ovat olleet täynnä läheisten kuolemaa, perunkirjoituksia ja muutakin psyykkistä toimintakykyä heikentävää kuormitusta. Aivojen kapasiteetti alkaa olla ihan loppu.
Nykyinen rahapolitiikka on ainakin mennyt oudoksi sillä pankit tyrkyttävät lainoja lähes nollakorolla ja talletuskorot ovat myös lähellä nollaa. On huvittavaa että ollaan huolissaan joidenkin ihmisten ylivelkaantumisesta samalla kun tarjotaan jatkuvasti edullisia lainoja ja kulutusluottoja, mutta harvoin enää puhutaan mistään tavoitesäästämisestä. Sen ymmärtää että asuntoa tai uutta autoa ei välttämättä pysty ostamaan käteisellä, mutta pienemmät hankinnat pitäisi tehdä ilman kulutusluottoja.
Nykyisessä tilanteessa on sentään hyvää erittäin alhainen inflaatio, jolloin rahan ostovoima säilyy paremmin kuin vaikkapa 1980-luvulla. Velallisten kannattaisi ehdottomasti lyhentää lainojaan eikä vain maksaa niitä pieniä korkomenoja. Jos se inflaatio oli ennen velallisten ystävä, niin silloin myös korkokanta oli huomattavasti nykyistä korkeammalla, joten huomattava osa lainan hoitokuluista oli niitä korkokuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omissa vanhemmissa esim. ärsyttää suuresti se et kaikkien pitäs elää samanlaista vaatimatonta paskaläjäelämää niinkuin 70-luvulla. Pitäisi elää nuukasti ja ruokaakin pitäisi syödä säästeliäästi kuin keskitysleirillä ikään. Niin ikään kuntosaliharrastukset yms. on turhaa heidän mielestä. Näistä tulee aina huutoriita.
No yli varojensa eläminen nyt ei vain ole fiksua. Kun jossain vaiheessa ne velat kuitenkin pitää maksaa. Ja ensimmäisenä sinä sitten olet siellä vanhempien kukkarolla kinuamassa, kun et enää saakaan pikavippiä pikavipin päälle.
Itse olen kyllä hyväpalkkainen diplomi-insinööri. Mutta omat vanhemmat kohtelevat kuin kehitysvammaista tai jotain viisivuotiasta paskaläjää. Ärsyttää aivan suunnattoman paljon. Ikäänkuin vanhemmat olisivat henkisesti jämähtäneet 70- ja 80-luvuille. Yksi hyvä esimerkki, kun käyn vanhempien luona kylässä. Jos äiti tekee siellä ruokaa, niin annoskoot ovat samat kuin silloin kun olin 5-10 vuotias. Vaikka aikuisen miehen energiantarve on reippaasti enemmän. Pitää aina syödä ennen ja jälkeen kun sinne menee.
Voi hyvänen aika. Hyväpalkkainen aikuinen muttei henkisesti - insinööri ei saa äidiltään tarpeeksi ruokaa - tee nyt ihmeessä lasu
Jospa vanhemmilla ei ole kovin isot eläkkeet, miksi niiden pitäisi sinua syöttää, etsi itse ruokasi ja välillä voisit tarjota vanhemmillesikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. syntynyt 1965
Veit sanat suustani! 1967 syntyneenä muistan senkin, että 1980-luku ei oikeasti ollut paratiisi, vaikka asiasta on täällä ketjukin. Elämä on ollut huomattavasti parempaa tällä vuosituhannella.
Huolimatta 1990-luvun lamasta tuo aikakausi oli poliittisesti toiveikasta aikaa kun Neuvostoliitto hajosi, itäblokin maat vapautuivat, Baltian maat itsenäistyvät ja Saksa yhdistyi. Silloin 1980-luvulla suomalaisten Tallinnan matkat eivät olleet mitenkään arkipäiväisiä vaan huomattavasti suurempi osa teki laivamatkan Tukholmaan.
Mistähän se johtuu että Teneriffan ja Kreetan matkat oli 15 vuotta sitten paljon halvempia kuin nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä toimivaa (tutkitusti) järjestelmää ei kannata muuttaa.
mies52v
Niin kuin mitä järjestelmää?
Yksi esimerkki: vedetään metro Espooseen, rakennellaan metron varsi täyteen laatikoita, joissa 50 neliötä maksaa 500 k€, maksellaan puolelle kansaa asumistukea sen johdosta, ihmetellään kun matka-ajat kolminkertaistuvat ja rakennetaan varmuuden vuoksi vielä pari muutakin erilaista raideratkaisua jotka ei pelaa yksiin, koska toimiva joukkoliikenne pitäis kuulemma olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. syntynyt 1965
Huolimatta 1990-luvun lamasta tuo aikakausi oli poliittisesti toiveikasta aikaa kun Neuvostoliitto hajosi, itäblokin maat vapautuivat, Baltian maat itsenäistyvät ja Saksa yhdistyi. Silloin 1980-luvulla suomalaisten Tallinnan matkat eivät olleet mitenkään arkipäiväisiä vaan huomattavasti suurempi osa teki laivamatkan Tukholmaan.
Tietenkään Tallinnassa ei paljon käyty, kun se oli Neuvostoliittoa, mutta harvoinpa siellä Tukholmassakaan käytiin. Puhumattakaan muista ulkomaista. Mahdolliset lomamatkat tehtiin 80-luvulla yleensä kotimaassa.
Älähän yleistä, ei se ole iästä kiinni. Kaiken ikäiset ihmiset voivat olla kriittisiä tai muutosvastaisia. Olen yli 60 ja innostun monista hienoista uudistuksista ja seuraan aikaani, mutta voisin väittää että minulla on perspektiiviä kritisoida typeriä muutoksia, kuten esimerkkinä vaikka kaunokirjoituksen opetuksen lopettamista peruskoulussa (liittyy yleisen hienomotoriikan harjoittamiseen, ei pelkkään kirjoittamiseen) ja keittiöiden sijoittamista olohuoneen nurkkaan uusissa kerrostaloissa.
Mielestäni noidenkaan asioiden kritisoiminen ei liity ikään.
Jos vanhus tekee asioita, niin kuin on ennen tehty, johtuu se siitä, että se on helppoa ja turvallista, omassa lähipiirissäni tämä on näkynyt lähinnä yli 90-vuotiailla. 6-kymppiset ovat vielä ihan nuoria, mutta eiväthän pari- kolmikymppiset sitä tajua.
Itse 30 ja ihmetyttää nykyajan sairas meno ja mädätys, oispa perinteiset arvot se pop ja kaikki niinkuin ennen
60-vuotiaat elivät ensimmäiset 30-vuotta Suomen ja Neuvostoliiton hyvien suhteiden aikaa. Silloin oli täystyöllisyys, YYA, armeijalla neuvostoaseet ja naisilla hameet
Sitten kaikki romahti ja tuli 90-luvun lama. Eikä siitä ole vieläkään selvitty.